paard met psychische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

paard met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:38

Ik heb een 9 jarige merrie, sinds veulentje al en om het kort en bondig te beschrijven: ze is zot in de kop.

In de jaren dat ik haar heb en bereden heb is het van kwaad naar erger gegaan en hoe ouder ze wordt hoe slechter het gaat. Mijn grootste nachtmerrie komt uit, ze wordt net zoals haar moeder.

In de piste ging het vroeger goed. Heb nog verscheidene medailles, en rozetten en bekers liggen van haar. Ze is nooit makkelijk geweest van jongs af aan maar het verslechte beetje bij beetje. trippelen, stoppen, achteruitlopen, vooruitspringen, niet kunnen draven. Altijd heel zenuwachtig en zich opjagen tot ze een witte schuimbal werd.
Op wandeling was ze wel braaf, dit deed ze graag.
Ben ik met cross gestart. Dit ging ook zeer goed. Tot ze het principe doorhad en ook daar moeilijk begon te doen.
Nu is ze in groep op wandeling ook niet meer te doen. Beginnen achteruithollen (bijna in draf), beginnen tollen, In de lucht springen en dergelijke.
Ze kijkt naar niets of niemand en doet gewoon door. Zelfs al zou ze zichzelf de dood injagen. Ik ben er in ons ganse leventje samen geen enkele keer afgevallen. Ze bokt niet ofzo, ze doet gewoon altijd van die rare dingen.
Op wandeling met meer dan 3 personen is ze nu gewoon levensgevaarlijk om nog op te zitten op de baan. Met 2 gaat het goed, draven lukt soms niet dan wordt dit trippelen maar ik heb volledige controle en ze is doodbraaf. Tegenover vroeger is het in de piste ook veel verslecht ondanks veel veel privélessen. Nu in piste gaat het wel maar je moet er het opjagen, het trippelen en stoppen af en toe maar bijnemen.

ostheopaat, verscheidene keren veeartsen bijgehaald, foto's, bloedonderzoek, hormonenkuur etc.. Niets aan de hand. 200% correcte merrie, het zit puur tussen de oren. En ik volg al jarenlang privélessen.

Ik hou van mijn merrie en wil ze voor geen geld ter wereld missen. Ook al zegt iedereen dat ik ze moet verkopen of naar de slacht moet doen omdat ik mijn nek ooit ga breken als ik met haar blijf rijden.
Ze is net als haar moeder aan het worden. ook een geflipte vosse merrie die onberijdbaar is door haar karakter.

Nu ben ik op zoek naar iets als een 'paardenpsychiater'. Iemand die de innerlijke kant van het paard aanpakt. Ik denk dat dat wel moet bestaan. Iemand die mij kan zeggen waarom ze zo dingen doet en hoe we het kunnen oplossen.

misschien weten jullie bokkers wel raad.

bobby88

Re: paard met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:44

misschien kun je naar deurne gaan omdat daar monty roberts komt voor 3 dagen en geeft lezingen en je kunt dan ook dingen ann hem vragen. ik ga er ook heen en het is van 12 september tot 14 september

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:06

ik heb zo het vermoeden dat je paard left brain extravert is. Persoonlijk vind ik dat niet zo makkelijke paarden. Probeer Parelli. Een kennis van mij heeft ook zo een paard en dat gaat nu stukken beter!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:26

Probeer Eric Laarakker eens, misschien dat hij je kan helpen.

Verder kan je een reading proberen bij Danae op bokt, zij is erg goed! Ik weet niet of je erin gelooft maar voor 15 euro heb je eigenlijk niets te verliezen.

bobby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:52

wat doen ze dan?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:01

Probeer eens alternative methodes!.
NH proberen kan nooit kwaad.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:03

probeer sabine de kok.

ik heb ook 'n paard hier lopen.
bokken met opstijgen.
schoppen als haar iets niet aanstaat.
achteruit schoppen voor de kar.
gillen pissen en zo kan ik nog wel even door gaan.

