Manegepaard Pasha @ work (B/L)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Manegepaard Pasha @ work (B/L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:14

Iedere woensdagavond heb ik les op mijn manege, meestal op Pasha. Vandaag was mijn moeder (= paardenangsthaas) op bezoek om wat foto's te maken Knipoog

Iets over Pasha:
Pasha is een beetje het "afdankertje" en kneusje van de manege. Hij heeft lange tijd op stalrust gestaan vanwege een bult in zijn nek, en sinds hij weer in de lessen loopt is er vaak weinig mee te beginnen. Hij bokt, steigert, valt andere paarden aan en als je niet oppast jou ook! Gelukkig gaat het allemaal steeds meer de goede kant op. Pasha is een ex-renpaard en staat nu denk ik zo'n 3 jaar bij ons op stal. De diverse littekens/schaafplekken heeft hij te danken aan het weiland, hij is nogal dominant wat nogal eens resulteert in vechtpartijen.
Met rijden is het erg lastig om niet te dicht in de buurt van anderen te komen want dan schiet er 9/10 keer een hele dot spanning in die je er weer uit kan gaan rijden, om daarna weer opnieuw te beginnen. Hij is ontzettend gevoelig, al zit er helaas geen subtiele rem op. Op de foto's heeft hij regelmatig zijn mond open, maar zoals je kan zien doet hij dit ook met een losser teugeltje. Ik denk dat dit voornamelijk op de andere paarden gericht is. Hij wil ook erg graag hard, hard en hard, vooral galloperen.
Hij loopt vrij snel achter te loodijn, te diep dus, eerst had hij zo'n heel lelijke knik bij ergens zijn 5e nekwervel ofzo, na veel oefenen begint dat er nu eindelijk een beetje uit te gaan.

Mijn eigen commentaar:
- Polsen niet kantelen, ellebogen in hoek houden
- Kapstoktenen Clown
- Niet naar zijn koppie kijken, die blijft wel zitten
- Niet inzakken in mn taille

Foto's staan niet op volgorde Lachen Hij heeft zich uitzonderlijk goed gedragen naar andere paarden vandaag moet ik erbij zeggen!

Meneer wilde racen, ik niet
Afbeelding

Ik denk inzet van appuyement
Afbeelding

Handen niet kantelen, foei!
Afbeelding

Hierna schoot hij ervandoor Clown
Afbeelding

Schoudervoor, moet mijn hakken uitdrukken!
Afbeelding

Volte, mooi achterbeen eronder, moet meer op buitenteugel rijden en niet naar binnen vallen
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Poging tot appuyement
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

Nou, brandt maar los Clown

Nikki15

Re: Manegepaard Pasha @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:16

Ziet er leuk uitt.. op foto 1 zit je echt veelste veel in het paard zijn mond te trekken en probeer zelf beter ze zitten en niet zo mee hangen als je oefeningen doet!
Succes verder

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:18

Ik vind het er eigenlijk niet zo goed uitzien.
Op de eerste foto heb ik het idee dat je teveel druk op de teugels heb waardoor hij zijn mond open doet.
Verder vraag ik me af waarom je dingen als appuyement wilt doen als de basis nog niet helemaal goed is.

Verder mag je inderdaad je best doen om je hakken meer uit te drukken en je tenen naar binnen te draaien.

Cisss

Re: Manegepaard Pasha @ work (B/L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:20

Ik vind het er leuk uit zien.
Denk erom dat je je hand niet op je been legt bij het appuyeren.
Ben je er trouwens wel aan toe om al te appuyeren?

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:22

haha weet niet zo goed wat ik moet zeggen;)!
Wil toch ff een berichtje achterlaten
Maarja.. je verbeter punten staan er ook al bij;)!
En het is en blijft natuurlijk een manege paard..!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:22

laura1987 schreef:
Verder vraag ik me af waarom je dingen als appuyement wilt doen als de basis nog niet helemaal goed is

Tja, dat vraag ik mij ook af... Helaas zitten die oefeningen er vrijwel elke les in, ondanks dat bij (vrijwel) alle paarden de basis er niet goed in zit. En ze niet meedoen is ook niet echt een optie in een les die meestal helemaal vol zit en je elkaar dan in de weg rijdt. Ik probeer dit ook met mijn instructeur te overleggen, om helemaal terug naar de basis te gaan (inclusief zitlessen) Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:26

Heino schreef:
laura1987 schreef:
Verder vraag ik me af waarom je dingen als appuyement wilt doen als de basis nog niet helemaal goed is

Tja, dat vraag ik mij ook af... Helaas zitten die oefeningen er vrijwel elke les in, ondanks dat bij (vrijwel) alle paarden de basis er niet goed in zit. En ze niet meedoen is ook niet echt een optie in een les die meestal helemaal vol zit en je elkaar dan in de weg rijdt. Ik probeer dit ook met mijn instructeur te overleggen, om helemaal terug naar de basis te gaan (inclusief zitlessen) Lachen

Ok.
Ik ben blij te horen dat jij het ook niet super vindt dus.
Hopelijk luisterd je instructeur naar je!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:27

wuhooooo appuyment als B / L niveau Gaaaap dat is wel beetje veel van het goede Bloos
eerst maar wijken en verzamelen Tong uitsteken maar daar kan jij niets aan doen, tis niet je eigen paard dusja,
vind het er netjes uit zien hoor ! verbeterpuntejs weet je zelf !

