Pony doet mond open tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Pony doet mond open tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:15

Mijn pony heeft een simpele enkelgebroken bustrens zonder allerlei mikmak die gewoon goed past.

Maar ik merk dat mijn pony bij welke vorm van rijden dan ook (lange teugels, korte teugels, rondje hobbelen, echte dressuur) haar mond open doet en probeert haar tong over het bit te krijgen (meestal na een halfuur rijden pas).

Hoe komt dit, en hoe valt het op te lossen?

123321

Re: Pony doet mond open tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:16

zit je sperriem niet te los?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:39

HAR-->RT-P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:41

misschien een verkeerd/niet passend bitje? anders misschien het bitje iets strakker doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:42

hangt je bit niet te laag?
Vind ze het bit wel prettig?
Past het bit goed?

Sperriem strakker doen is symptoom bestrijding..

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:01

Is het bit niet te dik dan?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:04

Jezzi schreef:
zit je sperriem niet te los?

onzin. de sperriem is een verdoezeling van je problemen.

ik zou anders even met je paard naar de paardentandarts gaan.

Paul Versluis is een hele goede en hij kan je gelijk ook een goed bitadvies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:10

Past het bit wel?
Zijn er gebits- en/of mondproblemen?
Wanneer is voor 't laatst een goede paardentandarts/gebitsverzorger geweest?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:17

Ik zou dan kijken naar een die electrisch vijlt. En kijken of je bit niet te dik is, veel paarden hebben maar weinig ruimte en dan kan hun mond simpelweg niet dicht zonder pijn of irritatie. Hoe werken jou hulpen in. ik heb een pony die het zichzelf heeft aangeleerd en zodra je met lange teugels je hand op tilt en het bit nog niet inwerkt doet zij dr mond al open als soort aangeleerde reactie. Nu is die pony al 32 jaar en mag ze het van mij lekker blijven doen want ze doet toch niet veel meer, maar bij haar is altijd veel in de mond getrokken...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:22

En als aanvulling: het probleem hoeft niet alleen in haar mond te zitten, mond open/tong over het bit kan uiteindelijk ook een uiting zijn van andere lichamelijke ongemakken (nek/rug/maag... ruiter!).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 22:29

Tandarts is 5 maanden terug geweest, bit zou te dik kunnen zijn ja, lengte van het bit is verder goed.

Het is ongeveer een halfjaar geleden begonnen, niet dat het nu vreselijk erg is, maar het is iets wat niet klopt en dat wil ik graag opgelost hebben.

Sperriem gebruik ik niet, hoe minder riempjes hoe makkelijker.

Wel is ze wat ouder, en ik geloof dat oudere paarden vaak wat minder ruimte in de mond krijgen oid?

Ze doet het verder met welke manier van rijden dan ook, met andere ruiters ook en ze heeft naar mijn inzien verder geen ander gedrag en is juist veel losser en soepeler dan vroeger in het lichaam.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:47

heb je de mogelijkheid een dunner bitje te proberen? De tandarts heeft dus geen effect gehad? Vijlde deze ellectrisch? Met de hand lost alleen de grove problemen op. Ik heb altijd geluisterd naar de verhalen dat elecgtrisch slecht was maar 4 tandartsen en een dierenarts verder toch ellectrisch laten doen en nu ineens gaat het goed, en zo is het met de andere pony's ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:25

Het kan zijn dat die tandarts iets over het hoofd heeft gezien of z'n werk niet goed doet.
Als ik jou was, zou ik er een andere tandarts bijhalen, iemand met moderne apparatuur en ook kennis heeft van de anatomie van de mond.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:27

Bitloos....... Gaaaap

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:38

was benieuwd of je Paul al hebt gebeld en dus wat hij zei, dus: heb je hem al gebeld? Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:40

Joepju schreef:
Bitloos....... Gaaaap

lost het eigelijke probleem niet op als het paard ergens last van heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:49

lailapri schreef:
Joepju schreef:
Bitloos....... Gaaaap

Als er straks een goede gebitsverzorger bij is geweest die concludeert dat er in de mond echt niets aan de hand is, dan zou bitloos een prima oplossing zijn. Want dan vindt de pony het bit gewoon niet prettig. En dan zou je hem een groot plezier doen met bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:50

en als het probleem uit de rug komt?
dan los je het ook niet op met bitloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:51

Da's waar. Maar rugproblemen uiten zich niet alleen in de mond, die voel en zie je ook in het lijf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:53

idd. ben ik het mee eens. maar niet iedere ruiter voelt dat....

