Isabelle (v. Naturel) @ les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Isabelle (v. Naturel) @ les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:54

gisteren heb ik weer les gehad met Belle.
ik had de laatste dagen moeite om haar fijn door de kaak te krijgen en dan laat ze haar rug ook niet los. met als gevolg: je zit op een strijkplank.
dus had ik de eigenaar maar ff gevraagd of ze me wilde helpen en dat was geen probleem.
we zijn bezig geweest met het op de buitenteugel zetten, rond vragen, stelling vragen, tact en tempo.
slofje hangt er nog aan voor als ze echt niet door wil komen, dan kan ik hem er ff snel bijpakken.

mijn punten: in de galop mag ze nog wat ronder en mag ik mee op mijn kont gaan zitten.

1. losstappen, moet hier meteen rond door de kaak vragen
Afbeelding

2. losdraven, ze laat hier heel fijn los en blijft actief OK dan!
Afbeelding

3. hier ben ik druk aan het vragen met mijn binnenhand, ze komt er hier net niet fijn door
Afbeelding

4. goed recht maken op de lange zijde
Afbeelding

5. gewoon een leuke foto, lijkt of ik ietsje knik naar rechts
Afbeelding

6. moet nog een stuk ronder en losser (is al wel veel beter dan het geweest is gelukkig)
Afbeelding

7. fijn plaatje, goed actief, mag evt nog ietsje ronder van voor
Afbeelding

8. wegrijden in galop, moet meer op mijn kont zitten
Afbeelding

9. moet weer meer gaan zitten
Afbeelding

10. ben hier net aan het vragen of ze ronder wil worden
Afbeelding

11. uitdraven
Afbeelding

Navidad

Re: Isabelle (v. Naturel) @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:33

hey meis!

je hebt het weer voor elkaar hoor, weer zon leuk paard onder je kont! Haha!
Wat is der afstamming?

Mijn commentaar:
Je weet waar je aan het werk mee bent, en wat je doel is. wat losser maken in de kaak, en dat doel ben je aardig bij Knipoog ik vind dat je onwijs mooie laarzen aan hebt, is dat lipica?

Ik zou het paard op sommige momenten net wat geactieveerder willen zien, en jou wat meer op de kont willen zitten in galop.. Probeer je tenen ook naar binnen te houden. Verder lijkt het soms (kan moment opname zijn) Dat het zadel wat naar voren kantelt en iets los komt van de rug..

Veel succes met dit diertje daar in het verre westen Haha! En laat snel weten waneer je weer in de buurt bent he Knipoog We moeten nog steeds een keer een borrel doen!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:52

Ik vind het plaatje er goed uitzien, je beenligging is ook erg mooi en rustig. Verder geen bijzondere op- of aanmerkingen. Leuk paard Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:55

bedankt voor je commentaar Lachen

laarzen zijn van De Niro, zijn echt prachtdingen al zeg ik het zelf.
geactiveerder klopt, ik rij heel veel naar voren en dan weer terug om te zorgen dat ze op het achterbeen blijft, maar het moet nog wat meer. als ik aangalloppeer rij ik eerst 3 a 4 lange zijdes flink naar voren toe, dan pak ik haar terug op mijn zit en blijf ik even op de volte. als ik voel dat ze niet meer doorspringt pak ik weer een aantal lange zijdes.

zadel ligt volgens mij gewoon goed, de eigenaren zijn erg zuinig op hun paarden en de zadelmaker komt regelmatig langs om alles te controleren.

waar zit jij nu dan? borreltje moeten we zeker een keer doen, gezellig!

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:14

mooi hoor

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:27

Wat is het doel van je slof (heb ik dus echt nooit begrepen, want bij goed gebruik hangt ti los, waarom zit ti er dan om?)

Waar komt ti spanning vandaan? Hij blokkeerd in zn kaken, maar zit daar ook het probleem? Mijn ervaring leert dat het vaak in de broek, lenderen of kruis zit.. wanneer die uit elkaar valt, kan die dit gedeelte lekker gespannen houden zonder dat ti ermee aan de slag hoeft..

