hyperflexion?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinos

hyperflexion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:20

Hallo,
ik zou graag willen weten wat hyperflexion is, wat het inhoud?

Urielle

Re: hyperflexion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:07

zoek maar op de zoekfunctie op hyperflexie, LDR of rollkur.
Misschien dat de zoekterm 'Anky' ook volstaat Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:10

Bedoeld wordt een oefening waarbij het paard veel te diep ingesteld wordt, echt met zijn hoofd bijna tegen de boeg. Optimaal rekken dus. De hals vormt daarbij een boog (dus geen valse knik!).
In tegenstelling tot een paard wat achter de teugel loopt, houdt een paard daarbij wel degelijk aanleuning en is dus door de ruiter weer ogenblikkelijk normaal in te stellen.
Omdat het paard ahw voorover kiept, is het nog moeilijker om de achterhand eronder te zetten, vandaar dat dit een krachtpatseroefening is dus. Paarden van normale africhtingsgraad zijn hier fysiek niet toe in staat.

LDR is omstreden, omdat er veel kracht op bepaalde spieren/gewrichten komt te staan. Anderzijds is het niet echt een methode om zo te rijden maar een oefening om nog meer kracht en buigzaamheid te ontwikkelen en wordt dus niet langdurig gedaan. Bovendien zou hij eigenlijk alleen bij toppaarden toegepast moeten worden, die toch al heel veel kracht en lenigheid bezitten.
helaas zijn er veel dressuurmiepjes bij wie het paard per ongeluk te diep loopt en dan zeggen ze dat ze LDR rijden. Dit heeft er natuurlijk niks mee te maken. Ze kunnen ook beslist niet op elk moment voor de gewenste oprichting zorgen. Let ook op het verschil met de term voorwaarts-neerwaarts; dat is dus echt heel wat anders!!

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:53

hyperflexie is echt verschrikkelijk.. bah!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:34

Rinthoron schreef:
hyperflexie is echt verschrikkelijk.. bah!

Afbeelding

mee eens!

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:59

bah vreselijk!!! Dit doen paarden toch ook niet in de natuuur? Ziek

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:55

Nee, maar in de natuur accepteren ze geen ruiter op hun rug en worden ze ook niet uit zichzelf 1.70 want dat kost te veel energie.

Overigs grappig om dat plaatje van Power en Paint te zien naast een zeepaardje. Blijkbaar toch een natuurlijke houding Haha! Haha! Haha!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:27

Alle hier gaan we weer. Dat is geen hyperflexion, maar een afdwingen. Typ P&P in op google ofzo en je krijgt heel de historiek? Hyperflexie is veel gecompliseerder dan dit.
Ik bezie het als de ultieme workout voor een vergevorderd dressuurpaard. Dus je paard moet vooruit staan, nageeflijk, los in zijn lijf, op eigen benen kunnen lopen en aan de hulpen staan, net zoals dit ook een vereiste is bij ldr. een je je paard in hyperflexie ingesteld heb kan je echt een ware krachtbuilding doen. Probleem is dat vele onwetende mensen enkel dit zien en zelf willen beginnen sleutelen vooralleer de eerder genoemde begrippen goed onder de knie te hebben bij zichzelf en belangrijker bij het paard.

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:13

Die hyperflexion is een ware misser. Is heel slecht voor het paard.
Enkele dagen geleden keek ik op you tube naar hyperflexion, en wat zag ik daar?
EINDELIJK protest. Het heeft lang geduurd maar het is er eindelijk.
En ja als ik dit intypte kwam ik op anky uit, een schande dat er op zo een niveau, het paard zo slecht behandeld wordt, en daaruit volgt dat alle mensen die naar haar opkijken ook zo beginnen rijden.
Als mensen wat meer recherche doen zouden ze onmiddelijk zien dat dit ongezond is.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:22

varjo schreef:
Die hyperflexion is een ware misser. Is heel slecht voor het paard.
Enkele dagen geleden keek ik op you tube naar hyperflexion, en wat zag ik daar?
EINDELIJK protest. Het heeft lang geduurd maar het is er eindelijk.
En ja als ik dit intypte kwam ik op anky uit, een schande dat er op zo een niveau, het paard zo slecht behandeld wordt, en daaruit volgt dat alle mensen die naar haar opkijken ook zo beginnen rijden.
Als mensen wat meer recherche doen zouden ze onmiddelijk zien dat dit ongezond is.

en waar baseer je dit op?

wetenschappelijk onderzoek heeft geen nadelige effecten aangetoond, op 2 van de 3 universiteiten kwamen ze zelfs tot de conclusie dat paarden die zo getraind worden betere gangen vertonen en beter op de ruiter letten...

dat protest is er al jaren, met name vlak voor een OS en komt van Duitse kant af... mss jaloerzie omdat hun naast individueel goud grijpen?

LDR is niet iets wat je zomaar in je achtertuin moet uitproberen, dan richt t idd schade aan, maar doet elke vorm van verkeerd rijden dat niet....

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:27

idd ze letten beter op hun ruiter, ja want veel zien ze niet voor hun, het gezichtsveld wordt zodanig klein dat ze wel moeten letten op wat hun ruiter doet.

Net tussen de 2e en 3e nekwervel laat dit wonden na, wonden die niet meer te genezen zijn, er is zelf kraakbeen die verdwijnt, dus kan niet gezond zijn he,beeld je maar eens in als er bij een mensenrug kraakbeen verdwijnt.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:32

varjo schreef:
idd ze letten beter op hun ruiter, ja want veel zien ze niet voor hun, het gezichtsveld wordt zodanig klein dat ze wel moeten letten op wat hun ruiter doet.

