Tjalling @ work tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Tjalling @ work tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:49

Vandaag heb ik Tjalling nog eens gereden ging wel goed maar ben er ook afgevlogen en best wel hard hij sprong uit het niets weg en gaf toen een hoge bok Nagelbijten / Gniffelen

Ons niveau: eigenlijk geen niveau hij word aangereden (ik heb begeleiding maar ik rijd niet altijd met begeleiding Knipoog )

Problemen nu: ontspanning maar dat komt wel dus dat is op zich denk ik geen probleem, wat wel een probleem is is dat hij nog wel eens wil duiken dus daarom zou ik graag tips hebben ik probeer hem dan wat voorwaarts te rijden maar dan spant hij zich op en gaat hij vervolgens weer duiken.

Het zadel vertoont zeg maar wat door dat mijn dekje niet meer volledig goed lag (val he) Knipoog en ook doordat het een FULL dekje onder een 16,5inch is lijkt het zadel langer zeg maar Knipoog ook zit ik niet zo echt goed op een VZH zadel maar daar werk ik uiteraard wel aan Lachen

Ik wil graag tips en opbouwende commentaar dit kan ik wel gebruiken als je me begint af te kraken oid dan ga ik hier gewoon niet reageren Lachen negatief zijn màg maar er zal wel ergens (?) iéts zijn waar je ook positief over kan zijn denk ik dan..

Afbeelding
stappen hier was hij al een tijdje duikboot aan het spelen Knipoog
Afbeelding
hier probeer ik hem voorwaarts te houden omdat hij wou gaan duiken
Afbeelding
hier was hij net ervandoor gegaan Nagelbijten / Gniffelen vandaar mijn leuke houding Clown
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
jeuken Clown
Afbeelding
lekker stappen
Afbeelding
heel rustig drafje

Afbeelding
Afbeelding
niet bepaald ontspannen
Afbeelding
kapstokken

Verbeterpunten aan mijn houding:
*zelf niet voorover vallen
*handen rechtop houden
*tenen naar binnen
*hakken uitdrukken

prii_boy

Re: Tjalling @ work tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:52

ik vind het er best wel goed uitzien alleen je beugels mogen wel een gaatje langer,
daardoor word je houding gelijk netter

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:54

Wat heb je je rug raar, als ik dat zo zie dan lijkt het me niet helemaal gezond. Probeer dat wel wat rechter te houden. Probeer ook contact te blijven houden met de mond, soms krijg je wat was lijntjes en dan ook de achterhand er bij laten schuiven ik denk dat ze dan ook wat constanter gaat lopen. ziet er wel leuk uit!;)

veel succes verder!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:56

Hey Leen! Haha!

Bij jou verbeterpunten heb ik nog:
Armen aan je lichaam houden en soms mogen je handen wat wijder Knipoog

Het gaat wel al erg de goede kant op! Hopelijk heb je nu geen pijn meer Ach gut Voor het duiken moet je hem goed voorwaarts houden en misschien zou je je handen eens overdreven hoog kunnen zetten, niet trekken, want dat trek je z'n bit omhoog, maar proberen te begrenzen en als hij dat doet gelijk goed voorwaarts rijden, succes,

ik vind dat je al erg de goede kant op gaat!!!!! Ziet er echt al leuk en goed uit!!

groetjes Mandy.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:57

Hoi bedankt voor de reactie's

Femke16: mijn rug is ook helemaal niet in orde Knipoog en met het werk heb ik er momenteel veel last van (vergeten in de beginpost te zetten) ik krijg idd soms lijntjes omdat ik probeer hem op zijn eigen benen te laten lopen omdat hij anders soms op mijn hand gaat lopen.. achterhand maak ik me nog niet druk om hij is nog maar 3jaar dus ik weet niet of ik me daar nu al met moet bezig houden?

Mandy: Bedankt Haha! wist niet dat ik mn handen wijder mocht zetten Clown en begrenzen probeer ik maar dan gaat ie alsmaar lager en lager Nagelbijten / Gniffelen maar ik ga iig wat met je tip doen Lachen

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:02

Leentje_ schreef:
Hoi bedankt voor de reactie's

Femke16: mijn rug is ook helemaal niet in orde Knipoog en met het werk heb ik er momenteel veel last van (vergeten in de beginpost te zetten) ik krijg idd soms lijntjes omdat ik probeer hem op zijn eigen benen te laten lopen omdat hij anders soms op mijn hand gaat lopen.. achterhand maak ik me nog niet druk om hij is nog maar 3jaar dus ik weet niet of ik me daar nu al met moet bezig houden?

