niet stilstaan met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

playygiirl

niet stilstaan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:16

hoii hoii,,

ik heb sinds kort een paardje. Ik ben er echt heel erg blij mee, maar er is iets waar ik me
echt verschrikkelijk aan irriteer.
Met opstijgen blijft hij nooit stilstaan. Het was eerst nog veel erger dan dat het nu is.
Vroeger was het al als je je been in de beugel stak, begon hij al te lopen.
Dat heb ik kunnen stoppen. Maar nu doet hij het dus als ik van de grond afben en nog niet zit.
Weet iemand misschien hoe ik dit het beste kan afleren??

xxx playygiirl

(ik weet niet of deze vraag hier hoort, sorry als het verkeerd staat)

Loe

Re: niet stilstaan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:58

Met zn neus tegen de bakrand zetten zodat hij niet vooruit kan. Duidelijk "ho" of "halt" zeggen als je opstijgt en deze commando's ook oefenen als je er op zit, zodat hij weet wat er van hem verwacht wordt.
Als je erop zit en hij loopt dan meteen aan meteen weer stilzetten. Hij moet leren dat opstappen betekent dat hij stil moet staan.
En proberen met iemand die hem vasthoudt en dan steeds een beetje afbouwen, totdat degene die ernaast staat er alleen nog maar bij staat.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:01

ik doe het dan zo:

ik stao op en elke keer als hij loopt zeg ik er wat van, of houd ik hem tegen met de teugels, en stap ik weer op de grond, en begin weer overnieuw

misschien moe tje dan wel 11 kee ropstijgen, maar uiteindelijk staan ze wel stil.

als je dit constquent volhoud staan ze binnen 4/5 dagen braaf te wachtten tot je op gestegen bent.

wat je wel moet bedenken, misschien loopt he tpaard wel, omdat hij het moeilijk vind om zijn balans te houden als je eraan hangt zeg maar, of hij verwacht een klap als je in het zadel komt. dit kan natuurlijk erg vervelend zijn, misschien is het daarom wel zo fijn voor de paarden rug als je opstapt met een krukje oíd

CARTOUCHExxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:06

hey,ge moe is probere;
(1)neem de teugels strak in één hand
(2)als ge de binnenteugel veel strakker dan de buitenteugel neemt zal hij in een rondje rond jou lopen. als je er net opstapt op het moment dat hij vertrekt zal je er beter opgeraken. hopenlijk word hij dit beu en zal er mee stoppen. ik heb al vele mensen dit wete probere, en met sucses. Haha!
groetjes,CARTOUCHExxx Cool

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:06

Het kan zijn dat je paardje last van zijn rug heeft en daardoor aan het wandelen gaat met opstijgen. Hoe reageert ie met opzadelen/aansingelen?
Mocht dat het niet zijn dan is het een zaak van.... opvoeden.
Elke keer als jij wilt opstappen en hij staat niet stil stoppen met opstijgen, paard terugzetten waar je bent begonnen en opnieuw opstappen. Je hebt er wel even wat geduld voor nodig. Succes

playygiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:12

hoii hoii,,:)
bedankt voor de reacties:)
rissa:::met opzadelen en aansingelen is er niks aan de hnd. het is ook idd een kwestie van het opvoeden. hij is totaal niet goed opgevoed. met heel veel dingen merk je dat..

heel erg bedankt voor de reacties en tips:)
verder tips zijn natuurlijk van harte welkom:)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:14

Iemand erbij die hem ff vast houdt.
Miss dat hij de bedoeling totaal niet weet en met iemand erbij geef je hem de steun en leert hij stilstaan.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:21

rissa schreef:
Het kan zijn dat je paardje last van zijn rug heeft en daardoor aan het wandelen gaat met opstijgen. Hoe reageert ie met opzadelen/aansingelen?
Mocht dat het niet zijn dan is het een zaak van.... opvoeden.
Elke keer als jij wilt opstappen en hij staat niet stil stoppen met opstijgen, paard terugzetten waar je bent begonnen en opnieuw opstappen. Je hebt er wel even wat geduld voor nodig. Succes

Even een korte toevoeging: Als je je paard terug zet en opnieuw gaat opstijgen, niets tegen hem zeggen en hem ook niet strak aankijken maar hem gewoon kordaat terug op de uitgangspositie plaatsen en richt je ogen maar op iets anders als zijn hoofd zoals de schoft of de benen.

