Paard wil niet rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Paard wil niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:08

Ik ben nu al ruim 1 jaar in het bezit van een e-pony. Allen ik zit met 1 groot probleem. Toen ik de pony kocht reed hij m1 dressuur alleen hij is nooit vooruit of voorwaarts te krijgen (bij mij), laat staan goed voor het been. Als ik zonder sporen rijd loopt hij niet harder als stap. Als ik met sporen rijdt met kan hij zelf draven (echt heel traag). En dan rijd ik hem dus maar met sporen met een klein wieltje hiermee kan ik redelijk rijden in de bak.

Ik wil er graag aan werken dat dit veranderd.

- Voer : alles al geprobeert niks maakt verschil
- Les : 2x per week groeples (momenteel even niet ivm vakantie) en ik ga vanaf volgende week weer aan 1x per week privéles
- Training : hoofdzakelijk dressuur (2x per maand springen)
- Wedstrijden : Voorheen dressuur (dit ging sloom en automatisch) nu sinds een half jaar enkel springen (helaas hij weigert veel ivm onzeker paard in het springen geworden door vorige eigenaren)
- Longeren : Intresseert hem niet en wil hij ook totaal niet.
- Vrijspringen : Nog maar 1x gedaan en hij liep er liever langs als eroverheen
- Oefenspringen : Ook maar 1x gedaan ging toen wel goed

Avalon_

Re: Paard wil niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:01

Is er al eens medisch naar het paardje gekeken? Een paard wat ergens last van heeft zal ook niet snel dingen doen wat deze pijn verergert.
Wanneer een medische oorzaak is uitgesloten kan je altijd nog kijken naar jouw manier van rijden en les krijgen, als het dier voorheen M2 heeft gelopen zal het beter zijn gegaan dan jouw omschrijving nu aangeeft.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:05

Dat is ook mijn eerste vraag of hij medisch helemaal in orde is?

Verder als dat het geval is zou ik even opnieuw beginnen. Sporen af laten en een zweepje erbij pakken, 1 x normaal been aanleggen -> geen reactie is been 1 x duidelijk aanleggen -> geen reactie is tik met de zweep. zo opbouwen in alle gangen, en overgangen. Dus eerst opnieuw het voorwaarts erin krijgen, zonder voorwaarts te zijn kom je nergens. Sporen zijn om te verfijnen en niet om een hulp te vergroten!

edit : Wat is verder je afwisseling, je zegt dat hij longeren niet leuk vind, wat vind hij van loslaten? of van een buitenrit? of gewoon wat balkjes draven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:06

past je zadel wel?
De pony kon het eerst wel, dus er is iets waarom hij het nu niet doet Lachen

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:21

- Zadel is helemaal in orde
- Pony is kerngezond

Ik heb een reading bij hem laten doen waar uit kwam dat hij rijden saai vind
(kan ik rijd ook voor 90% dressuur in de bak) maar hoe moet ik dit afwisselen? Bossen zijn wel 30min. stappen te paard en Springen vind hij ook niet echt leuk om te doen. Alles wat met rijden te maken heeft vind hij niet zo leuk. En de pech is dat ik me niet zo intresseer voor grondwerk :S

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:24

Misschien gaan rijden met zweepje ??
Dat hij daar dan meer op reageerd ofzo?
Veel succes!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:26

misschien een compromis sluiten, jij vind grondwerk niet zo leuk , je paard vind dressuur stom. tja, misschien toch combineren, als hij b.v. grondwerk heel leuk vind zal hij misschien ook wat beter en harder voor je werken met dressuur. Dus zul je beiden eens wat moeten wat minder leuk is

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:29

Kun je nergens anders buitenrijden? Geen veldwegen ofzo? Al zijn die veldwegen dan maar op even te draven en galopperen? De meeste paarden knappen van buitenrijden wel op en worden wat frisser?
Staat hij op stal of in het weiland? met andere paarden of alleen? ook dat kan veel uitmaken.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:41

