Koreina @ lichte training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenda36

Koreina @ lichte training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:36

Hallo allemaal.
Vandaag ben ik met annemiek1a hier op bokt naar Koreina geweest.
Koreina is een 16 jaar jonge KWPN merrie.
Ze is op haar 4e gemeten op 1.60 meter maar volgens mij is ze nu wel wat groter.
Ze is 3 jaar geleden gestopt met wedstrijden rijden.
Ze was M1 startgerechtigd.
De knopjes zitten er dus wel op.
Ze is helaas 3 jaar niet gereden wel veel op conditie gehouden dus dat gaat allemaal wel.
Ik mag Koreina rijden sinds woensdag 23 Juli 2008.
Dat is dus nog niet zo lang geleden maar het gaat nu al goed.
Ik rijd Koreina met een Slof teugel omdat ze altijd “nep schrikt” van niks.
Zo heb ik dus iets meer te zeggen.
Sinds we met de slofteugel rijden is ze al niet meer geschokken dus het helpt wel.

Zo dat was het inleiding gedeelte nu op naar de foto’s:

‘Hallo allemaal ik ben Koreina! Komen jullie naar mij kijken?’
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Galop rechts
Afbeelding

Galop links
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Mooie uitzicht
Afbeelding

Eigen commetaar:
*Binnen been lang houden in galop.

Leuk dat je kwam kijken.
Enne……als je er nu toch bent kun je netzo goed ook even een berichtje achterlaten! Toch?

Doeidoei

brenda36

Re: Koreina @ lichte training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:38

annemiek1a ook even testen Haha!

Afbeelding

Mag ook reacties op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:40

Je armen mag je wel wat meer gebogen houden, je houd ze steeds helemaal recht. Verder vind ik dat je erg kort zit, je beugels mogen wel wat langer. In de galop is dat vooral goed te zien, je hebt geen mooie rechte lijn van schouder , heup, kuit.
Achterhand mag ook iets actiever!

Verder vind ik t een leuk paarde Lachen en leuk dat je m mag rijden Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:40

Wat zit jij kort voor op een dressuurzadel, zit dat niet vervelend?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:41

beugels langer. en probeer een knik in je armen te houden. handen gewoon rechtop. En recht vooruit kijken. Maar waarom een slof voor het schrikken? Verder leuk paardje!
Laatst bijgewerkt door Mandy_B op 28-07-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:44

je beugellengte is erg kort en je houding is een beetje angstig. is dat niet de reden van het schrik-gedrag? kan me niet voorstellen dat een slof hiertegen helpt.

goed dat je met bp rijdt zeg!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:45

Ziet er netjes uit hoor, weer eens wat anders dan een kleine haarbal Knipoog.

Je mag idd je been langer houden (eventueel beugels een gaatje langer). En wat meer een knik in je armen.
Maar een groterd uit zitten is in het begin lastig als je alleen maar kleintjes rijd normaal Lachen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:47

je beugels mogen wel een gaatje of 2 langer

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:52

Ik had idd eerst me beugels langer maar dan raakte ik hem in galop telkens kwijt dus dan maar 1tje korter.

Nee hoor het komt niet door mij dat ze soms schrikt (heeft ze altijd al gedaan).

Slof helpt echt bij haar

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:56

beugels echt wel 2 gaten langen doen, en dus goed je hakken naar beneden drukken in de galop. Dan verlies je ze dus niet snel. En je armen, idd meer een knik erin. succes verder.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:59

Nou ga ik misschien heel banketstaaf doen, maar haal die sporen eraf en neem zitles...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:03

Dennis schreef:
Ziet er netjes uit hoor, weer eens wat anders dan een kleine haarbal Knipoog.

Je mag idd je been langer houden (eventueel beugels een gaatje langer). En wat meer een knik in je armen.
Maar een groterd uit zitten is in het begin lastig als je alleen maar kleintjes rijd normaal Lachen.

idd Ja Had ik ook nogal last van toen ik van een pony van 1,35 naar een kwpner van 1,75 ging Nagelbijten / Gniffelen Ik denk ook dat de houding dus wel zal gaan verbeteren met de tijd. Het is altijd een beetje wennen. Ik vind de draf er al erg ontspannen uit zien (slof hangt daar ook mooi los) de galop mag nog wat rustiger, de foto's geven het idee dat ze wat gaat rennen, en dat komt je houding natuurlijk ook niet ten goede.
Wat je armen betreft, dit is een fout die er al een tijdje in zit (herken dit ook van het rijden met Trendy) en die je er echt uit moet krijgen! Dat gaat je houding echt ten goede komen, en zal er ook voor zorgen dat het contact met de mond beter wordt.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:04

