Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:55

Omdat ik nu L2 mag starten en dat ook wel over een paar maanden wil doen vroeg ik me af hoe jullie het achterwaarts hebben geleerd. Ik probeer het wel ook met les maar ze wil gewoon niet. Ze doet dan 1 stapje met haar hoofd in de lucht maar dan wil ze weer voorruit. Het lukt ook niet als er iemand tegen de borst drukt en ik dan de hulpen geef.

Hoe zouden jullie het doen?

chanora

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:56

ik weet het niet, ik volg dit topic even..
Mijn pony wil sinds kort ook niet meer achterwaarts en ik kan doen wat ik wil maar hij verzet geen stap

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:57

Ik heb haar eerst leren achteruit gaan op het woordje"terug'' dit aan de hand.
daarna onder het zadel, benen naar achter leggen>woordje terug zeggen. en dan duwde iemand tegen zijn borst,om hem terugte laten gaan . Lachen
verder 1 stapje terug, uitgebreid belonen Haha!
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 25-07-08 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:58

Ik denk zowiezo eerst goed los en voorwaarts rijden. Eerst voorwaarts, dan achterwaarts, zoals het er bij mij altijd ingestampd is.
Als dat niet helpt, eerst op stal of in de paddockt op jou commando achterwaarts leren gaan. (Wijken voor de druk) Dan met rijden de link gaan leggen tussen jou commando en je hulpen. Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:59

al doet ze 1 stapje achteruit met hoofd omhoog, belonen! Misschien een idee om het te leren als je er naast staat en haar zeg maar voor druk achteruit zet met de stemhulp achteruit.
Na een tijdje kun je proberen om het erop te proberen, verwacht niet dat ie alles in 1 x doet Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:59

Hoe laat je je paard achterwaarts gaan als je ernaast staan??
Ik heb het mijn paard aangeleerd door een halstertouw om zijn nek te knopen. Halthouden en dan je zit en benen overdreven naar achter verplaatsen (dit kan later subtieler worden) en het paard mee naar achter nemen door aan het touw te trekken. Hiermee leer je hem niet op teugeldruk naar achter te trekken, maar dus puur op zithulp. Later kan het touw vanzelf wel en kan je de hulpen gaan verfijnen. Zou wel prettig zijn als je paard wel achterwaarts kan op commando als je ernaast staat en wellicht kan je deze hulp in het begin ook gebruiken erbij

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:03

angelaatjuh schreef:
al doet ze 1 stapje achteruit met hoofd omhoog, belonen! Misschien een idee om het te leren als je er naast staat en haar zeg maar voor druk achteruit zet met de stemhulp achteruit.
Na een tijdje kun je proberen om het erop te proberen, verwacht niet dat ie alles in 1 x doet Knipoog

Ik beloon haar dan ook hoor Lachen
Maar dan wil ik het even later weer doen en dan wil ze helemaal niet meer Tong uitsteken
Als ik naast mijn pony sta gaat ze wel gelijk achteruit!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:24

En op welk commando gaat ze dan achteruit??

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:36

tegen haar borst drukken of gewoon terug. Maar hier reageert ze niet op als ik erop zit.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:19

Tierania_ schreef:
tegen haar borst drukken of gewoon terug. Maar hier reageert ze niet op als ik erop zit.

Grappig... bij mij echt precies hetzelfde probleem!
Mijn pony loopt inmiddels al wel een paar passen achteruit. Belonen doet wonderen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:36

Ik heb het mijn paardje aangeleerd door haar gewoon tegen de bakrand aan te zetten en dan de hulpen voor achterwaarts te geven. De eerste keer met een pasje genoegen nemen en belonen, later kan je dat wel uitbouwen. (Miepie loopt nu rustig over de hele lengte van de bak achterwaards als ik dat zou vragen. Doe ik niet hoor!)

