Klassieke dressuur in hand en onder zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Klassieke dressuur in hand en onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:48

Op onderstaande foto's komen twee paarden voorbij. Met de fjord ben ik al 5 jaar bezig naast Parelli en verschillende ander horsemanship methodes zijn we de laatste paar jaar ook bezig met klassieke dressuur, waarvan het afgelopen jaar wat intensiever. Hij heeft veel moeite met lengtebuiging en ontspanning in zijn hals tijdens de oefeningen.

De KWPN-anda kruising onderaan daar ben ik nu iets meer dan een half jaar mee bezig. In eerste instantie om hem buiten stukken veiliger te krijgen en nu dat redelijk voor elkaar is ga ik me ook met hem richten op een meer gymnastiserende opleiding. Amon 'probleem' is voornamelijk dat hij zich heel erg opkropt in zijn nek bij oefeningen om zo zijn lijf zo min mogelijk te gebruiken. Met hem ben nu heel erg bezig dat hij zich netjes naar beneden strekt. Zoals je zal zien op de foto's heeft ie dat nu redelijk begrepen.

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij tips of adviezen zouden kunnen geven aan de hand van deze foto's en het begeleidende verhaal.

In stap 4 sporen
Afbeelding

In draf 3 sporen
Afbeelding

In draf, 3 sporen, ik loop teveel aan de achterkant en Sjo mag iets meer zijn nek ontspannen
Afbeelding

Travers in draf geloof ik
Afbeelding

Travers in draf
Afbeelding

Schoudervoor, stap
Afbeelding

drie sporen, draf
Afbeelding

Travers draf, er mankeert nog een hoop aan maar knap naar voren grijpend achterbeen begint in ieder geval te komen
Afbeelding

Amon moet van de dressuurjuf heel veel stretchen naar beneden en licht naar binnen omdat hij heel erg de neiging heeft om zich op te kroppen.
Afbeelding
Afbeelding

Ook een beetje 3 sporenwerk voor hem
Afbeelding

ff checken in stilstand
Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Tips en adviezen zijn van harte welkom!

Tayga

Re: Klassieke dressuur in hand en onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:51

Ziet er goed uit! Knap dat je dat ook al allemaal in draf kan, lijkt me reuze moeilijk. Maar laat je het 2e paardje niet teveel zakken in de hals met longeren?

Ik train mijn paard ook via AR, maar zij mogen zeker niet onder de knie zakken met vwnw. Degene die zich opkropt moet ik als hij teveel zakt, weer omhoog vragen en direct naar voren uitleggen. Zo krijgt hij lengte in de hals en valt niet op de voorhand.
Laatst bijgewerkt door Tayga op 13-07-08 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:58

heeeeeel leuk ik vind vooral het longeerwerk met de bruine er erg goed uitzien
maar volgens de nieuwe regels moet er een puntje kritiek in reactie zitten haha dus komt ie hoor
sb op 4 sporen zou ik eerst nog even weglaten en klein houden het LIJKT op de foto dat ie nog niet sterk genoeg is daarvoor en als gevolg moet ie dan met zijn voorbenen een klein beetje draaien als die op de grond is das dan weer niet zo goed voor zijn benen
en de travers zou ik hoofd meer richting bakrand wel nog achter de schedel buigen en iets meer opgericht dan grijpt waarschijnlijk achterbeen wat beter naar voren maar top
ziet er erg leuk uit
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 13-07-08 23:10, in het totaal 3 keer bewerkt

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:02

Ziet er super leuk uit! Tips kan ik niet echt geven omdat ik deze methode wel ken, maar er niet veel ervaring mee heb. Ik denk wel als je vanaf de grond begint en je paard zijn lichaam juist leert gebruiken dat het onder het zadel het ook veel beter gaat.. Veel succes en vind het heel leuk waar je mee bezig bent! Tong uitsteken Ohja, in het onderwerp staat; onder het zadel, maar ik heb geen zadel gezien.. ( grapje hoor) Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:57

Ziet er al best goed uit! Leuk dat je je foto's laat zien. Haha!

Bij het fjordje mis ik alleen nog wat lengtebuiging. Hij blijft in het middenstuk nog wat te recht. Misschien kun je hem met de zweep iets meer tegen z'n buikspieren tikken, zodat hij die iets meer gaat gebruiken.
Ik zou zelf persoonlijk eerst ook sbw op 3 sporen doen en dan goed op de lentgtebuiging letten, alvorens ik naar 4 zou gaan, want je ziet dat hij daarin nu wat te recht blijft.
Dit geldt ook voor travers, ook daarin blijft hij wat te recht. Probeer hem ohz om je binnenbeen te laten buigen (goed gewicht op binnenste zitbeenknobbel) en met je buitenbeen duw je de achterhand naar binnen. Bij travers aan de hand zou je wat meer de buikspieren erbij kunnen tikken met je zweep.