Net tussen de 2e en 3e nekwervel laat dit wonden na, wonden die niet meer te genezen zijn, er is zelf kraakbeen die verdwijnt, dus kan niet gezond zijn he,beeld je maar eens in als er bij een mensenrug kraakbeen verdwijnt.

maar dat zou aangetoont zijn.. en niet door iemand die tegen deze methode is, maar een onafhankelijk persoon/instantie/ universiteit.. en dat is t niet..

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:34

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:36

eerst is de federatie tegenm, en dan laten ze het toe enkel in het inrijden. Is niet echt geloofwaardig al die onderzoeken.

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:37

denk maar aan het voorbeeld dat ik je gegeven heb

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:40

varjo schreef:
eerst is de federatie tegenm, en dan laten ze het toe enkel in het inrijden. Is niet echt geloofwaardig al die onderzoeken.

owh ja... mits goed toegepast hebben ze er geen problemen mee! Maar tja dat geld voor elke trainingsmethode... een paard wordt ook geen uren in die houding gereden, het is nl een onderdeel van de training om tot het uiterste te gaan wat lossigheid en oprekken van de spieren betreft...

Tja en in de proef hoort een paard netjes opgericht te lopen, dat klopt, maar alleen opgericht trainen is ook niet goed (en opgericht trainen zonder ruggebruik is even schadelijk als verkeerd ldr)..

ben alleen wel bang dat dit weer een eindeloze discussie kan gaan worden tussen voor en tegenstanders...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:48

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:49

varjo schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_ ... re=related

ga daar maar eens gaan kijken, zo hoort een paard te lopen.

hele informatieve film over waarom niet:
http://www.youtube.com/watch?v=O0hyOmMU ... re=related

dat eerste filmpje, waarom moet die zo lopen?? vind m net wat opgekropt en gespannen in de kaak...

en t 2e filmpje, tja zo zijn er zoveel anti filmpjes.. geen zin om helemaal te bekijken, zal vast 100 gruwelijke beelden bevatten, maar tja ik zeg ook niet dat t er altijd even fijn uitziet, denk alleen wel dat mits toegepast door zeer kundig persoon t paard er enorm mee te verbeteren is... Zijn niet voor niets paarden die zo getraind worden die bovenaan eindigen in de dressuur... en geloof me een paard wat t echt niet met zn ruiter eens is gaat wel giga in verzet, ook op dat niveau

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:14

net voor de olympische spelen zag ik een filmpje over anky van grunsveld, en daar zag ik het paard steeds in dezelfde houding, dit is geen opwarming maar marteling. Net zoals in meerdere filmpjes die over haar te zien zijn.
Zelf rijd ik op oude franse wijze (baucher,beudant,...), en een paard kan ook naar beneden gereden worden maar in lichtheid, maar gebruik ik niet. Het geen we zien hedendaags gebeurt niet in lichtheid. Als het paard met oren het hoogtepunt gereden wordt, wordt dit gecompenseert met verzameleffecten. En met wat oefening gaat de rug rond komen ipv hol.
Dus als ik het goed begrijp ben jij voor, kan je ook uitleggen waarom?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:15

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA we mogen weer Haha! Haha! Haha!

ik ga even opzoeken WAT Hyperflexie is, ik heb het ergens opgeschreven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:17

KiWiKo schreef:
LDR is het paard van achteren uit zo scherp maken dat het zich vanzelf vanaf de staartwortel over de rug, via de hals....... in algehele lossigheid een soort van dubbelvouwt aan de voorkant Lachen

waardoor je excessief ruggebruik krijgt en volledige lossigheid in kaak, nek en hals Lachen

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:22

varjo schreef:
net voor de olympische spelen zag ik een filmpje over anky van grunsveld, en daar zag ik het paard steeds in dezelfde houding, dit is geen opwarming maar marteling. Net zoals in meerdere filmpjes die over haar te zien zijn.
Zelf rijd ik op oude franse wijze (baucher,beudant,...), en een paard kan ook naar beneden gereden worden maar in lichtheid, maar gebruik ik niet. Het geen we zien hedendaags gebeurt niet in lichtheid. Als het paard met oren het hoogtepunt gereden wordt, wordt dit gecompenseert met verzameleffecten. En met wat oefening gaat de rug rond komen ipv hol.
Dus als ik het goed begrijp ben jij voor, kan je ook uitleggen waarom?

geloof dat ik dat in mn bovenstaande post al heb gedaan...

Ik denk dat t mits kundig toegepast vele positieve effecten heeft... en aangezien wetenschappelijk onderzoek geen negatieve effecten weergeeft ik niet inzie waarom je een paard niet zo zou trainen..

en marteling? leg uit?

net zoals hoe jij je paard leert zn rug te gebruiken, ben benieuwt...

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:28

voor een volledig ruggebruik te hebben moet je eerst de buikspieren trainen door mate van het verzamel effect, dan kan je pas de rug hogerbrengen en gebruiken niet eerder, een paard die naar beneden gereden is kan niet onderbrengen, en daarmee ook niet verzamelen, benen onderbrengen.
Dus een volledig ruggebruik zie ik niet in de hyperflexions.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:29

varjo schreef:

Kan je de link geven, of een precies beschrijving van die houding geven? Ik klik net nl een filmpje genaamd Anky-hyperflexion aan. Volgens de beschrijving van Salinero constant in de rollkur gereden worden. Om vervolgens een paardje te zien dat een iets lagere oprichting heeft als in de wedstrijd, en net achter de loodlijn loopt. Volgens mij is dat toch geen hyperflexie, anders doen er wel heel veel mensen aan! Knipoog

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:35

reed met de kin tegen de borst, ook wel rollkur genoemt. Net achter de loodlijn is geen rollkur. kan dezelfde gevolgen hebben maar op langere basis