Pony accepteerd bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Pony accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:52

Sinds begin november vorig jaar is mijn nu 6-jarige pony onder het zadel. We zijn nog steeds aan het modderen met het bit, zodra ze mijn hand op wil zoeken begint ze heftig te slaan met haar hoofd. Dan is het weer een aantal meter goed en dan trekt ze weer mijn teugels uit de handen.

Begin februari heb ik haar gebit al na laten kijken door een tandarts, ze had wat scherpe puntjes op rechts (dat verklaarde waarom ze die kant niet goed wilde aannemen). Nu heb ik daar dus geen last meer van maar dat slaan met haar hoofd blijft. Ik heb al een tijdje geleden een topic over hetzelfde geplaatst, toen kreeg ik vooral rijtechnische oplossingen. Deze pas ik al een aantal maanden toe. Het is wel al wat minder geworden maar het probleem gaat niet over.

Nu heb ik gisteren weer gereden maar dan met een dr. Cook bitloos hoofdstel. Het schudden met haar hoofd was totaal verdwenen en ze kon zelfs stilstaan zonder haar hoofd eruit te slaan en door willen lopen. Nu weet ik dus echt zeker dat het aan het bit ligt (geen rugproblemen etc etc). Denken jullie dat ik nog een keer de tandarts moet laten komen om nogmaals haar gebit te laten checken? Of is een ander bit voor ons misschien DE oplossing? Momenteel rijd ik haar met een vrij dunne dubbelgebroken watertrens.

Ik zou graag de overstap willen maken naar bitloos, maar gezien ik haar in de toekomst ook graag voor de wagen wil beleren wil ik ook graag dat ze met bit rond te sturen is zonder protest.

Dani_

Re: Pony accepteerd bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:55

Mennen kan ook heel goed bitloos Lachen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:56

Met wat voor hoofdstel rijd je?

*even aanvullen*
Want het kan zijn, dat je met een gecombineerde neusriem rijd. Misschien zonder sperriem, misschien met.
Als met rijd, kan het paard niet zijn mond prettig openen, en kan hierdoor in protest komen.
Als je zonder sperriem rijd, kan het zijn dat de neusriem te strak is, of te laag of te hoog. (misschien heb je een foto?)
Als je met een lage neusriem rijd, kan het wezen dat het paard ook hier haar mond niet prettig kan openen. Misschien een hoge neusriem proberen?

Je hoeft niet meteen bitloos, en het is goed om meer informatie te vragen.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 15-07-08 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:58

He tis mijn ervaring dat gevoelige paarden toch meestal wel lekker lopen op een dubbelgebroken trensje. Ik heb wel graag bitten met een hoog gehalte argentaan, dat vinden ze meestal prettiger dan een standaard bit. Een ander optie is een keer proberen of een rubberen bit ook prettiger is. (Weet niet of je daar uiteindelijk ook mee kunt mennen, maar goed, dan kun je er toch van dat zeemleer om doen?).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:01

Is het geen optie om een dikker bit te proberen? Persoonlijk rij ik het liefst met een dikke argentaan dubbel of enkel gebroken trensje, zeker bij jonge paarden, levert eigenlijk nooit problemen. Denk maar zo, dunner kan altijd en als niet hoeft is mooi.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:31

maar met een dik bit moet je wel oppassen dat het bit nog wel in de mond past, anders werkt het ook niet.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:40

Dani62: Ja ik weet dat het kan, maar zal het zelf nooit proberen. Ik heb te veel ongelukken zien gebeuren met bit, dat ik het al nooit zonder bit zou durven. Dus dat gaat hem voor mij niet worden.

EngeltjeS: Ik heb een aansnoerneusriem met sperriem. Vorige week heb ik de sperriem al eens achterwege gelaten en dat had weinig verschil. Ook gespeeld met de hoogtes en strakheid van de neusriem. Het ligt echt aan het bit.