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:29

lalunamyo schreef:
wuhooooo appuyment als B / L niveau

Dat heb ik er bewust bij gezet omdat we wel hogere oefeningen doen maar dat niveau dus nog helemaal niet hebben Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:29

Heino schreef:
laura1987 schreef:

En daar word je blij van?

Kun je geen priveles krijgen? want het is best een leuk paardje, en je hebt best een leuke houding(let op dat je rug niet te hol word)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:30

Ik vind het er allemaal erg gespannen uit zien, probeer meer naar de ontspanning toe te rijden, ook al heb je dat paardje maar voor een uurtje in de week.
Ik snap dat je de oefeningen mee moet rijden die de instructuer je opdraagt, maar je zou juist ook die lijnen kunnen gebruiken om je paard even wat meer te controleren en te laten ontspannen in plaats van per se de gevraagde oefening rijden (bijv. het appyement waarbij je het hoofd bijna opzij trekt om de goede stelling te krijgen). Gebruik die lijn om gewoon even een overgang of alleen stelling te rijden.

overigens, wat ik niet snap; jij zegt dat je de lijnen moet rijden die je instructeur zegt maar op een foto rij jij *zoals jij zegt* schouder voor, maar de rest rijd ook alle kanten op.

Als je paard zo gespannen is moet je niet proberen per se die oefeningen eruit te rijden. Als je paard ontspannen is kom je ook echt aan RIJDEN toe, en niet het probeer-je-paard-in-toom-te-houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:35

@Smokey17: dat is wel een optie, helaas een te dure voor mijn portomonnee Boos!
@Casca: eerst liep hij nog veel meer gespannen, met veel voorwaarts-neerwaarts rijden begint dat er een beetje uit te komen.
Die keer dat ik tegen de stroom in rijdt was omdat ik mijn instructeur had gevraagd mij te helpen en hij dus even tegen alles inreed Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:19

Voor een manegeles vind ik dit er netjes uitzien, prachtige accommodatie ook Wow! Verbeterpuntjes geef je zelf al aan, let op je voeten en rug. Is de neusriem te groot voor hem of lijkt dat alleen maar zo?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:38

Je hebt wel gelijk met je verbeterpunten idd. Ik snap niet waarom hij de kneus van de manege is Ach gut , ik zie op de achtergrond minder mooie ponys lopen. Het is jammer dat zo'n pony manegepaard is Verdrietig Maarja. dat vind ik van heel veel pony's. Maar zolang jij op hem rijd.. oefen vrolijk met hem verder!!

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:51

Grappig om ook eens bekende te zien hier op bokt Knipoog
Pasha is echt een leuk paard, kan leuk lopen, maar idd ook af en toe moeilijk te rijden.
Fijn dat je er nu wel steeds op rijd dan leer je hem wsl. ook beter kennen Lachen
Ik vind dat je hem (voor zijn doen) al best lekker voor elkaar hebt, probeer alleen iets meer te ontspannen tussen door, als hij loopt waar je hem hebben wil.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:12

Ach jeetje.

Begrijp niet waarom er in jullie les aandacht wordt besteed aan appuyeren, terwijl
de basis nog lang niet voor elkaar is. Zouden jullie niet beter eerst letten op
nageeflijkheid, het zoeken naar ontspanning voordat jullie dit soort oefeningen
gaan doen?

Weet je ook waarom je paardje zo moeilijk is? Heeft hij misschien last
van tanden of rug?

Snap heus wel dat niet alles mogelijk is op een manege, maar aan dit soort
"instructie" zou ik toch ernstig twijfelen.

