Wat is LDR en hyperflexie???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_lover3

Wat is LDR en hyperflexie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:13

ey,,

het is misschien een beetje een domme vraag maar wat is LDR en hyperflexie??
lees het regelmatig in topics maar kan nergens vinden wat het nou precies is...
zouden jullie daar misschien wat meer over kunnen vertellen???

alvast bedankt Pling

Jana_en_Ik

Re: Wat is LDR en hyperflexie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:19

typ maar eens hyperflexie in op google of youtube... dan zie je wel wat het inhoudt...

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:30

oke heb ik gedaan,, snap het nu, maar ik kan nergens iets vinden over LDR

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:14

kan iemand mij vertellen wat LDR inhoud???

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:50

Laag, Diep & Rond. Ook wel Rollkür genoemd.
In andere topics is al heel veel hierover geschreven.

Bedoeld wordt een oefening waarbij het paard veel te diep ingesteld wordt, echt met zijn hoofd bijna tegen de boeg. Optimaal rekken dus. De hals vormt daarbij een boog (dus geen valse knik!).
In tegenstelling tot een paard wat achter de teugel loopt, houdt een paard daarbij wel degelijk aanleuning en is dus door de ruiter weer ogenblikkelijk normaal in te stellen.
Omdat het paard ahw voorover kiept, is het nog moeilijker om de achterhand eronder te zetten, vandaar dat dit een krachtpatseroefening is dus. Paarden van normale africhtingsgraad zijn hier fysiek niet toe in staat.

LDR is omstreden, omdat er veel kracht op bepaalde spieren/gewrichten komt te staan. Anderzijds is het niet echt een methode om zo te rijden maar een oefening om nog meer kracht en buigzaamheid te ontwikkelen en wordt dus niet langdurig gedaan. Bovendien zou hij eigenlijk alleen bij toppaarden toegepast moeten worden, die toch al heel veel kracht en lenigheid bezitten.
helaas zijn er veel dressuurmiepjes bij wie het paard per ongeluk te diep loopt en dan zeggen ze dat ze LDR rijden. Dit heeft er natuurlijk niks mee te maken. Ze kunnen ook beslist niet op elk moment voor de gewenste oprichting zorgen.
Let ook op het verschil met de term voorwaarts-neerwaarts; dat is dus echt heel wat anders!!

De FEI heeft 'excessief gebruik' van de LDR-methode aangemerkt als 'mentale mishandeling' .

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:45

zeer diep losrijden, kin zover mogelijk op de borst. Het schijnt een fijne methode te zijn, maar ik heb sterk mijn twijfels...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:46

Inderdaad wat hier boven gezegd word. Het is een bepaalde methode om je paard losser door het lijf te rijden. Niet helemaal mijn ding en inderdaad heel erg omstreden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:48

Ik sluit me bij bovenstaande aan, ben inmiddels anti LDR geworden, nadat een osteopaat die ik ken de paarden elke 5 weken moet behandelen. Hamer Misselijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:53

beantsje schreef:
Laag, Diep & Rond. Ook wel Rollkür genoemd.
In andere topics is al heel veel hierover geschreven.

Bedoeld wordt een oefening waarbij het paard veel te diep ingesteld wordt, echt met zijn hoofd bijna tegen de boeg. Optimaal rekken dus. De hals vormt daarbij een boog (dus geen valse knik!).
In tegenstelling tot een paard wat achter de teugel loopt, houdt een paard daarbij wel degelijk aanleuning en is dus door de ruiter weer ogenblikkelijk normaal in te stellen.
Omdat het paard ahw voorover kiept, is het nog moeilijker om de achterhand eronder te zetten, vandaar dat dit een krachtpatseroefening is dus. Paarden van normale africhtingsgraad zijn hier fysiek niet toe in staat.

LDR is omstreden, omdat er veel kracht op bepaalde spieren/gewrichten komt te staan. Anderzijds is het niet echt een methode om zo te rijden maar een oefening om nog meer kracht en buigzaamheid te ontwikkelen en wordt dus niet langdurig gedaan. Bovendien zou hij eigenlijk alleen bij toppaarden toegepast moeten worden, die toch al heel veel kracht en lenigheid bezitten.
helaas zijn er veel dressuurmiepjes bij wie het paard per ongeluk te diep loopt en dan zeggen ze dat ze LDR rijden. Dit heeft er natuurlijk niks mee te maken. Ze kunnen ook beslist niet op elk moment voor de gewenste oprichting zorgen.
Let ook op het verschil met de term voorwaarts-neerwaarts; dat is dus echt heel wat anders!!

De FEI heeft 'excessief gebruik' van de LDR-methode aangemerkt als 'mentale mishandeling' .