Ik denk dat ik maar eens een dikker argentaan bit ga proberen. Maarja mijn pony heeft maar een smal koppie (zweeft tussen pony en cob in) dus het is al snel te dik. Zal vanavond ook even aan mijn instructrice vragen wat zij adviseerd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:44

Welke tandarts heb je er bij gehad? Ook daarin is nogal wat kwaliteitsverschil, want het klinkt toch wel een beetje als een mondprobleem.
In jouw geval zou ik toch nog eens naar de mond laten kijken, misschien door een andere tandarts. Je kan natuurlijk eens wat andere bitten uitproberen, maar vaak ligt het probleem toch elders.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:20

He Lin, ik zie toevallig je topic Lachen Wat leuk dat je bitloos geprobeerd hebt, en super dat ze daar zo goed op reageerde. Had je het hoofdstel van Nelleke gebruikt?

Ik zou denk toch voorlopig lekker zonder bit gaan rijden, ze geeft toch wel heel duidelijk aan dat ze het bit niet prettig vind. Of inderdaad dan nog een ander type bit proberen maar als ze daar weer zo op reageert zou ik het bit denk voorlopig niet meer gebruiken.

De tandarts die bij Merlinde was zei dat je, nadat het gebit goed behandelt is, ongeveer 1,5 / 2 jaar kan wchten met de volgende controle. Daar zou het dus niet aan moeten liggen...

Lastiger is het inderdaad met het mennen... Toch zou ik het wel bitloos durven hoor. Mijn ervaring is dat je bitloos toch wel even veel controle hebt als met bit, en je weet dat Ordeal nog wel eens heftig kan worden. Ook met springen kan ik haar bitloos toch nog terugrijden. En als ze echt willen gaan, dan zal dat bit haar echt niet meer tegen houden.

En inderdaad even met Marjoleine / Natasja overleggen. Succes in ieder geval!!

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:47

Bitloos?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:50

Een rubber stangetje misschien?

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:09

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn pony, en het is zo vervelend!
We hebben nog niet echt een oplossing, maar we gaan er wel een proberen.
We wisselen vaker van bit, zoals de ene dag met dubbel gebroken bit, en de andere dag met enkel gebroken.
Nou kijken of het helpt.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:19

Eventueel last van de mond/gebit

Voordat paarden meestal worden gereden of gelongeerd met een hoofstel met bit, zetten ze de paarden vaak een dag a halve dag met het hoofdstel in de stal. Zo kunnen ze wat beter wennen aan het bit.
Misschien kun je eens bij de dierenarts/paardentandarts informeren of bij de ruitershop voor eventueel een ander bit.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:24

misschien een leren bitje een oplossing??

mvrtje_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:27

Misschien verschillende bitjes proberen? Of Bitloos!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:45

EngeltjeS schreef:
Met wat voor hoofdstel rijd je?

*even aanvullen*
Want het kan zijn, dat je met een gecombineerde neusriem rijd. Misschien zonder sperriem, misschien met.
Als met rijd, kan het paard niet zijn mond prettig openen, en kan hierdoor in protest komen.
Als je zonder sperriem rijd, kan het zijn dat de neusriem te strak is, of te laag of te hoog. (misschien heb je een foto?)
Als je met een lage neusriem rijd, kan het wezen dat het paard ook hier haar mond niet prettig kan openen. Misschien een hoge neusriem proberen?

Je hoeft niet meteen bitloos, en het is goed om meer informatie te vragen.

een paard mag zijn mond iig niet kunnen openen want dan kan hij zijn tong over het bit heen slaan:S maar je kan altijd een hackamore gebruiken:D

mikaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:06

irritant!! ik hoop dat je het snel oplost!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:16

AnneMaaike17 schreef:
een paard mag zijn mond iig niet kunnen openen want dan kan hij zijn tong over het bit heen slaan:S maar je kan altijd een hackamore gebruiken:D

Een paard mòet de mogelijkheid hebben om z'n mond te kunnen openen. Hoe moet hij anders "AU!" zeggen?!

En een hackamore is niet geschikt om mee te mennen.

