Zena poging @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

Zena poging @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 15:45

Hallo Allemaal,

Hier onze 1e @work topic. Zena is een 4jr concorde merrie, ze is 2 maanden actief onder het zadel. Daarvoor was ze licht zadelmak gemaakt ivm drachtigheid. We zijn pas begonnen met les in centered riding (foto's daarvan volgende @work topic).
We hebben nog veel verbeterpuntjes waaronder mijn houding. Doordat het zadel te klein is voor mijn achterste zit ik dus heel erg naar voren. Zadel wordt zo snel mogelijk vervangen.
Aandachtpunten buiten naar voren zitten zijn:
-Handen
-tenen naar voren
-benen niet afsteken
-beugels langer

(van het losrijden geen foto's en foto's staan niet op volgorde)
1:Onthoofd Clown
Afbeelding
2:Charmant lichtrij moment, Zena liep hier wel lekker relaxed.
Afbeelding
3:Leuke close-up
Afbeelding
4:wat kan ik toch goed lichtrijden Sigaar
Afbeelding
5:Goed beengebruik zena Haha!
Afbeelding
6:lachen naar de camera Cheese!
Afbeelding
7:ik val voorover, Zena loopt hier wel lekker
Afbeelding
8:mooi piaffe Vork Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding
9:Lol met je knol Clown
Afbeelding
10:Slaap zena slaap Dromen
Afbeelding
11:Weer voorover vallen
Afbeelding
12: mooie beenactie
Afbeelding
13:En natuurlijk ook nog de fotograaf op de foto (intervarno@bokt)
Afbeelding
14:nog een keer intervarno
Afbeelding
15:en natuurlijk nog een lieve glimlach Haha!
Afbeelding

Het zijn voornamelijk draffoto's, we hebben niet gegallopeerd omdat de bak op sommige punten te glad was.

Ze is nog niet zolang onder het zadel, en ik als ruiter moet nog veel leren mbt zit.
Volgende week heb ik mijn 2e les in centered riding en zal dan ook daarvan foto's plaatsen ter vergelijking.

Intervarno

Re: Zena poging @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:58

Hee Monique!

Leuke foto's, zitten echt hele mooie tussen (goede fotograaf Schijnheilig )! Ik vind echt dat Zena het heel goed doet! Komt echt helemaal goed met jullie.

Aandachtspunten heb ik eigenlijk vanmiddag al gegeven, maar nog maar een keertje: Lekker ontspannen gaan zitten, beugels een gaatje langer en handen op tijd lekker ontspannen Knipoog

Enne, wanneer gaan we nou pas de deux rijden? Haha! Clubkampioenschappen zijn in september al Bloos!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:41

Dat ontspannen rijden zijn we nu volop aan het oefenen, oa door centered riding.

betrefdt pas de deux: Ik zal eerst met zena het laden en lossen oefenen om te voorkomen dat ik dadelijk weer met haar naar huis kan lopen vanuit rosmalen:P

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:47

Ziet er leuk uit,
probeer haar van achter eens wat actiever te rijden, veel tempowisselingen/schijnovergangen te rijden, ze komt nu nog vrij weinig mee met haar achterhand.
Ook had ik graag wat meer afwisseling in de hoofd halshouding van dit paard gezien,ze spant haar spieren in de nek nog wat weinig aan, voor mij een teken dat ze er misschien toch net niet doorheen is, stel haar dan eens wat ronder en dieper in, rijd haar dan eens wat meer met het neusje eruit enzenz.
Op foto 1 kantelt ze haar hoofd, kan een momentopname zijn, maar ik vind het er een beejte uitzien alsog je je handen vast zet omdat ze daar juist wat tegen de hand komt, niet doen rijden met je benen, niet met de handen
voor de rest vind ik het een leuk paard, nog lekker wat doortrainen zodat ze nog een beetje afvalt en dan heb je er geloof ik echt een leuk paard aan

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:52

Ze heeft 3 maanden geleden een veulen gehad dus dat buikje moet nog afgetraindt worden. Betrefdt hoofd/halshouding: We zijn daar hard mee aan het werk, van de week liep ze ook veel beter als vandaag.
Zena heeft ook heel erg de neiging om onder mij vandaan te lopen. Dus ik ben allang blij als ze rustiger loopt. Het is nog een jong paard dus we hebben tijd zat om alles te verbeteren.
Ze hoeft niet binnen 1 jr z te lopen. Al loopt ze een jaar b dan vindt ik het ook goed.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:54

ja, maar ik geef je alleen maar tips om het beter te maken.
Zeker als je paard graag onder je uit loopt moet j eniet vergeten met je benen te blijven rijden, juist dan is het extra belangrijkd at je dat rennirige kunt omzetten in werk

