Rechter galop aanspringen, drama.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Rechter galop aanspringen, drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:04

Ik open even een topic, omdat we veel hebben geprobeerd maar 't Pling nog niet is gaan branden bij het paard.

Paard in kwestie heeft veel moeite met rechtergalop aanspringen, nu had ie een 'blesure' gehad, paar maand stilgestaan, en daardoor heel slap geworden achter, dus natuurlijk moest hij eerst sterker worden.

zat ie eindelijk in de rechtergalop, sprong ie over, of overkruisd.

nu zijn we een tijd verder, paard is sterker geworden, maar die rechtergalop blijft een drama, als hij er eenmaal in zit is het goed, maar het aanspringen, hij springt gewoon niet goed aan.
Hij heeft het zich gewoon eigen gemaakt, dat hij rechtsom in de linkergalop moet aanspringen..

geprobeerd met een balkje, dat gaat 5 v/d 10x goed, zonder wil het gewoon niet, en maakt hij zich erg sterk, word loperig etc etc.

nu is het in principe eerst wel met een balkje te doen dachten wij, maar daar reageerd ie nu ook niet echt meer op, of springt ook gewoon erover en dan aan in de linker galop.

Op den duur moet hij toch echt zonder ook goed aan kunnen springen.

iemand nog tips hoe we dat aan kunnen pakken?

Paard is verder fijn nagefelijk, fijn in de aanleuning, aan het been, los in zijn lichaam etc, nagekeken door fysio en osteopaat die konden ook niks vinden, en paard is volgens hun zo los als het maar kan....

Femke16

Re: Rechter galop aanspringen, drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:06

stelling, kijken wat werkt of binnen of buiten stelling vragen en goed je buiten been naar achteren. Mijne deed het een half jaar geleden ook nog steeds verkeerd, nu spring ze goed aan maar moelijk vindt ze het nog steeds.!

Groetjes, en succes met je paard!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:10

Dat hebben we idd ook geprobeerd, stelling naar buiten, stelling naar binnen, 'recht' houden.

Hij maakt zich dan ook zo ongelovelijk sterk, gaat rennen, en zet je dan volledig aan de kant, omdat hij gewoon gespannen van zichzelf raakt omdat ie het fout doet, verder met rijden is hij super, en kun je heerlijk rijden, maar zodra die rechtergalop aan bod komt..
hebben ook al een tijdje de rechter galop gelaten voor wat het is, dus gewoon niet oefenen, werd het ook niet beter van (eerder slechter)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:12

beloon je hem wel goed als hij het wél goed doet?

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:13

Ik heb ook een paardje gehad wat moeilijk aansprong op rechts we zijn toen ook met balkjes bezig geweest maar op een gegeven moment had ie het door en draafde die gewoon groot over het balkje en als ie aanspron bleef in niet rechtsom galoperen maar kruisde hij een paar galop sprongen verder had ik steeds een lekke band.

Heb toen twee weken gelongeerd met in de enne helft van de rijbaan balkjes hem daarover heen laten aanspringen en dan doorlaten galloperen naar de leege bak helft en dit blijven herhalen en als ie dan links om sprong weer over het balkje of iets hoger een cavalettie en weer verder.

Na 2 weken had ie het door en toen opgestapt en ging het echt stukken beter had zijn evenwicht gevonden gelukkig!

succes met jouw paardje.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:14

Uitbundig Ja, maar ook dat associeert ie schijnbaar nog niet met dat hij het goed doet, en dat is wat wij vragen/bedoelen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:15

Kleine volte aanspringen met lichte stelling rechts .. en duidelijke hulpen geven Knipoog succes Lachen gelijk als hij verkeerd zit terugpakken kleine volte opnieuw aanspringen net zolang tot het gaat ...

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:16

Ik deed het altijd door extreem ver een hoek in te rijden, of af te wenden en op het laatste moment nog een 'af te slaan' en dan in galop aanspringen. Werkte wel goed bij mijn paard Ja

sneeuwvlok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:16

ik weet niet wat voor rijbak u heeft ..? maar wat soms ook helpt is het paard helemaal de hoek in te laten draven en precies op het punt dat hij/zij niet meer verder kan dus de rechterkant opdraait been geven als u dat op het goede moment doet springen ze meestal goed aan en dan kan hij/zij ook niet gaan rennen omdat het in de hoek is.Knipoog misschien heeft u hier wat aan ? en nog veel succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:19

bedankt voor de reacties tot nu toe Lachen

Kleine volte hebben we ook geprobeerd, daar word ie heel heet en sterk van(en het is een bakbeest, als hij wil en hij gooit zijn gewicht/kracht in de strijd, laat hij je zo alle hoeken van de bak zien Nagelbijten / Gniffelen)

Dus zodra je kleine volte oprijd word begint ie al, met veel moeite lukt het het eens een keer zo op een kleine volte maar dat is ook met heel erg veel geluk.

