Levert 2 keer op een dag rijden bijdrage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Levert 2 keer op een dag rijden bijdrage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:00

Bijdrage tot het fysiek en mentaal trainen van je paard.

Ik ben sinds kort 6 keer per week mijn paardje aan het trainen omdat 3 keer gewoon te weinig was. Nu merk ik dat als ik haar train ik pas de volgende keer rijden er baat bij heb in de zin van het snappen van de oefening (of hoe ik dat uitleg).

Ik weet zo even niet of dit alleen bij mijn paard zo is, of dat meer paarden zo werken.

Nu kon ik door de warmte vandaag wat minder lang trainen en mijn moeder eisde dus dat ik vanavond nog een keer zou gaan rijden en dat heeft me een beetje aan het denken gezet. Zal een 50/50 (smorgens de helft en s'avonds de helft) training uberhaupt wel nut hebben? Of juist meer dan 1 volledige training? Zowel fysiek en mentaal gezien.

Even ervan uitgaant dat het paard elke halve training goed losgereden is (en de basis bezit).

Misschien een vreemde gedachte gang, ik ga hierbij een beetje uit van het leervermogen van mijn paard. (ik weet niet of er meer paarden zijn die een pauze nodig hebben om iets te verwerken en volledig te begrijpen).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 31-07-08 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BarBosa

Re: Levert 2 keer op een dag rijden bijdrage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:02

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik rij m'n paard altijd maar 1x per dag. Omdat ik dat het meest logisch vind ofzo.
Ik volg het topic even Knipoog .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:06

MMMM...moeilijke vraag. Ik heb mijn merrie een tijdje lang 2 keer per dag gereden, een keer ik zelf en een keer mijn instructeur, maar dat was omdat ze zo verschrikkelijk heet was. Heeft ook niets geholpen. omdat ze meer conditie kreeg en het erger werd i.p.v minder. Ze zal er denk ik in jou geval sowieso,niet slechter van worden 2 uurtjes op een dag kan een paard natuurlijk makkelijk lopen ( denk alleen maar eens aan een manegepaard) maar of het daadwerkelijk ook helpt??? Proberen zou ik zeggen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:11

Ik kan je gedachtegang volgen maar aan de andere kant vraag ik me af of een paard niet op den duur overwerkt raakt omdat hij relatief weinig tijd krijgt om iets nieuws te verwerken. Normaal zit daar gemiddeld 24 uur tussen.
Ik weet dat je bedoelt dat je korter werkt maar is dat ook echt haalbaar? Je moet toch elke keer losrijden en narijden en de tijd daartusen halveren.. hou je niet echt veel meer over denk ik.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:15

2x rijden op een dag zal er inderdaad aan bijdragen dat je slaaf van je paard wordt omdat hij een nog betere conditie hiermee krijgt en dit dus dan nodig zal hebben. Waarom moet je van je moeder perse rijden? Een paard heeft ook ontspanning nodig in de vorm van vrije dagen op de wei, hierdoor zal hij tevreden in zijn hoofd blijven. Daarnaast hebben spieren een bepaalde tijd nodig om weer te herstellen. Kortom, hier geldt ook weer : less is more. Ik moet je wel zeggen dat het bij mij ook jaren heeft geduurd voordat ik dit doorhad. Pauzes hebben paarden idd nodig om het werk te verwerken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:17

Ik zat zelf hier aan te denken nu ik vakantie heb, omdat mijn paard een tijdje pauze nodig heeft om een oefening te "verwerken" voordat ze hem snapt en kan uitvoeren, maar dat weet ik van haar en zo train ik haar ook.

Qua fysiek omdat ze te dik is en daar last van heeft. Niet een beetje te dik, maar al zolang we haar hebben (4 jaar) te dik. Een uur intensief rijden zorgt ervoor dat ze niet dikker wordt. Maar niet dat ze veel afvalt (haar eten is met de DA allemaal geregelt).

Verder denk ik alleen dat het voor de spieren niet veel bijdraagt omdat spieren geloof ik een bepaalde tijd nodig hebben om te herstellen.

