Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:01

Hoi Hoi

voor het reageren graag het hele verhaal lezen!

de laatste tijd gaat het niet echt lekker met Arlon en mij , hij is altijd bereden met een pessoa bit ik ben hem gaan rijden met een enkel gebroken trensje waar hij gewoon veel lekkerder op liep.
sinds een aantal week loopt hij er alleen maar slechter door, en nu zelfs ook niet met het pessoabit.
Arlon is van zich zelf heel actief , hij heeft veel energie en tempo. Maar bij hem uit het zich niet door ff lekker te gaan klieren, zoals bokken of zo iets.
Maar hij maakt zich gewoon heel sterk.
Koe
Ik rijd hem nu met een slofteugel, over het algemeen staat deze flink strak, want zodra ik hem losser laat om hem meer te laten ontspannen gaat hij heel snel lopen, in het begin helpt ophoudingen geven en veel overgangen maken een beetje maar daarna niet meer.
Waardoor ik dus over het algemeen alleen maar stap.
Hem alleen maar strak houden helpt ook niet, het kost mij heel veel kracht en na een tijdje doet hem mij gewoon pijn, lichamelijk en geestelijk omdat ik hem niet op deze manier wil rijden, ik wil hem geen pijn doen en niet elke keer in tranen op hem zitten.
Over de galop ga ik nog niet eens beginnen, in galop aanspringen gaat nog een beetje beheersd maar zodra hij galopeerd is hij zo sterk en zo snel dat eigenlijk bijna niks helpt, hij rent als een gek door de bak heen, en als ik met anderen rijdt vinden die het gewoon gevaarlijk. Als ik hem maar gewoon zou laten uitrazen dan rent hij recht naar de uitgang of hij rent het liefste rent door de bakrand heen.
Zonder slofteugel rijden gaat eigenlijk alleen maar in stap, maar dan ook nog met veel moeite , hij is gewoon bijna onbestuurbaar en hij luistert gewoon nergens naar .
nou zou je denken dat hij tandproblemen heeft maar de tandarts is geweest en heeft geen haken of scherpe randen gevonden of andere rare dingen.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat hij een miskoop is geweest , maar buiten het rijden om is het zo'n lief paard, hij houd van aandacht vind alles goed, bij de tan. en de hoefsmid blijft hij als een mak lammetje staan en trekt zich nergens wat van aan en dat maakt alles weer een beetje goed.
Ons niveau samen zo je geen eens een niveau mogen noemen, maar mijn niveau zit wel op B a L niveau.
Arlon is 13 jaar en een Nrps van Acrobaat.

ik ben nou een beetje ten einde raad....
en zit nou elke keer op de pc te kijken bij paarde te koop, ik schaam me zelf kapot dat ik dit doe.
Want ik heb toch een eigen paard? Alleen ik kan er niet mee rijden....
mijn eigen commentaar is :
- niet in elkaar zakken , doorzitten en middendraf
- uh?? zeggen jullie de rest maar.

Sorry voor het lange verhaal hier zijn de foto's :

( ze staan niet op volgorde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
strekken kan die dan weer wel, jammer dat ik zo in elkaar duik Boos!

Afbeelding

dit was het , als er iemand in de buurt van doetinchem woont, en hier ervaring mee heeft en mij wilt helpen graag ! (de instructrice van wie ik nu les heb die kan niet zo vaak)
Laatst bijgewerkt door SuzanLarissa op 13-07-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim14

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:06

Vraagje, Waarom rijd je met sporen als het paard zo snel is?

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:08

mooi paardje hoor ! ( leuk setje trouwens )
maar als ik jou was zou ik niet meer met sporen rijden
je mag ook wel je handen wat meer naar voren doen.
verder heb ik niet egt veel commentaar ,,
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:10

Mijn 1e advies idd: Die sporen af, en geef hem eens wat lucht!
Er zijn heeeel veel paarden die juist vluchten voor de hand, en dat verergerd dus net zoals jij beschrijft!

Begin eens met longeren, als het rijden zo niet gaat!

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:11

Ik denk dat het een questie van tijd is. Hij is altijd met een scherp bit gereden dus misschien moet hij zelf wel aan een ander bit wennen. En een miskoop is het niet geweest denk ik. Het is niet een raar paard naar mijn mening. Jullie moeten leren met elkaar om tegaan.
Probeer veel voltes, slangevoltes wendingen terijden. Zo houd je hem bezig en maakt hij zich misschien wat minder sterk. Misschien kun je hem longeren voor je gaat rijden.
Als je doorzet komt het zeker goed!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:12

woon helaas niet heel erg in de buurt, het is een leuk paard en denk dat jullie een leuke combi kunnen worden, ga van je hoefslag af, en zie dat voorlopig maar als verboden terrein, je gaat in draf en je doet niks anders dan perfecte en keurige bochten maken, slangevoltes met 5 bogen, dan weer volte 10 meter/ 15 meter, en hup rechtmaken omstellen.
de gedachten van je paard moeten dan wel bij jou blijven!mijn pm box staat voor je open, eventueel wil ik je in de vakantie best een keer helpen..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:13

Leuk dier om te zien hoor.