Rijtechnisch zou ik je willen adviseren wat minder aan de teugels te hangen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:34

@ Hestejente: dat had ik nog niet eens gezien Bloos
@ Abaigeal: wat leuk, een bekende Haha!
@ Sterre2007: dat wil ik ook gaan overleggen met de instructeur. Helaas is de rest van de les er geloof ik niet zo'n voorstander van Tong uitsteken Ik zou echt helemaal terug willen naar zitlessen enzo Lachen
Paard is af en toe moeilijk omdat hij een vreselijke hekel heeft aan andere paarden en ze letterlijk in de haren vliegt als hij de kans krijgt. Daar komt denk ik ook een boel van die spanning vandaan, want als je hem alleen in de bak rijdt kan hij veel beter ontspannen Lachen

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:12

Alsjeblieft ga nog niet aan appuyeren beginnen. Aan de foto's te zien zou ik eerst nog aan de basis beginnen. Je houding ook, trouwens, die mag ook beter. Probeer het paard meer van achter te rijden en je teugels niet zo lang te laten. Verder meer op je buitenteugel rijden. Zoals ik al zei, eerst de basis, voor oefeningen als appuyeren is deze combinatie echt niet klaar.

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Ten eerste vind ik hem wel erg op de voorhand lopen, en begin eerst maar eens met ontspanning voordat je verder gaat Knipoog
Ook vind ik dat je er meer achteraan moet rijden en niet te veel druk op de teugels geven.
Dus eerst de achterkant voor elkaar hebben voordat je aan de voorkant begint te trekken.
En zelf rechtop blijven zitten. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:47

Ik vind het leuke foto´s, maar vrees dat je paard (en de andere paarden daar) niet echt klaar zijn voor oefeningen als appuyementen e.d. Ik zou aan C. vragen of hij meer ontspannings oefeningen wil doen met de groep.
@sterre2000: Het is zeker wel een goede instructeur, je moet alleen dan wel priveles nemen. Ik rij daar zelf al jaaaaaaaren niet meer, alleen kindertijd, maar ken hem erg goed.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:48

Heino schreef:
Iets over Pasha:
Pasha is een beetje het "afdankertje" en kneusje van de manege.

heel even een opmerking hier over!!!!

pasha is niet een afdankertje van de manege!
hij heeft een tijd lang niet goed in zijn vel gezeten.
en ook last gehad van rug en nek.
hier voor is veearts, fysio en ostheopaat met hem aan het werk geweest.
pas toen zij groen licht gaven dat hij aan het werk mocht is hij langzaam op gebouwd!!

verder heeft hij een dominant karakter en is daardoor niet voor alle ruiters geschikt.
maar ook kan hij niet in alle lessen mee lopen zeker niet in de beginners lessen omdat hij dan met ruiter en alaan de hol gaat.
dat is de rede dat hij in hogere lessen mee moet lopen en dus ondanks dat de bassis niet goed is(bij paard???) wel de hogere oefeningen moet doen.

en op foto's lijken dingen anders dan ze zijn!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:52

hej dat is bij het goudse hout!
Ik heb ook een paar keer op pasha gereden (ik reed er via school) en ik vond het wel meevallen Tong uitsteken
Vond het een leuk paardje!
Niet 1 van de makkelijkste, dat niet, maar dat houd het spannend Knipoog
Het ziet er goed uit, probeer alleen wat meer ontspanning te zoeken..
Je bent vaak erg ruw in de mond.
Ik weet dat dat niet makkelijk is met een snelheidsduivel, maar vaak is het zo hoe harder je trekt, hoe harder je paard gaat rennen Knipoog
Let erop dat je je handen wat lager houd, je hakken uitdrukt, en niet achterover valt.
Veel succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:57

Denk goed om je houding- rug recht ipv hol
Denk om je handen - rechtop met je polsen licht naar buiten alsof je iemand om-armt
teugels korter - armen meer naar voren.
Minder druk op de teugels
Hulpen snel en korter maken
Meer van achter naar voren rijden (komt door armen en handen die terug werken)
succes!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:09

goldynf schreef:
Heino schreef:
Iets over Pasha:
Pasha is een beetje het "afdankertje" en kneusje van de manege.

pasha is niet een afdankertje van de manege!
hij heeft een tijd lang niet goed in zijn vel gezeten.
en ook last gehad van rug en nek.
hier voor is veearts, fysio en ostheopaat met hem aan het werk geweest.
pas toen zij groen licht gaven dat hij aan het werk mocht is hij langzaam op gebouwd!!

en op foto's lijken dingen anders dan ze zijn!

Met "afdankertje" (staat expres tussen aanhalingsttekens) bedoel ik dat hij niet bepaald geliefd is bij velen. Om maar wat te noemen, in mijn les is er maar 1 persoon die er op 'durft'.
Wat bedoel je met dat op foto's dingen anders lijken dan ze zijn?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:13

superwoman schreef:
Denk goed om je houding- rug recht ipv hol

Hebben hier mensen misschien nog tips voor? Ik heb snel last van mijn rug, mijn naast-het-paard houding is ook slecht, ook daar trek ik mijn rug vaak hol helaas.

Ik ben op zoek naar een manege/stal in de omgeving van Den Haag (daar woon ik), iemand daar nog iets aan te raden? Of toch privéles bij mijn huidige instructeur, even spitten in mijn portomonnee Knipoog