sabine de kok heb ik toen ingeschakelt en is aan de slag gegaan.
na 4 behandelingen is ze uitbehandelt.
ze gilt niet meer, schopt niet meer, bokt niet meer met opstappen.
voor de kar ben ik gestopt(kar was stuk van haar laatste grapje)
ik kan nu ook om haar heen lopen als ze los ik de bak staat kon voorheen ook niet.
sabine werkt veel met acupunktuur(of hoe je het schrijft).
en met bachbloesems en met olieën.
als je haar nummer wil pb maar. als je informatie wil over hoe ze werkt en wat de vooruitgangen zijn vraag sabine dan maar naar het paard ginger uit wormer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:08

In de eerste plaats een erg moeilijk probleem en zo te horen al veel geprobeerd zonder echt resultaat.
De aangedragen ideeen zou ik zeker proberen niet geschoten is altijd mis, heb het idee dat jouw paard zich snel verveeld of juist te veel te verwerken krijgt, en dit niet aankan.
Hoe is ze als ze in het land loopt of los in de bak of op stal?

Maar effe andere vraag waarom fok je een veulen uit een moeder die heel moeilijk is en dus blijkbaar hetzelfde probleem heeft? Soms is fokken gokken maar in dit geval had je misschien beter niet met dit paard kunnen fokken, ik weet, voor heel bokt weer over me valt, niet ieder veulen hoeft zo te zijn maar de kans is toch wel erg groot.

Veel succes met je oplossingen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:36

We hopen dat we met het fokken van een veulentje haar temperement een beetje kunnen dempen. Vrienden van ons hebben dit ook gedaan bij enkele van hun merries en die zijn er veel rustiger op geworden.

Los in de bak deed ik vroeger veel dingen met haar, wat spelletjes, wat schriktrainingen dat ging super. Ook op de wei is ze lief , ze is eigenlijk heel betrouwbaar en zal nooit slaan of lelijke dingen doen. Ze is absoluut niet gemeen. Er is ooit eens iemand afgevallen door gewoon haar evenwicht te verliezen in galop (heel stomme val eigenlijk, best grappig) en dan was mijn merrie helemaal aangeslagen omdat die ruiter eraf was gevallen. Dat was niet haar bedoeling.

bij het poetsen kan ze ook wel eens chagrijnig zijn, daarmee bedoel ik dat ze zo in de lucht gaat bijten omdat ze mij niet mag bijten. of dan trekt ze haar neus op, letterlijk dan.

Het is best een heel lieve merrie, alleen is ze het meeste van de tijd in het rijden een gekke koe waar iedereen schrik van heeft. Ik heb nooit schrik gehad op haar omdat ik haar door en door ken.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:21

en is er niets mis met haar rug??
als ik het zo lees doet ze alleen dingen als je met haar bezig bent.
misschien ligt het zadel niet goed of heeft ze last van haar spieren.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:24

Als alle medische dingen ècht uitgesloten zijn, zou ik je aanraden om je in nh te verdiepen in de vorm van grondwerk (bijv parelli), vertrouwensband opbouwen (ook al ken je haar zolang), leiderschap opbouwen, etc.

Heeft ze voldoende regelmaat? Wat voor voer krijgt ze?

Succes ermee.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:32

maar goed,jij zegt dat ze net zo "gek" aan het worden is als haar moeder.dit kan dus deels erfelijk deels aangeleerd zijn...
en nu wil je bij deze merrie ook een veulentje fokken,met het grote risico dat dat dier ook zo word als moeder en oma?
wat wil je met dat veulen gaan doen,houden of verkopen?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:55

ik denk dat een veulentje fokken maar een tijdelijk oplossing voor je merrie is. dat veulen wordt tenslotte na een tijd gespeend. en de vraag is idd of je weer een veulen wilt, dat ook zo als mams en oma kan worden.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:48

haar rug, benen, bloedspiegel, hormonenspiegel, alles is tiptop in orde. We hebben al genoeg onderzoeken gedaan.

het veulentje zou verkocht worden aan een ruiter van bij ons op de manege die heel graag een veulentje van mijn merrie wou.

