Ruzie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Ruzie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:27

Het valt me op dat als ik bij mensen kijken die aan het trainen zijn ofzo dat ze geregeld eens een keer goed boos worden op het paard. Ikzelf heb wel eens dat ik haar even in de hoek stilzet zodat ze weer een beetje bij de les is maar meestal kan ik toch wel normaal rijden.

Hoe zit dat bij jullie?

mellamoshan

Re: Ruzie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:30

Zo af en toe gebeurt het wel eens dat ik echt een meningsverschil met haar heb, maar meestal moet ik dat dan bij mijn eigen humeur zoeken. Ik rijd dan altijd even verder totdat ze een netjes uitgevoerde oefening doet en dan uitstappen anders vind ik het niet eerlijk tegenover haar.

Sigrid

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig niet veel geduld met hebben met hun paard. Als paarden iets niet begrijpen wordt vaak aangeduid als ongehoorzaamheid.

Daarom ga ik altijd eerst bij mezelf te rade of er misschien een fout van mij ergens zit (onduidelijke hulpen). Ik ben alleen streng als mijn paard "opeens" een hek/hoek niet meer doorwil terwijl hij er net 10 keer is langsgelopen. Dan spreek ik heb altijd wel streng toe.
Echt kwaad worden heeft alleen zin als je het direct laat volgen op de ongehoorzaamheid. Anders kan je het net zo goed laten.

saskiakefie

uhm tja.. Met mijn bijrijdpony heb ik meestal niet zo'n problemen, soms een tik om allerter te maken, maar ruzien nee dat niet. Maar met een andere verzorg pony (mini appaloosa) heb ik soms wel echt problemen. Ze kan me soms zo irriteren. Want als ze maar even los staat dan rent ze al weg, En ja dan kan ik haar soms wel een rondje of 10 laaten renne.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:35

_Sigrid_ schreef:
Ik denk dat veel mensen tegenwoordig niet veel geduld met hebben met hun paard. Als paarden iets niet begrijpen wordt vaak aangeduid als ongehoorzaamheid.

Daarom ga ik altijd eerst bij mezelf te rade of er misschien een fout van mij ergens zit (onduidelijke hulpen). Ik ben alleen streng als mijn paard "opeens" een hek/hoek niet meer doorwil terwijl hij er net 10 keer is langsgelopen. Dan spreek ik heb altijd wel streng toe.
Echt kwaad worden heeft alleen zin als je het direct laat volgen op de ongehoorzaamheid. Anders kan je het net zo goed laten.

Zie je inderdaad ook heel veel dat mensen zo gefocust zijn op dat bepaalde ding en als het dan niet goed gaat worden ze helemaal pissig.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:38

Vind dat je helemaal gelijk hebt hoor, ze zeggen niet voor niets dat 99% van de fouten bij de ruiter liggen. Geloof daar heilig in. Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:47

Ik heb het ook nooit. Wel eens van: Nou, nu is het klaar!
Maar meestal komt het dan vaak omdat ik zelf wat humeurig ben, of niet zo lekker in mijn vel zit. Dan kan ik beter een buitenritje gaan maken, maar dan ben ik eigenwijs en ja .. een paard is je spiegel Knipoog
Heb ik het gevoel dat ik echt ongeduldig begin te worden ga ik even stappen en zadel ik af, want anders is het voor beiden ook niet meer leuk. Maar ik word gelukkig niet zo snel ongeduldig Haha!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:51

Ik had vroeger heel vaak dat ik echt een woede uitbarsting kreeg als mijn pony niet deed wat ik vroeg. Maar dat werkte alleen maar aavrechts.
Later ben ik gaan inzien dat de pony het niet snapte, en gelukkig kan ik nu mijn "uitbarstingen" goed onderdrukken.

Met veel geduld bereik je heel veel, ik wel in iedergeval!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:01

ik heb ook regelmatig eens ruzie met mijn paard zowel in omgang als in het rijden. Maar grotendeels op stal op sommige momenten denk ik dan van ben je nu echt met mijn voeten aan het spelen of wat is het nu weer. maar dit komt ook omdat ik geen goede band heb met dat paard , mijn andere paard daar in tegen die snapt mij en als ik iets vraag of haar duidelijk maak dat het niet mag , dan is het direct gedaan. Maar ik ken een meisje met gedrag stoornissen amai echt zonde voor dat beestje. Gelukkig is die meid gestopt met rijden want die sloeg soms haar hele paard in prak. Heeft van woede haar paard recht op de muur laten galoperen met als gevolg dat het arme beestje een klappees heeft opgelopen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:01

Nassie schreef:
Met veel geduld bereik je heel veel, ik wel in iedergeval!

dat is zeker Haha!