@kitty. Onze paarden staan altijd op de wei op uitzondering van slecht weer dan, verder is mijn moeder nogal apart. Ik weet zelf ook niet waarom ze dit wilt. Ik denk eigenlijk ook niet of ik het doe als ik niet denk dat het bijdrage levert.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:19

Iemand heeft mij laatst verteld dat het leervermogen van een paard maar 20minuten duurt, dus opzich zou jou gedachtegang daarbij kunnen kloppen. Dan zit er gewoon een soort hele lange pauze tussen de twee trainingen op een dag.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:23

Ik denk dat het qua fysieke inspanning (om dus wat gewicht te verliezen) misschien niet slecht is, van 2x per dag te rijden, maar dan 1x trainen en 1x gewoon een stapritje van een uurtje? Is meestal lekker ontspannen en toch goed voor de conditie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:28

Qua inspanning lijkt het mij wel slim, maar of het erg nut heeft ligt denk ik aan ruiter en paard. Mijn paard krijg ik niet 2 keer per dag opgepept voor een training. Dan zou ik er eerder voor kiezen om 1 goede training te doen en 1 voor pure ontspanning of afwisseling. Dan denk ik aan: s'ochtends dressuur, 's avonds springen. Dat is voor jezelf ook wel goed wat afwisseling. of gewoon 1 goede training en dan 1 buitenrit waar je ook wat oefeningen herhaald.

Maar 2 keer een halve training lijkt mij niet zo handig, beter 1 goede denk ik dan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:41

Ik vind het eigenlijk een beetje onzin, geef je paard eens de tijd om dingen te verwerken, ik snap de haast van veel mensen niet.
Ik leer nog altijd uit de ervaring dat geduld een schone zaak is.
Dus ik denk gewoon dat je leker 1x per dag moet trainen en je paard mag best een dag vrij hebben.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:12

VSW-->RT-D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:15

vroeger ( echt heel lang geleden) moest ik ook twee keer per dag op mijn pony rijden omdat hij zo heet was... hielp wel een beetje naar mijn idee maar zou het nu niet meer doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:52

Ik ben er van overtuigd dat ze van 2x per dag een korte training veel meer leren dan van 1x een lange. Ik durf wel te beweren dat 2x 20 minuten meer is dan 1x een uur.
Heeft te maken met de tijd dat een paard écht z'n aandacht bij een werkje kan houden en volledig openstaat voor alles. Daarnaast ook met de kracht van herhaling en de kracht van rust geven om dingen te laten bezinken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:55

ik wou precies hetzelfde zeggen als Sonja.

en bovendien heb ik het meegemaakt op school. we hebben altijd sochtends 50 min. dressuur. en 2x per week dan smiddags ook nog 50 min. springen.

hij is dan echt losser als normaal, en is dan heel vlot losgereden en klaar om te springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:55

Ik zie het nut niet van 2 keer per dag rijden.
Overigens ben ik het wel eens dat je beter 20 min goed actief kunt rijden, dan een uur lang en de concentratie verdwenen is.
Maar dat vind ik dus gewoon met 1 keer.

Teveel energie, dat moet je imo niet kwijtraken in rijden, maar in niet te veel krachtvoer en lekker op de wei...ook dan voel je dat ze duidelijker losser zijn dan uit de stal.
Is hij dan nog te heet is het imo gewoon geen passend paard voor de ruiter...

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:58

Ik weet niet hoor, maar voordat ik m'n paard lekker losgewerkt heb ben ik toch al minimaal 20 min. verder dus snap eigenlijk niet hoedat je dan 2x 20 min. kunt rijden.

Maar goed voor sommige paarden zal het misschien wel nut hebben, maar ik zie het nut er niet echt van in.
doe liever 1 x iets goed als 2 x half.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:58

Ik hou het zelf ook op een half uurtje per keer Knipoog maar stél dat je een beperkte tijd zou hebben om een paard iets te leren (bv als je er eentje in training hebt staan) en je hébt de mogelijkheid om 2x een kort blokje te pakken op een dag (mijn baas ziet me aankomen Haha! ) dan is 2x kort effectiever.

Persoonlijk heb ik alle tijd vd wereld om wat te leren met m'n beestjes en train ik dus gewoon 4 tot 5 x per week en over het algemeen vrij kort.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:07

ik heb het weleens gedaan, mijn paard 2x rijden, maar daar werd hij alleen maar stug van. Hij vond dit helemaal niets en liet dit ook merken....ik rijd nu dus gewoon 1x op een dag en na een dag of 4 een daggie vrij...dan is hij tevreden en loopt hij het beste.

