Paard scheef op de hoefslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Paard scheef op de hoefslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 00:04

Oke voor dat ik allemaal reacties krijg met ga lessen bij deze dit is in de planning ik hoef dus niet 20 reacties met het zelfde liedje er in want dat weet ik ook wel en hier gaan we dus eerdaags mee beginnen...
Maar tot die tijd moet ze nog echt gereden worden dus vandaar dit topic zodat ik er misschien iets aan kan doen in de tijd dat we nog niet bezig zijn.

Ik heb sinds kort een Lease paard samen met Sajnne@bokt...
Super lief ding heeft M2 dressuur gelopen en M springen.
Ze is der al 2 jaar uit maar we zijn nu alles een beetje aan het oppakken der wissels schouderbinnenwaards en het wijken zit er allemaal nog in en is een makkie voor der.
We rijden haar het meest dressuurmatig maar voor de afwisseling ook af en toe een sprongentje of gaan we naar buiten.

Nu is het dus zo als je der emaal aan het rijden ben en je gaat meer van haar vragen dan kan ze in ene keer heel heet worden vooral als je der af en toe naar voren rijd of schijn overgangen gaat maken of van uit de stap aangalopeerd enz.
Dan voel je al dat ze hoger gelopen heeft en ook echt voor je wil werken.
Heel lief maar goed emaal is het zo erg dat ze niet normaal meer op de hoefslag kan lopen althans niet recht....
Het is een heel voorwaards paard en was heel bang voor je been toen wij haar kregen.
Dit is inmiddels al stukken verbeterd en schrikt niet meer bij alles wat je met je benen doet eerst kon ik me been er niet eens normaal aanleggen want dan schrok ze al.
Normaal aangaloperen kon het ook niet schoot er in ene keer als een idioot van door gewoon bang dat ze getrapt word als ze telaat reageerd...
Nu emaal het vertrouwen der is gaat het allemaal heel netjes.

Alleen wat ik al zij als ze zo heet word kan ik geen lange zijde normaal recht de hoefslag over het loopt gewoon scheef.
Ze loopt met der voorbenen op de hoefslag en met der achterbenen net naast de hoefslag/binnen hoefslag eerst was het alleen de galop alleen vandaag dus ook in eens in de draf.

Zelfs als ik haar stelling vraag naar binnen blijft het gewoon zo lopen...
Ik kan wel overdreven voltes gaan rijden maar goed dit moet ze toch echt afleren...
Een sweepje heeft ook geen zin omdat ze gewoon heel voorwaards is als ik alleen al een zweep in me handen heb reageerd ze der al heel fel op.
Dan is er van voor ook niks meer mee tebeginnen.
En een spoortje heeft ook geen zin ze reageerd er wel op (voorwaards) maar die kont gaat absoluut niet naar binnen....
Eindcresultaat een door de bak vliegen paard. Clown
Heeft dus ook geen zin.
Want hebben haar net zo ver dat ze op een normaal tempo blijft lopen want het was eerst net een race eend. Huilen van het lachen

Iemand die dit heeft meegemaakt of heeft iemand een goude tip.
Kwa zadel is alles nagekeken en die ligt goed verder is ze ook helemaal in orde.
En ze is geen 2 weken geleden nog naar de tandarts geweest dus dat kan het ook niet wezen...

x_Mliss

Re: Paard scheef op de hoefslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 00:09

Zal er van de week een foto van maken als ze het nog eens doet ze doet het namelijk niet altijd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:58

Waarschijnlijk ben jij gewoon te streng/vast in je binnenhand. Die zul je denk ik vast zetten als ze heet word en dat lokt het naar binnen zetten van de achterhand uit. Zorg ervoor dat je zelf je binnenhand goed ontspant en als je zeker bent dat dat zo is kun je dmv schoudervoor vragen de voorhand weer voor de achterhand plaatsen.

