Bonte kanjer voor het eerst op bokt @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Bonte kanjer voor het eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:20

Met lichte wiebelbenen durf ik nu toch eindelijk een topic te openen.

Sinds 3 maanden rijd ik een 8 jarige bonte merrie. (v: Mecenas). Sinds ze ingereden is word ze alleen recreatief gereden. De eigenaresse rijd haar alleen in het bos.
Toen ik begon kon ze geen stap aan de teugel lopen en had ze veel spanning in de bak, ze liep met haar neusje echt hoog in de lucht.
Langzaam aan ben ik aan de basis gaan sleutelen en lekker veel buigingen/figuren en overgangen gaan rijden. Ze pakt alles echt wonderbaarlijk goed op.
Het is echt een superfijn paard om te rijden. Ze moet nog iets sneller worden aan het been en haar galop is ronduit beroerd in de bak. Ik vermoed dat als haar draf nog fijner word, de galop ook beter in balans komt (tips zijn welkom). Op dit moment rijden we nog geen B-niveau. Ik pak wel af en toe wat wijken mee, maar meer om haar beter te laten reageren op (zijwaartse) druk. Ik ben vooral veel bezig met schakelen, schijnovergangen en hele kleine schakelingen naar voren. Ze heeft snel de neiging om op de voorhand te vallen en probeer dat door de schakelingen op te lossen. Ik rijd haar expres afwisselend in de hoofd/halshouding, vooral om te controleren of ze niet in een houdinkje blijft lopen en gewoon mijn hand wil volgen, maar ook om te controleren of ze bij dieper instellen niet meteen op de voorhand duikelt. We zijn er nog niet, maar ben echt ontzettend trots op deze foto's.

Mijn commentaar op de foto's zijn mijn handen, ik heb ze soms echt ongelijk, ik heb ook geen flauw idee wat ik ermee aan het doen was, voor mijn gevoel was ze superfijn van voren en hoefde er helemaal niet aan te zitten, dus waarom ik soms m'n handen zo achterlijk heb?

Genoeg gekletst, ik heb geen foto's van losrijden/narijden, dus alleen werkfoto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stretchen op de volte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en iets dieper
Afbeelding

savath

Re: Bonte kanjer voor het eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:26

Mooie foto's,heb soms de indruk dat ze vast op de hand zit,maar het kan een indruk zijn.
Je stijgbeugels zitten raar aan je voeten vind ik,maar verder een mooi plaatje om te zien.
Moest je intresse hebben je bent welkom in ons topic zie onderschrift.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:28

Ze is juist nog nooit zo fijn in de hand geweest, zie op de foto's ook geen vast paard.

Ik heb speciale beugels, met een gedraaide bovenkant, misschien dat het er daarom raar uitziet?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:33

ik vind het er goed uit zien, je rijd hem netjes en als ik de foto's bekijk vind ik dat je een hele rustige handhouding hebt. het lijkt op deze foto's soms dat ie iets hangt. maar denk dat als je hem langer rijd dat je dat er wel uit rijdt. verder vind ik het een leuk paard (heb stiekem toch wel wat met bonte paarden, zelf een gehad namelijk)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:59

Daar is de bonte Haha!

Als je ziet vanaf waar je komt ymke, kan ik alleen maar zeggen dat je heel goed bezig bent. Je hebt niet eens de reputatie van de bonte vermeld (iedereen vliegt eraf) Clown

Omdat dit een HAW blijft, ik heb gezien hoe het eerst was en hoe het nu is, en ik vind dat je haar heel netjes bij elkaar rijd nu, maar af en toe mag het neusje er nog wel wat meer uit. Maargoed, daar zijn jullie mee bezig, meer advies dan veel figuren rijden en blijven schakelen kan ik ook niet geven. Dat komt dat vanzelf. Lachen

Bij de galop, zoals jij het omschrijft, klinkt het gewoon als onervaren. Ze moet nog wat beter op haar eigen benen lopen wat dat betreft, ik denk dat gewoon dan nog niet te veel van haar moet vragen, het is heel wat, die verandering van bospaard naar dressuurknol in drie maand Knipoog

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:04

paard komt me erg bekend voor ymke, stuur je per pb even een vraag.
verder ziet het er goed uit, we hebben allemaal wel eens wapperhanden en wiebeltenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:13

Ten eerste, complimenten! Een paard dat alleen bos en "neus in de lucht" gewend is, is moeilijk om om te scholen. Knap dus dat je dat doet.
Ik vind wel dat je paard op meerdere foto's te diep loopt. Als je wil controleren of ze je hand volgt kan je misschien beter een keer halsstrekken of voorwaarts/neerwaarts rijden. Ik vind dat zelf een fijnere methode omdat sommige paarden zich heel snel aanleren dat te diep lopen een hele fijne truc is om in weg te kruipen. Door af en toe hals te laten strekken (al is het maar een klein stukje of maar een klein stukje lager) kan je ook controleren of ze je hand volgt zonder dat ze te diep wordt.
Je houding vind ik netjes, je handen mag je inderdaad gelijker houden en op sommige foto's iets meer voor je en iets hoger. Soms zit je hand wel erg dicht bij je bovenbeen namelijk, maar dat kan ook een momentopname zijn.

