Problemen met hals - incl. foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Problemen met hals - incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:31

Het is een lang verhaal geworden!

Een aantal weken geleden kwam de tandarts voor Maiko. Ik was hier zelf niet bij. ’s Avonds hoorde ik van de staleigenaresse dat de tandarts een vreemde bult had gezien bij Maiko, vlak achter zijn kopstuk. De tandarts wist niet wat het kon zijn. ’s Avonds heb ik nog gelest maar natuurlijk wel rustiger aan gedaan, er was vrijwel niets anders te zien aan hem. Donderdags heb ik hem een dagje vrij gegeven en lekker getut met Maiko. Vrijdag wilde ik hem rustig aan rijden, eerst een rondje rechtsom gedraafd, toen een rondje rechtsom gegaloppeerd. Toen wilde ik linksom draven, het eerste halve rondje was geen probleem maar toen liep hij ineens ontzettend kreupel, hij kwam amper vooruit en hij zakte achter steeds weg. Maandag ochtend heeft mijn moeder gelijk de dierenarts gebeld, zij kwam dinsdag. De dierenarts stond echter ook voor een raadsel, er was ook nauwelijks kreupelheid te zien. De dierenarts schreef Maiko voor de zekerheid een ontstekingsremmer met een pijnstiller voor. Woensdag was hij iets onregelmatig, donderdag was hij zo goed als regelmatig. Vrijdag was het weer mis, ik heb hem in de binnenbak aan de hand gestapt, hij liep zelfs toen onregelmatig, ik probeerde een stukje te draven maar dat kon hij al nauwelijks. We hebben meteen de dierenarts gebeld, zij verwees ons direct door naar de kliniek. Op de kliniek moest Maiko een stukje draven en aan de longeerlijn wat bewegen, hij was nu weer amper kreupel. De dierenarts had dus alleen ons verhaal waar hij vanuit moest gaan. Op de kliniek zijn meteen Röntgenfoto’s en een echo gemaakt. Van zijn nek tot aan zijn borst is hij op de foto en echo geweest. Vanuit deze onderzoeken konden ze wel iets zien maar nog niet genoeg. Van de bult konden ze wel zeggen dat het verkalkingen waren en in zijn hals zagen ze al wel iets maar dit wilde ze eigenlijk nog verder uit zoeken. De dierenarts wilde Maiko graag op de kliniek houden om meer onderzoek te doen, als wij het daar mee eens zouden zijn. We hebben er voor gekozen alle nodige onderzoeken te laten doen. Als eerst werd er een radioactieve stof ingespoten waardoor hij licht ging geven op alle plaatsen die niet kloppen, in zijn hals zaten aardig wat problemen maar over de rest van zijn lichaam was helemaal niets te vinden. Het probleem was dus zeer zeker zijn hals. De dierenarts wilde ook nog een CT scan maken van zijn hals. Uit deze scan kwamen 1400 foto’s, deze zijn stuk voor stuk onderzocht in Amerika, op de scan waren ook duidelijk problemen te zien. De problemen zaten in de onderkant van de wervels. Het probleem van zijn hals is slijtage, maar de kans bestaat dat dit geen natuurlijke slijtage is. Ik heb duidelijk aan de dierenarts gevraagd of dit het resultaat van LDR training was. Zijn antwoord was dat dit goed zou kunnen. Ik zeg hiermee dus niet dat het zo is, maar wel dat het goed zou kunnen!!

De grote vraag was natuurlijk waarom hij zo kreupel liep, dit was te verklaren door een beknelde zenuw in zijn hals. Maiko is nu ingespoten met iets wat het kan verminderen. Als dit goed aanslaat kan Maiko weer op topniveau presteren. Als de behandeling niet aanslaat zal hij als recreatiepaard door het leven gaan, dat is natuurlijk ook geen probleem.
Maiko krijgt ook fysiotherapie om alles weer recht te zetten.

De foto’s van Maiko’s hals!
Afbeelding
Hier zie je links de linkerkant van de bult en rechts de rechterkant van de bult.

Afbeelding
Rood omcirkeld is de foute halswervel, groen omcirkeld is een normale halswervel

Ik heb de titel even aangepast, deze was inderdaad iets té omdat het dan overkomt alsof het 100% zeker is, terwijl ik bedoel dat de kans DAT het zo is groot is.