Veel succes en laat weer eens wat zien!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:11

Heb dit nog niet eerder gezien, maar het ziet er wel knap uit.
Vind alleen dat op de foto's dat je erop zit dat er weinig buiging te zien is, de travers haal ik er niet uit. Maar ik neem aan dat je daarom ook zo aan de hand oefent. Vork Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:20

tja, ik zie er niet zoveel in.
Een pony die met veel stelling over de buiten schouder loopt en dus geen buiging in het lijf toont.
De schoudervoor in stap,schouderbinnenwaarts lijkt het meer op daar zou je je binnenhand van de hals moeten houden, je vraagt immers stelling Knipoog en ook daar moet je de buitenschouder begrenzen. juist met de buitenteugel werken ipv de binnenteugel.
Als het gaat om schoudervoor, dan moet je geen stelling vragen en ook met je buitenteugel begrenzen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-07-08 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:20

Volgens mij zijn het momentopname's maar in de latere oefeningen lijkt het alsof je hand 'vastzet' op de hals (ik doe dat zelf ook).

Ik vind het er super uitzien, ben er zelf ook mee bezig (nouwja was met mijn vorige verzorgpaard, hopelijk met mijn toekomstige ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:35

Ik heb het hele punt hiervan nooit zo gesnapt, imo kun je de buitenkant niet begrenzen (je mist een buitenbeen), en hoe activeer je het binnenachterbeen? Omdat je niet echt een binnenbeen hebt namelijk?

Maar ik zal even de foto's dat je erom zit becommentariëren, de foto's dat je er naast staat kan ik weinig mee Lachen

Ik mis idd een stukje buiging. Jammer.
Ik zie wel buiging in de hals, maar je begrenst de buitenschouder onvoldoende, waardoor het paard over de buitenschouder wegloopt.
Verder vind ik het niet actief genoeg, ik mis een stukje impuls.

Ik zou graag willen dat je je binnenbeen iets meer laat doen, en je paard echt goed aan je been maakt.
Je geeft dus been, geen reactie = tik.

Als je paard goed aan het been is, kun je de zweep na verloop van tijd rustig weer weglaten, nu op dit moment lijkt het me geen overbodige luxe voor je Lachen
Zoals gezegd, meer begrenzen met de buitenteugel, en actief voorwaarts rijden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:21

Moderatoropmerking:
Diverse reacties verwijderd. Het is alleen toegestaan om te reageren op HAW als je rijtechnisch commentaar kunt geven.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:16

Probeer als je zonde zadel erop zit ook om je houding te denken. Qua je armen en benen. Je hakken moooi laag en tenen naar binnen. Dan kan je makkelijker kuithulpen geven Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:17

@OoappeloO

Als je zonder zadel rijdt hoor je je benen lekker te laten bungelen en je tenen naar beneden laten wijzen. Als je hakken gaat uitdrukken span je je benen teveel.
Daarnaast vind ik haar houding zonder zadel netjes. Bij klassieke dressuur rijd je met je handen hoger.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:18

Ben je niet bang dat je in de lange lus van je teugel stapt? Op sommige foto's hangt deze dicht bij de grond. Zelf doe ik een knoop in de teugels zodat de lus niet te lang wordt.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:47

Handen heb ik het niet over gehad en de rest van 'er houding is ook goed. Maar okee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:37

juist der handen staan erg verkeerd. Knipoog
De handen moeten rechtop en de polsen naar buiten.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:14

Ik vind dat je goed met je paardjes bezig bent Lachen
Het longeren ziet er ontspannen uit.
Ik vind de fjord erg leuk Haha!

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:24

Als eerste even een compliment van de uitstekende mate van ontspanning! Ben zelf bekend met deze manier van trainen, en heb er al veel voordeel mee behaald. Duidelijk punt van verbetering geef je zelf wb jouw plaats bij het trainen aan de hand.
Het fjordje loopt erg ontspannen, achterbeen komt inderdaad al redelijk, loopt goed op vier beentjes. Alleen die buitenschouder is soms nog een probleem, probeer idd iets meer te begrenzen. Probeer onder de man... eh vrouw... ook de soepelheid erin te houden, blijf bij de basis en ga vandaaruit steeds wat meer buiging vragen.