Het lukt alleen (is mijn ervaring tenminste) als je paard vertrouwen in je heeft. Hij kan immers niet zien waar hij zijn hoeven neerzet en moet erop vertrouwen dat jij een veilige plek (dus geen kuilen en zo) hebt uitgekozen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:40

Ik merk dat veel mensen denken dat achterwaarts gaan een truukje is, maar het is wel degelijk een rijtechnische oefening! Natuurlijk kan je met een zweepje tegen de borst je paard aanleren om achteruit te lopen, maar dat is niet de correcte manier. Iemand eerder in deze topic zei het al: eerst voorwaarts, dan achterwaarts. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed (voorwaarts) gereden paard, dan verzamelt naar het halthouden wordt gereden en dan door die verzameling door te vragen dat het paard dan achterwaarts gaat. Daarmee bedoel ik te zeggen, wanneer jij je paard gesloten kan laten halthouden, met behoud van activiteit!!!!, en je sluit het paard dan door, maar vraagt wel een actieve achterhand die je van vorig iets begrenst (met iets bedoel ik, zoveel als nodig is, de minimale begrenzing), dan kan het paard die activiteit nog maar naar 1 kant uitten, en dat is naar achteren. Dat is een correct gereden achterwaarts! Maar daarvoor dient je paard wel goed aan de hulpen te staan! Getrek en gepor en geduw enzo heeft niets te maken met een goede achterwaartse stap! Dat somige paarden wel klaar zijn voor het achterwaarts maar toch nog schreef gaan, wil alleen zeggen dat ze het nog wel moeilijk vinden. Dit is gewoon, net als vele andere aspecten van het rijden, een kwestie van perfectioneren door oefenen!

Succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:46

Tierania_ schreef:
Omdat ik nu L2 mag starten en dat ook wel over een paar maanden wil doen vroeg ik me af hoe jullie het achterwaarts hebben geleerd. Ik probeer het wel ook met les maar ze wil gewoon niet. Ze doet dan 1 stapje met haar hoofd in de lucht maar dan wil ze weer voorruit. Het lukt ook niet als er iemand tegen de borst drukt en ik dan de hulpen geef.

Hoe zouden jullie het doen?

ik heb het mijn paard als volgt geleerd;

goed doorstappen; halt houden; nageeflijk houden; kruis aantrekken ; jezelf zwaar maken ; lichte ophouding in de teugels
als het paard dan naar voren gaat met de stem tegenhouden dus hoo
en de oefening weer opnieuw
bij elk pasje dat je paard achterwaarts gaat overdreven belonen met je stem
uiteindelijk kan je paard dan zoveel stappen achterwaarts als jij zelf wilt

maar elk paard is anders en moet je op een andere maniert begeleiden en nieuwe dingen aanleren

mijn vriendin had ook een paard die niet achteruit wilde zij heeft het geleerd mbv instructeur; door het paard hele inie mini voltes te alten draaien die te klein zijn waardoor het paard op een gegeven moment wel achterwaarts moet

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:30

Zo leer je een paard dus een oefening op stem?? Volgens mij niet toegestaan in een wedstrijd en lijkt me rijtechnisch toch niet echt lekker. Er is in been- en zithulp wel degelijk een verschil tussen achterwaarts of nageven en voorwaarts rijden en dat dan met stem/teugels tegen houden