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:56

lailapri schreef:
Joepju schreef:
Bitloos....... Gaaaap

Ik zeg ook niet dat dit DE oplossing is, maar vind het wel een goed plan om sowieso te proberen; Ja grote kans dat het een oplossing kan zijn. En de TS merkt snel genoeg of het verschil bied...(misschien gaat er een wereld voor haar en haar pony open..Knipoog )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:00

ik ben van mening dat je er erg mee moet oppassen
veel optomingen trekken aan en als je pony iets met zijn gebit heeft lijkt me dat niet tof

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:05

Tandarts is 5 maanden terug geweest; dus ik ga er nu maar even vanuit dat het gebit goed is. Natuurlijk altijd verstandig een "second opinion" erbij te halen om het gebit uit te sluiten... Vork Ik ben echt geen bitloosgoeroe hoor, maar het blijft een feit dat er te weinig tot geen ruimte is voor een bit in de paardenmond, hoe dun hij ook mag zijn....Proberen kan iig gaan kwaad; mocht het paardje het niet fijn vinden, merkt de TS dat snel genoeg...En dan iig beginnen met een "sidepull", die snoert iig niks aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:51

Het openen van de mond is vrijwel altijd een teken van verzet. Of het moet al een oud paard zijn die dit al zijn hele leven doet, dan is dit vaak een gewoonte.

Even aansluitend op Paul Versluis: Hij is inderdaad een hele goede tandarts en tevens bitten passer/adviseur van Brokx Sport BV. Zij importeren als enigen de bitten van de gebroeders Myler. Ga op het intenet eens zoeken naar hun bevindingen en mening over bitten. Dit zal zeer zeker verhelderend zijn en kan jou probleem wellicht verklaren.

Je zegt dat je rijdt met een enkel gebroken bustrens. Een eigenschap van simpel (dus niet de van K&K/Sprenger) is dat deze dubbel vouwt bij druk op de teugels. De punt die dan gevormd wordt drukt in het gehemelte of in de tong. Niet erg prettig voor je paard en geeft dus rede genoeg om de mond te openen. De bitten van Myler kunnen niet dubbel vouwen, zijn hierop begrensd. Helaas zijn deze erg prijzig (vanaf €90,-). Je kan je paard ook eens rijden met een dubbel gebroken trens. Deze kan in ieder geval niet in het gehemelte of tong drukken.

Paarden doen ook vaak de mond open, omdat de tong in de verdrukking komt tussen het bit en de onderkaak. Een bit met een lichte tongboog geeft die ruimte wel maar geeft ook meer druk op de gevoelige lagen. Een dubbel gebroken bitje geeft ook hier iets meer ruimte.

Nog even over de discussie van een dun of dik bit. Dun is niet per definitie beter voor een paard met een klein mondje. Een dik bit is zo polulair, omdat deze de druk gewoonweg veel beter verdeelt. Een dun bit is echt uitsluitend geschikt voor de zachte ruiterhand. Ben dus eerlijk ten opzichte van je paard en blijf desnoods met een dik bit en een losse neusriem rijden. Daar zal je hem meer plezier mee doen dan een dun bit en een dichte mond.

Laat in ieder geval het gebit nog een keer nakijken en probeer vervolgens wat verschillende bitten uit.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:59

Tja ze had 5 maanden terug haken waardoor ze moeilijker at, deze zijn toen weggeveilt, hele mond zou toen nagekeken zijn, nooit verder geen problemen meer gehad.

Bitloos rij ik zo nu en dan maar aangezien ik niemand heb die me goed ls kan geven en ik haar rug zo bijna niet los kan rijden omdat ik niet weet hoe, rij ik met bit. (waar ik het overigens wel prima op kan).

Zelf heb ik gister nog eens goed gekeken en het viel me op dat het enkel! gebroken bitje tegen het verhemelte aankomt wanneer ze niet naar de sterren kijkt.

Nu ga ik voordat ik alle mikmak erbij haal (ik heb geen geldboom helaas, dus alleen als het echt nodig is) ga ik kijken voor een wat dunner dubbelgebroken bitje.

Als dat het niet oplost, dan ga ik verder kijken in de zin van alles laten nakijken etc.