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:06

Charlottte schreef:
ja, maar ik geef je alleen maar tips om het beter te maken.
Zeker als je paard graag onder je uit loopt moet j eniet vergeten met je benen te blijven rijden, juist dan is het extra belangrijkd at je dat rennirige kunt omzetten in werk

Ik zal je tips onthouden en meenemen tijdens het rijden Knipoog
Voor mij is idd een leerpunt om goed met mijn benen te blijven rijden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:00

Charlotte heeft je hier al heel wat goede tips gegeven, daar sluit ik me bij aan Lachen
Ik vind het opvallend dat je zelf zo positief bent over foto 12 Knipoog
Dit is een voorbeeld van een paard dat niet goed meekomt met de achterhand. De drijvende kracht vanuit de achterhand ontbreekt, en daardoor gaat je paard als het ware 'omhoog stampen'. Dit zou je kunnen verbeteren door meer van achteren naar voren te rijden. De achterhand is dan de grote 'motor' van het geheel. Aan de voorkant geef je dan voldoende lengte zodat je paard ook echt lekker voorwaarts kan lopen. Dit laatste is erg belangrijk. Je kunt die achterhand er nog zo goed onder rijden en nog zo'n fijne hulp voorwaarts geven, maar als je aan de voorkant geen ruimte geeft dan maakt je paard alleen maar een gespannen beweging omhoog.
Vergelijk het maar met een auto: als je gas geeft en de koppeling intrapt, dan krijg je een hoop kabaal, maar er gebeurt verder niks Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:03

heey Monique,

Ziet er goed uit meid!
denk indd aan je benen en niet voor over vallen.
Je hebt der al lekker aan het lopen voor een 4jarige nog maar net onder het zadel en pas bevallen merrie Haha!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:27

Vicky_88 schreef:
heey Monique,

Ziet er goed uit meid!
denk indd aan je benen en niet voor over vallen.
Je hebt der al lekker aan het lopen voor een 4jarige nog maar net onder het zadel en pas bevallen merrie Haha!

Het gaat idd niet slecht,er zijn idd veel verbeterpunten. Maar daar wordt aan gewerkt.

Oscar schreef:
Charlotte heeft je hier al heel wat goede tips gegeven, daar sluit ik me bij aan Lachen
Ik vind het opvallend dat je zelf zo positief bent over foto 12 Knipoog
Dit is een voorbeeld van een paard dat niet goed meekomt met de achterhand. De drijvende kracht vanuit de achterhand ontbreekt, en daardoor gaat je paard als het ware 'omhoog stampen'. Dit zou je kunnen verbeteren door meer van achteren naar voren te rijden. De achterhand is dan de grote 'motor' van het geheel. Aan de voorkant geef je dan voldoende lengte zodat je paard ook echt lekker voorwaarts kan lopen. Dit laatste is erg belangrijk. Je kunt die achterhand er nog zo goed onder rijden en nog zo'n fijne hulp voorwaarts geven, maar als je aan de voorkant geen ruimte geeft dan maakt je paard alleen maar een gespannen beweging omhoog.
Vergelijk het maar met een auto: als je gas geeft en de koppeling intrapt, dan krijg je een hoop kabaal, maar er gebeurt verder niks Knipoog

Het gaat al een stuk beter om van achter naar voren te rijden, maar we zijn er nog lange niet.
In het begin was het veel erger, ze begint nu al meer te ontspannen en langzaam ruimer te lopen.

Zena moet ook nog heel erg wennen aan de ijzers voor. Dit heeft ze nodig ivm platte en bredere hoef aan 1 kant (concorde-tik).

Volgende week foto's van les centered riding, daar zul je (als het goed is) al veel meer verschil zien.
Ik zelf moet het centered riding nog veel meer onder de knie krijgen.

In ieder geval tot zover iedereen bedankt voor de tips voor zover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:53

En hier de instructrice Lachen

De verandering is echt al heel erg duidelijk hoor!

Monique mag idd meer met haar benen rijden, maar eerst moet in dit paard de rust komen!

En schakelen in de hoofd halshouding?
Dit paard loopt nog niet eens geheel nagevelijk! Laat dat eerst eens komen, gewoon lekker rustig aan alles bevestigen!

