pony weigerd stil te staan bij het opstappen /?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natas_joy

pony weigerd stil te staan bij het opstappen /?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:06

hoi,

ik heb er telkens weer last van..
En ik vraag me af hoe het nou toch komt ?
misschien rugpijn of gewoon protest..
als ik wil opstappen begint ze te draaien en achteruit te lopen,
zodra ik opstap wilt ze weg rennen!

Ik heb op het begin met een zweepje erbij geprobeert en een tik geven op haar kont als ze achteruit kwam maar dat had niet veel effect want elke keer weer staat ze niet stil..

weet iemand de oplossing of kan iemand mijn helpen ? Lachen

Joliess

Re: pony weigerd stil te staan bij het opstappen /?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:09

Proberen om samen met iemand in een hoek op te stappen, gewoon heel rustig..

Is de pony nog jong?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:10

Paard van mijn vriendin deed dat ook.
Niet stil staan bij het opstappen.

Zet het paard in de hoek. Zodra je paard weer gaat lopen, voet uit de beugel, laat 'm stil staan en dat steeds opnieuw. Verwacht niet dat het in één keer goed gaat.

Misschien helpt het als iemand hem vast kan houden bij de teugels en dat steeds afbouwen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:12

Ik zou ook eerst proberen uit te sluiten of het zoals je zelf al zegt echt geen (rug)pijn is.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Was erg vervelend, kon eerst niet alleen opstappen, dus iemand moest haar vasthouden. Later ben ik alleen in een hoek gaan opstappen. Of de binnenteugel wat strakker vasthouden zodat ie alleen rondjes kan draaien, en dan proberen op te stappen.

Succes!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:14

opstijgen is een behoorlijk belasting voor je paard zijn lijf. Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn, of hij heeft nog niet zo goed geleerd om stil te staan als je opstapt of hij heeft last of pijn met het opstappen.
Ik zou in ieder geval de hulp van iemand anders inroepen die hem stil laat staan als jij opstapt, blijft dat problemen geven dan zou ik zijn rug eens nakijken en je zadel.
En opstappen vanaf een opstap is altijd beter voor je paard.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:31

Mijn paard dit deed eerst ook, achteruit lopen en opzij. Ze was toen ook nog niet lang onder het zadel dus het was wel begrijpelijk. Ik heb toen steeds iemand haar vast laten houden zodat ik rustig op kon stappen zonder haar veel in de weg te zitten. Verder tijdens het rijden ook nog een keer afgestapt en weer opnieuw opgestapt. Door het vaak te doen bleef ze op een gegeven moment netjes stilstaan.

Hoe hou je de teugels vast als je opstapt? Wanneer ik mijn teugels te los laat gaat ze ook naar achter, en als ik te strak hou ook. Misschien dat ze daar ook gevoelig voor is?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:34

Mijn paard deed dit heel erg, niks hielp. Toen zei de eigenaresse dat je 1 teugel vast pakt en m rondjes om je heen laat lopen (wel snel) voor je zweepje, niet slaan of aantikken maar meer dat ie rondje moet lopen. dan zet je hem opnieuw stil en stap je op, doet ie het weer, opnieuw laten draaien (dit vinden ze niet leuk en zo houden ze op Knipoog) bij mij heeft dit iig geholpen. Ze doet het nu heel zelden als er weer iets intressanters is Clown
Maar ik gebruikte ook een opstapje. Oja en offcourse belonen als ze stil staat!

Oja en het belangrijkste, kijk eerst waar heb probleem vandaan komt! ligt het niet aan je teugels? of aan de rug? of wat je maar kan verzinnen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Angelaa2 op 22-07-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:37

ik zou hem niet in een hoek zetten, als hij weg wil, en dat niet kan, kan het nog erger worden..
eerst uitsluiten dat niet met pijn te maken heeft, dan doorzetten, begint hij te lopen of te draaien, paard stilzetten, proberen op te stappen, loopt ze weer weg, op de plaats waar ze stond stilzetten, en het weer proberen.. kost wat tijd maar uiteindelijk heeft ze wel door dat ze er niets mee opschiet. en idd goed belonen als ze wel blijft staan.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:43

Geduld . Mijn verzorgpony deed dit ook. Telkens als ik me voet in de beugel deed gaan lopen en wanneer ik half dacht ik zit maar nog niet goed rennen bokken tot ik eraf lag. Hij had nergens last van, ja van de pubertijd.