Ik denk dat het een beetje aan het paard ligt...sommigen zullen het wel pikken, anderen niet...maar als het nu goed gaat en je paard netjes loopt, waarom dit dan veranderen?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:09

Ik zou dan 's ochtends longeren, stappen aan de hand of in de molen. En 's avonds rijden (af en toe een sprongetje). Tussendoor natuurlijk op het land.
Zou dit echter wel regelmatig doen, zodat je niet de ene dag 2,5 uur werkt met hem en de andere dag helemaal niets, en laat het lichaam van het paard rustig wennen aan deze extra zware belasting. De spieren "wennen" vrij snel aan zwaarder werk, helaas de pezen niet.
2x rijden af en toe kan ook, maar afwisseling is minstens zo belangrijk (kwaliteit) als de kwantiteit van je arbeid.
Heb ook zo'n schema gedaan toen mijn paard jonger was, werkte perfect. Hij had een beren-conditie, was fit maar niet gek. Nu heb ik wat minder tijd en is hij inmiddels 13. Maar hij zou het geweldig vinden. Dus je paard moet wel de inzet en motivatie hebben, anderd werkt het ook niet.
Zou gewoon kijken wat het beste bij jou en je paard past.
Succes!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:04

Ten eerste: waar haal je de tijd vandaan? Ik heb echt de tijd niet (en de energie niet) om 2x per dag naar stal te gaan.

Ten tweede: ik ben altijd al minstens 20 minuten kwijt met lekker los rijden, stellingen, SB's, etc. Pas daarna ga ik een kwartier tot half uur echt aan de bak, om vervolgens het laatste kwartier weer af te bouwen. En als je je paard goed kent, voel je vanzelf wanneer hij aan z'n tax zit om dingen op te nemen. De volgende keer ga je hier weer op verder. Maar waarom zou je dit dezelfde dag nog op willen pakken? Laat hem idd minstens een dag de tijd geven om het te verwerken. Daar heb je de volgende dag (of later) weer plezier van. Ik merk ook dat als ik hem iets nieuws leer, hij pas een paar dagen later dit goed oppakt. Zowel met grondwerk, als met rijden.
Als ik iets echt 'spannends' heb gedaan (zoals grondwerk met een glitter-hoelahoep Nagelbijten / Gniffelen ) dan wacht ik minstens een week om hier mee verder te gaan (geleerd van NH-instructrice), zodat hij tijd heeft om het te verwerken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:22

hiih een glitter hoelahoep is ook wel heul spannend ^^
mag ik vragen wat je daarmee doet dan?

ontopic: ik zou het ook zeker niet elke dag doen. 2x rijden, maar voor zo af en toe zie ik er gewoon geen kwaad in. ik denk dat ieder paard het wel aangeeft, of ze nog willen of niet. en daar moet je dan wel naar luisteren.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:29

2 x kort rijden kan ik me wel iets voorstellen qua concentratievermogen en qua fitheid van het paard. Ip loop je minder snel tegen verzuring aan en ben je toch in de gelegenheid om iets meer training te geven bij 1 die snel zuur wordt.
Ook zie ik het voordeel er wel van in bij paarden die veel op stal staan. 2 x eruit is altijd nog beter dan 1 maal eruit.

Aan de andere kant is voor veel paarden 1 x pd een half uur al zat qua rijden. Uitzonderingen daargelaten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:38

Ik heb ook ooit eens van een vroegere instructeur gehoord dat dit voor sommige paarden heel goed werkt. Om een paard iets te leren zouden twee korte sessies per dag beter werken dan 1 lange. Daar zit in mijn optiek ook wel wat in. Iets nieuws leren, perfectioneren en tot een automatisme maken is vaak een kwestie van herhaling. Maar zoals meerderen voor mij al zeiden: waar haal je de tijd vandaan.....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:52

mijn paard (Fries) pakt de training makkelijker op als ik eerst smorgens en dan s avonds weer train. Beide keren train ik dan een half uur. Ik merk dan bij de trainingen 's avonds dat ze sneller ontspant en al losser in het lijf is en dat ze nieuwe oefeningen dan ook al gelijk een stuk beter snapt. Ze heeft dan in de tussen tijd al de training van dezelfde ochtend kunnen verwerken. Ik merk ook juist dat Lammie de trainingen ook steeds makkelijker vind op deze manier en ook leuker (en haar conditie wordt zo ook sterk verbeterd).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:01

moonprayer schreef:
hiih een glitter hoelahoep is ook wel heul spannend ^^
mag ik vragen wat je daarmee doet dan?

ontopic: ik zou het ook zeker niet elke dag doen. 2x rijden, maar voor zo af en toe zie ik er gewoon geen kwaad in. ik denk dat ieder paard het wel aangeeft, of ze nog willen of niet. en daar moet je dan wel naar luisteren.

Tuurlijk mag je dat vragen. Haha! Soort schriktraining. Desensibiliseren, ofwel minder gevoelig maken op vreemde voorwerpen. Zoals een glitter hoelahoep om de nek van je paard kunnen hangen.

Voor zover offtopic.

Ontopic: Voor een paard wat idd veel op stal staat, lijkt mij meerdere keren per dag beweging ook veel beter, maar dan heeft het meerdere keren rijden per dag een ander doel, namelijk: meer beweging en niet, zoals TS bedoelt: beter voor het leervermogen.