Even aangepast, het is niet mijn bedoeling om mensen te beschuldigen.
Laatst bijgewerkt door CleovG op 20-07-08 16:08, in het totaal 3 keer bewerkt

miamivice

Re: Jarenlange rollkür - De gevolgen incl. foto's (eigen ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:36

Wat een verhaal. Ik wens je heel veel sterkte, en ik hoop dat jullie straks weer op hetzelfde niveau kunnen presteren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:39

wat een verhaal?! jeetje!

ben sprakeloos..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:44

He wat naar zeg!
Enige wat ik me af vraag is hoe je zo zeker weet dat dit het gevolg is van LDR, hebben de vorige eigenaren zo gereden en dit jou ook verteld?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:46

Jeetje zeg, ik volgde jullie topics wel eens en k heb nog nooit iemand op die leeftijd zo zien rijden, ontzettend 'zonde' dat ie nu kreupelt. Even een vraagje omdat t me bekend voorkomt bij een paard wat k ken: hoe groot is die bult achter het kopstuk? en zit ie echt tegen de manenkam aan of wat lager?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:48

Wow, nu is het dus in beeld gezet.
En idd, weet jij hoe hij de vorige eigenaren is gereden? Of is dit nog van veel langer geleden?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:50

Nijn schreef:
He wat naar zeg!
Enige wat ik me af vraag is hoe je zo zeker weet dat dit het gevolg is van LDR, hebben de vorige eigenaren zo gereden en dit jou ook verteld?

Haast alles wijst erop. De slijtage in zijn hals zit precies op de plek waar dit ook bij LDR voor komt, zijn nek is ook door overbelasting verkalkt, ik vroeg toen aan de dierenarts of dat door LDR kan komen, hij zij dat dit heeeeeeeeeeel goed mogelijk was, hij wees ook nog aan op een skelet waar het zit en waar de druk er bij LDR dan dus op komt. En dat de dierenarts zelf zegt dat de kans heel groot is dat het daar van komt zegt voor mij ook wel heel veel. Of de vorige eigenaresse zo gereden heeft hoor ik verschillende verhalen over. Ik weet wel dat toen ik Maiko ging proberen er een lesklant was die haar paard met zijn kin bijna IN zijn borst liep.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:52

CleovG schreef:
Het probleem van zijn hals is slijtage, maar zeer waarschijnlijk geen natuurlijke slijtage. Ik heb duidelijk aan de dierenarts gevraagd of dit het resultaat van jarenlange LDR (rollkür) training was. Zijn antwoord was zeer duidelijk, namelijk: Ja dat kan heel goed. Hij zij het zeer overtuigend, het was geen antwoord van: ja dat zou wel eens kunnen ja.

Jouw paard is opgeleid door Joyce Lennaerts toch?

CleovG schreef:
Ik heb nog wat foto’s over de gevolgen van LDR opgezocht, dit komt precies overeen met de problemen die Maiko heeft.

Waar heb je die foto's gevonden?

CleovG schreef:
Of de vorige eigenaresse zo gereden heeft hoor ik verschillende verhalen over.

Oke, maar zou je dan eerst niet even nagaan of zij hem daadwerkelijk zo getraind heeft voordat je haar hier op bokt publiekelijk aan de schandpaal nagelt?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:53

WillemYntJee schreef:
Jeetje zeg, ik volgde jullie topics wel eens en k heb nog nooit iemand op die leeftijd zo zien rijden, ontzettend 'zonde' dat ie nu kreupelt. Even een vraagje omdat t me bekend voorkomt bij een paard wat k ken: hoe groot is die bult achter het kopstuk? en zit ie echt tegen de manenkam aan of wat lager?

De bult zit vlak achter zijn kopstuk tegen zijn manenkam aan. De bult heeft de vorm van een ei en past als je je hand licht buigt in je handpalm.

Vandaag mocht ik alweer wat draven met losse teugel, Maiko deed het super. Eigenlijk vanaf dat ik hem heb was hij wat onregelmatig in het begin maar nu absoluut niet!! Hij is ook veel levendiger en eigenwijzer dan dat hij in lange tijd geweest is! Het ziet er dus positief uit Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:53

TS heeft toch ook nergens gezegd dat het door de vorige eigenaresse komt?
Ze heeft alleen gezegd dat hij in het verleden zo is gereden, maar door wie staat nergens.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:54

Ik noem geen enkele naam, mensen die de eigenaren kennen best, wie ze niet kennen krijgen het van mij niet te horen. Ik vertel alleen maar mijn verhaal over hoe het er met Maiko voor staat. Al had hij van de grootste Dressuurgoeroe geweest.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:55

Ik vind het naar voor je paard, maar ik vind dit niet echt een 'wetenschappelijk' bewijs. Wie zegt dat dit niet al een aangeboren afwijking is (dan zou je dus op dezelfde manier al eerdere foto's moeten hebben om dit aan te tonen). Is er met dit paard jarenlang rollkür gereden ??? Als de dierenarts zegt dat het heel goed zou kunnen, dan zegt ie nog niet dát het zo is. Waarschijnlkijk kan hij nog wel een paar mogelijkheden aandragen.