Succes verder!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:23

Ziet er goed uit Ymke

voor de check om te kijken of ze niet in een houding loopt zou ik gezien de foto's iets eerder kiezen of hij in het schakelwerk fijn in de hoofdhalshouding blijft. Bij lager en rond neigt hij vrij makkelijk op de voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:48

Fijne plaatjes om te zien en zo te lezen heb je al aardig wat bereikt met dit dier. Leuk! Qua rijden zou van mij het neusje d'r af en toe even wat uit mogen, ik ben niet zo weg van het steeds zo achter de loodlijn rijden.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:51

Leuk paard! *LOL* Vindt dat je een nette houding
hebt Ja Je moet alleen nog even op je handen
letten; rechtop houden en een goede vuist maken.
Maargoed, commentaar op je handen had je
zelf ook al Lachen Ga zo door zou ik zeggen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:02

Bedankt voor de tips. Ik vind het heel moeilijk om bij haar het neusje eruit te rijden. Ik probeer het wel zoals je ziet op een aantal foto's, maar ze heeft een kort nekje en kropt die erg gauw en makkelijk op.
M'n handen ga ik echt opletten, vind het zelf ook belachelijk dat ik ze ineens zo raar heb Haha!

Edit: nog even een reactie op het halsstrekken. Het grote probleem is dat ze dan juist op haar voorhand valt. Hoe veel been ik er ook bij heb, en ook schakel ik veel in het halsstrekken (ze is heel makkelijk te schakelen op zit), ze blijft op die voorhand. Ik zorg altijd aan het einde van de training dat ik lang en laag uitdraaf, maar in de training wil ik dat nog een beetje doseren. Vandaar dat ik er bij dit paard voor kies niet teveel te zakken, maar slechts wat dieper.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:55

Ymke, ziet er goed uit vind dat je goed bezig met hem bent als je kijkt naar zijn achtergrond.
Wel heb ik het idee dat je soms iet wat gespannen er op zit, dat lijkt op sommige foto's zo maar op andere weer totaal niet. Weet niet of ik er naast zit?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:58

Ik ben juist mega relaxed! Maar ben wel heel druk bezig met goed zitten, misschien dat het daarom gespannen lijkt?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:03

#Ymke# schreef:
Ik ben juist mega relaxed! Maar ben wel heel druk bezig met goed zitten, misschien dat het daarom gespannen lijkt?

Zou inderdaad best kunnen, het zijn natuurlijk ook maar moment opnames.
Vind verder wel dat je netjes zit Ja en fijn dat je weer plezier krijgt in het rijden want dat is het voornaamste.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:09

Het ziet er juist lekker ontspannen uit. Je wisselt wat in het frame, echt goed! Dan vertrouwd hij je hand, anders zou hij wel onhoog komen met zijn hoofd. Misschien nog wat meer uit laten schuiven en dat afwisselen met oppakken.
Als tip: Misschien erop letten dat je voorin je zadel blijft zitten. Het kan zien dat ik het niet goed zie, maar het lijkt of je soms wat achter in het zadel zit.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:16

Ik vind het ook een fijn en ontspannen beeld geven! Bij het paard zie ik geen spanning, afwisseling in houding (van paard) is net goed. Zo doen ze dat in de sportschool ook. Jouw bovenlichaam lijkt soms wat star, maar is moeilijk te beoordelen van een foto, moet je toch in de beweging ziek.
Rechterhand lijkt oms wat strengen dan de linker, maar ook dit kan momentopname zijn.

prettige foto's/combi om naar te kijken!!!
Super Ymke!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:30

Wat leuk, een Mecenas. heb er zelf ook eentje die liever geen ander op de rug heeft. Nogal een eenkennig paard Knipoog Tja, nu dus wat rijtechnisch. het meeste is al gezegd, maar denk dat het paard ook een beetje teveel op de voorhand loopt. Inderdaad steeds schakelen en overgangen vanuit de zit rijden. Maar zag dat je het paard nu 3 maand berijdt en dan vind ik het er al heel netjes uitzien...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:02

Bedankt voor de reactie's!

Zammie, ze loopt idd soms nog wat op de voorhand, dat is ook erg moeilijk eruit te rijden, maar wat is 3 maanden, dus hoo pdat het alleen maar beter word Ja

Annemiek: ik ga idd wat achterin het zadel zitten. Ik kan m'n benen anders niet goed kwijt en moet nog steeds een beetje m'n zit vinden in het zadel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:28

wat een leukerd! Ze loopt nog wat op de voorhand, zoals je zelf ookal zegt. je weet zelf ook al wat je daar aan kunt doen. Ik vind longeren met een pessoa daar een goed hulpmiddel bij, dan betrek je de achterhand er goed bij. Maar dat komt wel, jullie zijn nog niet zo lang bezig. Ik vind je zit netjes, misschien je schouders iets meer naar achter?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:49

Ymke, wat een knapperd en heel fijn dat je nu een lekker beestje hebt om aan te werken! Het ziet er netjes uit en zoals ik lees heb je al veel bereikt met haar!