Overdreven stelling vragen of kont terug duwen heeft geen enkele zin, daar wordt zij niet rechter van en jij niet beter.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:11

doet ze het ook als je met een losse teugel over de hoefslag rijd? wil je dat proberen en even laten weten?
wel je benen er aan laten liggen met niet te veel druk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:21

Het paard is gewoon scheef, een veelvoorkomend euvel. Probeer op elke rechte lijn licht schoudervoor te plaatsen. Dus niet extra stelling naar binnen vragen of de kont naar buiten duwen, maar met de buitenhand de schouders naar binnen vragen. Hierdoor komt de voorhand weer recht voor de achterhand en wordt het binnenachterbeen weer gevraagd meer gewicht te dragen. Niet te veel, zeker niet in het begin. Begin ook met kleine stukjes. Stukje schoudervoor, stukje rechtstellen. Vraag weinig stelling, alleen wat buiging met je binnenbeen en zorg dat je zelf op twee zitbeenknobbels blijft zitten.
Voor meer informatie over scheefheid kun je hier eens kijken: http://www.paardenbegrijpen.nl

Lukt het niet, niet teveel rommelen en wachten tot je les hebt. Als je gelegenheid hebt om buiten te rijden, doen. Lange rechte stukken in een wat hoger tempo draven en galopperen, waarbij je het paard goed tussen handen en benen houdt (niet klemmen natuurlijk) helpt zeker.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 11-08-08 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:39

Hoi hier dus de mede leaser Knipoog

Ze doet het ook als je haar los laat van voor als ze het eenmaal doet dan blijft ze het doen...
Strenge binnenhand is zeker niet het geval denk ik, loran wordt niet streng gereden (handen) daar geageerd ze heel vel op als je aanleuning goed is loopt ze heerlijk je hebt bij haar ook echt het gevoel dat je niks in je handen hebt gewoon ontspannen.
Het is ook echt een heeel soepel paard ookal is ze aan de maat en niet echt een compact paard (ze is best lang)

Tot dat je indd aangaloppeerd wat voorheen al een grote ramp was maar wat ze nu met een hoop rust netjes doet alleen dan hup gelijk die kont van de hoefslag af !
Nu gister dus ook in draf!.
Als ze dan zo heet wordt doet ze het gelijk !

Schoudervoor rijden doen we inderdaad ook maar dan blijft ze het toch doen......
Mischien wel een tip om dat eens op de A-----C lijn te gaan oefenen geen murer en hoefslag?

Jammer website van paardbegrijpen doet het niet

Ik ga stoppen met de lease van loran Huilen niet vanwege dit hoor !!
Melis gaat zeker lessen met dr !!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:53

De link klopte niet, vandaar.

Als het paard het ook doet als ze los loopt dan is ze zeker scheef in haar lijf. Er gaat veel werk en geduld in zitten om dat goed te krijgen. Een goede instructeur is toch het beste wat ik je aan kan raden. Het is niet te zien van achter de computer waar de scheefheid vandaan komt. Schoudervoor rijden is, evenals lange stukken rechtuit rijden, altijd een goede oefening.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:30

buiten teugel erbij

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:40

Maar ze begint er pas mee halverwege het rijden? Misschien dat het dan toch een soort spanning is die ze niet kwijt kan. Waarschijnlijk is ze toch niet helemaal los in haar lijf. Eerst kon ze hard gaan en dat kost weinig moeite. Nu moet ze meer bij elkaar blijven en wordt er dus veel meer van haar spieren gevraagd en zie je dus eerder belemmeringen. Mijn paard heeft het met de stap. In het begin stapt ze goed maar als er eenmaal spanning is gaat ze onregelmatig. Tijdens de les komt het nu wel weer goed, alleen nog niet tijdens de groepsles en als ik alleen rijdt. Kwestie van los door haar lijf van achter naar voren te blijven lopen. Mijn paard houdt liever haar hoofd mooi in de houding maar hierdoor krijg ik dus ook problemen. Ik heb haar laten masseren en hierdoor is het al veel verbeterd. Ik begin nu tenminste met een paard dat druk op de teugels zoekt ipv zeer licht in de hand te zijn maar dus eigenlijk niet aan de teugel te lopen maar met haar hals in een boogje.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:04

IK rij nu ook een paard van een vriendin ivm vakantie. Paard loopt rechtsom ook scheef (constant travers, maar in galop nog wat erger).
Ik corrigeer dit door in de galop net wat meer voorwaarts te rijden. Hij wordt dan gemakkelijker rechter, zou ik het met buitenteugel binnenbeen oplossen dan wordt het al gauw wringen, krijg je vaste rug en taktfouten. Zweep heeft ook weining nut want dan wil ie alleen maar hard.