@Chikkie96 : Maakt geen verschil (zoiezo met zweep geef ik toch geen tik ivm toch geen resultaat geven)
@trustHim : Als ik hem losgooi in de bak en hem probeer aan te sturen dan heeft hij ook geen zin om te lopen en gaat hij gewoon eten.
@twinducklin : Bosritten vind hij te gek en dan zie je hem echt lopen en dat wil hij ook graag doen, maar ja bossen liggen 30 min. stappen, en zandpaden hebben we hier ook niet wel afgelegen wegen, maar het risico op vrachtwagens en tractoren (die hij nogal eng vind) is ook groot

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:47

Hoe weet je dat hij gezond is? Heb je alleen een reading gehouden of is hij ook goed onderzocht door een dierenarts en eventueel een osteopaat? Is het zadel nagekeken door een goede zadelmaker?

En staat hij verder buiten of alleen op de stal en heeft hij contact met andere dieren? Kun je anders niet een keer met de trailer naar een bos toe gaan? Als ik lees dat hij buiten rijden heerlijk vind, dan zou ik dat gewoon een keer proberen. Of mss kun je hem een tijdje vakantie geven op de wei. Dit wil ook nog weleens helpen. Maar eerst nakijken of hij helemaal gezond is, want in mijn ogen klinkt dit wel als een paardje dat iets heeft. Hoe is hij in de normale omgang? Oplettend en alert of is hij dan ook heel sloom.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:05

@capopjekop : Volgens de reading miste hij alleen was aandacht van mij en was hij verder in orde, maar hij is ook gekeurd door de veearts en ik heb een deskundige zadelmaker (volgens reader had hij ook geen last van de rug tevens heb ik ook geen aanleiding gezien dat hij hier last van had).

Hij staat zolang er niet te veel dazen zitten buiten bij 2 a 3 andere paarden en hij staat in de wei appart van de rest is rustig en loopt ook niet te rennen al doet de rest dit wel.

En ja buitenrijden ik ben vorige week op kamp geweest toen is hij 3x mee naar de bossen geweest en ja ik moet zelf daar een middag vrij voor nemen wil ik kunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:13

Dan is het goed. Ik zou er zelf namelijk nooit blindelings op varen wat een reader zegt. Ze kunnen vast handig zijn, maar ik geloof er zelf niet helemaal in, maar dat is een andere discussie.

Kun je niet contact opnemen met de vorige eigenaar? Zij kent het paardje als het goed is door en door, mss kan zij vertellen hoe ze met hem omging.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:54

@capopjekop : daar ligt het probleem de vorige eigenaar heeft veel gelogen en die is heel handig geweest in die dingen door een paar eigenaren terug te belle (1e en 2e eigenaar) ben ik veel meer te weten gekomen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:08

Ten eerste: Begin met het afdoen van je sporen. Als sporen ergens niet voor gemaakt zijn, dan is het om je paard voorwaarts te krijgen. Iets waar jij ze dus nu wel voor gebruikt. Als je je paardje sneller wilt maken, dan zul je het rijtechnisch op moeten lossen.
Kijk eens kritisch naar jouw manier van rijden en bespreek dit in de les. Als je die niet hebt, kan ik je aanraden, om op zoek te gaan naar een hele goede instructrice, blijf hier niet langer zelf mee aanmodderen. Uiteindelijk raakt je paard volledig afgestompt en dan krijg je er niet eens meer een stap in.

Je geeft aan, dat je paardje is nagekeken op alle gebieden, dan ga ik er vanuit dat dat ook echt zo is.

Wat betreft het allemaal niet willen. Breng je wel genoeg variatie aan in het werken met je paard.?
Is het wel interessant genoeg voor je paardje om met jou aan het werk te moeten?
Zeker ook, omdat deze heeft aangegeven het saai te vinden.

Ik heb ook een paardje waar weinig meer mee kon. Ik heb toen het rijden helemaal op 0 gezet en ben allerlei andere dingen gaan doen. Dingen die hij leuk vind. Lekker samen spelen in de bak, wandelen enz.
Dit ben ik gaan uitbreiden met grondwerk. Echt even uitzoeken wat het beste werkte.