Je leuke kruising loopt inderdaad al soepel vanuit zijn lijf, probeer wat meer aan de gang te gaan met het achterbeen en de buiging in het lijf. Wb betreft de lengtebuiging; bij èlk paard zit de meeste buiging in achterhand en voorhand. Ribben en wervelkolom geven lang niet zoveel mee als iedereen soms lijkt te denken... Probeer het werk op 3 sporen met dit beestje nu nog te beperken tot kleine stukjes, opbouwen opbouwen opbouwen...

Sta je op de stalling waar Marijke de Jong eerst ook stond? De bak komt me bekend voor...

Rijan_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:44

hey maaike Haha! Haha!

sjo ziet er goed uit !!
leuke foto's !
rijan ze ouwe speel vriend Haha! Vork

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:59

Heel erg bedankt voor de feedback allemaal! Ik ga het zeker meenemen!

Die buitenschouder van Sjo is idd een probleem waar ik iets strenger op moet corrigeren. Hij vindt het ook nog steeds erg moeilijk. Hij is niet zo lenig van nature Knipoog. Die impuls ontbreekt het idd ook regelmatig aan (bij Sjo iig).

Impuls heeft Amon wel bij het voltewerk maar als ik nieuwe oefeningen aanleer (zoals schouderbinnen aan Amon) mag het best een beetje langzamer totdat hij het beter snapt. Maar het is zeker een aandachtspunt.

Dank jullie wel tot zover! Nog meer mensen met tips voor me?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:36

memory schreef:
Die buitenschouder van Sjo is idd een probleem waar ik iets strenger op moet corrigeren.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar imo is het niet een probleem van het paard.
Ik zie zeker óp het paard verkeerde hulpen.
Naast het paard is het nog moeilijker,(misschien zelfs onmogelijk) omdat je daar je benen mist. Ik zie namelijk alleen een hulp aan de binnen teugel en een zweepje.
Dus imo lijkt het mij handig als de ruiter eerst de oefening op het paard begrijpt - de te geven hulpen iig.
Daarbij denk ik te zien dat de ruiter eerst nog meer basis moet trainen (voornamelijk handen en dus aanleuning) voor deze oefening aan bod moet komen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:47

@superwoman
Als je aan de hand werkt, gebruik je de teugels netzo als onder man.
Als je sbw aan de hand doet, vraag je met de buitenteugel de schouder naar binnen. Binnenteugel doe je niet zoveel mee, een ophouding wanneer hij teveel op de voorhand valt of teveel stuwt. Je zweepje gebruik je om de buikspieren bij te tikken, waar je normaal je binnenbeen gebruikt.
Ze zitten duidelijk in de oefenfase. Ik neem aan dat jij onder het zadel ook niet in 1x een perfecte sbw reed op een paard dat het nog niet kan?? Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:09

ankem schreef:
@superwoman
Als je aan de hand werkt, gebruik je de teugels netzo als onder man.
Als je sbw aan de hand doet, vraag je met de buitenteugel de schouder naar binnen. Binnenteugel doe je niet zoveel mee, een ophouding wanneer hij teveel op de voorhand valt of teveel stuwt. Je zweepje gebruik je om de buikspieren bij te tikken, waar je normaal je binnenbeen gebruikt.
Ze zitten duidelijk in de oefenfase. Ik neem aan dat jij onder het zadel ook niet in 1x een perfecte sbw reed op een paard dat het nog niet kan?? Clown

Oefenfase vind ik prima, maar je moet wel eerst lopen, voordat je kunt rennen....
Ook moet je begrijpen dat de fout bij jezelf ligt, om tot een oplossing te kunnen komen.....

Als je erop zit heb je 2 handen nodig om de teugels vast te houden om daar snel en kort mee te kunnen aanwijzen- corrigeren. je benen zorgen voor de buiging en het tempo. Hoe kun je dat naast je paard doen met enkel 2 handen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:27

Tuurlijk ligt de fout bij jezelf, maar dat is bij iedereen zo, in welke discipline dan ook.
Zij had met de buitenteugel meer de schouder moeten controleren. Dat is het fijne aan foto's, dan kun je goed zien wat je zwakke plekken zijn.
Mijn paard vindt bijv sbw heel moeilijk en loopt makkelijker travers. Die oefen ik dus ook eerst en neem heel voorzichtig een paar pasjes sbw mee.
Zul je helemaal raar op horen dat ik bij travers aan de hand alleen maar achteruit loop en de binnenteugel vast heb voor zo nu en dan een ophouding en in de andere hand de zweep om de buikspieren bij te tikken Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:40

ben benieuwd naar je foto's Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:50

Ik wil je best wat sturen per pb, maar niet in dit topic, want het is mijn topic niet... Haha!