VInd het trouwens een leuk paard, ben echt fan van je laarzen!! hahahaha het ziet er keurig uit, maar er is nog (zoals je zelf ook zegt) nog een hoop werk aan de winkel wat je zeker gaat lukken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:45

doel van de slof staat in mijn beginpost Knipoog

opzich heeft ze geen spanning, maar mevrouw kent het klappen van de zweep (ze is al 18) en zal nooit meer doen dan nodig is.
de houd zich bij de lendenen ook vast als ze haar kaak vast zet. maar zodra ik haar losmaak in de kaak laat ze haar lendenen ook los. vandaar dat ik mij daar dus op richt.

ik kan bij haar trouwens altijd heel goed merken dat ik op de goede weg zit. zodra ze haar spieren moet gebruiken wordt het een echte merrie Haha!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:50

slof hangt erom heen voor als ze niet door wilt komen? Wil je der dan door middel van die slof er door heen trekken? Zie daar ook het nut niet van in.. dus begrijp het nog steeds niet Clown

Heb ej toevallig een foto of filmpje wanneer ze wel helemaal los laat in der kaak en lenderen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:19

bij foto 2 loopt ze zoals ik haar hebben wil (al mag ze iets meer opgericht) ze laat daar heel goed los, dat kan je ook perfect voelen als je erop zit.

wie zegt trouwens dat ik haar er met de slof doorheen trek, je trekt wel heel snel je comclusies... als mevrouw de kop verkeerd heeft staan ben je zo 1.5 uur verder met prutsen. dan zet ik haar er liever 1x strenger door met behulp van het slofje dan dat ik zo lang ga zitten aanrommelen waar ze echt absoluut niet beter van wordt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:24

dat zeg ik niet, dat vraag ik me af.. Ik rij zelf nooit met slof simpelweg omdat ik niet zou weten wat ik ermee zou moeten.. jij rijdt ermee, jij weet dit dus wel..

val je niet aan!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:25

wat lijkt me het een heerlijk paard zeg Lachen
op sommige fotos kijk je in de manen, probeer daar op te letten...

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:31

Ik vind je paardje soms behoorlijk op de voorhand lopen. Verder vind ik het er ook niet echt vriendelijk uitzien en rij je behoorlijk met je sporen. Ik denk dat je ervoor moet waken dat het geen trekken en duwen gaat worden voor een mooi plaatje.

Verder wel een mooie merrie. Ik zou wel een keer een ostheo naar de rug laten kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:16

Ik vind het hele beeld zwaarmoedig en stroef overkomen,
paard houd inderdaad zoals je zelf al zegt de gehele bovenlijn vast, en de achterhand bungelt er maar wat achter aan.

Ik zou (als medisch alles uitgesloten is) eens gaan longeren, zodat paard zonder ruiter eens wat meer souplesse kan gaan vertonen.
Je rijden ziet er op zich netjes uit, maar het paard oogt zo stroef en zwaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:42

het is jammer dat ik niet kan filmen, want zo op foto 2 en op foto 7 is ze alles behalve stroef en zwaar.

guess: waar zie jij de sporen in de buik zitten? ik zie dat alleen op foto 9, daar geef ik net een tikje om het binnenachterbeen te activeren.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:01

Guess1 schreef:
Ik vind je paardje soms behoorlijk op de voorhand lopen. Verder vind ik het er ook niet echt vriendelijk uitzien en rij je behoorlijk met je sporen. Ik denk dat je ervoor moet waken dat het geen trekken en duwen gaat worden voor een mooi plaatje.

Verder wel een mooie merrie. Ik zou wel een keer een ostheo naar de rug laten kijken.

