slofteugel :O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

slofteugel :O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 14:56

Hallo allemaal,

k heb al een aantal topics geschreven over dat mijn paard haar hoofd omhoog gooit en ik daar heel erg veel problemen mee heb. nu heb ik iemand gesproken waarbij mijn paard vroeger op stal stond.
zij vertelde mij dat ze met een slofteugel werd gereden en zodra die teugel eraf ging deed ze ook alleen maar haar hoofd omhoog.

Ik ben helemaal niet van de hulpteugels maar heb het met een martingaal geprobeert. nou dat helpt niet echt ze doet nog steeds haar hoofd omhoog en als ze niet meer verder kan begint ze te stijgeren.

Ik weet niet wat ik nu moet doen.. moet ik ook met een slofteugel rijden? wie heeft een goed advies.

Ik zit hier namelijk heel erg mee.

Alvast bedankt voor jullie reacties

xxelviraxx

Re: slofteugel :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:59

Heb je ervaring met een slofteugel ? Je moet het wel op een correcte manier gebruiken anders is het end zoek. Heb je les ? Want ik zou het niet alleen proberen als je er geen ervaring mee hebt. Vraag een ervaren iemand die je hier mee kan helpen. succes..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:00

De slofteugel is een fijne teugel als je weet hoe je die moet gebruiken. Zeker niet zelf mee gaan klooien. Alleen als ze meteen zodra de slof eraf is weer met haar hoofd omhoog gaat lopen mist de slofteugel zijn werking en heeft het ook geen zin om dan ermee te rijden.
Lijkt me eerder een medisch probleem, rug zadel en tanden even na laten kijken, zeker als ze gaat steigeren, dat is toch wel een groot protest tegen iets.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:01

Dan zal het nu ook weinig zin hebben om er 1 aan te hangen. Heb je les met je paard? En zou het zo kunnen zijn dat ze ergens last van heeft? Lijkt me niet echt normaal om constant met het hoofd omhoog te lopen of zelfs te gaan stijgeren.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:02

Kijken of je paard ergens last van heeft. Rug, zadel, gebit. Let er ook op dat jij niet teveel doet met je handen. Zorgen dat paard goed actief is en lekker doorloopt, rug goed gebruikt. Lachen

Wat doet ze met lange teugel?

Niet naar de slof grijpen, dan bestrijd je wss alleen de symptomen en niet de oorzaak van het probleem Lachen

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:03

Ik weet niet hoelang je dit paard al hebt?
& deed het paard dit al vanaf begin af aan? Begrijp ik dat je zelf niet met een slof gereden heb?
Naar mijn mening word een paard in een bepaalde houding gereden, mét kracht. En nu de slof er dus af is, zal het paard minder kracht voelen, waardoor die eindelijk een eigen houding kan bepalen. Mijn paard is altijd met thiedeman bij de vorige eigenaar gereden, en zodra ik het er af deed ging die kop helemaal omhoog. Het enige wat ik kan zeggen is het de tijd geven, en dat kan écht wel even duren. Daarom zeg ik ook, hulpmiddelen wanneer ze goed gebruikt worden, prima, maar als het er af is, kan je dat verwachten bij een paard. (niet aanvallend naar jou bedoelt.) Heb je les? Lange lijnen? Mijn paard laat altijd zijn hoofd lekker zakken als ik met de lange lijnen bezig ben.
Ik hoop dat je er een beetje wat aan heb!
Ga alleen niet met een slofteugel lopen klungelene, het zal waarschijnlijk makkelijker gaan met slofteugel, maar je paard moet ook leren zónder te kunnen lopen! En wanneer dat punt komt, zet je toch weer een stap terug omdat ze weer een eigen houding kan bepalen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:05

gewoon proberen met je instructrice!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:07

nou ik heb nog nooit met een slofteugel gereden en als het niet hoeft doe ik het ook liever niet.

Ik zal idd het gebit na laten kijken en haar rug, het zadel ligt goed die is pas nog opgevult e.d. en daarvoor was het al.

Verder als m,e moeder erop zit die rijdt nog niet zo lang en die rijd gewoon met losse teugels, dan gaat alles prima vind ze alles best.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:09

mischien een domme vraag maar wat is lange lijnen??

ik longeer haar wel met een passoa en ze gaat ook 1 keer per week naar het bos waar ze niet helemaal netjes perfect aan de teugel hoeft te lopen van mij.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:35

heeft iemand anders nog tips?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:44

De slofteugel is een hulpteugel voor tijdelijk gebruik, om het paard iets uit te leggen. Als na een paar weken het kwartje niet gevallen is, dan heeft de slofteugel geen zin gehad, en heeft het verdere rijden ermee ook geen zin.

