Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Dan zou je dus pas beginnen met wijken te oefenen als je al L1 mag starten, achterwaarts als je L2 mag starten enzovoorts.
Dennis schreef:Wat ze makkelijk op pikken laat ik ze doen. Heb een pony die nog moeite heeft met galoperen, maar die kan ik al wel netjes een pasje opzij zetten

Equimotion schreef:Ik vind het zo jammer dat er vaak alleen maar in klasseringen gedacht wordt dat even vergeten wordt dat er soort van een systeem achter zit voor het opleiden van je paard. Wedstrijden zijn in principe niet meer dan een controle van hoe je paard er qua opleiding voor staat.
Om bij het voorbeeld te blijven: je kunt wel L2+10 zijn, maar als je paard nog niet echt fijn in balans kan galopperen heeft het weinig zin om er contragalop uit te gaan persen omdat je het op concours nu eenmaal moet doen. Op dezelfde manier is het zinloos om aan een appuyement te beginnen als je B-rijd, omdat je dan een aantal zaken in je basisafrichting nog voor elkaar moet zien te krijgen.

Equimotion schreef:Nee, en degene wie je die onzin heeft aangeleerd zou zichzelf eens goed achter de oren moeten krabben!
Een appuyement is een oefening die vereist dat een paard kán dragen. Je paard moet al een redelijke mate van verzameling aankunnen om een appuyement correct (en daardoor zonder overbelasting voor het paard!!) uit te voeren. Die mate van dragen en verzameling krijg je niet voor elkaar door maar domweg slecht uitgevoerde appuyementen te rijden.