En vanaf dat moment had ik een ander paardje. En waarom.....omdat we dingen deden die HIJ leuk vond.
Hij werd veel openener en zijn hele uitstraling werd blijer. Hij kreeg veel meer zin, om iets samen te doen.
Pas nu, ruime 3 maanden later ga ik pas weer nadenken over het rijden.

Ik vond het niet altijd even leuk, maar mijn paardje wel.
En dat is ook heel belangrijk. Dat jij iets niet leuk vind, betekend niet, dat je paardje dat ook niet vind.
Probeer niet altijd alleen maar naar jezelf te kijken, maar het ook je paardje zo aangenaam mogelijk te maken.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:46

Silence schreef:
Ten eerste: Begin met het afdoen van je sporen. Als sporen ergens niet voor gemaakt zijn, dan is het om je paard voorwaarts te krijgen. Iets waar jij ze dus nu wel voor gebruikt. Als je je paardje sneller wilt maken, dan zul je het rijtechnisch op moeten lossen.
Kijk eens kritisch naar jouw manier van rijden en bespreek dit in de les. Als je die niet hebt, kan ik je aanraden, om op zoek te gaan naar een hele goede instructrice, blijf hier niet langer zelf mee aanmodderen. Uiteindelijk raakt je paard volledig afgestompt en dan krijg je er niet eens meer een stap in.

Je geeft aan, dat je paardje is nagekeken op alle gebieden, dan ga ik er vanuit dat dat ook echt zo is.

Wat betreft het allemaal niet willen. Breng je wel genoeg variatie aan in het werken met je paard.?
Is het wel interessant genoeg voor je paardje om met jou aan het werk te moeten?
Zeker ook, omdat deze heeft aangegeven het saai te vinden.

Ik heb ook een paardje waar weinig meer mee kon. Ik heb toen het rijden helemaal op 0 gezet en ben allerlei andere dingen gaan doen. Dingen die hij leuk vind. Lekker samen spelen in de bak, wandelen enz.
Dit ben ik gaan uitbreiden met grondwerk. Echt even uitzoeken wat het beste werkte.

En vanaf dat moment had ik een ander paardje. En waarom.....omdat we dingen deden die HIJ leuk vond.
Hij werd veel openener en zijn hele uitstraling werd blijer. Hij kreeg veel meer zin, om iets samen te doen.
Pas nu, ruime 3 maanden later ga ik pas weer nadenken over het rijden.

Ik vond het niet altijd even leuk, maar mijn paardje wel.
En dat is ook heel belangrijk. Dat jij iets niet leuk vind, betekend niet, dat je paardje dat ook niet vind.
Probeer niet altijd alleen maar naar jezelf te kijken, maar het ook je paardje zo aangenaam mogelijk te maken.

Zou ik mogen vragen of jij ook het probleem had dat het paard niet voorwaarts wou?
Ik zit namelijk een beetje met hetzelfde probleem als de TS.
Alvast bedankt!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:53

mischien toch gaan longeren, omdat dat oplettendheid maakt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:54

Tsja...als jouw paard echt een hekel heeft aan bakwerk dan wordt het moeilijk.Voorwaarts zul je hem niet krijgen op deze manier.Hij heeft echt veel meer afwisseling nodig en er zijn veel leuke dingen om te doen met je paard hoor...werken aan de lange lijnen,VD gewoon wandelen.

Kun je niet van stal veranderen zodat je dichter bij het bos kan komen te zitten?

Misschien anders een paardje zoeken wat het wel enorm leuk vind om in een bak te werken,de situatie die je nu beschrijft is verre van ideaal voor beide partijen.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind Ach gut

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:05

Ik ken iemand die zijn paard heeft verkocht omdat dit paard totaal niet van rijden hield, voor de kar echter vond ie prachtig. Maar de eigenaresse wilde toch echt heel graag rijden, en het zou sneu zijn het paard iets te laten doen wat hij niet leuk vind.