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:03

als iets bij mijn paardje niet lukt, dan probeer ik het altijd, en als hij het dan doet dan stap ik hem ook uit, en beloon hem goed, maar ik ga geen ''ruzie'' met hem maken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:04

soms raakt mn geduld op omdat me knol toch wel zo lomp is en kan ik ook echt kwaad op dr worden maarja is ook weer snel over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:06

Grootste probleem is antropomorfisch (weet niet of ik dit goed spel) denken. Hij is vervelend, doet niet wat ik wil, loopt te klieren, wil me gewoon pesten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een paard is geestelijk niet in staat tot bovenstaande denkwijzen. Een paard kan uitsluitend reageren op zijn omgeving en dus niet voor zichzelf denken. Hij reageert dus op instinct of aangeleerd gedrag. Al dat in onze ogen ongewenste gedrag is een conflict waarbij het paard:
- niet in staat is te reageren op geconditioneerd gedrag
- het geconditioneerde gedrag is tegenstrijdig (handen en been tegelijk)
- het "geconditioneerde" gedrag is nog geen bevestigd deel van een gedragsketen

En dan doet hij maar wat de natuur hem ingeeft. Haha!

Ik wordt dus meestal boos op mezelf en lig nachten te piekeren over wat er nu precies gebeurde en wat ik daarin fout deed.

Ik zeg niet dat een paard een machine is. Onder invloed van zijn omgeving kan een paard wel degelijk emoties hebben zoals plezier, angst en boosheid. Hij is echter niet in staat deze te verklaren zoals wij dat kunnen. Een paard ondervindt deze alleen maar en reageert daar dan instinctmatig of geconditionerd op.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:04

Bij ons op stal wordt er ook regelmatig geschreeuwd/gemopperd/gescholden tegen het paard... Raar eigenlijk, ze zijn idd zoals Juliette zegt niet berekenend dus je kunt het ze maar tot op zekere hoogte kwalijk nemen.
Ik baal ook weleens van Iranda, als ze echt vervelend wordt kan ik wel een keer een boze schreeuw geven, maar dat is dan heel bewust en niet uit frustratie of om af te reageren. (Ik noem dat dan al 'ruzie' maar dat is het niet natuurlijk.) Daarna probeer ik haar weer te belonen, al is het voor iets kleins. Het kan idd best zijn dat je zelf iets verkeerds of tegenstrijdigs hebt gedaan. Of dat het paard reageert op jouw stress. Ik word zelf bijv. vaak nerveus als er mensen staan te kijken, dat helpt haar dan ook niet echt. En een merrie is nou eenmaal af en toe hengstig Haha! Als je boos gaat doen kom je in zo'n cirkeltje terecht en dan heb je allebei geen leuke avond...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:10

Paardrijden is o.a geduld hebben.
Wat schiet ik er in hemelsnaam mee op om boos te worden?

Op momenten dat het niet wil probeer ik het op te lossen door mijn verstand te gebruiken.
Die enkele keer in het jaar dat dat niet lukt omdat ik zelf niet lekker in mijn vel zit stap ik af en zet het paardje lekker weer in de stal/wei.

Maar ruzie maken?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:18

ik doe boos tegen mijn paard vóórdat ik echt boos word.
Hij weet waar hij aan toe is en ik blijf kalm.
Dat scheelt een hoop frustraties voor ons allebei!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:19

Heej,
Nee ik maak nooit ruzie,met m'n Pony maar wel eens andere gadachtes.
Maar je mag wel eens ff beetje hard en boos praten om hem beentje te laten zien wie hij voor zich heeft staan enz.
Maar ga nooit slaan,af en toen een tikje op de neus,of eens Hej Nee zeggen.
Ik zeg altijd als iets niet de bedoeling is Hej Nee mag niet.
En dan weet ze dat 't gewoon niet lief is wat ze doet.
Ze probeert het dan nog een paar keer maar daarna weet ze gewoon dat het niet mag.
Dus Gewoon rustig blijven en gedult hebben en nooit gaan slaan offzo

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:48

tuurlijk is het normaal om onenigheid met je paard te hebben.
Zoals ze zeggen vriendschappen/banden zijn nooit zonder ruzies , anders klopt er iets niet.
ik zet mijn pony ook gewoon stil in de hoek, tot ze bij de les is en ik moet zeggen werkt super!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:59

Nou... Heb ik nooit. Wel eens als hij maar blijft etteren. Bijvoorbeeld: Niet vooruit willen. Dan geef ik wel eens benen en een tikje met de zweep. Maar echt ruzieen niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:51

Ik heb in de loop der jaren wel heel wat meer geduld geleerd, maar ben wel een echt driftkikkertje van nature.