Als je iemand gebruikt om hem vast te houden, leert je paardje nog steeds niet dat hij uit zichzelf stil moet staan bij het opstijgen. Maar om mee te beginnen kan het natuurlijk geen kwaad.
De teugel scherp naar binnen stellen of meteen aan de teugel trekken als je er opzit geeft vaak een tegenovergestelde reaktie, doordat je paard het opstijgen meteen met een ruk in de mond associeerd.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:25

Laat hem een paar keer iemand vasthouden met opstijgen zodat ie weet wat de bedoeling is.
En verder zorg dat je heel consequent bent dus als je zit echt op jou hulpen laten wachten tot ie aan mag stappen en dat ook echt iedere keer doen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:19

Je zadel even controleren of het nog wel goed ligt.
Touw om de nek wil ook nog wel eens helpen door de druk op de borst stoppen ze.
Beginnen in een hoek, gaat dit goed de hoek afbouwen.
Teugels niet te strak, vind die van mij ook niet fijn.
Bij mij heeft het gewerkt mijn pony ging tijdens het opstappen er in galop vandoor.

Iemand die helpt met opstappen is ook fijn maar wat als er nou net niet iemand in de buurt is.

Opstappen mbv een krukje is voor het paard wat fijner

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:09

Bij een verkeerd zadel (nu of in het verleden) zie je vaak dat paarden niet stil blijven staan bij het opstappen. Controleer toch even of het zadel wel goed ligt...
Laatst bijgewerkt door Chrisss op 05-08-08 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:14

Gewoon in de hoek parkeren zodat je pony niet weg kan en dan opstijgen. Wel goed belonen als je erop zit.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:25

wat ook altijd eigenlijk wel werkt is: bij het afstijgen na het rijden (jahaa dankunnen ze opeens super geduldig stil staan. ) gewoon nog een keer op en af stijgen.

dan blijven ze vaak beter staan, en leer je ze gewoon meteen dat ze stil moeten staan bij opstijgen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:58

Ik doe het met suikerklontjes!
Klontje geven, aansingelen, paard staat nog te knabbelen en dan erop.
Wanneer je erop zit kijkt mijn paard al om voor nog een klontje en die krijgt hij dan ook.
Gaat heel goed hoor!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:03

hm in een hoek zetten of door iemand vast laten houden zou ik in ieder geval niet doen. je hebt niet altijd een hoek of een bakrand, en heb je die niet doet ie het opnieuw.
iemand die hem even vasthoud heb je ook niet altijd en kan ook averechts werken....
wat ik doe is als ik op wil stappen en hij doet een stap, ho zeggen, een paar stappen achteruit laten lopen, en opnieuw ho zeggen. probeer het dan opnieuw, stapt ie weer naar voren, hetzelfde verhaal.

wat je ook vaak ziet is dat het de ene keer wel mag omdat je gewoon snel wilt rijden en de andere keer moet ie stilstaan.

als je wilt dat ie stilstaat, moet ie altijd stilstaan bij het opstappen, en als ie ook maar 1 stap zet, er weer af teruglaten lopen ho en weer erop.

consequent blijven

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:07

Romeo2007 schreef:
Ik doe het met suikerklontjes!
Klontje geven, aansingelen, paard staat nog te knabbelen en dan erop.
Wanneer je erop zit kijkt mijn paard al om voor nog een klontje en die krijgt hij dan ook.
Gaat heel goed hoor!

Ja, ik neem ook altijd snoepjes mee. Dan ga ik eerst een beetje oefenen met druk op het zadel en rustig voet in de beugel en op een gegeven moment geef ik hem een snoepjes zodat hij een beetje afgeleid is. Waar je wel mee op moet passen is dat je paard niet teveel verwend wordt....