ze heeft zeker voldoende regelmaat, in de zomer krijgt ze nu als onderhoud 1 schep mengeling per dag dat geschikt is voor zowel recreatiepaarden als sportpaarden, de gerstmengeling van de aveve. (vroeger toen ik enkel met haar reed en we dus vaak reden kreeg ze meer). In de winter drijven we dit op naar 3 scheppen. Mijn ruin die ik nu rijdt krijgt telkens een schep meer, dus nu krijgt hij 2 en in de winter 4. Niet te veel, en niet te weinig. Mijn merrie ziet er bijzonder goed uit en staat te blinken als een spiegel.

lichamelijk is er echt niets aan de hand, het zit gewoon tussen haar oren.

Shana_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:33

Veel succes!!

Volgens mij zou grondwerk wel eens kunnen werken.

Hoop dat dit lukt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:48

Wat een verhaal.....
Ik ben niet bekend met paardenpsychologen ofzo, maar er zullen best wel gedragstherapeuten te vinden zijn via google.

Wat me wel opvalt in je verhaal is het feit dat ze eigenlijk heel braaf is behalve als ze werk aangeboden krijgt. In het begin bij het proberen van iets nieuws is ze redelijk braaf en zogauw ze meer bekend is met het werk dan haakt ze af. Hoe reageert ze als je haar iedere dag iets anders aanbiedt?
De ene dag springen, andere dag dressuur, bosritje, longeren aan de dubbele lijnen, kortom iedere dag verschillend werk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:28

Die tip wilde ik inderdaad ook geven. Zou het werken, als je iedere dag iets anders probeert te doen?
Echt heel veel afwisseling.

Als dat niet werkt, zou ik de volgende tip willen geven.

Zet het rijden even helemaal terug naar 0. En ga beginnen met grondwerk. Maak het leuk voor je paardje om met jou bezig te zijn. Doe samen dingen, waarvan je merkt, dat ook zij leuk vind. Leuke spelletjes enz. in de bak. Maar dus even geheel niet rijden.
Dat kun je dan uitbreiden met echt grondwerk, gaan werken met lichaamstaal en werken aan jullie band samen. Door dat grondwerk en de lichaamstaal, kun je jezelf overbrengen als een leider. Als je paard dat accepteert, ben je al een heel eind verder.
Ikzelf heb dat ook gedaan. Ik kon vrijwel niks meer met mijn paardje. Ben helemaal bij 0 begonnen en nu ruim 3 maanden later, heb ik een 100% veranderd paard. En ik kan er weer alles mee. Binnenkort gaan we het rijden weer oppakken. Dat heb ik dus ook ruim 3 maanden niet gedaan. Ook mijn paardje bleek psychisch niet in orde te zijn (voor meer info kun je een pb sturen)

Wat je eventueel ook erbij kunt laten doen is inderdaad een reading. Ik heb dat ook laten doen bij Nancy van Stal Danae.
En dat heeft me er ook verschrikkelijk veel bij geholpen. Op die manier kwam ik te weten waar de problemen zich bevonden en waar mijn paardje mee zat. Vanuit die punten ben ik weer verder gaan werken.

Die reading in combinatie met het grondwerk is voor ons echt een redding geweest. Misschien heb jij er ook wat aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:43

Uit je verhaal begrijp ik dat je de moeder dus ook hebt gereden en dat dat paard ook 'zot' was? En dit paard heb je ook al 9 jaar en dit wordt ook van kwaad tot erger? Misschien is het toch een optie om het eerst eens bij jezelf te zoeken? Wat doe jij al die jaren al fout? Het nemen van priveles al jarenlang is geen garantie dat je het al jaren goed doet. En een paard waarmee 9 jaar niet op de juiste manier is omgegaan/gereden turn je ook niet zomaar even om met een 'gouden' tip.

