Losrij oefeningen, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Losrij oefeningen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 11:54

Hallo Bokkers!

Iedereen weet dat losrijden het belangrijkste is wat je moet doen, vóórdat je geconcentreerd en goed een proef, parcourse kunt lopen. Ook bij de training is dit zeer belangrijk.

Hier is mijn vraag.
Welke oefeningen kun je zoal doen om het paard fijn te trainen?

Enkele weet ik, zoals:
Rechtdoor rijden en het hoofd links en dan weer naar rechts buigen.
Veel wendingen rijden.

Alvast bedankt!

MarliesV

Re: Losrij oefeningen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:15

Ik rijdt veel overgangen en wendingen zoals voltes, slangenvoltes enz. Dit om het paard lekker los te krijgen en aan het been.

Hoofd naar links en rechts buigen ben ik niet zo'n fan van, maar dat is ieder zijn eigen ding denk ik dan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:17

Veel voltes, slangenvoltes, tempowisselingen en overgangen, hals laten strekken in alle gangen (vooral in galop worden ze er erg los van Ja )

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:17

Ik werk altijd los met heel veel overgangen
Daarbij rijd ik eerst veel grote voltes en later wat kleinere voltes en wendingen
en kan je wat meer gaan schakelen in alle gangen. Hier wordt het paard gehoorzaam en los
van.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:03

Ik rij veel los in galop hier wordt mijn paard in ieder geval goed los van!
Op elke hand steeds 4 rondjes galop met lange teugel maar wel contact en dan weer van kant wisselen.
Dit houden we beiden altijd wel even vol en daarna pak ik hem 15 minuten op en dan is het kláááár! Vork

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:18

Voltes maken, Veel figuren met goede stelling. Afwenden bij a en dan stelling links recht naar c.

Succes Lachen!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:05

ik begin aan een halflange teugel en zoek contact met de mond van mijn paard en aan de lange teugel ook overgangen rijden, voltes enz. en vraag lichte aanleuning daarna pak ik langzaam de teugels op maar zorg ervoor dat ik dat contact met de mond behoud. dan ga ik wat overgangen rijden, bij E slange volte en daarna bij B weer (kleine 8) ik ga veel voltes rijden van 5, 10 maar ook van 20 Meter. verder veel overgangen, maar ook overgangen in korte periodes bv: op een grote volte bij bv A: Bij A in stap voor ik van de hoefslag afga in galop dan voor ik de hoefslag op ga in draf en voor a weer in stap (ik hoop dat je het een beetje snapt (A) ) veel stelling maar dan afgewisseld (3 passen links, 3 passen rechts, enz enz.) op de voltes stelling naar binnen of juist naar buiten. als je paard dit allemaal vlekkeloos doet is hij naar mijn mening pas goed "warm" meestal doe ik dit in een kwartiertje!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:56

Veel losrij"technieken" zijn al gegeven haha..
Maar wat ik soms ook doe is haar eerst even longeren, dus eerst tien minuutjes instappen dan aan de longe en zo'n 5 a 10 minuten op elke hand..
Hierna is ze lekker los, moet dan natuurlijk nog wel even rijden voor ik haar op pak, maar dat is ook meer voor mijn gevoel..
Ik merk dat ze hierna ook lekker oplettend is, misschien door de afwisseling of iets Lachen

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:25

ik rij veel voltes, overgangen, schoudervoor, wijken maar ook heel veel overgangen en schijnovergangen om hem lekker attent
te maken en beter aan het been te krijgen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:27

- extra stelling en buiging vragen
- vw nw rijden
- tempo wisselingen
- achtjes rijden

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:28

Veel overgangen, voltes enz. Ook doe ik vaak dingen achter elkaar. Dus bijv. Vanuit draf naar halt, pasje achteruit, en een wending om de voorhand bijv om vervolgens weer weg te draven.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:39

Dankjewel allemaal!

Voltes rijden en wendingen doe ik al uit mezelf.
Alleen met overgangen rijden gaat 't niet bepaald vlekkeloos.
Als ik bijvoorbeeld terug wil rijden naar een overgang, bijvoorbeeld van draf naar stap, bijt hij zich heel gauw vast aan het bit en gaat hij met de neus in de lucht lopen. Hierdoor zeil je eigelijk uit in de draf en gaat hij na 10 stappen pas stappen.
Iemand nog tips?

*ps: Het gaat nog om een jong paard

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:47

Heb je les? Misschien heeft je instructrice nog tips.
Op het moment van de overgang lijkt je paard de rug eruit te drukken.
Je kunt dit o.a. oefenen door de overgang langzaam laten te verlopen.
Je gaat eerst rustig draven, steeds rustiger en dan de overgang naar stap.

Ik heb dit probleem nog wel eens met halthouden.
Ik doe dat het bovenstaande en dat werkt bij mijn paard erg goed.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:08

Ik probeer met het losrijden mijn paard over de rug te laten lopen, laag en zo voltes, slangenvoltes, stelling, gebroken lijnen af en toe aan de lange teugel wat wijken mee te nemen. In stap en draf. Ook in de galop over de rug, maar mijn paard vind de galop nogal moeilijk dus daar doe ik nog niet te veel gekke dingen. naarmate ik voel dat ze voledig ontspannen en aan de hulpen is en los probeer ik haar wat te verzamelen en zo de iets moeilijkere oefeneningen te rijden. Mijn voor het los rijden geef ik mezelf meestal de helft van de tijd dat ik ga rijden.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:26

ik rijd me paard altijd een kwartier lekker los laag over de rug. Hierin wat voltes rijden en slangen voltes. Als ik er net op zit doe ik nog niet te veel. Zorg dat hij mooi ontspannen over de rug loopt en doe stap, draf en galop. Zo maak ik wle wat over gangen van galop naar draf en galopeer weer een keer aan. Hierin zorg ik meteen dta hij mooi rond blijft. Komt hij omhoog sluit ik mn hand en open ik weer om hem weer wat in te laten zakken. Tussen door wissel ik het wat af met wat stappen.