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:33

Amadeo schreef:
Ik merk dat veel mensen denken dat achterwaarts gaan een truukje is, maar het is wel degelijk een rijtechnische oefening! Natuurlijk kan je met een zweepje tegen de borst je paard aanleren om achteruit te lopen, maar dat is niet de correcte manier. Iemand eerder in deze topic zei het al: eerst voorwaarts, dan achterwaarts. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed (voorwaarts) gereden paard, dan verzamelt naar het halthouden wordt gereden en dan door die verzameling door te vragen dat het paard dan achterwaarts gaat. Daarmee bedoel ik te zeggen, wanneer jij je paard gesloten kan laten halthouden, met behoud van activiteit!!!!, en je sluit het paard dan door, maar vraagt wel een actieve achterhand die je van vorig iets begrenst (met iets bedoel ik, zoveel als nodig is, de minimale begrenzing), dan kan het paard die activiteit nog maar naar 1 kant uitten, en dat is naar achteren. Dat is een correct gereden achterwaarts! Maar daarvoor dient je paard wel goed aan de hulpen te staan! Getrek en gepor en geduw enzo heeft niets te maken met een goede achterwaartse stap! Dat somige paarden wel klaar zijn voor het achterwaarts maar toch nog schreef gaan, wil alleen zeggen dat ze het nog wel moeilijk vinden. Dit is gewoon, net als vele andere aspecten van het rijden, een kwestie van perfectioneren door oefenen!

Succes!

OK dan! OK dan!

Helemaal mee eens! Erg mooi beschreven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:34

Phynix schreef:
Zo leer je een paard dus een oefening op stem?? Volgens mij niet toegestaan in een wedstrijd en lijkt me rijtechnisch toch niet echt lekker. Er is in been- en zithulp wel degelijk een verschil tussen achterwaarts of nageven en voorwaarts rijden en dat dan met stem/teugels tegen houden

Als je een paard zadelmak maakt rij je in het begin toch ook op stem ?!
Dan gebruik je ook de commando's die je gebruikt bij het longeren.
Later laat je de stem commando weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:37

Mijn paard heeft het heel fijn gedaan en sinds kort gaat het moeizaam omdat hij niet durchlassig genoeg is. Misschien dat je daar ook een probleem hebt en verbetering kunt boeken?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:38

Klopt Brainless, ben het helemaal eens om je stem te gebruiken en zeker om iets aan te leren, maar in die omschrijving lees ik gewoon de hulpen om voorwaarts weg te rijden als ik de stemhulp weg haal. Hierdoor zal het paard dus geen verschil gaan voelen als ze stemhulp weg wordt gelaten.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:39

durchlassig??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:43

Ja, vroegah voelde ik mijn hulpen door komen van voor tot achteren, helemaal mooi los en soepel en hij was overal te bewerken dus achterwaarts is ook nooit een probleem geweest. Momenteel hebben we een probleem met staken en is hij een beetje stout, met rijden is hij nu ook veel strakker en houdt zich vast in het lijf. Dit kom ik dus met name bij het achterwaarts gaan heel erg hard tegen want hij gaat niet meer vloeiend achterwaarts, maar kruipt een beetje en dan vaak nog scheef ook Knipoog
Vandaar dat ik bedacht dat hier misschien ook voor TS weer winst in te boeken is.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:08

Ik heb dit ook aan de grond aangeleerd. En verder verplaatste ik mijn gewicht meer naar voor vooralleer ik vroeg om achterwaarts te gaan. Op den duur deed ze het alleen op mijn zit zodat ik niets maar dan ook niets aan de teugels moest doen.
Zeker niet in de mond gaan trekken!
Rijd haar eerst goed naar beneden en vraag haar vervolgens om achteruit te gaan en probeer je pony zo ontspannen mogelijk te houden. Het geeft niet als hij het niet meteen snapt. Blijf rustig en blijf het oefenen.

succ6!!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:22

@ Zooist, dank je! Haha!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 10:44

Oke bedankt allemaal ik zal het deze weken gaan proberen Lachen
Instructeur heeft er ook opgezeten en die kreeg haar ook niet zo 1,2,3 achterruit ze zegt dat mijn pony het nog erg moeilijk vind. Dus ik blijf oefenen Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:48

Kost ook tijd, kan ook niet in 3 seconden klaar zijn.... Succes ermee en veel plezier met rijden!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:27

Klopt, is ook niet in 1 of 2 x gedaan. Eerst deed ik mijn hulpen ook erg overdreven en da beetje bij beetje verfijnen tot een mooie oefening