TS: Juist met bit gebeuren er veel ongelukken met mennen. Mensen die overgestapt zijn op bitloos mennen, zijn allemaal erg enthousiast en dolblij met opeens een heel ontspannen paard voor de wagen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:24

@ annemaaike17, tuurlijk wel. een goed gehoorzaam paard, zal nooit zijn tong over het bit gooien Knipoog

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:26

Mijn paard werd eerst bereden door iemand die heel hard met de mond was, daardoor schudde ze voordurend met haar hoofd, nu rijd ik er op en kan ze haar hoofd gewoon stil houden. Misschien heb je een wat drukke hand? het kan ook liggen aan het bit!! Mijn paard kan alleen tegen hele dunne bitten anders kan je er niks mee.

ps. Ik wil Niet zeggen dat je hard bent in de mond! ( :

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:23

Ik zou toch even een andere tandarts laten kijken. Uit ervaring weet ik dat niet iedere tandarts hetzelfde werkt. Daarnaast zag ik staan dat je paard zo 1,5 jaar tot 2 jaar zonder controle kan. Maar dit is maar 10 maanden. Voor paarden jonger dan 5 is dat 6 maanden. Succes ermee.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:05

Ik zou inderdaad toch een tandarts laten kijken, en inderdaad een ander bitje proberen, misschien een wat minder bewegelijke? en anders toch de overweging maken om op bitloos over te stappen.

@AnneMaaike17 een paard moet toch juist ruimte hebben om aan te geven dat er iets niet helemaal goed is ?!?! (rij zelf zonder neusriem en daar loopt mijn paardje echt beter mee dan met..)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:15

Allemaal hardstikke bedankt voor de adviezen!

Gisteravond had ik weer les en heb gewoon met bit gereden maar dat ging verschrikkelijk. Eerste rondje maakte ze zich ontzettend mooi rond, leek net of ze even was vergeten dat ze bit in haar mond had. Toen ik aan ging draven kwam het drama, ze liep zelfs teugelkreupel. Voor mij een teken dat ik het bit de komende tijd aan de kant leg.

Ze liep ontzettend met haar hoofd omhoog en haar rug weg te drukken, van mijn (nieuwe) instructrice kreeg ik wel tips maar niet echt dingen waar ik het mee eens was (moest haar maar streng naar beneden gaan vragen zodat het bit meer op de lagen inwerkte en ik dus zo meer te vertellen heb). Morgen heb ik weer priveles van een andere instructrice en dan doe ik het bitloze hoofdstel maar om. Voorlopig raak ik dat bit niet meer aan. Mennen zal ik komende tijd toch niet aan beginnen, als ze wat lekkerder gaat lopen kan ik altijd nog weer een bitje gaan proberen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:31

Teugelkreupel?
zo te lezen ligt het denk ik aan jou manier van rijden. Misschien is er in niveau erg veel veranderd?

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:21

JoviBan schreef:
AnneMaaike17 schreef:

Een paard mòet de mogelijkheid hebben om z'n mond te kunnen openen. Hoe moet hij anders "AU!" zeggen?!

En een hackamore is niet geschikt om mee te mennen.

TS: Juist met bit gebeuren er veel ongelukken met mennen. Mensen die overgestapt zijn op bitloos mennen, zijn allemaal erg enthousiast en dolblij met opeens een heel ontspannen paard voor de wagen.

Sinds wanneer kan een paard praten?? (A) en trouwens… mijn paarden hebben geen reden om “au” te kunnen zeggen (A) want die neusriem zit niet te snijden in de neus. Ik doe hem geen pijn met de sporen of been, trek niet in het bit duss.. waarom zou hij “au” moeten zeggen? het enige wat hij moet kunnen is sabbelen op het bitje.

EngeltjeS schreef:
@ annemaaike17, tuurlijk wel. een goed gehoorzaam paard, zal nooit zijn tong over het bit gooien Knipoog

sinds wanneer is een paard berekenbaar?? élk paard hoe braaf dan ook kan een keer trappen élk paard hoe dan ook kan een keer de tong over het bit gooien. maar ik werk meer met paarden met veel bloed dus zal ik dat ook vaker tegenkomen.

Nog even: ik doe een opleiding paardensport in deurne en heb bij handelstal(len) gewerkt! dus denk dat ik daar in de praktijd wel wat geleerd heb van de leermeersters Knipoog

ik wil niet bot doen hoor, maar ik denk dat die mensen er wel wat meer van af weten. En persoonlijk zou ik vragen aan een ander waarom diegene er zo over denkt;) wat jullie doen zal misschien bij jullie paarden werken!! en ik vind ook dat jullie moeten doen waarvan jullie denken dat het beste is. Maar laat de theorieën voor hoe ze zijn, hoewel niet alle geschreven regeltjes passen bij elk paard!!

Xx