Mandy: Bedankt Haha! wist niet dat ik mn handen wijder mocht zetten Clown en begrenzen probeer ik maar dan gaat ie alsmaar lager en lager Nagelbijten / Gniffelen maar ik ga iig wat met je tip doen Lachen

Ja oke niet van knie tot knie hahahaha Tong uitsteken . Ik heb vroeger geleerd dat de nek een muur is en daar mogen m'n handen niet overheen Huilen van het lachen Tong uitsteken zo moet je het een beetje zien Tong uitsteken Nogmaals succes met je leuke pony, gaat echt al goed Bloos

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:04

Ziet er mooi uit, ook een mooi paardje is het!
Probeer iets trotser op je paard te zitten.
Misschien je beugels een gaatje korter.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:05

Bedankt Lachen

nu weet ik het wel niet meer jij zegt gaatje korter en prii_boy zegt gaatje langer Clown

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:09

oepz sorry, ik bedoelde een gaatje langer (mis typt dus) Koe

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:10

Ik vind juist dat je je beugels op de goede maat hebt, maar je moet proberen de schouders naar achter te doen en je rug niet zo hol te maken (ik weet niet of dat lukt omdat je last van je rug hebt) verder hele leuke pony, en succes verder! Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:17

Ik zou inderdaad zeggen gaatje langer, je komt vrij hoog in het zadel naar mijn idee.. maar misschien kan je gewoon eens proberen om met andere beugellengte te rijden.. beetje expirimenteren Lachen!

Verder lekker trots op je paardje gaan zitten Ja je heb een lekkerding onder je lopen Ja dus mag jijzelf ook uitstralen Lachen!

Heb je trouwens les? want het wil best helpen om iemand op de grond te hebben staan die je kan helpen omdat die ook jou onbewuste reacties kan waarnemen Ja.

Ga lekker door Ja jullie komen er wel Lachen!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:20

Bedankt voor de reactie's Lachen

en ja er is vrijwel altijd iemand die me op mijn fouten ed wijst dus dat is wel handig Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:42

mandy13 schreef:
Leentje_ schreef:

achterhand maak ik me nog niet druk om hij is nog maar 3jaar dus ik weet niet of ik me daar nu al met moet bezig houden?

Dat is een keuze, het hoort wel gewoon bij de basis, naar mijn mening Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:44

Jep daar heb je idd gelijk in maar denk dat wij er nog niet aan toe zijn. Toch bedankt

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:13

nou allereerst maar een tipje dat je je beugels wel zeker 3 a 4 gaten lang mag maken.

je moet je been ang laten hangen naast je paard en je tenen dan optrekken dan meot je zo de beugel in kunnen schuiven zonder je benen op te tillen, als je dit hebt gedaan ziet je houding er al weer een stuk netter uit...je moet je schouders heupen en hakken op 1 lengte hebben dat betekend dus dat je benen wat naar achter moet leggen ( niet veel meer wel iets )
je moet je hakken goed uitdrukken en je tenen moeten ene heel stuk naar binnen toe, joun voeten met evenwijdig aan je paard zijn...dat betekend dus dat jij je voeten zo dusdanig ver naar binnen moet draaien nu dat je het amper kan,dit zul je eerst moeten oefenen....de tip die ik kreeg is als je ergens loopt of wat dan ook gewoon voeten naar binnen draaien en zo doorlopen...het ziet er wel ''debiel'' uit maar zo leer je het wel...zo rek je de spieren aan de buitenkant van je enkel op zodat je je tenen makkelijker naar binnen kan draaien.
ook moet je ietswat achterover gan zitten...in het begin zul je verder achterover zitten zodat je je paard voorwaarts kan drijven met je zit...je moet een onafhankelijke zit hebben...knieen eraan en je zult dan alles met je benen kunnen doen...nar voren naar achter opzij naar binnen alles...je zult dus wta meer achterover moeten gaan zitten o je paard voorwaarts te laten lopen.

ook zul je ervoor moeten zorgen dat je paard lang en laag loopt...niet compleet in de krul maar lekkerlang en laag ontspannen....alstie zo met z'n hoofd de lucht in blijft kijken drukt hij zijn rug alleen maar weg en is dta dus niet ontspannen...werk dus rustig aan naar de ontspannenheid toe...
verder heel rustig aan gaan oefenen want ik las dat hij nog maar 3 is dus je hebt de tijd nog...

