Op het goede been lichtrijden = hupselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Op het goede been lichtrijden = hupselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:33

Ik heb even een vraagje, met Skotti ben ik nu bezig met oefenen voor wedstrijden Zuid voor onze dressuurproef.
Iets wat ik nooit heb gekunt is linksom lichtrijden op mijn goede been. Zo raar, maarja dat zal toch echt goed moeten voor de proef. Met wat wijze tips van het buurmeisje die dressuur rijdt, krijg ik het eindelijk voor elkaar.
Maar nu het probleem, Skotti gaat dus een soort van hupselen in draf als ik op mijn goede been lichtrijdt. En als ik dan weer op mijn foute been zit dan is er niks aan de hand. En rechtsom is er helemaal niks aan de hand.

Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn of wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt

CM_

Re: Op het goede been lichtrijden = hupselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:34

Zeer waarschijnlijk heeft je pony een lichamelijk probleem.
Lichtrijden hoort op beide kanten bijna precies hetzelfde aan te voelen.
Elk paard is van nature wel wat scheef, maar dat ie gaat hupsen is een teken dat er wat goed fout kan zitten in de rug of elders in het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:36

Ga met crossmonster mee , je hoort idd geen verschil te voelen ook op de jonge paarden die ik rijd en nog niet altijd even sterk zijn aan beide kanten voel ik geen verschil

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:37

Idd. Misschien je paard even na laten kijken. Anders misschien even door oefenen. Misschien is hij helemaal gewent aan jou oude lichtrijden.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:39

Croosmonster: wat zou jij verstaan onder een lichamelijk probleem? Ik ben namelijk al met hem naar de kliniek geweest omdat de vrouw waar Skotti stond om ingetolt te worden dit ook raar vond, er zijn toen verschillende onderzoeken gedaan. Vasn uitverdoven van voeten tot foto's van rug en benen en is niks te vinden of te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:40

maar waarom reed je eerder altijd op het verkeerde been ? dan zit je je paard alleen maar in de weg

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:41

Heeft er al een osteopaat naar gekeken, er kan ook een spier niet goed zijn.

Wel goed van je dat je hem al eens helemaal hebt doorgelicht.

maar hij heeft dus al wel langer al een probleem..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:45

Heb je meer rijfoto's ?

Ik heb ff in je profiel gespiekt

Afbeelding

dit is een foto van linksom, kijk eens naar de afstand tussen de voorbenen , in vergelijking met die tussen de achterbenen (de afstand tussen de vb is groter)

En dan rechtsom:
Afbeelding

Zie je heel duidelijk dat de afstand tussen de voorbenen, even groot is als die van achter.

Dit kan dus duiden op een probleem-blokkade in de rug, of knie of wellicht spronggewricht of zelfs bekken.

Ik denk dat een goede osteo (niet een die lukraak met hamers gaat slaan) je pony wellicht kan helpen, of in elk geval het probleem kan aanwijzen.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:46

Yvank_ ik heb eigenlijk nooit op het goede been kunnen lichtrijden (linksom dan) dus ik denk dat het probleem eerder bij mij ligt dan zelfs bij Skotti.
Crossmonster: ja ik wilde gewoon weten er er wat fout zou zitten in zijn rug maar dat was dus niet zo.
Ik denk dat hij misschien nog wel moet wennen aan op het goede been lichtrijden, want waarom zou hij het wel goed doen als ik op het verkeerde been lichtrijd?
Edit ik ga nog even wat rijdfoto's voor je zoeken (tegelijk gepost)

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:49

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:50

En als iemand anders erop zit, kan die wel lichtrijden op het linkerbeen.

Ik voel wel bij sommige paarden lichtjes verschil,maar nooit heb ik gehad dat ik op een kant wel kon lichtrijden en de andere kant niet... of ze moesten stokkreupel lopen Clown

Dus kan een ander het op jouw pony wel? En rijd jij eens op een andere pony en probeer eens op het goede been te lichtrijden linksom

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:52

Op de nieuwe foto's kan ik niet veel eigenaardigheden zien..
Misschien iets meer gespannen als ie linksom loopt, maar voor de rest loopt ie daar wel ongeveer hetzelfde als rechtsom.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:54

MIsschien kan je ook proberen op je pony ook gaat "hupslen" als er iemand anders op rijd, die op het goede been lichtrijd?

