Ziranda (nrps) @ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ziranda (nrps) @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:03

Hallo,

Mijn vader had vanavond weer een keer een aantal foto's gemaakt van mij en ziranda tijdens het rijden en die wou ik graag met jullie delen.
Ziranda is een 4 jarige nrps merrie en nu ongeveer een jaar onder het zadel. In dat jaar hebben we al best wat probleempjes gehad, ze moets 2 maand stil staan ivm spierpijn in haar rug toen ze nog maar net beleerd was, ik heb het daarna heel rustig aan gedaan met haar en ben echt super voorzichtig. Ik ben met haar vooral nog bezig met de basis omdat deze nog lang niet genoeg bevestigd is. Wel maak ik alvast een begin met een pasje wijken en ik maak af en toe een galopswissel (dit bood ze zelf aan, anders was ik hier nooit mee begonnen). Ziranda heeft vooral veel moeite met de stap en ze wil hierin heel moeilijk ontspannen, dit gaat wel steeds beter maar het is nog lang niet goeg genoeg. Ook vind ze het heel moeilijk om nagefelijk te blijven als ik ga doorzitten of tijdens overgangen (vooral het terug nemen).

Nou hier dan de foto's:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding
Voorbereiden op de wissel

7. Afbeelding
En dan de wissel, ik moet echt op mijn kont leren blijven zitten

8. Afbeelding
Belonen voor dat ze de wissel goed deed

9. Afbeelding

10. Afbeelding
Stelling naar rechts vragen, ook hier heeft ze best wel veel moeite mee..

11. Afbeelding
Pasje verruimen, vind dit een heel prettig beeld alleen jammer dat ik naar beneden kijk..

12. Afbeelding
Creatief momentje van me vader (hier is ze heel mooi ontspannen..)

13. Afbeelding
En lekker uitdraven..

Ik weet dat mijn houding verre van goed is en ik probeer hier heel erg op te letten. Vooral in de galop moet ik leren op m'n kont te blijven zitten. Ziranda mag van mij nog wel iets meer zakken.
Graag opbouwend commentaar waar ik wat aan heb Lachen

Groetjes Hilde

laura_peetje

Re: Ziranda (nrps) @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:07

De wissel komt toch gespannen op mij over, zie staart en houding van het paard. Ik denk dat je dat toch beter voor later kunt bewaren, laat haar eerst maar lekker het basiswerk doen.
Wat me opvalt is dat je heel erg voorover zit, het lijkt me dat je zo heel veel balans mist maar ook vooral veel zit; een hele belangrijke hulp! Probeer echt goed te zitten zodat je je paard ook meer op zithulpen kan rijden, daar heb je later alleen maar profijt van natuurlijk!
Mooi paardje verder hoor, veel succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:10

Ja ik weet het, ik probeer er aan te denken het lukt alleen nog niet zo goed. Ze wil nog wel eens onder me vandaan lopen en dan is mijn reactie in me kaar kruipen..
Dat de wissel zo gespannen lijkt komt vooral door mijn zit. Ze voert de wissel heel gemakkelijk en beheerst uit alleen ik kruip echt helemaal in mekaar tijdens de wissel..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:12

Leuk beestje, volgens mij kunnen jullie nog veel van elkaar leren. Wel vind ik na mijn mening dat het een heet paardje is onder het zadel? ik kan het natuurlijk fout hebben. Maar mis wat ontspanning in het hoofd. Bij foto 13 loopt ze lekker ontspannen. Ik zou ( zo ver ik het uit de foto`s kan zien natuurlijk) van uit daar nageeflijk gaan laten rijden.

Dit is natuurlijk mijn mening. Vind het een leuke combie en volgens mij kunnen jullie samen ver komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:15

Probeer rechtop te blijven zitten (je valt wat naar voren). Blijf ook naar voren kijken en niet naar beneden. Je rijd een beetje met pianohanden.