Lepeltje21 schreef:
Nou ga ik misschien heel banketstaaf doen, maar haal die sporen eraf en neem zitles...

eens Ja

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:06

Waarom prik je die sporen op iedere foto in zn buik?!
En ik dacht even dat we springfotos kregen toen ik die korte beugels zag...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:08

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:09

als je met slof wil rijden, doe je er goed aan dat alleen onder begeleiding te doen. op dit moment heb je je slofteugel in een vollere hand dan je normale teugel (op de eerste foto zie je dat duidelijk), dat brengt met zich dat je dus geen hulp met je normale teugel kan geven zonder die hulp drie keer versterkt met je slofteugel nog eens te geven. Dus: teugels omkeren, normale teugel in je volle hand of tussen ringvinger en pink en je slof in minder vingers.

Verder ben ik het met name met Lepeltje21 eens: je rijdt dit paard pas een week, aan jouw rijden is nog van alles op te merken, maar je begint al met allerlei maatregelen voor je paard. Ik zou de hele bende eraf halen, beugels langer, zitles nemen, ontspannen armen, slof eraf en lekker voorwaarts rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:09

Lepeltje21 schreef:

Helemaal mee eens.
Bovendien trek je die slof volgens mij vaak ongewild strak.
Je werkt jezelf tegen...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:28

Zoals gezegd is het idd beter de slof andersom tussen je vingers te nemen. Krijg nu het idee dat je je hand strak in een vuist moet houden zodat de teugels niet langer worden. Misschien een martingaal?
Verder ziet het er voor de tweede keer rijden, en na een snoekduik de eerste keer Vork , aardig uit Haha! Vooral als je bedenkt dat je normaal A-pony's gewend bent Knipoog
Probeer in ieder geval ontspannen te zitten, ga een beetje 'achterover' leunen en probeer dan je benen lang te maken, dan zul je ook merken dat je beugels idd veel te kort zijn. Als je je beugel in de galop kwijtraakt, zit je waarschijnlijk te gespannen en maak je jezelf niet lang genoeg. Ga je met Koreina ook lessen, of heb je die al??

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:50

Hmm. Ik vind het er nog niet echt goed uitzien. Sorry Bloos
Misschien wat zitlessen nemen? Ik snap uberhaubt niet hoe je kunt rijden met zulke korte beugels Tong uitsteken

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:45

ik denk dat wanneer de beugels wat langer gaan je misschien niet zo voorover valt. Ik zou de sporen ook af doen. Je zit hier constant mee te prikken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:17

Koreina is van onze instructrice, dus daar word ze ook door begeleid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:23

doe je beugels eens wat langer en laat die sporen af,je prikt het paard er alleen maar onnodig mee.
probeer je handen rechtop te houden,en de slof iets losser te laten.

wel een erg leuk paard om te zien,en goed dat je met BP rijdt.
succes

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:27

Ten eerste wil ik eerst even zeggen dat ik het een leuk paardje vind.

Mijn advies is dat je beter wel de beugels een gaatje langer kan doen. Liever 2. Dan kan je beter je hakken uitdrukken. Je zegt dat je ze verliest, maar dat betekend dus dat jij je hakken niet genoeg uitdrukt.
Over de slof, ik snap ook niet waarom je die eraan hebt hangen. Je zegt dat hij dan minder schrikt, maar een slof gebruik je vaak om een andere reden Vork. Om hem beter z'n rug te laten gebruiken of wat dan ook. Je kan dan dus eigenlijk beter een Thiedeman of een Martingaal gebruiken. Daar heb je wel grip op als hij schrikt.
En als ik eerlijk mag zijn, schrikt hij volgens mij, omdat het lijkt dat je heel angstig bent. Je zit her helaas heel verstijfd op.

Je kan beter de sporen afdoen, en eerst met zweep rijden. En eigenlijk ook beter zitles nemen. Bij zitles kunnen ze dan je beenhouding corrigieren en ook nog de ontspannendheid.