Ik ben telkens me voet in de beugel. Stil staan is snoepje is belonen. Zo ging ik steeds iets verder. Nu kan die heel lang stil staan. Opstappen is geen probleem meer. Staat keurig stil draaid alleen na het opstappen nog zijn hoofd voor een lekkere aai.

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:46

als ie achter uit gaat zonder dat jij het wil zo hard vooruit schoppen met een paar flinke tikken erbij.. en zet hem met de kont precies in de hoek. (als ie vooruit loopt met de voorkant).
En dat gewoon steeds herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:47

XSeOnie_Kiim schreef:
als ie achter uit gaat zonder dat jij het wil zo hard vooruit schoppen met een paar flinke tikken erbij.. en zet hem met de kont precies in de hoek. (als ie vooruit loopt met de voorkant).

als je dat doet krijg je alleen maar een gevecht, en als je hem met zijn hoofd in de hoek zet, heb je ook nog kans dat hij omhoog komt..

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:26

Let ook op je teugels, ik ken een paard waar je alleen op kan stappen met lange teugels, zodra hij druk in z'n mond voelt stuitert ie met opstappen alle kanten op...
Als het daar niet aan ligt helpt het misschien als er in het begin iemand even meegaat om je paard vast houden. (Natuurlijk wel iemand die een beetje weet hoe je met een paard aan de hand moet omgaan Knipoog ) Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:29

Mijne deed dit ook , met lange en korte teugel
ik ben net zo lang bezig geweest met : voet in de beugel *pony loopt* eruit, terugzetten en opnieuw.. sommige dagen deed ik er wel een kwartier over om op te stappen..ook als ze wegloopt als ik zit, zet ik haar in de achteruit en mag ze eerst even 10 sec. stilstaan.
nu hoef ik alleen nogmaar : '' halt '' te zeggen en ik kan opstappen, als ze loopt stop ik, krijgt ze een tik op haar boeg en kan ik erop

gedult is een schone zaak... Lachen
en idd laat even je zadel controleren, of stap eens op via een hek of een zetje van iemand Lachen
en stel dat er iets met je zadel is, laat dan óók de rug controleren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:32

Er gewoon niet zo'n drama van maken is mijn advies nou en dat ze niet stilstaat?
Hoe meer jij er een probleem van maakt hoe meer je paard gaat stressen hoor en ik heb er ervaring mee aangezien mijn merrie net zo is.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:42

Die van mij doet dat ook, rondjes lopen, achteruit, vooruit. Ik laat dr gewoon lopen, totdat ze het opgeeft Tong uitsteken en dan hop zit ik dr op!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:50

volg dit even mijn pony doet het zelfde

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:52

Zoals eerder gezegt; gewoon rustig blijven. Niet gaan schoppen en slaan.
Vraag gewoon iemand of die hem even vast wil houden. Vergeet niet dat als je opstapt, je hele gewicht aan een kant hangt. Dus dat is zomaar 60 kg op 1 kant dat er dan zo even aan hangt. Maakt het stilstaan niet echt makkelijker;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:19

Tooske schreef:
Er gewoon niet zo'n drama van maken is mijn advies nou en dat ze niet stilstaat?
Hoe meer jij er een probleem van maakt hoe meer je paard gaat stressen hoor en ik heb er ervaring mee aangezien mijn merrie net zo is.

nou sorry.. maar als er een kind op mijn pony gaat MOET ze stilstaan...
dat hoort er gewoon bij... anders kan je gevaarlijke situaties krijgen.
Laat jij je merrie maar lekker lopen Lachen maar zij wilt schijnbaar d'r paard stilhebben dus ze vraagt om tips Lachen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:35

Nou sorry hoor dat ik ook mijn mening geef maar dit is dus mijn tip denk je dat mijn merrie eerst niet raar deed?
Nu ik me er niet meer aan erger staat ze JUIST stil daarom!
Laatst bijgewerkt door Tooske op 22-07-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:36