Als je zelf oplet dat je voor je blijft kijken los je vaak ook het "naar voren vallen" op. Daarnaast zit je meteen wat stabieler en actiever, waardoor je je paard beter kan aanvoelen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:27

@ Sjanne_dark: Ze is inderdaad een heel heet maar vooral ook gevoelig paardje. Zodra ik maar een klein beetje verkeerd ga zitten is ze metteen weer gespannen doet ze dr hoofd omhoog en gaat ze rennen, hierdoor ga ik vaak ook voorover zitten.
Ik kan inderdaad veel van haar leren. Als ik te snel wil of ik doe iets verkeerds zet ze me metteen op m'n plek. Hierdoor ben ik al een stuk rustiger gaan zitten en ben ik veel geduldiger geworden..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:40

Mijn paard is ook erg stresgevoelig en dan word ze heet en is er niets meer mee te doen. Daarvoor ben ik even het echte werk aan de kant gezet en ben de ontspanning gaan zoeken. Nu die is gevonden kunnen we verder. Bij ons helpt als ze echt heet word stil zetten gewoon stil zetten. teugels ontspannen tot 10 tellen en gewoon even rond stappen met teugels wat losser. Van uit daar weer verder werken.

Als je met een stresgevoelig paard een miscomunicatie hebt moet je niet zo als bij een ander paard "bestraven" door vragen tot dat het op geeft( sommige paarden hebben dat nodig).

Maar een stres gevoelig paard word alleen maar gekken en heter en overhaast. ga zo maar door dat zul je zelf ook wel gemerkt hebben. In het begin had ik er moeite mee om gewoon te stoppen en over nieuw te moeten gaan beginnen. en niet te strijden tot dat het er bij neer legt. Maar het helpt echt:) succes, je komt er wel als je de tijd en de ontspanning er voor neemt. Grondwerk/buiten ritten /longeren maakt ook grote verschillen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:45

Het helpt inderdaad absoluut niet als ik haar bestraf of maar door blijf vragen. Wat ik altijd doe is met een lange teugel draven, dan ontspant ze namelijk beter als dat ik ga stappen. De stap is zowieso haar moeilijkste gang en daar is ze altijd heel gehaast en gespannen in..
Buitenritten doe ik niet zo vaak omdat ze dat nog heel spannend vind en ze heel erg bang is voor andere dieren buiten, wat ik wel af en toe doe is het zand pad van 2 km mee nemen. Ik stap en draaf dan op de heen weg en terug laat ik haar lekker uit galopperen.. Longeren doe ik wel 1 à 2 keer per week maar dan wil ze vaak alleen maar hard. Wat bij haar heel goed werkt is wandelen, dat vind ze echt heerlijk, en dat doe ik dus ook een aantal keer per week..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:51

OW nou dan komen jullie er wel, neem vooral de tijd er voor en dan komt het zeker goed

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:53

Zo vanaf de foto's zou ik eerst zeggen dat je beugels wel wat langer mogen. Je zit nu erg kort en uit jezelf ook wat verkrampt en naar voren. Als je je beugels iets langer doet kun je dieper in je zadel zitten, waardoor je een beter evenwicht bereikt (in balans) en de hulpen dus ook correcter door kunt geven. Je hebt nog een heel jong paard onder je lopen, dus is het heel belangrijk dat je zelf zo goed mogelijk op je paard zit en vooral in balans. Jonge paarden zijn vaak nog zoekende hierin, dus probeer hier heel goed op te letten en mee bezig te gaan (een correcte zit).

De galop daar schrok ik wel even van, je maakt het je paard alleen maar moeilijker door zo te zitten als jij doet, dan dat je het er makkelijker op maakt. Tuurlijk is het niet erg om bij een jong paard wat naar voren te zitten, maar dit met de nadruk op wat, en dat is dan bedoelt om je paard nog iets te ontlasten. Maar jij zit zo erg naar voren en zo onevenwichtig, dat dit nooit bij jou het geval kan zijn. Dus lekker in het zadel blijven zitten! Als je je paard in de galop wilt belonen door hem wat meer lengte te geven, blijf dan wel rechtop zitten en hou je armen ook gewoon op zijn plaats. Het lijkt nu net of jij er bijna van voren af kukelt en dat betekent dus dat je paard ook uit balans wordt gebracht.

Ja een heel stuk hierover, maar wel ontzettend belangrijk, als je zelf niet goed zit, hoe kun je dan van je paard vragen dat hij wel alles correct uitvoert? Dus lekker veel zitlessen nemen, misschien dat iemand je hierbij kan helpen. En je zult merken dat dat echt veel verschil maakt.