Succes verder

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:38

Ontspanning is op deze plaatjes helaas ver te zoeken.
Ik zie een vrij verkrampte ruiter die na één week al direct allerlei hulpmiddelen gaat gebruiken.
Geef dit paardje eerst eens eens kans en probeer zelf eerst aan je eigen rijvaardigheid te werken.
Meteen naar hulpmiddelen grijpen is de makkelijkste manier, maar ook de slechtste.
Uiteindelijk loop je daar dood mee, maar is je rijvaardigheid niet verbeterd.
Daarna kun je iets gebruiken als echt hulpmiddel als je dat nodig vind.
Maar als je er rijtechnisch goed aan werkt, heb je er niks van nodig.

Wat betreft de slof tegen het schrikken.....dit vind ik eigenlijk pure onzin.
Een slof gebruik je voor totaal andere dingen.
Als ik kijk naar jouw houding en de spanning die daar vanaf straalt, vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat het paard schrikachtig is. Dat je dat op denkt te lossen met een slof is denk ik een probleem tussen je oren om het zo maar te zeggen.
Door de slof denk jij dat Koreina niet schrikt en ontspant daardoor ook wat meer. Die ontspanning geef je weer door aan je paard en daardoor schrikt zij niet of minder. Maar ondertussen doet de slof daar in werkelijkheid niks mee. Het geeft jou vertrouwen en dat geef je door aan het paard.

Wat betreft je beugellengte, je rijd op een dressuurzadel dus je beugels kunnen zeker een aantal gaten langer.
Als je korte beugels vertrouwder vind, zal ik eerder een vzh-zadel aanraden.
Daarnaast draai je je voeten naar buiten en zit je continu met je sporen in het paard te porren.
Dus die sporen kun je beter (nog even) af laten en eerst werken aan een rustige en stabiele beenhouding.

Probeer verder in het algemeen te ontspannen.
Ga relaxed in het zadel zitten en doe dat ook meteen netjes rechtop.
Sluit je allebogen netjes aan je lichaam aan, en zorg voor een knikje in je ellebogen zodat je een rechte lijn krijgt van de ellebogen naar de mond van je paard.

Dus tips....slof eraf, sporen weg en neem eens een aantal zitlessen.
Zorg voor een instructrice die werkt vanuit de ontspanning, want dat hebben jullie overduidelijk nodig.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:58

Dennis schreef:
Koreina is van onze instructrice, dus daar word ze ook door begeleid.

Nou, daar gaat het dan zeker fout. Zie dat de TS pas 12 jaar is en dus op deze manier begeleid wordt door haar instructrice . Weet niet of het zal helpen om hier uitleg te geven, aangezien TS natuurlijk aanneemt wat haar instructrice zegt en op haar leeftijd er minder snel vraagtekens bij zal zetten. Maar oke, zeg het toch.

TS ten eerste zal ik lekker die slof eraf halen. Als jij je nog niet zo zeker voelt op dat paard omdat hij zou kunnen schrikken, dan is het beter als je eerst door je instructrice aan de longeerlijn gaat met het paard en uitleg krijgt hoe je hem het beste kan rijden en waar hij goed op reageert. Als je je dan wat zekerder voelt van jezelf kan ze je altijd nog los klikken.

Daarnaast zoals al gezegd, beugels wat langer, nu kan je niet goed diep zitten als zou het paard een keer schrikken. Probeer een balans te vinden in je zadel, je zit te ver naar voren met je handen/armen te ver uitgestrekt. Dus ga wat rechterop zitten en hou je armen wat meer bij je.

Ook lekker je sporen af doen. Je hebt geen stabiele beenhouding dus prik je het paard telkens. Vind deze foto's echt een voorbeeld van verkeerde begeleiding, sporen en slof gebruik ipv correct en rijtechnisch goede manier rijden en oplossen. En daarbij kijk ik dus de instructrice van de TS aan.

In galop zit je teveel aan de teugels je eigen balans te zoeken, zitlessen zou ik zeker aanraden, zodat je een onafhakelijke zit ontwikkelt.

Kijk maar wat je met het commentaar doet, maar verdiep je eens in boeken of op het internet in het rijtechnische aspect. Hier op bokt is er met de zoekmachine heel veel te vinden, ook discussies. Dus kan je zelf een mening vormen, maar dan weet je wel wat er allemaal te koop is bij wijze van spreken. En vraag eens aan je instructrice waarom je slofgebruik hebt op dit paard en waarvoor en hoe een slof werkt. Want heeft zij dat eigenlijk wel uitgelegd voordat jij ermee moest rijden?

Nou.....succes...