Dit voorwaarts oplossen werkt goed want ik moet zeggen dat het na enkele dagen al wat beter gaat. Ik moet er wel voor waken dat ik gelijke aanleuning op beide teugels heb.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:34

Een scheef paard is niet in balans, dus als je meer voorwarts gaat rijden (zeker in de bochten) dan kan dat ten koste gaan van de verticale balans.
ja: het paard moet aan het been zijn, maar tijdens het rechtrichten doe ik het liever rustig aan op een lager tempo, omdat je dan vaak meer controle hebt.

Verder ga ik geheel met Kaka mee: dit is een typisch scheef paard. Rij het paard in schoudervoor (dat ging makkelijk zeiden jullie), als je haar daarmee niet recht krijgt (voorhand voor de achterhand zetten, niet andersom!), dan ontbreekt het nog aan rijtechnische vaardigheid en heb je goed les nodig. Een goede schoudervoor rij je op je buitenteugel en buitenbeen, niet door overdreven stelling te vragen op de binnenhand!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:52

een scheef paard gan volgens mee heel goed in balans zijn (alleen dan scheef)
Balans en rechtrichten zie ik als iets aparts.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:03

Ik niet, omdat, als ik een paard rechtzet, de balans anders is en hij dus opnieuw zal moeten leren de ruiter te dragen. Balans, takt en rechtgerichtheid gaan in mijn ogen altijd samen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:10

Krijg de indruk dat het nievau van het paardje wat te hoog is voor de TS....maar zeg het maar als ik het mis heb, is lastig te zien van achter een scherm. Zal eens een poging doen tot tips (zie tekst):

x_Mliss schreef:
Oke voor dat ik allemaal reacties krijg met ga lessen bij deze dit is in de planning ik hoef dus niet 20 reacties met het zelfde liedje er in want dat weet ik ook wel en hier gaan we dus eerdaags mee beginnen...
Maar tot die tijd moet ze nog echt gereden worden dus vandaar dit topic zodat ik er misschien iets aan kan doen in de tijd dat we nog niet bezig zijn.

Ik heb sinds kort een Lease paard samen met Sajnne@bokt...
Super lief ding heeft M2 dressuur gelopen en M springen.
Ze is der al 2 jaar uit maar we zijn nu alles een beetje aan het oppakken der wissels schouderbinnenwaards en het wijken zit er allemaal nog in en is een makkie voor der.
We rijden haar het meest dressuurmatig maar voor de afwisseling ook af en toe een sprongentje of gaan we naar buiten.

Nu is het dus zo als je der emaal aan het rijden ben en je gaat meer van haar vragen dan kan ze in ene keer heel heet worden vooral als je der af en toe naar voren rijd of schijn overgangen gaat maken of van uit de stap aangalopeerd enz.
Dan voel je al dat ze hoger gelopen heeft en ook echt voor je wil werken.
Heel lief maar goed emaal is het zo erg dat ze niet normaal meer op de hoefslag kan lopen althans niet recht....
Een recht paard loopt altijd scheef over de hoefslag! Als een paard "recht" over de hoefslag loopt, dan zijn schouders en heupen op gelijke afstand van het schot. Maar een paard is bij de schouders smaller dan bij de heupen, dus als je paard op de hoefslag loopt, dan loopt je paard juist scheef! Rijd eens op de binnenhoefslag.

Het is een heel voorwaards paard en was heel bang voor je been toen wij haar kregen.
Dit is inmiddels al stukken verbeterd en schrikt niet meer bij alles wat je met je benen doet eerst kon ik me been er niet eens normaal aanleggen want dan schrok ze al.
Normaal aangaloperen kon het ook niet schoot er in ene keer als een idioot van door gewoon bang dat ze getrapt word als ze telaat reageerd...
Paardje is erg goed aan het been, dit moet je wel zo houden, vooral als je door wilt naar het Z..

Nu emaal het vertrouwen der is gaat het allemaal heel netjes.