Ik wens je veel sterkte met je paard, maar zou het toch minder tendentieus stellen in de aanhef (ik zeg niet dat ik voorstander ben van LDR). Ik vind dit altijd érg naar sensatie rieken !

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:56

kitty_gomez schreef:
ze schrijft dat ze het toch niet 100% zeker weet.

Inderdaad, de kans is alleen wel heel groot, maar 100% zeker zal het nooit zijn.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:58

Dan nog is het geen bewijs dat het dáárdoor komt. Daarvoor moet je toch met een beter onderbouwd verhaal komen !

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:59

CleovG schreef:
Nijn schreef:
He wat naar zeg!

Haast alles wijst erop. De slijtage in zijn hals zit precies op de plek waar dit ook bij LDR voor komt, zijn nek is ook door overbelasting verkalkt, ik vroeg toen aan de dierenarts of dat door LDR kan komen, hij zij dat dit heeeeeeeeeeel goed mogelijk was, hij wees ook nog aan op een skelet waar het zit en waar de druk er bij LDR dan dus op komt. En dat de dierenarts zelf zegt dat de kans heel groot is dat het daar van komt zegt voor mij ook wel heel veel. Of de vorige eigenaresse zo gereden heeft hoor ik verschillende verhalen over. Ik weet wel dat toen ik Maiko ging proberen er een lesklant was die haar paard met zijn kin bijna IN zijn borst liep.

Als je de titel leest lijkt hier het bewijs geleverd te zijn...! Maar niets is minder waar, het is allemaal, misschien, heel goed mogelijk of zou goed kunnen. Ik vind het vervelend voor jou maar vind dat er zo wel dingen de wereld ingebracht worden die nergens op gebaseerd zijn.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:59

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:00

Liezel1 schreef:
TS heeft toch ook nergens gezegd dat het door de vorige eigenaresse komt?
Ze heeft alleen gezegd dat hij in het verleden zo is gereden, maar door wie staat nergens.
.

1 en 1 = 3 toch? Als je een paard koopt dat in de sport onder een ander redelijk goed bekend was vanwege goede prestaties op hoog niveau, dan is die conclusie gauw getrokken.

CleovG schreef:
Ik noem geen enkele naam, mensen die de eigenaren kennen best, wie ze niet kennen krijgen het van mij niet te horen.

Dan moet je die naam ook even van je website afhalen....

Netje schreef:
Is er met dit paard jarenlang rollkür gereden ???

Dat weet ze dus niet zeker...

Netje schreef:
Ik wens je veel sterkte met je paard, maar zou het toch minder tendentieus stellen in de aanhef (ik zeg niet dat ik voorstander ben van LDR). Ik vind dit altijd érg naar sensatie rieken !

inderdaad...

CleovG schreef:
Inderdaad, de kans is alleen wel heel groot, maar 100% zeker zal het nooit zijn.

Als je er niet 100% zeker van bent, dan zou ik dit verhaal in deze beschuldigende context even voor mij houden tot ik het wel zeker wist...

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:00

.

Netje

Re: Problemen met hals - incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:01

Jaaa, beter die titel Haha! n Veel sterkte ermee !

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:02

wat rot zeg.. maar ik vind het ook wel een beetje speculatief om het op rollkur te gooien.. slecht rijden is slecht rijden en kan idd hele nare gevolgen hebben. Hopelijk knaptie snel op!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:03

Dat dit gebeurd is verschrikkelijk voor je. Maar ik vind het ten eerste héél onproffesioneel zo niet te zeggen schandalig om dat op deze manier op bokt te presenteren, terwijl er nog niets zeker is.

want 1: je weet niet zeker of het door LDR komt, het is ook goed mogelijk dat het door iets anders komt.
en 2: je weet niet hoe hij hiervoor getraind is, je vermoed dmv LDR maar dit weet je niet zeker.

Om dan een topic te plaatsen in een dergelijke context vind ik niet kunnen. Ook al heb je inmiddels de titel aangepast.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:05

Ik heb het een beetje aangepast, ik bedoel het absoluut niet wijzend naar anderen. Dus ik heb het even wat fatsoenlijker neergezet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:06

De "bult achter de oren" is niets anders dan een (zeer) gespannen spier (rectus capitus lateralis)
Deze spier kan ook geblesseerd raken door b.v. hangen aan het halster of over de kop slaan in het land etc.
Of het door de rollkür komt valt moeilijk te bewijzen
Er zijn ontzettend veel paarden die een gespannen halsspier hebben en die nooit volgens het LDR systeem gereden zijn
Wel lijkt het me persoonlijk zeer oncomfortabel voor het paard om met de kin op de borst te lopen...