De reden dat hij zo is, is omdat ie misschien nieuw is?

Waarom rijd je hem eigenlijk met sporen? Volgens mij is dat helemaal niet nodig. En als ik de foto's zo zie, zie ik ook veel spanning. Longeer hem eens, meer afwisseling voor hem!
Heeft er iemand al naar zn rug gekeken? Of zadel? Hierdoor kan ie ook gaan rennen.

Heb je ook les? Of laat iemand anders eens op hem rijden, en leer van die momenten. Zo zie je ook beter hoe hij reageerd, en kan je beter met hem communiceren Knipoog misschien wilt stemgebruik ook goed helpen.

Meis, zoek een oplossing, een uitweg. Volgens mij is het makkelijk gezegt, dat je een ander paard kan kijken, maar die van jou, is echt de jouwe Knipoog

succes!

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:14

Hmm lastig.

Aan het einde schrijf je dat je instructrice die je nu hebt niet zo vaak kan, mijn advies is om dan toch een andere te zoeken, want je hebt gewoon echt iemand met ervaring nodig die je kan helpen.

Dit soort dingen moeten echt rijtechnisch opgelost worden, mits de rest (tanden, lichamelijke problemen enz.) onderzocht is.
Ga niet experimenteren met hulpteugels, bitten enz.
Hou het simpel. Ik zou de slof er ook afhalen, ookal zeg je dat je hem anders niet kunt rijden.

Het klinkt misschien afgezaagd, maar het blijft toch een kwestie van trainen.
Doe zoveel mogelijk oefeningen, figuren, overgangen enz. met hem.
Waarschijnlijk denk je meteen weer, dit helpt helemaal niet, maar het duurt gewoon een tijd.
Ik maak het zelf ook vaak mee.

Dan ben ik aan het rijden en dan is ie niet voor mijn been of hij wil geen stelling aannemen of hij probeert onder me uit te rennen.
Ik moet dan ook altijd van instructrice (psg) terug naar de basis en hem lekker bezig houden.

Is hij loperig, vooral geen rechte lijnen en/of veel op de hoefslag rijden.
Op de foto's zit je zelf ook een beetje verkrampt, dit bouwt bij je paard ook spanning op.
Waarschijnlijk zit je ook zo omdat je tijdens het rijden toch wat angst hebt.
Probeer met meer lef te rijden.

Je zou is een keer zonder sporen kunnen proberen, maar ik denk dat het wegrennen niet persee daar vandaan komt, maar meer een samenhang van factoren is.
Zorg wel dat ie aan je been wordt/blijft.
Hij moet je been toch gewoon leren te accepteren. Hij moet er niet voor wegrennen.

Ik hoop dat je iemand kunt vinden die je aan huis/manege kan helpen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Shir89 op 13-07-08 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:15

ik lees dat je zijn mond hebt laten nakijken, maar het zadel of iets anders wat tijdens het rijden niet lekker zit in zijn lijf kan ook de oorzaak zijn van zijn loperigheid, ik raad je aan een zadelmaker te laten kijken naar je paard en een fysio.

sucses verder

p.s. zaoals ik hier meer lees sporen af en meer lucht van voor.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:15

Nog een tip, ga zelf ontspannen zitten. Maak je zwaar, en juist niet verkrampen. Knipoog Zit netjes, en ontspan!
Dit geef je ook door aan het paard.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:16

Andrs longeer je hem een paar keer voor het rijden? Dat ie zijn eerst energie kwijt is? Of helpt dat ook niet?

Zo als Nameless zegt: Gewoon veel voltes,bochten enzo rijden Lachen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:17

Ik denk dat het tijd nodig heeft dat jullie een combinatie worden. Als je zelf zegt dat je paard heel snel is doe dan je sporen dan eens af, je hebt nu nog geen sporen nodig want je bent echt nog maar bezig met de basis en sporen zijn der juist voor dat je je hulpen moet verfijnen. Veder denk ik dat het heel goed is als je veel figuren gaat rijden met je paard en veel overgangen. Zodat hij leert op jou te concentreren en naar jou hulpen te luisteren. Veder wou ik nog even zeggen dat je beugelriem gedraait zit Vork

Ik wens je heel veel succes en hoop binnenkort nog eens foto's van je te zien met Arlon. Lachen