In de huidige situatie zit ik met een best heet, werklustig paard wat ook echter heel overgevoelig is en snel angstig waardoor hij extreem reageert. Het laatste issue is staken ivm verhuizing van stal, wat nu vrijwel opgelost is weer. Boos worden op dit paard levert echter de omgekeerde reactie op: hij schiet in alle paniek en gaat helemaal in zijn eigen wereldje, is onbenaderbaar en voelt niks meer. Dus dat is regelmatig voortijdig stoppen geweest omdat ik op mijn beurt de rode vlekken voor mijn ogen kreeg en een middenweg zoeken waardoor we toch IETS konden doen, zonder dat ik kwaad werd en hij paniekerig. Erg goed voor je zelfbeheersing, zo'n paard Haha! Verder is het over het algemeen een paard dat 200% zijn best voor je doet, en word ik vooral gefrustreerd en kwaad op mezelf.

Andersom moet ik ook wel zeggen dat eens goed kwaad worden me in het verleden soms de kracht en de durf gaf om een situatie op te lossen met een dominant paard wat heel goed door had dat ik inmiddels mijn broek vol had zitten als hij maar zusofzo spookte. Op een gegeven moment werd ik dan toch kwaad, dat verjoeg de angst en dan kon ik het gedrag ineens wel aanpakken en oplossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:30

Iedereen is wel eens ongeduldig of boos op zijn paard, dat is puur menselijk, maar het gaat er om hoe je er mee omgaat en oplost.
Als je een rot bui heb stap dan niet op je paard , want dan lukt het toch niet, ga dan wandelen of doe iets anders waar je wer vrolijk van word, maar laat je paard met rust , die snapt dat niet.
Ook als je ruzie gaat zoeken met een paard verlaag je je zelf in rang, want een leider maakt geen ruzie, die is duidelijk op een eerlijke manier,
Schreeuwen en gillen wat je idd ook heel vaak ziet is onmacht en angst voor een paard, mesen die schreeuwen en gillen tegen hun paard en op het hoofd slaan zijn bang voor hun paard en dat zie je helaas heel vaak op maneges en grote pension stallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:36

ik kan me de laatste keer dat ik boos was op een paard niet meer herinneren...... echt en ik heb ZEKER nooit ruzie met een paard..........

natuurlijk heb ik ook wel eens meningsverschillen, maar dat vind ik niet erg..... dat mag.. komen we wel weer uit Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:18

Nelleke1 schreef:
soms raakt mn geduld op omdat me knol toch wel zo lomp is en kan ik ook echt kwaad op dr worden maarja is ook weer snel over Knipoog

haha, dat heb ik dus ook. Meestal is dat toch frustaties afreageren, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Vaak als je er achteraf over nadenkt, snap je niet waarom je je zo kwaad hebt gemaakt. Het ligt bij mij ook wel aan de dag. De ene dag ben ik wat geduldiger en de andere dag wat ongeduldiger.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:23

Ik heb wel af en toe ruzie met mijn paard, zowel tijdens het rijden als op stal. Zij is heel erg dominant en af en toe probeert ze gewoon de baas over me te spelen. Dan moet ik toch even laten merken dat dat niet zomaar gaat en dan wordt er van beide kanten flink gemopperd en boos gekeken. Maar dit is meestal ook snel weer vergeten.

Als ik merk dat ik (onterecht) boos op haar wordt omdat ik zelf niet lekker in mijn vel zit dan stop ik meteen met rijden en ga een bosrit ofzo maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:33

Ruzie met je paard????? Wat is dat???? Verward

Ik heb nooit ruzie met mijn paard. Oh, hij doet heus niet alles meteen goed, hoor, maar 9 van de 10x ligt dat aan mezelf en dan verander ik gewoon mijn vraag aan hem, waarop hij het meestal wel weer goed doet. Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat de communicatie pittig is. Ik heb tenslotte een jong paard, die ik aan het opleiden ben. Maar ruzie, nee, dat woord en de inhoud die erbij hoort gaat me veel te ver. Ik zou ook nooit op die manier met mijn paard kunnen omgaan. Ruzie is wat voor mensen onderling, niet voor mensen met dieren.