Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
angelaatjuh schreef:al doet ze 1 stapje achteruit met hoofd omhoog, belonen! Misschien een idee om het te leren als je er naast staat en haar zeg maar voor druk achteruit zet met de stemhulp achteruit.
Na een tijdje kun je proberen om het erop te proberen, verwacht niet dat ie alles in 1 x doet

Tierania_ schreef:tegen haar borst drukken of gewoon terug. Maar hier reageert ze niet op als ik erop zit.
Tierania_ schreef:Omdat ik nu L2 mag starten en dat ook wel over een paar maanden wil doen vroeg ik me af hoe jullie het achterwaarts hebben geleerd. Ik probeer het wel ook met les maar ze wil gewoon niet. Ze doet dan 1 stapje met haar hoofd in de lucht maar dan wil ze weer voorruit. Het lukt ook niet als er iemand tegen de borst drukt en ik dan de hulpen geef.
Hoe zouden jullie het doen?
Amadeo schreef:Ik merk dat veel mensen denken dat achterwaarts gaan een truukje is, maar het is wel degelijk een rijtechnische oefening! Natuurlijk kan je met een zweepje tegen de borst je paard aanleren om achteruit te lopen, maar dat is niet de correcte manier. Iemand eerder in deze topic zei het al: eerst voorwaarts, dan achterwaarts. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed (voorwaarts) gereden paard, dan verzamelt naar het halthouden wordt gereden en dan door die verzameling door te vragen dat het paard dan achterwaarts gaat. Daarmee bedoel ik te zeggen, wanneer jij je paard gesloten kan laten halthouden, met behoud van activiteit!!!!, en je sluit het paard dan door, maar vraagt wel een actieve achterhand die je van vorig iets begrenst (met iets bedoel ik, zoveel als nodig is, de minimale begrenzing), dan kan het paard die activiteit nog maar naar 1 kant uitten, en dat is naar achteren. Dat is een correct gereden achterwaarts! Maar daarvoor dient je paard wel goed aan de hulpen te staan! Getrek en gepor en geduw enzo heeft niets te maken met een goede achterwaartse stap! Dat somige paarden wel klaar zijn voor het achterwaarts maar toch nog schreef gaan, wil alleen zeggen dat ze het nog wel moeilijk vinden. Dit is gewoon, net als vele andere aspecten van het rijden, een kwestie van perfectioneren door oefenen!
Succes!
Phynix schreef:Zo leer je een paard dus een oefening op stem?? Volgens mij niet toegestaan in een wedstrijd en lijkt me rijtechnisch toch niet echt lekker. Er is in been- en zithulp wel degelijk een verschil tussen achterwaarts of nageven en voorwaarts rijden en dat dan met stem/teugels tegen houden