Dit commentaar vind ik dus echt werkelijk waar nergens op slaan.. Lissy prikt niet eens met de sporen.. en verder vind ik het een ontspannen beeld geven.. er zouden idd nog iets meer punten beter kunnen maar goed dat komt vanzelf.. ze rijd haar ook nog niet zo heel lang..! groetjes

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:34

Ik vind het er juist erg netjes uitzien en ook heel ontspannen. Kan altijd natuurlijk nog ontspannener maar daar werk je aan. Ik vind het een fijn plaatje en heb eigenlijk geen commentaar!

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:15

Sorry maar ik meen toch echt te zien ( op bijna alle foto's) dat je met je sporen drijft. Verder vind ik dat de merrie stroperig en zoals al een keer genoemd is zwaarmoedig loopt. Ik zou persoonlijk dit paard eerst laten nakijken alvorens er maar op te klimmen. Zo te zien zitten de bekken en/ of het SI gewricht vast. Het lijkt dat dit paard zich vast houd en in elkaar getrokken heeft gelopen.

Dit is natuurlijk mijn mening daar vraag je toch om als je foto's post Clown

Sara_song

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:18

Wat een leuk paardje.
je moet zelf alleen op letten dat je goed recht op gaat zitten.

Verder vind ik het er supper uit zien

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:21

Leuk paardje hoor, vind dat je haar wel leuk rijdt!

Ben eens qua mening over slof al eerder, als je deze gebruikt (maakt niet uit hoe vaak) dan houdt het paard zich alleen maar vaster in de bovenlijn. Misschien als je ene keer die1,5 uur overwint dat het paard zich misschien ook beter aan je overgeeft? en dus lekker loslaat?

Verder vind ik het wel leuk zijn wel leuke combi

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:24

LiSSy schreef:
bij foto 2 loopt ze zoals ik haar hebben wil (al mag ze iets meer opgericht) ze laat daar heel goed los, dat kan je ook perfect voelen als je erop zit.

wie zegt trouwens dat ik haar er met de slof doorheen trek, je trekt wel heel snel je comclusies... als mevrouw de kop verkeerd heeft staan ben je zo 1.5 uur verder met prutsen. dan zet ik haar er liever 1x strenger door met behulp van het slofje dan dat ik zo lang ga zitten aanrommelen waar ze echt absoluut niet beter van wordt.

Je spreekt jezelf nogal tegen vind je niet? Ik ben het helemaal met de post van Romyv eens. Een paard 'er doorheen' rijden met slof is een oplossing voor mensen die rijtechnisch niet kundig genoeg zijn. Het soepeler krijgen van de kaken op momenten dat je paard dwars is heeft met consequent zijn en geduld te maken, niets met een slof.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:59

ik rij met slof op advies van de eigenaar, die heeft meerdere paarden naar het Z gereden (o.a. Isabelle) en zij weet echt wel hoe het moet. de slof is trouwens helemaal niet gebruikt en dat is ook te zien op de foto's.

verder zijn ze super zuinig op hun paarden, dus als er ook maar iets niet goed is staat de dierenarts er.
Belle is gewoon een dame op leeftijd die een jaar of 2 niet meer zo intensief gereden is. dan gaat het allemaal niet meer zo soepel als bij een jong dier.
ik vind het trouwens erg knap dat jij (guess) van een foto kan zien of het paard vast zit...

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:40

Ik vind dat je op de goede weg bent! foto's geven idd wat spanning aan, ik zie jou trouwens ook niet prikken met je spoor iedere pas. Maar goed gezichtsbedrog ofzo Haha! het zou idd geen slecht idee zijn om eens te laten kijken naar zijn rug, lendenen of bekken. Het kan altijd dat daar iets vast zit. Verder zou ik ook veel gaan werken aan die lengtebuiging om dat middenstuk los te werken. En over de slof, je gebruikt hem goed! Als alleen mensen de slof gebruiken die niet kundig genoeg zijn, dan denk ik zo (wilde gok hoor) dat ongeveer de hele top niet zou kunnen rijden Knipoog als ik daar vanuit moet gaan. Veel paarden kun je juist met een slof aangeven welke richting ze op moeten en dat betekent niet dat je die slof strakgetrokken hebt. Maar goed Clown Ga zo door met rijden, lekker die ontspanning erin proberen te krijgen!