Extreem ver de hoek in rijden reageerd ie ook niet op, en springt dan ook dood leuk links aan, dat andere heb ik nog niet geprobeerd dat af te wenden etc.

Het is nog niet zo makelijk Haha!
heb ook nog nooit een paard gereden die daar zo'n enorme moeite mee had Nagelbijten / Gniffelen
wel eens dat ze het moeilijk vonden, maar dat was met enkele van bovengenoemde mogelijkheden al op te lossen. Clown

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:20

Lastig probleem. Weet zo ook niet 1, 2, 3 een oplossing.

Maar zou het ook aan jezelf kunnen liggen, mss dat je onbewust zelf tegenzit..? Doet hij het aan de longeerlijn ook, anders zou je de rechtergalop eerst aan de longe kunnen oefenen, er een duidelijk commando aan associeren en dat uitbreiden onder het zadel.

Veel succes met het oplossen!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:22

Verder nog tips ; rechtrichten veel en op linkerhand is stelling rechts aannemen zo komt hij op 2 teugels .. want misschien is het probleem wel gewoon dat hij het moeilijk vind (spreek uit ervaring de mijne had het ook Knipoog ) .. dus gewoon op linkerhand ook afwisseling met de rechterstelling ... en op de ac lijn is kijken of hij helemaal recht is Knipoog wel moet je als hij verkeerd aanspringt gelijk terugnemen want anders ga je hem soort van belonen .. good luck Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:23

Annelieke111 schreef:
Lastig probleem. Weet zo ook niet 1, 2, 3 een oplossing.

Maar zou het ook aan jezelf kunnen liggen, mss dat je onbewust zelf tegenzit..? Doet hij het aan de longeerlijn ook, anders zou je de rechtergalop eerst aan de longe kunnen oefenen, er een duidelijk commando aan associeren en dat uitbreiden onder het zadel.

Veel succes met het oplossen!

longeerlijn doet hij het idd ook (wat ik mij dan weer enigsinds voor kan stellen) gezien op een 'kleine' volte toch heel moeilijk is om te galloperen vaak voor die jonge paarden.

Tegenzitten ed zou het ook niet aan kunnen liggen, hebben we ook alles al geprobeerd, express heel erg mee zitten, gewoon blijven zitten en 'niks' doen etc. Nagelbijten / Gniffelen

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:25

Pff, lastig zeg. Als ze het idd eenmaal verkeerd doorhebben, wordt het moeilijk om af te leren.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:26

Paula1990 schreef:
Verder nog tips ; rechtrichten veel en op linkerhand is stelling rechts aannemen zo komt hij op 2 teugels .. want misschien is het probleem wel gewoon dat hij het moeilijk vind (spreek uit ervaring de mijne had het ook Knipoog ) .. dus gewoon op linkerhand ook afwisseling met de rechterstelling ... en op de ac lijn is kijken of hij helemaal recht is Knipoog wel moet je als hij verkeerd aanspringt gelijk terugnemen want anders ga je hem soort van belonen .. good luck Lachen

zo rij ik idd ook al, op de buiten teugel, eerst tikkeltje stelling naar buiten, en hem dan zo vanzelf in de lengtebuiging laten 'rollen'.

in principe is hij goed recht en op 2 teugels.

probleem is idd dat hij te lang is doorgelongeerd ed in de verkeerde galop, onder het mom van 'hij moet eerst sterker worden, dat komt vanzelf wel goed'. integendeel dus...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:26

Annelieke111 schreef:
Pff, lastig zeg. Als ze het idd eenmaal verkeerd doorhebben, wordt het moeilijk om af te leren.

idd erg lastig Ja

In de linker galop, en dan van hand veranderen en proberen te laten wisselen werkt ook niet, dan springt ie alleen voor in de rechtergalop, maar achter niet.

eerder had ie dat nooit voor die blesure, en was het ook geen probleem voor hem, het is allemaal na die blesure ontstaan...

waarna hij dus wel gecheckt is door de fysio/osteopaat, die ook niks kon vinden wat in de weg zat of vast zat

volgens mij ben ik erg lastig? Schijnheilig Haha!

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:27

*vanuit een volte openen en sluiten wijkend aan laten springen.
*Zelf heel erg naar links kijken. Bij het aanspringen
*alleen maar gas geven in draf, met je buiten been iets achter de singel en buiten teugel er iets bij en er in laten vallen.
*Op een gebroken lijn bij het omstellen aanspringen

Dit zijn een paar dingen die we ook bij moeilijk aanspringende Friezen proberen.