Ik ben het verder met de rest eens; afwisseling en als je niet van grondwerk houdt er is zooo veel meer te doen Haha! Wij zijn nu bezig mijn verzorgpaard (van 8 die (uiteraard) al zadelmak is) voor de kar te beleren. Een hele uitdaging voor ons en het paard! Ik zou proberen om 2 dagen iets anders te doen dan een dag te rijden. Misschien is het ook iets om af en toe gewoon lekker zonder zadel eens 10 minuutjes in de bak stappen, zodat je paard van het idee afkomt dat jij op hem rijden automatisch werken betekent?

Veel succes inderdaad want dit is voor jullie beide niet leuk

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:08

misschien is t voer van je pony niet in balans en mist hij de nodige energie stoffen, laat daar eens naar kijken en als dat niets uit haalt probeer dan eens uit te zoeken of sinds hij verhuisd is naar een andere stal misschien negatieve straling om zich heen heeft op de nieuwe stal, ja lach maar, wij hebben t ooit mee gemaakt dat een goed functioneerend paard werd verhuisd en ook heel sloom en triest werd. na lang zoeken zei iemand ons dat de stal op een negatieve aard straal stond en dat dit paard er niet tegen kon, somige hebben er geen last van maar die had t wel. we hebben hem voor te proberen verhuisd want je doet tenslotte alles als je paard wegkwijnt, en binnen drie weken was hij al weer bijna de oude. dus probeer t eens uit te zoeken. succes gr atlar

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:12

Misschien is het gewoon een luie donder, komt voor... Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:22

Kuggur schreef:
Misschien is het gewoon een luie donder, komt voor... Knipoog

Als een paard buiten fris en vrolijk is en in een bak niet dan vind ik hem zeker niet lui,ze missen de spannende omgeving.Soms een stimulans die ze echt nodig hebben...niet elk paard is geschikt voor elk doel wat wij voor ogen hebben.Je moet op zoek gaan naar wat jou paard leuk vind om te doen en van daaruit kun je verder gaan,of zoals ik al eerder had gezegt...een paard zoeken wat beter bij je doel past.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:53

atlar schreef:
misschien is t voer van je pony niet in balans en mist hij de nodige energie stoffen, laat daar eens naar kijken en als dat niets uit haalt probeer dan eens uit te zoeken of sinds hij verhuisd is naar een andere stal misschien negatieve straling om zich heen heeft op de nieuwe stal, ja lach maar, wij hebben t ooit mee gemaakt dat een goed functioneerend paard werd verhuisd en ook heel sloom en triest werd. na lang zoeken zei iemand ons dat de stal op een negatieve aard straal stond en dat dit paard er niet tegen kon, somige hebben er geen last van maar die had t wel. we hebben hem voor te proberen verhuisd want je doet tenslotte alles als je paard wegkwijnt, en binnen drie weken was hij al weer bijna de oude. dus probeer t eens uit te zoeken. succes gr atlar

dat zou ook kunnen wat jij zegt atlar..
geloof sowieso dat dieren ook wel iets gevoeliger voor zo'n soort dingen dan wij mensen, alhoewel er ook mensen zijn die zo'n negative stralingen oppikken en zo..

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:52

Je zegt dat je je paard hebt laten keuren, maar wat moet ik daar onder verstaan?
Heb je ook meteen bloed laten trekken?
Dan weet je in ieder geval zeker of dat ie ergens iets mist en als daar alles goed blijkt te zijn kun je weer verder gaan kijken.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:51

Misschien kun je wel andere dingen verzinnen die jouw paard leuk vindt, lekker buitenrijden. gewoon een wandelingetje maken lekker spelen. misschien kun je iets verzinnen van grondwerk wat je wel leuk vindt?? Staat hij meestal in de stal of juist op de wei??

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:29

heeft je paard geen andere klachten
misshcien zijn rug of iets anders?
kzou daar ook even naar laten kijken