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:20

Misschien eens kijken naar de hoeveelheid krachtvoer hij krijgt, als hij die krijgt.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:20

was ik er nog vergeten bij te zetten Knipoog ik rij nu niet meer met sporen , ( ik moest van haar het met sporen proberen aangezien hij met voltes veel over de buitenscouder wegliep en dus niet reageerde op mijn been) heb nou al meer dan 4 week geen les gehad door te warm weer of zij kon niet, dus ik rijd er nou ook niet meer mee.
En veel reacties nu al
! Knipoog , maar ik denk dat je het echt moet zien met rijden , want ik geloof wel dat veel voltes en overgangen rijden helpt. Maar zo alleen lukt het me niet , en vaak gaat het met veel spanning snelheid en geweld , klinkt heel maf mja ...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:21

Jetske schreef:
Ik denk dat het tijd nodig heeft dat jullie een combinatie worden. Als je zelf zegt dat je paard heel snel is doe dan je sporen dan eens af, je hebt nu nog geen sporen nodig want je bent echt nog maar bezig met de basis en sporen zijn der juist voor dat je je hulpen moet verfijnen. Veder denk ik dat het heel goed is als je veel figuren gaat rijden met je paard en veel overgangen. Zodat hij leert op jou te concentreren en naar jou hulpen te luisteren. Veder wou ik nog even zeggen dat je beugelriem gedraait zit Vork

Ik wens je heel veel succes en hoop binnenkort nog eens foto's van je te zien met Arlon. Lachen

weet ik maar als ik hem anders doe zit het voor geen meter Tong uitsteken

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:21

Je paard loopt opgekropt. en hij loopt snel en je zit soms met de sporen in de buik

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:22

JorisDy schreef:
Andrs longeer je hem een paar keer voor het rijden? Dat ie zijn eerst energie kwijt is? Of helpt dat ook niet?

Zo als Nameless zegt: Gewoon veel voltes,bochten enzo rijden Lachen.

ik longeer hem bijna elke keer voor het rijden , en als ik hem dan even flink wil laten galoperen dan is het net een slome drol ..... dus ja veel helpt het niet maar wel een beetje Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:23

Romyjuh_Xx schreef:
Je paard loopt opgekropt. en hij loopt snel en je zit soms met de sporen in de buik

neej echt loopt hij snel ???

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:23

laat eens kijken naar het zadel Knipoog met longeren een slome -> rijden te snel. misschien zit er iets verkeerd Knipoog

succes!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:24

Tja, als jij zelf er geen goed gevoel over hebt, (wat ik dus niet weet Huilen van het lachen ), en je kan hem niet aan.
Is het dan niet beter om hem te verkopen?
Omdat je zelf al zegt dat je er met tranen opzit? Paardrijden moet wel leuk voor je blijven!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:27

ja mijn gevoel , zegt het wel elke keer. Misschien zit het zadel niet goed. mja hij is aangemeten door zadelmaker.
En verkopen ...., ik heb hem nog niet zo lang en het is een paard wie niks kwaads in zich heeft, hoewel ik afentoe denk dat hij een beetje dom is Knipoog ik wil het gewoon nog met hem proberen.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:35

Misschien kun je en ervaren iemand zoeken die je kan helpen met het rijden. Dus niet alleen op de grond staat je aanwijzingen tegeven maar er zelf ook op stapt.
Ik denk dat als je doorzet dat het beter zal gaan. En je dan een band zal hebben met je paard waar menig mens jaloers op zal zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:39

Als eerste een prachtig paard om te zien. Ten tweede, ja kracht straalt van de fotos af.
Begin met de sporen af te doen.
Ga om de paar passen overgangen maken van stap na draf en weer terug na de stap doe dit om de 5 passen, gaat hij versnellen draai meteen een zo klein mogelijke volte, dan verliest hij zn balans en gaat een versnelling lager,
Zet de slof teugel aan de zijkanten vast, zodat die niet gaat hinderen omdat je dalijk zodtra hij gaat versnellen op een scherpe volte zet,
Zodra je voelt op die hele kleine volte dat langzamer word dan ga weer over de hoefslag. Gaat hij weer dan steeds weer draaien.
Als je in de buurt woont dat zou ik je wel helpen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:41

Nog een tip! Laat de galop even zitten voorlopig..
Probeer in draf zelf wat langzamer licht te rijden, dus gewoon iets langer blijven staan en iets langer blijven zitten...
Veel paarden passen zich hier dan van zelf aan aan!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:42

Verkopen zou ik zeker niet doen. zoiets heeft tijd nodig. Rijd je veel overgangen? Ik rijd zelf ook een heel voorwaarts en sterk paard. In het begin veel stap-halt-stap. Daarna steeds een paar passen draven, die eerste passen zijn meestal nog in een normaal tempo. Wanneer ik voel dat ze versnelt onmiddellijk opnieuw stap. Ik zoek dan opnieuw de rust op in stap en dan draaf ik opnieuw aan. Wanneer we iets langer rijden rijd ik de overgangen draf-halt-draf ook. En dan is het kwestie van veel afwisselen zodat ze alert blijft.

Wanneer ze beseffen dat ze elk moment opnieuw die overgang naar stap of halt moeten kunnen maken hebben ze de neiging om het tempo heel hoog te leggen minder.