vergeet hem ook niet te belonen als hij iets goed doet...even lekker een aai over de manenkam zal hij heerlijk vinden alstie wat goed doet...

hopelijk heb je hier wat aan...
is absoluut niet gemeen bedoeld hoor als je het zo zou mogen opvatten Duivel

verder is het wel een erg leuk paardje..

heel verhaal maar...

succes Haha!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:26

wat is hij mooi gegroeid zeg (vind in je vorige topics tjalling zo iel ogen, maar dat is 100 procent bijgetrokken!)

en tja.. voor een welsh-cob van 3? ik vind dat je het best netjes doet, idd je rug/arm/beenhouding kan beter maar als je weet hoe koppig cobjes kunnen zijn Scheve mond

met name op foto 3 herken ik mijn verzorgcob eirn terug, en met veel oefenen (voltes kleiner en groter maken, schakelen) komt dat echt wel goed. let erop dat je je teugelcontact constant houd, af en toe zie ik een boogje.. als je de ruimte weggeeft zal hij er ook af en toe gebruik van maken (bokken, ff rennen.. ) zorg dat je hem continue aan t werk houd, dus veel figure, achtjes zijn ook leuk.. op tijd van hand veranderen etc.. of het welshcob eigen is weet ik niet; maar zo gauw mijn verzorgcob zich gaat vervelen kun je narigheid verwachten Nagelbijten / Gniffelen

en verder.. afwisseling in het werk.. af en toe springen zal hij vást ook wel zien zitten e3n dat is voor jou een ifjne afwisseling (eevn iets minder werken? dressuur zal nog wel wat zwaar zijn met dit gedrag)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:00

ziet er leuk uit en goed!!! veel succes
mijn commantaar:
rechter zitten
teugels wat korter nemen in draf
want soms zitten ze heel erg los

ik vind het er heel leuk paardje

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:06

wat bedoel je met dat duiken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:12

Mmm mijn tenen beginnen aardig te krullen van sommige tips en sommig commentaar .....

Je beugels zouden inderdaad een gaatje langer mogen, op zich is het niet verkeerd ze wat korter te doen, omdat het een jonge pony betrefd. Maar je gaat hierdoor tever achter in het zadel zitten, wat belastend is voor de rug. En waardoor je altijd achter de beweging komt te zitten.

Wat me ook opvalt is dat ik je niet zie lichtrijden, bij jonge paarden tot en met minimaal 5e jaar, zit ik erg weinig door..

Iemand zegt dat de achterhand erbij moet.. OMG het is een dier dat net zadelmak is....

Echt ik krijg gewoon jeuk van de opmerkingen hier Nagelbijten / Gniffelen

Een pony die net mak is KAN die achterhand er nog lang niet onder doen. Hij zal eerst in balans moeten leren lopen, en dit is in het begin altijd nog wat op de voorhand. Zodra hij rechter word en zijn balans kan houden met ruiter op de rug, dan pas kun je gaan denken aan nog iets meer horizontale balans. Pas een dik jaar later kun je gaan werken aan OP de achterhand te lopen. Maar goed, hier op bokt zitten de kenners zoals je ziet ....

Wat mij verder opvalt is dat jij erg uit balans zit, je lijkt erg bang voor m, zo zit je erop. Het is juist van belang dat jij zo goed mogelijk in balans zit, anders kan hij zijn balans nooit vinden.
Ik zou dus zeker niet teveel alleen aanklooien, en proberen zoveel mogelijk begeleiding te krijgen.
Ga (liefst op andere paarden) aan je balans werken, neem eventueel zitlessen.

Je handen zijn overigens best goed daar waar ze staan, ze staan wat laag, maar dat is niet erg met zo'n jonkie, let alleen wel op dat je ze niet vastzet.

Blijf lekker aan de slag met je instructie, zodat je er alles aan doet het goed te blijven doen, het is een erg leuke pony.
Eventueel laat je je instructrice zo nu en dan eens de pony trainen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:31

sa2nne schreef:
als je in draf bent kun je het beste je pony ook aan de teugolrijden

Daar heb je best wel gelijk in, maar dan gewoon met een contact teugeltje. Zo'n jong paard heeft nog geen balans en krijgt dan wat 'steun' door je hand. Nu heb je af en toe je teugel aan en het volgende moment hangt hij weer los. Daardoor word je paard onrustig met zijn hopofd. Blijf altijd naar voren rijden, naar je hand toe en vang hem dan rustig op.
Let wel...ik heb het niet over nageven, ( met een goede aanleuning komt dat dan vanzelf) maar het paard in de hand rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:43

gelukkig heeft Crossmonster al bijna alles gezegd....