Werd er ook niet ergens een verband gelegd tussen paarden die LDR gereden kunnen worden (fysiek zover kunnen opvouwen) en hypermobiliteitssyndroom bij mensen ?(=teveel bewegingsmogelijkheid in de gewrichten waardoor sneller gewrichtsschade/slijtage ontstaat)

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:04

bedankt voor al jullie reacties,, ik snap het nu Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:52

kaatje77 schreef:
Ik sluit me bij bovenstaande aan, ben inmiddels anti LDR geworden, nadat een osteopaat die ik ken de paarden elke 5 weken moet behandelen. Hamer Misselijk

Goh, mijn paard staat nog steeds in behandeling omdat ie als nog niet zadelmak jonkie ooit een glijder in de wei heeft gemaakt waardoor zijn wervels net voor het bekken verkeerd staan. Geen wei dan meer voor hem Duivel

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:12

Urielle schreef:
kaatje77 schreef:

Goh, mijn paard staat nog steeds in behandeling omdat ie als nog niet zadelmak jonkie ooit een glijder in de wei heeft gemaakt waardoor zijn wervels net voor het bekken verkeerd staan. Geen wei dan meer voor hem Duivel

wat bedoel je daarmee te zeggen?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:49

Dat het gezeur over LDR en het welzijn van het paard een keertje afgelopen moet zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:30

kom op jongens, er zijn al genoeg topics waarin gediscussieeerd kan worden of je voor of tegen bent.
Hier ging het alleen om een uitleg. Ik tem even.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:19

beantsje schreef:
kom op jongens, er zijn al genoeg topics waarin gediscussieeerd kan worden of je voor of tegen bent.
Hier ging het alleen om een uitleg. Ik tem even.

Moderatoropmerking:
Juistem. Daarom het verzoek om niet te discussieren of je voor of tegen bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:24

LDR is het paard van achteren uit zo scherp maken dat het zich vanzelf vanaf de staartwortel over de rug, via de hals....... in algehele lossigheid een soort van dubbelvouwt aan de voorkant Lachen

waardoor je excessief ruggebruik krijgt en volledige lossigheid in kaak, nek en hals Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:28

-> RT-D

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:27

Nu mag de discussie dus wel doorgaan Knipoog

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:16

KiWiKo schreef:
LDR is het paard van achteren uit zo scherp maken dat het zich vanzelf vanaf de staartwortel over de rug, via de hals....... in algehele lossigheid een soort van dubbelvouwt aan de voorkant Lachen

waardoor je excessief ruggebruik krijgt en volledige lossigheid in kaak, nek en hals Lachen

LDR is het verder oprekken van de spieren dan fysiek mogelijk is! het paard moet dieper lopen dan dat de wervelkolom toestaat, zoiets vind ik dieren mishandeling.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:18

Als het fysiek niet mogelijk was dan zouden de paarden ook niet zo kunnen lopen. Kortom dus weer fabels.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:21

Vvalar, heb je nooit gehoord van overbelasten, voervragen, oprekken etc? Jammer dat het meteen wordt afgedaan met fabelachtig.
Je kunt niet ontkennen dat ze vrijwel onnatuurlijk worden dubbelgeklapt van voren, ahw worden gedwongen.

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:22

daarom duurt het ook zolang voordat die paarden dat kunnen. ze worden net zo lang in de krul gezaagd en getrokken totdat het minder pijn doet om te gehoorzamen.

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:26

Afbeelding

ik denk idd dat dit paard niet overrekt/overbelast word... misschien vind ie het zelfs wel lekker :S

sorry voor mn sarcasme, ik kan er gewoon niet zo goed tegen als er mensen zijn die het serieus normaal vinden om zo met je paard om te gaan.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:30

hoezo gezaagd en getrokken?

ik denk dat het voor sommige paarden wel zin kan hebben mits je het geod uitvoert onder een correcte ruiter/amazone

het is puur een oefening om het paard sterker te maken en losser in zijn lijf

maar je paard zelf moet ook al sterk zijn om dit te kunnen

maar in de krul getrokken en gezaagd vind ik heel oppervlakkig dat je zo iets durft te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:31

idd, ik snap zowiezo niet dat mensen het uberhaupt goed praen? Nee die voelen niet wat t paard voelt,. alles moet volgens t plaatje, en ja het i goed want anky doet t ook...
Maar mensen hoe kan je van t paardrijden genieten als t paar dat niet doet? ( en ga nou niet zeggen dat ie t leuk vind om zo te lopen of iets dergelijks )
ook de ademhaling word hiermee zwaar belemmert! Nou sorry, ik zou niet fijn paardrijden als ik me paard zo zou laten lopen, Denk ook eens aan je paard!