Omdat het nu moet op HAW:
Misschien kun je, je iets meer op de tact concentreren in het laten dalen. Erop letten dat je alle vier de benen hetzelfde van de grond af voelt komen zodat ze minder kans krijgt op de voorhand te duiken. Is een typisch probleem bij paarden die dit werk niet gewend zijn dus maak je daar maar niet teveel druk over. Kwestie van spieropbouw en gymnastiek. Zelf vind ik het iig wel altijd gemakkelijker als ik elke pas van te voren visualiseer in mijn hoofd en me 100% op de tact en het gevoel in het lichaam blijf concentreren. Wanneer je voelt dat ze het niet meer aankan gewoon even terug schakelen in dat zelfde ritme en gevoel en weer een stukje de grenzen verleggen. En idd wanneer ze daalt opletten dat ze je niet met haar heupen uit balans duwt, blijf kantelen in je bekken en schouders ontspannen naar achter.

Komt goed OK dan! !!

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:53

Wauw wat een verbetering OK dan! . Ik heb een tijdje terug ook een tijdlang op deze stal gereden en ik ken Serena dan ook. Complimenten voor de vooruitgang, ik herkende het paard bijna niet meer terug! Let inderdaad af en toe op je handen, maar verder ziet het er super uit. Ik ben benieuwd naar foto's in de toekomst Lachen!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:29

Leuk dat je wel weer een paardje hebt gevonden om te trainen, hoe gaat het inmiddels met die andere? (ik las je topic, echt k*t hoe dat allemaal gelopen is meid!)

Wel een leuk paardje trouwens, ze is niet zo heel groot hè? Ik weet wel dat jij behoorlijk lang bent,dus dat zal het beeld ook wel iets vertekenen.

Je zegt zelf dat ze fijn in de hand was, laat dit dan ook zien, want door jouw houding lijkt het in ieder geval alsof ze hangt en sterk is. Je mag zelf dus iets meer ontspannen in je armen en met je handen, losser laten voor je gevoel.

Ik zou dit paard ook niet te rond/laag rijden, om de reden die jij zelf ook al zegt, ze gaat al zo graag op de voorhand. Probeer haar door (schijn)overgangen en ophoudingen op de buitenteugel iets meer omhoog te rijden (tegelijk tijd bijdrijven), ze hoeft niet perse bovenin te lopen,maar wel iets meer, zodat ze niet zo hangerig lijkt.

Succes ermee in ieder geval, ben je van plan om haar ook te gaan starten?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:09

Bedankt voor de tips!

Jaggie, ze is maar iets van 1.63m, en ik ben 1.83m Haha!
Ik vind het bij dit paard heel moeilijk om en haar rond te houden en voorwaarts. Op het moment dat ze nageeft komt ze helemaal terug in tempo en verliest ze alle impuls. Ik moet haar dan echt flink naar voren rijden en dan komt ze weer omhoog met haar hoofd. Dan rijd ik haar opnieuw ronder en zodra ze terug zakt weer naar voren. Dit was eigenlijk een van de eerste dagen dat ze meer met haar neus laag bleef en ze toch die impuls bleef houden. Ik vind het heel moeilijk aanvoelen, omdat het ene moment ik teveel been geef en ze dan ineens naar voren schiet en op de voorhand kukelt en van de achterkant afkomt. Het volgende moment moet ik juist meer been geven omdat ze anders bijna stil valt. Paardje vind het ook erg moeilijk en ik ook, dus af en toe erg frustrerend Nagelbijten / Gniffelen . Ik ga proberen gaar juist iets hoger te rijden, misschien moet ik me nog meer focussen op de impuls en minder op de neus.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:09

Ik vind je houding heel erg verbeterd Ja, ziet er nu veel ontspannender uit. Misschien als tip om haal flitsender te krijgen door zelf consequent te zijn, licht kuitdruk geven, geen reactie tik. Al ga ik er wel vanuit dat je dat al doet Knipoog Haha!

Ali heeft ook wat de neiging op de voorhand te vallen, met hem train ik dus juist geen VWNW in het begin omdat hij dan nog sneller op de voorhand valt, als hij zich meer gaat dragen blijft hij in het VWNW ook beter van achteren meelopen.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:55

Wat een mooi plaatje zeg. Je zit netjes, je rijdt erg vriendelijk en je hebt ook nog eens een prachtig paard. Het ziet er erg ontspannen uit. Misschien kun je af en toe links en rechts even controleren of ze loslaat en soms even uitschuiven of juist wat oprichting vragen, zodat ze niet vast op de hand gaat lopen. En probeer ietsje meer voorin te gaan zitten. Succes nog!