Tine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:51

Ziet er goed uit! Probeer je tenen wel wat naar binnen te houden.
Je hebt trouwens super mooie laarzen aan !

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:18

_Sanneman_ schreef:
Ik vind dat je op de goede weg bent! foto's geven idd wat spanning aan, ik zie jou trouwens ook niet prikken met je spoor iedere pas. Maar goed gezichtsbedrog ofzo Haha! het zou idd geen slecht idee zijn om eens te laten kijken naar zijn rug, lendenen of bekken. Het kan altijd dat daar iets vast zit. Verder zou ik ook veel gaan werken aan die lengtebuiging om dat middenstuk los te werken. En over de slof, je gebruikt hem goed! Als alleen mensen de slof gebruiken die niet kundig genoeg zijn, dan denk ik zo (wilde gok hoor) dat ongeveer de hele top niet zou kunnen rijden Knipoog als ik daar vanuit moet gaan. Veel paarden kun je juist met een slof aangeven welke richting ze op moeten en dat betekent niet dat je die slof strakgetrokken hebt. Maar goed Clown Ga zo door met rijden, lekker die ontspanning erin proberen te krijgen!

Ben het volkomen met je eens.! Ik bedoel ik weet hoe lissy rijd en ze is dus echt geen beginners muts die niet weet wat ze doet.. Haha!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:27

Je zit netjes en ik vind het er al met al helemaal niet zo verkeerd uitzien.
Wel oogt het paard wat ' zwaar' , zoals al eerder gezegd. Het zou wat soepeler en vooral lichtvoetiger mogen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dit kan natuurlijk best door de leeftijd komen, maar ik zou me er wel van verzekeren dat ze geen last heeft ergens. Dat is met rijden en het zien bewegen (longeer!) heel wat beter te beoordelen dan vanaf een stel foto's.
Ik begrijp de opzet van je slofgebruik, maar ik zou zelf met dit paard voor een andere oplossing gaan, omdat je er met ' even doorheen vragen' in dit geval niet bent.
Als ik jou was zou ik de slof eraf halen (wordt anders wel erg verleidelijk hem er even bij te pakken) en het toch proberen anders op te lossen. Ik denk dat je been/hand samenwerking nog niet zo optimaal is en dat je je daar even op moet gaan richten. Dat constante samenspel dat je in schakelen en overgangen rijden zo goed kan oefenen.
Even naar voren jagen (' wegrijden in galop' ) zonder voldoende met zit en hand op te vangen is niet zo zinvol. Opvangen zonder je been erbij houden ook niet. Misschien moet je wat meer wennen nog aan dit paard en zal het na verloop van tijd makkelijker gaan, maar nu is het waarschijnlijk vaak of/of. Of je jaagt haar iets over d'r tempo waarbij ze achter ruimer wordt maar je haar van voren kwijt bent en er niet meer doorheen hebt, of je trekt haar van voren teveel in elkaar en ze verliest aan activiteit van achteren. Het feit dat je in de galop steeds te ver naar voren zit, bevestigt dit eigenlijk wel. Waarschijnlijk is het toch je paard dat jou stiekem uit je balans trekt en het je moeilijk maakt goed te gaan zitten. Dus; dan juist heel goed op je kont gaan zitten en er dan van je hand af rijden.

Natuurlijk laat je de oefeningen uit je beginpost zoals tact, tempo, op de buitenteugel krijgen (al zie ik van dat laatste wel erg weinig Bloos ) niet voor wat ze zijn, maar ik zou me met name richten op het scherp aan je been krijgen en een fijne lichte aanleuning zonder slof. Dus veel schakelen, overgangen rijden en die gas en rem eens even heel goed op elkaar af gaan stellen.
Ook wel zo eerlijk naar je paard toen, en ik weet zeker dat ze dan ook wel loslaat in de kaak. Maar dat laatste, daar moet je niet mee beginnen, dat is een gevolg van.

Plaats je binnenkort weer eens foto's?