Tooske schreef:
Nou sorry hoor dat ik ook mijn mening geef maar dit is dus mijn tip denk je dat mijn merrie eerst niet raar deed?
Nu ik me er niet meer aan stop staat ze JUIST stil daarom is dit juist een tip!

dan moet je erbij zetten dat je merrie inmiddels stilstaat.
dan is het gelijk een stuk duidelijker Haha!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:12

XSeOnie_Kiim schreef:

Grapje zeker?! Ach gut
Of een erg deskundig en 'begripvol' persoon Clown

Nee nu even serieus: met geweld los je niks op. Gewoon duidelijk zijn, als hij niet stil wil staan zet je hem (zoals eerder genoemd) terug op de plek waar je hem wilt hebben en vooral consequent zijn! Staat hij netjes stil, niet te lang stil laten staan, lekker belonen en wegstappen. Wat bij mij ook goed hielp is grondwerk. Netjes halt laten houden als jij stilstaat. Succes ermee Lachen

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:10

alvast erg bedankt voor de tips!

- me paard is niet jong meer ( 14jr)
maar ze heeft een paar jaar stil gestaan en nooit bereden dus ik denk dat ze het nooit goed heeft geleerd..

meestal zet ik haar al tegen het hek aan zodat ze niet vooruit kan maar een hoek is misschien ook te proberen Lachen

Ik ga het allemaal rustig proberen en hopen dat het lukt!

bedankt voor de tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:28

Je paard kan dit doen om 3 redenen:

- angst door pijn (sluit deze als eerste uit anders kun je oefenen tot je ons weegt en geef je veel stress bij je paard)

- simpelweg nooit geleerd hebben hoe het dan wel moet of dit gedrag is in het verleden lonend geweest en is dus aangeleerd. Laat je paard bij voorkeur vasthouden door iemand en stap dan op. Ga dit afbouwen door de persoon er alleen naast te laten staan en steeds meer afstand te laten nemen. Neem dit ook echt mee als oefening. Veel mensen vinden stilstaan bij opstappen of stilstaan op X iets standaards. Maar dit is iets wat je een paard echt moet leren. Ga hier dus net zo mee om zoals het aanleren van bijvoorbeeld wijken. Stap dus een paar keer achter elkaar op en af en ga dan verder met je training. Stap dan na een paar rondjes weer een paar keer op en af. Aan het einde van je training herhaal je dit nog een paar keer. Of je zadelt je paard alleen maar op om het op en afstappen te oefenen en zet hem daarna weer weg. Dit is vele malen efficiënter dan het gevecht aan te gaan met je paard voor die 5 keer in de week dat je opstapt om te trainen.

Neem het opstappen gewoon mee als onderdeel van je training dus vaak herhalen. Let wel op dat het opstappen belastend is voor de rug dus doe dit geen 20 keer achter elkaar en ook niet elke dag.

Zodra je erop zit mag je paard uiteraard ook pas weg stappen als jij dat zegt. Dus conseqeunt weer stil of zelfs achteruit zetten naar de plaats waar je vandaan kwam.

Heb je even geen hulp voor het vasthouden dan pak je de buitenteugel korter ipv de binnenteugel. Dan draait het paard zijn lichaam naar je toe. Zodra je dan omhoog komt draait hij zich dus onder jou. Dit is echt veel makkelijker dan er hinkend achteraan te draaien.

Succes!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:18

Eerst moet je er achter komen of ze het niet doet omdat ze pijn heeft.

Stap je op vanaf de grond af vanaf een opstapje? Mijn paard loopt weg als ik vanaf de grond wil opstappen, maar met een opstapje blijft ze keurig staan. Als iemand aan de andere kant gaan hangen blijft ze ook netjes staan. (logisch eigenlijk)

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:24

XSeOnie_Kiim schreef:

Eerlijk gezegd denk ik zelf niet dat dit de juiste manier kan zijn... Dan heb je alleen maar strijd terwijl waarschijnlijk al iets heel simpel de oplossing kan bieden..

Mischien als iemand aan de andere kant de beugel vast houdt zodat het zadel niet kan schuiven als jij aan 1 kant opstapt, het gewicht verdelen zeg maar...

Succes