Probeer ook op je handen te letten, ze mogen meer dragen en soms wil je de een wat hoger houden dan de ander. Je paard ziet er erg voorwaarts uit, maar persoonlijk vind ik vanaf deze foto's dat dat wel iets minder mag, maar dan wél actiever. Dus dat hij niet onder je vandaan loopt, maar meer onder je blijft en dat hij ook minder uit elkaar valt. Je mag hem dus wat meer bij elkaar gaan rijden. Dit kun je doen door veel overgangen te vragen en tempocontrole te oefenen, dus bijv in draf 10m langzamere draf en dan 20m doordraven en dan weer 5m wat langzamer etc. Leef je uit Knipoog . Probeer dit ook in galop te oefenen, goed voor de oplettendheid van je paard en je paard wordt er ook sterker van in zijn lichaam.

En ga niet te snel, zeker niet als je de hulpen zelf nog niet eens onder de knie hebt (galopwissel). Leer het dan eerst op een ervaren paard. Leuk dat je paard het zelf aanbied, maar wees zuinig met zo'n talentvol paard (want dat is het Knipoog ). Ga dus eerst maar lekker aan de slag met rechtrichten en het paard sterker maken en zelf veel leren en op je houding letten en ga zo samen op een fijne manier verder groeien. Dan komen jullie er wel Haha! .

Veel succes met dat leuke paardje van je!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:59

Bedankt voor je tips Lachen
De beugels een paar gaatjes langer heb ik een tijdje geprobeerd maar dat brengt me nog meer in onbalans omdat ik dan geen steun meer heb van de wrongen, ik heb helaas geen geld voor een ander zadel dus ik zal het hier mee moeten doen.. Maar het recht op zitten blijf ik oefenen.
Mijn handen heb ik met een rede wat lager ingesteld. Ik kan mijn handen namelijk niet zo goed stil houden als ik ze hoger houd en mijn pony vraagt om een hele stabiele rustige hand. Mijn instructrise heeft me toen aanbevolen om m'n handen wat lager te plaatsen zodat ze beter op hun plek bleven en dat heeft geholpen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:19

Ik kwam toch nog 1 galopsfoto tegen waarbij ik wel netjes op m'n kont zat dus die wou ik ook graag nog even laten zien Tong uitsteken
Afbeelding
Helaas wel een beetje raar moment..

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:50

ik zie er toch nog veel spanning in, probeer inderdaad lekker rustig aan te doen en eventueel lekker aan een lange teugel te rijden.
maar rijd haar wel actief, niet sloom.
En je houding, tja..... ik deed het ook altijd bij mijn vorige pony.... Bloos dus daar hou ik me over stil...

Verder ziet het er goed uit OK dan!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:19

Dankje Lachen
Ik denk er over na om zodra ik het geld er voor heb een bitloos hoofdstel voor haar te komen. Dit omdat ze het niet zo op het bit heeft dus misschien dat ze zonder beter ontspant..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:36

Niemand meer Boos!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:40

Recht op blijven zitten. Hakken iets meer uitdrukken en soms lijkt het alsof je teugels iets te lang zijn Knipoog(kan ook moment-opname zijn)

Wel een mooi paard trouwens! Leuke combi zijn jullie Haha!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:58

Dankje Lachen
De teugels zijn inderdaad soms een beetje te lang..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:14

976 keer bekeken en nog maar 16 reacties..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:48

Leuk paard! je houding is een punt om aan te werken, zit trots rechtop en doe je schouders naar achter. Ik zou je beugels een gaatje langer doen, de steun en balans haal je uit je zit en een beetje uit je beugels, niet zozeer uit je kniewrongen. Door de korte beugels kukel je sneller voorover en raak je juist in onbalans. Oefen anders een poosje zonder beugels. Ook naar voren kijken helpt bij de balans. De galopwissel is echt niet ontspannen,zie de staart en de scheve achterhand... een paard moet verzameld, ontspannen en aan het been zijn om een fijne vliegende wissel te springen. Van achter naar voren rijden...Ik zou proberen eerst de basis goed te hebben voor je daar mee aan de slag gaat! Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:52

Wat ik totaal, maar dan ook TOTAAL, niet begrijp is waarom je al wissels wil springen met een paard waarbij de stap nog niet eens in orde is?? Leg me dat eens uit wil je??