Na dta ik voel dat hij lekker ontspant, dan pak ik hem op en ga hem van achter bij rijden. Hierin ga ik overgangen rijden en neem wat wijken en kleinere voltes mee. Oo in galop rijd ik dan wat oefeningen. Als dta goed gaat ga ik terug na stap maar gooi hem niet los. Tijdens de stap een keer wat passjes achterwaards en weer naar voren, pasje midden stap en mn hand laten volgen. Dan van uit stap weer wat verzamelen en aan springen in de galop, alleen al om de reactie, het achter been sterk te maken en voor de afwisseling. In begin doen ze dit half gebakken maar door te doen wrod het al beter.

Al ik gevoel heb dat hij los laat en ik hem mooi van achter uit kan rijden ga ik wat schouder binnen waards travers en links recht kleine stukjes wijken. Ik zorg voor veel afwisseling.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:48

Up_to_Date schreef:
Heb je les? Misschien heeft je instructrice nog tips.
Op het moment van de overgang lijkt je paard de rug eruit te drukken.
Je kunt dit o.a. oefenen door de overgang langzaam laten te verlopen.
Je gaat eerst rustig draven, steeds rustiger en dan de overgang naar stap.

Ik heb dit probleem nog wel eens met halthouden.
Ik doe dat het bovenstaande en dat werkt bij mijn paard erg goed.

Ja ik heb les van de eigenaar. Die weet mij er ook goed mee te helpen.
Maar hij heeft de neiging, als ik hem teugel geef (als hij goed loopt) om snel genoeg daarna zijn hoofd omhoog te doen. Ik breng daarna wat druk en geef been, maar hij vertikt het dan om weer omlaag te komen.
Daardoor krijg ik hem dan minder snel ik de stap, omdat hij zich sterk maakt met de mond.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:55

als het nog een jong paard is zo als je zge is dit heel normaal.
hij moet nog goed leren als hij beneden loopt dta voor hem ontspannender is als met de kop in de lucht. veel geduld komt vanzelf. Hij moet gewoon in de aanleunng meer bevestigd worden komt vanzelf

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:31

Zoals hierboven ook al is genoemd, veel overgangen, voltes, slangevoltes, 8jes, wendingen etc. Wat mijn pony ook fijn vond was om bij wedstrijden ipv de hele tijd in zo'n saaie inrijbak te lopen, ook even een stukje langs de weg rijden. Even van het hele wedstrijd-gedoe weg. Kreeg hij wat meer rust in z'n hoofd, even een moment voor ons samen, zonder alle andere deelnemers met grooms, instructeurs, ouders etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:43

Nicolle_ schreef:

Wat denk je hier mee los te krijgen?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:45

Ik rij graag gebroken lijnen, veel overgangen, halthouden,
en wat voltes op beide kanten. Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:56

Ik rij altijd volgens een vast patroon los: stappen aan een lange teugel, minstens 15 minuten zowel rechtsom als linksom, laatste paar minuten aan contactteugel waarbij ik mijn paard uitnodig om zijn hoofd te laten "vallen". Daarna een drafje in deze houding, paar rondjes rechtsom en paar rondjes linksom en enkele grote voltes. Daarna een heleboel overgangen stap - draf, als ze lekker ontspannen is weer een paar rondjes stap aan de lange teugel. Daarna pak ik haar op en begin weer met de overgangen stap-draf, en ik maak ook wat kleinere wendingen waarbij ik "vanzelf" wat oprichting/verzameling laat ontstaan, b.v. door de overgangen wat scherper te maken (schakelen). Daarna komt de werkfase en de inhoud daarvan is afhankelijk van het africhtingsniveau, in de werkfase doe ik op concours enkele oefeningen uit de proef. Links en rechts inbuigen doe ik nooit verder dan de graad die hoort bij de wending; met teveel buiging leer je je paard over de schouder vallen en dan vallen ze vaak op de voorhand, ik doe wel een keer sb.

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:14

ik zou als eerste lang en laag beginnen in stap.
lekker hem/haar linker en rechter stelling vragen. doormiddel van voltens,slagenvoltens, enz. ook je paard een pasje of 2,3 laten wijken (dit hoeft niet mooi te zijn het gaat om de reactie)
als ik lekker gaat over gaan ik draf een het zelfde doen. en een paar overgangen er bij pakken.
succes

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:29

Sammie schreef:
Nicolle_ schreef:

Wat denk je hier mee los te krijgen?

Is voor de nek/halsspieren...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:46

En dat kun je niet door 'gewoon' bochtenwerk? Dus stelling in de bochten en voltes nemen? Of de gewone sv en sb e.d.?

Ik kan het verkeerd hebben, maar bij dat zinnetje krijg ik een beeld voor me van iemand die links en rechts aan de teugel gaat trekken om zo het hoofd flink te buigen. En ik hoop écht dat dit verkeerd is.

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:34

Overgangen, stelling buiging, uitschuiven, tempoisselingen...