Slechts een heel klein percentage paarden zijn ECHT gestoord. Jij zegt dat je het paard al 9 jaar hebt en het dus niet altijd zo erg is geweest als nu. Dus het lijkt mij sterk dat jou paard ECHT gestoord is. (eerder dat hij misschien gestoord wordt van jou, of de wijze waarop hij gehouden/gereden wordt) Niet vervelend bedoeld hoor, maar sommige mensen kunnen sommige paarden onbedoeld binnen no-time over de riedel krijgen, terwijl anderen er geen last mee hebben. EN het feit dat je zelf aangeeft dat medische oorzaken zijn uitgesloten geeft mij te denken dat de kans het grootst is dat het probleem in jou zit. Niet iedereen heeft de 'feeling' om met wat drukkere/hetere/intelligentere bloedpaarden om te gaan. Dat is in feite geen karaktergebrek van het paard, maar een kennis/kunde gebrek van de ruiter...

Ik zou zeggen: laat je paard corrigeren door een proffesional en laat je door die proffessional begeleiden (desnoods dagelijks). Dat zal dan geen quick fix worden, maar een proces van maanden of langer.... Als jij dingen verkeerd hebt aangeleerd als ruiter, en je paard dus ook dingen verkeerd heeft aangeleerd omdat jij ze verkeerd hebt aangeleerd zul je echt met je paard weer bij nul moeten beginnen. Succes!

mell_sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:55

stuur ff een berichtje naar me, denk wel dat ik je kan helpen

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:50

Hoi,

de moeder heb ik nooit gereden, die is van een kennis van me.

Ik heb mijn paard reeds laten rijden door een professioneel ruiter die heel veel ervaring heeft met jonge paarden. Ze liep dressuurmatig wat beter maar het rennen en het opjagen en af en toe het stoppen bleef. Ze heeft er eens 3u aan een stuk opgezeten, omdat ze er pas af wou toen het paard opnieuw kalmeerde en terug 'normaal' draafde. Zolang heeft het geduurd.

Ook heb ik eens een tijdje van paard 'geruild' met een vriendin die ook zeer goed rijdt om te zien hoe ze het zou doen een tijdje onder het zadel met iemand anders, die er dan ook regelmatig les mee zou nemen. Uiteindelijk zijn we opnieuw moeten veranderen omdat mijn paard nog erger was dan bij mij.

Er zijn maar heel weinig ruiters die met mijn paard kunnen rijden. Meestal slaat ze dan gewoon helemaal tilt. Tenzij het kindjes zijn van 3 jaar ofzo dan weet ze dat ze voorzichtig moet zijn :s Ik kan met haar meerijden in een groep en thuis haar perfect dressuurmatig laten lopen en een sprongetje mee nemen. En af en toe gaat, wel nu is het nog maar heeeeeel af en toe, het werkelijk uitstekend. Maar meeste van de tijd kan ze plots, bv na de helft van de les, de knop omdraaien en opnieuw beginnen klooien.

In die jaren die ik haar heb, heb ik altijd les genomen. Paar keer van instructeur veranderd tot ik bij iemand terechtkwam die echt goed met mijnp aard kon omgaan en me kon helpen. Op een gegeven moment liep ze echt heel goed, af en toe wel eens wat kuren maar dat hoorde erbij, en heb ik enkele mooie biedingen gehad voor mijn paard. Heb rozetten en bekers enz liggen. Hoe langer ik haar heb hoe erger haar streken worden. Nu rijd ik al een poos enkel recreatief met haar, sinds ik mijn jonge ruin heb, en hoeft ze geen moeilijke oefeningen te doen ofzo. Gewoon wat basis en wat wandelen. Maar nu begint ze op wandeling ook ontzettend gevaarlijk te worden.

jasmijn78 schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat je de moeder dus ook hebt gereden en dat dat paard ook 'zot' was? En dit paard heb je ook al 9 jaar en dit wordt ook van kwaad tot erger? Misschien is het toch een optie om het eerst eens bij jezelf te zoeken? Wat doe jij al die jaren al fout? Het nemen van priveles al jarenlang is geen garantie dat je het al jaren goed doet. En een paard waarmee 9 jaar niet op de juiste manier is omgegaan/gereden turn je ook niet zomaar even om met een 'gouden' tip.