Oeps, tekst verdwenen...Als ze in galop de achterhand naar binnen doet, kan het zijn dat je te sterk met je buitenbeen inkomt, laat je buitenbeen eens afhangen en geef alleen binnenbeenhulp
Zelfs als ik haar stelling vraag naar binnen blijft het gewoon zo lopen...
Ik kan wel overdreven voltes gaan rijden maar goed dit moet ze toch echt afleren...
Een sweepje heeft ook geen zin omdat ze gewoon heel voorwaards is als ik alleen al een zweep in me handen heb reageerd ze der al heel fel op.
Dan is er van voor ook niks meer mee tebeginnen.
En een spoortje heeft ook geen zin ze reageerd er wel op (voorwaards) maar die kont gaat absoluut niet naar binnen....
Eerder schreef je toch dat de achterhand juist wel naar binnen ging?

Eindcresultaat een door de bak vliegen paard. Clown
Heeft dus ook geen zin.
Want hebben haar net zo ver dat ze op een normaal tempo blijft lopen want het was eerst net een race eend. Huilen van het lachen

Iemand die dit heeft meegemaakt of heeft iemand een goude tip.
Kwa zadel is alles nagekeken en die ligt goed verder is ze ook helemaal in orde.
En ze is geen 2 weken geleden nog naar de tandarts geweest dus dat kan het ook niet wezen...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:39

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 20:38

Hoi,

Sorry dat ik zolang niet heb gereageerd.
Ik ben zo druk met me paard en me werk dat ik er even geen tijd voor had.
Ik zal van het weekend even op jullie reacties reageren.
Want heel veel dingen die jullie zeggen kan ik me wel in vinden maar dat vertel ik zaterdag even uitgebreid inplaats even snel wat op bokt te kwakke daar hebben jullie ook niks aan. Huilen van het lachen

@Agnes75
Ik bedoelde ook naar buiten Huilen van het lachen
Typ foutje. Clown

Zelf rij ik L2/M1 Niveau denk niet dat het daar aanligt.

De rest van het weekend Doei!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:27

@DendroFleur
Ik heb deze vraag ook gestelt aan de oude eigenaresse die ik op bokt tegen kwam.
Zij zij het zelfde dat het misschien een vorm kan zijn van dat ze de spanning niet kwijt kan.
Ergens kan ik me daar wel in vinden.
Maar het gebeurt altijd zelfs als ik gewoon rij en der eigenlijk alleen nagevelijk rij en niet verder door vraag emaal na de eerste galop is ze scheef.
Maar als ik wel meer aan haar ga vragen word het extremer laat ik het zo maar even zeggen.

@jury
Dit heb ik al geprobeerd.
Maar als ik haar voorwaards rij word het misschien iets minder maar veel scheelt het niet zo ie zo zijn wij der aan het afleren dat ze zo door die bak heen raast ze loopt nu op een mooi tempo voorwaards maar niet overdreven gewoon een mooi tempo.
Als ik haar weer extreem voorwaards ga rijden ga ik weer terug naar het oude gedrag..Wat we nou net niet willen en proberen te voorkomen.
+ Dat als ik haar nog harder laat lopen dan nu gaat het al richting strekken....

@Alicia2u
Dan heb je me waarschijnlijk verkeerd begrepen ik zei dat ik het al op verschillende manieren heb geprobeerd schouder voor en ook gewoon zo stelling vragen naar binnen.

@Agnes75
Ik wil haar wel starten en dat gaan we waarschijnlijk ook doen.
En dat ze voorwaard moet bijven snap ik ook wel maar ze moet wel gewoon op een normaal tempo blijven lopen zonder dat ik haar de heletijd onder het rijden tegen moet gaan zitten houden.
Dit is allemaal goed gelukt en ze loopt nu ook op een mooi tempo.
Aan me been is ze nog steeds Knipoog

Over mijn buitenbeen.
Deze heb ik er al amper aan.
Dit dacht ik dus ook in het begin.