Ga zoeken of er een medische oorzaak is (bijvoorbeeld een blokkade) en of gebit en zadel in orde zijn (dus goed passend, en ook nog heel, vaak zijn er zadelbomen gebroken zonder dat de eigenaar het door heeft).

Verder is het echt: eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Door het voorwaarts rijden gaat een paard echt op een gegeven moment de hals laten zakken. Dit ga je uitbouwen. Met goede instructie kom je er wel Lachen

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:48

dit is iets waar iedereen anders over denkt, de meeste spring/dress. paarden worden met een slof gereden in de trainingen die ze krijgen (in de handel)

zoals al vaak gezegd, je kan honderden hulpteugels gebruiken mits je ze goed gebruikt!!! als je een slof gebruikt zou ik dat dan de eerste keer in een lesje doen als je er geen ervaring mee hebt;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:54

Het klinkt als een rijtenchnisch probleem, ik neem aan dat je eventuele medische problemen (zoals rug/gebit) hebt uitgesloten?

Een slofteugel kan helpen maar word vaker op foute manier gebruikt dan op een goede. Je paard zou naar beneden moeten komen door ontspanning, hierdoor krijg je nageeflijkheid. Dit kan je niet afdwingen en dat is wel wat gebeurd bij verkeerd slofteugel gebruik. Probeer haar van achter naar voren te rijden, met een zachte meegaande hand van voren opvangen en veel voltes rijden om haar los te krijgen.

Misschien is het een idee om haar bijgezet te longeren? Zo leert ze de juiste spieren gebruiken, en krijg je dus ook ontwikkeling van de spieren en een losser paard. Als je met slof gaat rijden doe dat dan onder begeleiding als je geen ervaring hebt!

AnneMaaike, de meeste spring/dressuur paarden die ik ken worden niet met slofteugel gereden hoor.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 17:23

als ik haar met een pessoa longeer heeft dat dan hetzelfde effect als met bijzet?? want ik longeer haar namelijk altijd met een pessoa. ik probeer het zonder hulpteugels, vandaag ging het trouwens erg goed. veel figuren gereden e.d. en ze liep heel ontspannen, sommige stukken mooi met haar hoofd naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:25

je weet dat de slofteugel niet geholpen heeft..waarom denk je daar nu dan wel wat mee te kunnen bereiken?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:16

ik wil die slofteugel ook helemaal niet..
maar ik heb haar er ook niet mee gereden, bij de vorige eigenaar is ze daarmee bereden en mijn vraag was alleen of ik dat ook beter kon aanhouden

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:07

Als ik het zo hoor is de slof er alleen mar omdat ze haar hoofd omhoog gooit en dan zou ik het niet doen .. Want daar is ie niet voor gemaakt !

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:17

oke en wie heet er dan tips wat ik moet doen, want ik ben echt hulpeloos nu
ze doet haar hoofd omhoog enik weet me dan geen raad en ik vind het dan niet meer leuk om te rijden want ik vind dat heel eng omdat ik dan geen controle heb en dan zit ik gewoon te janken op der en dat is ook niet de bedoeling toch?

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:19

bijzetteugel?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:20

ja en als ik die er dan af haal, dan doet ze weer haar hoofd omhoog en ik wil niet dat ik altijd met bijzet moet rijden e.d.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:23

Ti_Amo schreef:
oke en wie heet er dan tips wat ik moet doen, want ik ben echt hulpeloos nu
ze doet haar hoofd omhoog enik weet me dan geen raad en ik vind het dan niet meer leuk om te rijden want ik vind dat heel eng omdat ik dan geen controle heb en dan zit ik gewoon te janken op der en dat is ook niet de bedoeling toch?

als ze haar hoofd omhoog doet, zo min mogelijk a/d teugels zitten, maar voorwaarts rijden! krijg ze ook minder kans om te steigeren, zet er lekker aan het werk, veel figuren rijden, wissel dingen af zodat ze zich niet kan vervelen, rijd met stelling, noem het allemaal maar op Knipoog
Wel zal ik idd alles even na laten kijken voor het geval dat..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:29

Je kunt ook een elastiek of tiedeman proberen maar denk toch dat het beter is als je dit met je instructeur bespreekt. Die is erbij en kan meer zien dan wij hier!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:32

als ik haar dan teugel bij geef en doordrijf dan vliegt ze weg dus dat heeft ook geen zin.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:35

Als ze met de slofteugel alles laat zakken en zodra je m eraf haalt niet meer heeft het volgens mij niet echt het gewenste effect. Inderdaad wat hierboven gezegd word: veel figuren rijden dingen afwisselen en goed aan het werk houden. Evt. een instructrice ernaar laten kijken die ziet meer dan wij.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:37

ik rijd 1 keer per week les bij mijn instructrice, momenteel is ze op vakantie maar ik zal met haar een geschikte oplossiing zoeken.