Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jasmijn78 schreef:Uit je verhaal begrijp ik dat je de moeder dus ook hebt gereden en dat dat paard ook 'zot' was? En dit paard heb je ook al 9 jaar en dit wordt ook van kwaad tot erger? Misschien is het toch een optie om het eerst eens bij jezelf te zoeken? Wat doe jij al die jaren al fout? Het nemen van priveles al jarenlang is geen garantie dat je het al jaren goed doet. En een paard waarmee 9 jaar niet op de juiste manier is omgegaan/gereden turn je ook niet zomaar even om met een 'gouden' tip.
Slechts een heel klein percentage paarden zijn ECHT gestoord. Jij zegt dat je het paard al 9 jaar hebt en het dus niet altijd zo erg is geweest als nu. Dus het lijkt mij sterk dat jou paard ECHT gestoord is. (eerder dat hij misschien gestoord wordt van jou, of de wijze waarop hij gehouden/gereden wordt) Niet vervelend bedoeld hoor, maar sommige mensen kunnen sommige paarden onbedoeld binnen no-time over de riedel krijgen, terwijl anderen er geen last mee hebben. EN het feit dat je zelf aangeeft dat medische oorzaken zijn uitgesloten geeft mij te denken dat de kans het grootst is dat het probleem in jou zit. Niet iedereen heeft de 'feeling' om met wat drukkere/hetere/intelligentere bloedpaarden om te gaan. Dat is in feite geen karaktergebrek van het paard, maar een kennis/kunde gebrek van de ruiter...
Ik zou zeggen: laat je paard corrigeren door een proffesional en laat je door die proffessional begeleiden (desnoods dagelijks). Dat zal dan geen quick fix worden, maar een proces van maanden of langer.... Als jij dingen verkeerd hebt aangeleerd als ruiter, en je paard dus ook dingen verkeerd heeft aangeleerd omdat jij ze verkeerd hebt aangeleerd zul je echt met je paard weer bij nul moeten beginnen. Succes!