Oja over een balkje in de hoek, wil soms ook nog helpen.
En een tijd gewoon niet meer rechts aan springen en later opnieuw aan leren.

misschien helpt het.
succes

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:32

Op het verkeerde been gaan lichtrijden en aanspringen werkte zeer goed bij mijn pony toen die jong was.
Probeer het hem eerst goed aan de longte te leren voordat je ook nog het ruitergewicht als extra moeilijkheid erbij brengt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 22:19

Smout:
Wijken kent ie nog niet (of althans nog niet geprobeerd) zal de volgende keer eens kijken of het lukt.
Gas geven in draf en hem erin laten vallen werkt ook niet, dan springt ie alsnog verkeerd aan Ja

gebroken lijn ga ik idd ook even proberen Ja
balkje in de hoek hebben we nu dus, maar daar reageerd ie ook niet echt meer op.

en de rechtergalop een tijd lang niet doen hebben we ook al geprobeerd, maar daar werd het alleen maar minder van helaas.

Raggel: verkeerde been lichtrijden kan ik idd ook nog wel proberen.
Aan de longe lijkt me alleen nog maar moeilijker voor hem eerlijk gezegt, op zo'n klein rondje, aangezien hij het eerder ook best moeilijk vond om als ie al in de rechtergalop zat, d'r in te blijven en niet over te springen (overkruisd), in de bak kan hij gewoon lang stuk rechtuit.

M'n instructrice rijd hem momenteel (is ook haar paard) maar die krijgt het ook niet voor elkaar, en zaten dus een beetje met de handen in het haar hoe we dit nu gingen oplossen, gezien we al zoveel hebben geprobeerd maar hij bijna nergens op reageerd (of het is puur mazzel dat het een keer lukt)
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-07-08 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde reactie verwijderd

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:21

magic_lover schreef:
Annelieke111 schreef:

idd erg lastig Ja

In de linker galop, en dan van hand veranderen en proberen te laten wisselen werkt ook niet, dan springt ie alleen voor in de rechtergalop, maar achter niet.

eerder had ie dat nooit voor die blesure, en was het ook geen probleem voor hem, het is allemaal na die blesure ontstaan...

waarna hij dus wel gecheckt is door de fysio/osteopaat, die ook niks kon vinden wat in de weg zat of vast zat

volgens mij ben ik erg lastig? Schijnheilig Haha!

ik ben er nog niet zo zeker van dat alles goed zit...

voor nu zou ik hem in de galop laten vallen vanuit een flinke draf,een zogenaamd foutje dus.
verkeerde galop=overnieuw,steeds weer herhalen.
valt hij in de goede galop,niet te lang door gaan en afsluiten.
ben je weken! mee zoet maar werkt bijna altijd.
succes

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 22:24

Hij is toen vlak daarna gecheckt(door Rodinde, dus ook niet de 1e de beste fysio/osteo), ondertussen ook nog een keer, konden ze nogsteeds niks vinden, dinsdag moeten we weer heen, en word hij alsnog weer gecheckt, dus dat word ipc wel goed in de gaten gehouden of het niet iets lichamelijks is wat in de knoop zit oid.

Bij hem werkt dat niet flink door laten lopen en erin vallen, hij springt steeds fout aan, of word ontiegelijk sterk waardoor je helemaal niks meer te zeggen hebt... met alle gevolgen van dien.

het is echt een geval apart, zo extreem heb ik het ook nog nooit meegemaakt, en mijn instructrice dus ook niet..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:29

magic_lover schreef:
Hij is toen vlak daarna gecheckt(door Rodinde), ondertussen ook nog een keer, konden ze nogsteeds niks vinden, dinsdag moeten we weer heen, en word hij alsnog weer gecheckt, dus dat word ipc wel goed in de gaten gehouden of het niet iets lichamelijks is wat in de knoop zit oid.

Bij hem werkt dat niet flink door laten lopen en erin vallen, hij springt steeds fout aan, of word ontiegelijk sterk waardoor je helemaal niks meer te zeggen hebt... met alle gevolgen van dien.

het is echt een geval apart, zo extreem heb ik het ook nog nooit meegemaakt.

ik geloof het,zoeen hebben we hier ook gehad.
verkeerd aanspringen,overkruist galoperen en dan zo hard mogelijk.
toch door te blijven herhalen,fout terugnemen goed afsluiten is het uiteindelijk gelukt [met bloed zweet en tranen] Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:34

Merrie die ik rij doet (deed) dit ook! Goed je buitenteugel erbij en je binnenhand toestaan! Dit werkt bij haar perfect en ze springt bijna nooit meer verkeerd aan! Verder veel oefenen aan de longeerlijn..iedere keer weer opnieuw aanlaten springen tot ze goed zit!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:13

Ik had het ook bij mijn pony maar ik moest mijn handen bij mij houden en in de hoek aanspringen ook moest ik haar eerst gode aan het been hebben. Heb je je pony goed aan 't been?? Bij een andere pony moest ik stelling naar buiten vragen dan hou je het b uiten been tegen en kan het binnen been als eerste naar voren gaan. Knipoog groetjes en veel suc6 met je pony.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:17

Is het paard röntgenologisch goed gekeurd?