En inderdaad consequent blijven. Stilstaan= stilstaan.
Ik heb nu een 3 jarige en soms gaat het heel goed (met iemand erbij) maar alleen gaat het niet altijd. Soms ben ik dan best wel lang bezig om er op te komen, vinden jullie dat te veel voor een 3 jarige? Mijn vader zegt dat ik zo snel mogelijk op moet stijgen en daar heeft hij op zich wel een punt, maar ik wil graag een pony die stil staat bij het opstijgen, dan duurt het maar wat langer.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:09

dan heb je snel een schooiend paard die ongeduldig wordt als je een keer geen klontje op zak hebt....ook niet heel erg handig

gewoon consequent blijven stilstaan is stilstaan of je nu alleen bent of niet, die van mij was ook 3 en met een beetje engelengeduld heb je er later veel meer plezier aan Knipoog
Laatst bijgewerkt door shadowprince op 05-08-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:10

shadowprince schreef:
dan heb je snel een schooiend paard die ongeduldig wordt als je een keer geen klontje op zak hebt....ook niet heel erg handig

Nee, daarom zeg ik ook dat daar wel een beetje mee op moet passen. Knipoog

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:23

wat rissa ook al schreef, het kan ook een probleem zijn met zijn rug, waardoor voor je pony misschien het opstijgen niet fijn is.
Het is misschien niet makkelijk, maar probeer is van af de andere kant op te stijgen.
Mijn pony was ook verschrikkelijk met opstijgen, maar nu wissel ik af met links en rechts op stijgen en het gaat nu perfect!
En je pony wordt meteen minder snel scheef Knipoog

Mieke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:50

hoi, ik heb ook zo 2 paarden die bij het opstijgen niet stilstaan.
eentje heb ik het op jumping net aangeleerd om te stappen omdat ze singelangst heeft. Maar thuis blijft ze als een blok staan. Dat komt gewoon door altijd maar op te stappen. Zij bleef op een bepaald moment van alleens staan zonder er iets speciaals voor te doen.

Dan mijn ander paard is ook gewend om te stappen als ik opstijg. Ik heb er nu niet zo een problemen mee. Maar als zij mijn voet voelt gaat zij ook direct vooruit.

Ik zou als ik jou was, als je opstapt, je buitenteugel wat korter vast nemen. je stapt met 1 voet op als je voelt dat ze vooruit gaat dan dan maak je even een ophouding met je teugels. en zo stilletjes aan leren. dan zou het kunnen dat het overgaat.

maar bij sommige hete paarden is het gewoon niet af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:52

Zodra hij gaat lopen achteruit zetten op de plek waar hij stond. Net zo lang dat hij stil blijft staan (kan lang duren hoor). En beloon hem als hij eventjes stil staat.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:28

Mijn paard is er niet schooiend van geworden hoor. Althans, hij kijkt wel naar mijn zak zodra we bij de bak zijn Haha!

Chaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:27

[b]je moet een keer met een duidelijke, maar strenge stem zeggen ho of halt! als hij het weer doet . en telkens overnieuw beginnen . opstijgen en als hij dan weer aan het lopen gaat stap je af en bestraf je hem op een rechtvaardige manier . dan stap je weer op . en dat doe je netzo lang totdat hij stil staat . je moet er geduld voor hebben . maar ik denk dat je paard er vanzelf genoeg van gaat krijgen met opstijgen en afstijgen . en van zelf wel een keer stil blijft staan en dan moet je hem belonen . Lachen

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:30

en ook als je er eenmaal opzit, pas laten lopen als jij hem aangedreven hebt. dus niet oh baas zit erop ik mag lopen, maar hij moet dan ook wachten

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:45

Misschien kan iemand hem een paar keer gewoon vasthouden ofzo ? Of je moet hem gewoon een soort van klem zetten.

Succes Knipoog