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:55

Ja dat weet ik eigenlijk niet zo goed! Er rijd eigenlijk zelden iemand anders op Skotti. Maar ik ga morgen gewoon een vriendin erop sleuren.
Maar hij is niet kreupel alleen hupst hij met linksvoor. Zal eens kijken of ik er een foto ofzo van kan maken.
Op anders mans paard lukt het lichtrijden wel Bloos

Of jullie zijn te snel, of ik veel te langzaam.
Maar even reageren op deze berichten.
Crossmonster, ik heb er net ook nog goed naar gekeken en op de foto die jij hebt geplaatst zie ik verschil maar op die andere eigenlijk weinig. Behalve dat hij wat gespanner is.
Laatst bijgewerkt door Skotti op 26-07-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:55

Tja, ik denk dat de meeste reacties hierboven voorbijgaan aan het feit dat het hier een IJslander betreft, een gangenpaard dus, met laterale aanleg. Die hebben vaak van nature een minder taktmatige draf, zeker als ze jong en/of weinig doorgereden zijn. Een verschil in kracht en souplesse tussen beide achterbenen uit zich bij een gangenpaard in draf veel eerder dan bij een drieganger die van nature een sterke draf heeft. Daar ligt in de meeste gevallen echt geen rugprobleem aan ten grondslag!
Ik heb zelf enkele jonge IJslanders in training en die doen allemaal in meerdere of mindere mate hetzelfde: hobbelen in draf zodra je op het moeilijke been lichtrijdt. Of zelfs overgaan in tolt, omdat ze dat simpelweg gemakkelijker vinden. Ik werk hier met mijn eigen paarden aan door bij lichtrijden veel af te wisselen op beide benen, en het lichtrijden op zich af te wisselen met een beetje verlicht zitten (dus niet voluit doorzitten). Op de langere termijn kun je de draf verbeteren door dressuurmatig basiswerk zoals voltes en schoudervoor rijden op beide handen. En, niet te vergeten, door goede tolttraining!
Voor de wedstrijd zou ik overwegen om eventueel niet licht te rijden, maar door te zitten of verlicht te zitten. Tenzij de proef die je rijdt het voorschrijft natuurlijk.
Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:57

Lijkt me idd een goed plan om het eerst een andere ruiter te laten proberen. Het kan idd zijn dat hij problemen heeft met zijn rug, maar het kan ook dat jij beroerd zit als je op links lichtrijd.
Doet hij het bij de ander niet dan lijkt me die een probleem waar je met een goede instructrice wel een oplossing voor kunt vinden.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:57

Was het niet zo dat Skotti in het begin eigenlijk alleen maar aan het piggypacen was? Dat jij hem draf hebt 'geleert'? Als ik dat goed onthouden heb ik het niet zo vreemd dat hij hups op 1 kant. Draf is zijn zwakkere gang en dat vind hij nog erg moeilijk. Op zijn goede kant gaat het steeds beter, maar de slechte kant blijft achter omdat jij dat ook een moeilijke kant vind, en Skotti het voor jou heel moeilijk maakt om daar licht te rijden op dat been. Goed oefenen op die hand, desnoods doorzittend maar maak hem sterker op die hand zodat hij een zekerdere draf krijgt.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:24

Even een update in mijn topicje.

Twee weken geleden hebben we meegereden met het NK ijslandse paarden. Dit was onze eerste wedstrijd. En het lichtrijden ging redelijk goed! Heb hem goed warm gereden en me van t goede been laten kiepen.
Daar was ook een mevrouw die een gratis check-up kon doen met je paard zij was fsiotherapeut En dat heb ik samen met een vriendin natuurlijk laten doen. De uitkomst bij mij was dat ik mijn paard beter kon laten afmaken en bij mijn vriendin was het al niet veel beter gesteld. Beide zijn wij ook boos weggelopen en hebben er niks meer over gezegd. Nu weet ik wel dat Skotti zijn rug wat vast zit maar dat komt vooral door het sweinen. maar heb een afspraak gemaakt bij de osteopaat om hem even onder handen te laten nemen zodat we op nieuwe voet doorkunnen.
Misschien dat zijn draf op links dan ook was soepeler en gemakkelijker word.
Ik houd jullie op de hoogte :d

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:52

ben benieuwd, ik volg je even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:19

oook raar dat er gelijk wordt gezegt dat je hem af moet laten maken! ik denk idd ook dat draf zijn zwakste gang is

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:24

Wat was haar onderbouwing?

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:44

Hij zou gewoon heel veel pijn hebben. dat was haar onderbouwing. heel duidelijk allemaal

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:35

kan heel goed zijn dat je door je oude manier van lichtrijden het gevoel hebt dat ie hupst. zien andere mensen die naar jullie kijken tijdens het rijden ook dat ie anders loopt of loopt ie volgens hun normaal?

Lachen

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:42

justsannie schreef:
kan heel goed zijn dat je door je oude manier van lichtrijden het gevoel hebt dat ie hupst. zien andere mensen die naar jullie kijken tijdens het rijden ook dat ie anders loopt of loopt ie volgens hun normaal?

Lachen

Ja Dit zou ook heel goed kunnen bij sommige paarden kan het heel anders voelen wanneer op het goede been of op het verkeerde been lichtrijdt. Bij die van mij helaas niet en dat wil dus nog weleens fout gaan in een proef Bloos

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:50

Ik zou het eerst nog even aanzien het komt waarschijnlijk omdat je helemaal niet gewend bent om goed te zitten en je pony ook niet. Na een paar weekjes gaat het vast wel over Tong uitsteken