Probeer wel idd nog te werken aan je handen, als zij onder je uit loopt, ipv terug te werken, gewoon eens naar voren steken en daarbij uitademen zoals we geoefend hebben!

Jullie komen er wel, Zena is een superpaard, en jij een superleerling Ja

Edit: Leuke rijbroek heeft de fotograve Knipoog
Heb ik ook!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:41

Robijntjah schreef:

Monique mag idd meer met haar benen rijden, maar eerst moet in dit paard de rust komen!

Dit paard loopt nog niet eens geheel nagevelijk! Laat dat eerst eens komen, gewoon lekker rustig aan alles bevestigen!

Probeer wel idd nog te werken aan je handen, als zij onder je uit loopt, ipv terug te werken, gewoon eens naar voren steken en daarbij uitademen zoals we geoefend hebben!

Heb ik ook!

De oefening mbt tot het terugwerken, ik vind dat nog best moeilijk. Het gaat wel al steeds beter.

Van de week komt marja van ruiterplus een keer kijken, en dan gaan we het hebben over een ander zadel (waar mijn kont goed in past en met een mooie diepe zit). Ik denk dat dat ook heel veel gaat schelen in de houding en zit in het algemeen.

Verders kijk ik uit naar mijn volgende les centered riding Knipoog

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:32

Leuke combinatie! Heb wel het idee dat je zadel erg ver naar voren ligt, of ligt dat aan mij...?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:06

Robijntjah schreef:

Heb ik ook!

juist dan is het belangrijk om haar meer uit te schuiven, en niet contant in een houding te laten lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:30

Waar denk je dat we mee bezig zijn?

Die neus er lekker uit!
Maar dat heeft ook tijd nodig he Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:37

ja, maar dan snap ik je reactie niet waarin je zegt dat ze eerst nog eens helemaal nageelfijk moet gaan lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:40

Omdat ze dus moet leren Monique haar hand mee naar voren te nemen Knipoog
Vandaaruit heb je pas echte vanuit ontspanning verkregen nagevelijkheid!
En daarin moet ze dus nog helemaal bevestigd worden!

In 'de krul' is niet nagevelijk!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:43

ja maar juist dan begin je wat lager , en blijf je been geven/wachten totdat het paard de hand opzoekt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:46

Daar zijn we nu dus mee bezig Knipoog

En hoe wil je eigenlijk lager beginnen als het paard nog moet leren de hand opzoeken? Dan pas komt het lager namelijk!

Even om erbij te melden: Het is dus klassiek + centered riding, dus ook een ietsie andere manier Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:48

ja juist, het paard moet de hand opzoeken, en niet de hand de paardenmond, zodat het paard ook leerd op de eigen benen te lopen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:48

@charlottte, Dat is juist nog het probleem met zena. Als je nog meer been geeft dan loopt ze heel erg onder je vandaan. Zena is looplustig en hoe meer been hoe drukker ze wordt. Zena begint nu eindelijk mijn hand op te zoeken en als ze dan even aan het werk is loopt ze veel lager met der neus.
Van de week tijdens de 1e les van jolijn, liep ze echtr 10x beter als deze foto's. Zena liep lekker ontspannen en met haar neus laag en mooi actief beenwerk.

Edit: jullie reacties waren sneller Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:50

Charlottte schreef:
ja juist, het paard moet de hand opzoeken, en niet de hand de paardenmond, zodat het paard ook leerd op de eigen benen te lopen

Dat bedoel ik dus Clown

Maar ik zal volgende week tijdens de les wel weer eens even foto's maken Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:51

Ik zal er voor zorgen dat mijn camera ook opgeladen is Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:51

ja, vind het erg jammer dat er alleen fotos van een en dezelfde houding zijn, ik zie nergens een foto waar de uiter het paard drijft, een foto waar de ruiter het paard de hand laat opzoeken, waar de ruiter de hals uitschuift

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:53

Ik drijf zena wel, met mijn kuiten, alleen ik doe het niet zichtbaar. Ik probeer tijdens het drijven mijn benen zo stil mogelijk te houden omdat mijn benen heel erg tegen de buik van zena liggen. Dus ze reageerdt daar heel gevoelig op.Vandaar dat het lijkt alsof ik niet "aandrijf". Knipoog

Tevens ben ik op deze foto's/rijmoment heel erg bezig met houding. Dus hakken laag, rechtop, handen etc.....