Slechts een heel klein percentage paarden zijn ECHT gestoord. Jij zegt dat je het paard al 9 jaar hebt en het dus niet altijd zo erg is geweest als nu. Dus het lijkt mij sterk dat jou paard ECHT gestoord is. (eerder dat hij misschien gestoord wordt van jou, of de wijze waarop hij gehouden/gereden wordt) Niet vervelend bedoeld hoor, maar sommige mensen kunnen sommige paarden onbedoeld binnen no-time over de riedel krijgen, terwijl anderen er geen last mee hebben. EN het feit dat je zelf aangeeft dat medische oorzaken zijn uitgesloten geeft mij te denken dat de kans het grootst is dat het probleem in jou zit. Niet iedereen heeft de 'feeling' om met wat drukkere/hetere/intelligentere bloedpaarden om te gaan. Dat is in feite geen karaktergebrek van het paard, maar een kennis/kunde gebrek van de ruiter...

Ik zou zeggen: laat je paard corrigeren door een proffesional en laat je door die proffessional begeleiden (desnoods dagelijks). Dat zal dan geen quick fix worden, maar een proces van maanden of langer.... Als jij dingen verkeerd hebt aangeleerd als ruiter, en je paard dus ook dingen verkeerd heeft aangeleerd omdat jij ze verkeerd hebt aangeleerd zul je echt met je paard weer bij nul moeten beginnen. Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:13

Ik denk, als je zeker weet dat hij lichamelijk niets meer mankeert, dat het paard misschien bang is in een bepaalde houding te lopen, weer pijn denkt te krijgen, wil zeggen dat je meer moet rijden met veel rek en strek oefeningen, waardoor hij losser en ongemerkt zijn lichaam weer gaat gebruiken, en er zo achter komt dat hij geen pijn meer heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:45

Tsja, als jij echt van mening bent dat het allemaal aan het paard ligt en niet aan jou dan houdt het op denk ik... Wat denk je dat een 'paardenpsychiater' uit kan halen? Hoe ingewikkeld/lastig/gecompliceerd het karakter van jouw paard ook is, het is jouw gebrek dat je er niet mee om kunt gaan. Jij zal jouw eigen kennis/kunde/houding ten opzichte van je paard eerst bij moeten stellen voordat je een stap verder zal komen met dit paard.

Zolang jij voor elk probleem dat jij hebt met je paard zegt 'ja maar dat komt om dat mijn paard niet spoort' zul je het probleem nooit oplossen.

tessnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:35

Sylvia van Noye geeft via de volksuniversiteit in Wijchen workshops. Zie de site en paardenfluisteraar.
Daarnaast behandeld ze ook gedragsmoeilijke paarden en zal ze waarschijnlijk niet zo duur zijn als haar collega's.
Ze heeft al heel veel jaren ervaring en werkt een beetje met de methode van Klaus Ferdinand Hempfling.
Bewonderswaardig!! Succes!

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:19

Ik heb ooit een pony gereden met psychoses... Ik had er ook nooit van gehoord, maar blijkbaar bestaan dat soort psychische aandoeningen ook bij paarden. Zij ging tijdens een buitenrit dan ineens liggen en kwam niet meer overeind, of als ze in de paddock stond, stond ze aan de grond genageld en deed geen stap meer. Zij kreeg daar druppeltjes voor, maar de beste remedie was toch wachten totdat het weg trok..
Ik denk, mede door deze ervaring, dat er soms problemen zijn die gewoon niet op te lossen vallen, al hoop ik voor jou dat je er uitkomt met je merrie!

WinkeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:56

Kijk ook een op http://www.2moons.nl

Petra Vlasblom heeft al bij vele paarden met ongewenst gedrag de oude 'software' vervangen door gewenste nieuwe 'software'!
Een groot gedeelte van de training bestaat uit de eigenaar te leren omgaan met de nieuwe software.
De EENHEID TUSSEN MENS EN PAARD zie je groeien Haha!

Heel goed dat je het fysieke eerst hebt uitgeloten, laat Petra er maar eens een keer naar kijken.