Oke ik geloof dat ik nu op iedereen gereageerd heb. Haha!
In iedergeval bedankt voor het mee denken en helpen.
Na 5 oktober ga ik lessen en hoop ik dat het goed komt want ik vraag me echt af hoe dit komt en wat ik er aan kan doen. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:21

Moderatoropmerking:
Off-topic verwijderd van berichtenspammer Lachen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:26

Dat had ik ook bij mn verzorgpaard, maar niet helemaal het zelfde. Bij mij was het zo dat het paard heel slecht was op de rechterhand, dat was dus zijn moeilijke kant, ook kwa galop en stelling.
Nou liep hij dus ook vaak met zn voorbenen dan op de hoefslag en met zn achterbenen er naast, en soms als hij de kans kreeg liep hij dan zo van de hoefslag af Tong uitsteken Maar dat is nu verholpen,
als ik de hele tijd actief reed op de rechterhand bleef hij gewoon recht lopen.
Maar ik zie dat dit geval een beetje anders is
succes er mee iig !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:28

ALs het een deel spanning is waardoor ze scheef gaat lopen, is het aan de ruiter om weer terug te gaan naar ontspanning.
Bij sommige paarden is dat even lakker stappen tussendoor aan de lange teugel, bij andere is dat juist weer simpelweg laag en rond rijden, bij andere juist weer verzameld laten lopen.

Maar zolang jij die ontspanning niet terug kan vinden, moet je ook niet meer gaan vragen van haar..

Oefeningen zijn leuk, maar een goeie basis is veel moeilijker..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:30

Ik heb (bijna) precies 'tzelfde met het paard wat ik nu rijd.
Wat echt goed helpt is continu terug naar de rust, vooral nog niet te veel gaan doen. Ik schakel JUIST in het begin van 'het uur' nog niet veel. Eerst moet ze bij me blijven, we rijden dan veel wendingen, figuren. In het begin neem ik wel veel stap-halt overgangen mee, eerst kon ze nl. niet stilstaan. Naarmate ik voel hoe ontspannender ze wordt hoe meer ik kan gaan schakelen. Op het einde heb ik nu een supervoldaan paard, die echt heel fijn heeft gewerkt. Ook liep ik tegen het probleem van heetheid/scheefheid aan (wat jij ook beschijft). Daardoor begin ik vooral met veel wendigen, achten, slangevoltes, gebrokenlijnen, schoudervoor, kweertwendingen (althans... een beginnende versie ervan, zodat ze leert haar binnenhand naar binnen te plaatsen. Ze zwaait heel snel uit). Maar in het begin neem ik altijd één gang tegelijk. Wanneer ik het gevoel heb dat ze in de stap en draf rustig en bij me is neem ik er een galopje bij. Maar ik neem liever twee keer in het uur een galop van 10 meter, dan een keer van 40 meter bij wijze van spreke (want dan rent ze weer onder me vandaan en wordt ze scheef). Pas als ik voel dat ze lekker los is in haar rug en ik de controle over haar heb begin ik met schakelen. Eerst een paar keer middendraf en dan vaker terug naar stap weer naar draf. Regelmatig op de slangevolte, en dan doe ik iedere keer een overgang op de a-c lijn bijvoorbeeld. Ga ook eens op een open veld rijden, of zonder bakrand. Heeft bij mijn paard ook veel geholpen.
Ik hoop dat je misschien hier iets aan hebt? Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:33

maar met de buitenhand de schouders naar binnen vragen.

Kaka, kun je dat visualiseren? Ik begrijp hier geen bal van. Clown

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:43

Ik zou op dat moment juist stelling naar buiten vragen, waardoor je de schouders van het paard naar binnen zet. Je moet namelijk altijd de voorhand voor de achterhand plaatsen, want die is het meest stuurbaar. Dit is minder ingewikkeld dan schoudervoor gaan rijden, waarbij je paard nog schever kan gaan lopen. En rij veel binnenhoefslag en rechte lijnen voor je zelf, zodat het paard geen beschot heeft om aan ter kleven

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:45

Mijn eerste merrie liep ook scheef, vooral verzameld lopen was belangrijk en het paard niet te kort houden, op twee teugels, rechtstellen, binnenbeen erbij en zodra dier rescht voelt, belonen, impuls eraf, en op een gegeven moment gaat het dier mits je het goed doet link leggen met jouw been hulp en rechter lopen. Vooral veel oefenen op lange zijde, rijden op twee benen en gelijke teugels. Succes, bji de mijne hielp dat toen goed.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:50

Hallo, ik ben het eens met de tips. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat zal ik ook niet al teveel op de hoefslag rijden maar ook veel op de binnenhoefslag zodat het paard op eigen benen loopt en geen steun zoekt bij de bakrand en op de hoefslag hangt..