Maar je zadel ligt gewoon echt niet goed! Geen wonder dat je zo'n But houding aan neemt...

Doe je beugels eens uit.... zorg dat je hakken onder je heupen zitten en bedenkt dan dat je deze houding nooit met dit zadel kan bereiken. je kan hiermee alleen een stoelzit aannemen en dan is je balans dus zoek. Zie fot 3 waarbij je zowat achter je zadel landt.... auwww!, Voor de pony en ja, dan wil hij het wel op een lopen zetten....

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 09:30

Kim: bedankt Knipoog 3 à 4gaten langer is wel wat overdreven Knipoog en over mijn houding weet ik staat hierboven ook dat ik last heb met mijn rug en dat ik een VZH zadel niet gewoon ben Knipoog
lang en laag laten lopen is volgens mij niet helemaal aan de orde dat moet hij zoals je zegt doen uit ontspanning, aangezien hij helemaal nog niet vaak onder het zadel heeft gelopen is hij dus logisch nog niet ontspannen en kan ik dat alleen verkrijgen door hem te dwingen dat ga ik dus niet doen ik laat hem nu lekker en heb op het einde met losse teugel gedraaft en dan kwam die lekker laag dus beloond en zo zoek ik het stilaan steeds meer ontspannen te hebben Lachen
en belonen doe ik zeker ook hoor Haha! Knipoog is een rotverwend beestje Nagelbijten / Gniffelen

Flutterby: je hebt volledig gelijk Haha! maar daar dit nog maar de 6de keer in totaal mét zadel is verwacht ik niét veel en springen doe ik voorlopig nog niet, ik moet hem inderdaad met wat meer contact ed gaan rijden maar ik wil niet dat hij zich opspant en stukjes met losse teugel dan word ie wel ontspannen..
en verder bedankt ik vind ook dat ie mooi aan het worden is Bloos

Crossmonster: bedankt voor je commentaar je hebt volledig gelijk ik zat er echt erg slecht op komt omdat ik een VZH zadel niet gewoon ben en ook met eraf te vallen zat ik niet erg lekker meer Knipoog en op andere paarden heb ik geen proberen met mijn balans Knipoog maar hij loopt (logisch hij is nog maar 7x ofzo met zadel gereden) erg stuntelig nog Knipoog met mijn verzorgpaardjes heb ik die problemen absoluut niet Lachen Degene die me begeleid kan er eigenlijk niet echt op daar hij toch wel wat groter is dan ik en ook heel wat zwaarder (hij is niet dik hoor Knipoog wel gespierd)

Aerdenhout1: inderdaad maar dat losse komt omdat dat vaak is als ie weer gaat duiken (wil ik wel foto van zoeken?) dat ik hem niet meer omhoog krijg zegmaar ik rijd hem dan beetje vooruit maar vanaf dat ie dan weer rustig word zeg maar is het duik op mijn hand..

amondi: mijn zadel ligt wel degelijk goed Knipoog en die houding kàn ik wel bereiken in dit zadel Knipoog foto 3 geeft inderdaad géén fijn beeld maar dat ligt niét aan het zadel maar aan mij Knipoog (en trouwens lijkt me niet dat jij dat van een foto beter kan beoordelen dan een zadelmaker? Knipoog)

edit: misschien dat ik een tijdje alleen ga stappen zodat ik kan wennen aan het zadel..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:02

geloof niet dat je het begrijpt, zadel hoort aan 2 kanten te passen.
1 op de pony
2 onder jouw lichaam.

jouw lijf past niet op dit zadel, het is voor kinderen.
Leg er een 17 of liever nog een 17,5 inch op en jij hebt houvast en je kan aan je houding gaan werken zonder op de rug van de pony te ploffen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:04

ehm ik geloof dat ik het wél begrijp Lachen
voor het zadel gepast is op de pony heb ik er op de bok opgezeten toen is er gekeken en er kon nog iets meer dan 1platte hand achter me dus het paste zeker wel voor mij Knipoog zo ook voor de pony

sorry einde deze discussie ik denk dat een zadelmaker er meer verstand van heeft Lachen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:07

het is jouw feestje......

Ik reageer op wat ik zie, niet of er op een stilstaand bokje een hand achter je kont kan.