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:57

Ja ik lees nu over verhaaltje. Maar wat bedoel je met ze gaf zelf aan dat ze galopwissels wilde maken? Springt ze dan niet gewoon over in de galop x ) Zonder dat jy het aangeeeft zegmaar Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:57

Ik merk toch ergens een tegenstrijdigheid...

Met alle respect. Je zegt dat je het rustig aan en voorzichtig wilt aanpakken, vanwege die spierproblemen en dergelijke. Maar je bent nu bezig met het rijden van wissels Verward Dat klopt niet en het is niet goed.
Die spierproblemen zullen misschien terugkeren als ze niet eerst ontspannen leert lopen. Ze drukt haar rug weg en dat is niet goed. Ook al doet ze die wissels "beheersd", dat zou nu nog lang niet aan de orde mogen zijn. Eerst de basis: contact (je teugels hangen vaak door!), voorwaarts, ontspannen in de 3 gangen (te beginnen bij stap en draf!) en behendigheid creëren. Figuren rijden, overgangen rijden, alles fijn opbouwen. Als dat allemaal ontspannen kan in de 3 gangen, dan kan je misschien eraan denken om !eenvoudige! wissels uit te voeren. Waarom zou je paard een vliegende wissel moeten kunnen als ze nog niet ontspannen kan lopen?
Wat betreft je houding: de meeste punten zie je al goed. Maar op die foto die je dan laat zien waarbij je wel op je kont zit in de galop, daar zijn je schouders niet mooi, je zit een beetje krom, gespannen.

Weet je, dit klinkt allemaal hard, maar geloof me: been there, done that. Ik heb ook een jong paard dat al behoorlijk wat aan de hand gehad heeft, inclusief rugproblemen in de inrijfase. En ik weet dat dat niet leuk is. Maar net daarom is het zo belangrijk om dat ontspannen lopen als absolute prioriteit te maken. Wissels zijn echt echt echt niet aan de orde nu. Daar help je je paard niet mee.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:13

Ten eerste de wissels boot ze aan toen ik begon met een klein sprongetje (30-40 cm), als ze dan landde in de verkeerde galop sprong ze zelf over naar de goede. Omdat ik met haar wil gaan springen neem ik die dus heel af en toe mee (heel zelden en meestal alleen tijdens de les). Dat het ontspannen rijden prioriteit 1 is dat weet ik en daar ben ik ook 99% van de tijd mee bezig. De beugels een gaatje langer heb ik geprobeerd maar omdat zij nog niet altijd in 1 tempo loopt en mijn benen dan gaan slingeren raak ik juist dan in onbalans. Dat naar voren zitten is iets wat ik mijzelf per ongeluk heb aangeleerd.
Maar verder bedankt voor de berichtjes want met het meeste kan ik wel wat Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:17

Met een paard dat de basis nog niet beheerst (bv niet ontspannen kan stappen) vind ik het eerlijk gezegd ook niet goed om 30 cm te springen. Om te springen moet de minime basis toch in orde zijn en dat is hier niet het geval.
En dat ze wissels zelf "aanbiedt" door te wisselen na een sprong klopt gewoon niet. Een paard dat na de sprong verkeerd landt, springt vanzelf vaak om, omdat ze anders ongemakkelijk kunnen wenden en doorgaan. Dat is met een heel andere bedoeling dan zomaar voor de lol een vliegende wissel rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:19

Het word dus nog erger dan het al is en je springt al met dit paard?'Een wissel rijden leert, of geeft, zoals jij dat noemt, een paard niet aan door over een sprong toevallig in de andere galop te 'vallen" Ga dit paard eerst eens leren om op 4 benen te lopen, ga dan bezig met rechtrichten en over de rug en ga dan pas eens een keer denken over springen en galopwissels. Leer dan ook nog zelf een keer hoe je moet zitten door veel en vakkundig les te nemen.
Sorrie als ik een beetje bot overkom, maar je bent deze dag al de zoveelste die denkt een paard te kunnen beleren! Ik wordt er een beetje moedeloos van!!!