Shet x dartmoor@serieuze dressuurles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neinie

Shet x dartmoor@serieuze dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:53

Meet Oriontje, een shet x dartmoor van 1.20m hoog. We trainen op het moment op ong. L niveau. We hebben nog geen officiële wedstrijden gereden, aangezien ik 21 ben en we dan tussen de paarden moeten starten. Toch lijkt het me nog steeds wel grappig om een keer te proberen en dan te kijken hoe ver we komen. Ja
Oriontje is niet van mij, maar ik rij hem voor zijn eigenaresse, Lisa van 9 jaar. Zij kan nog niet zo goed rijden, dus heb ik Oriontje voor haar in- en doorgereden. Ondertussen geef ik haar 1x per week les op hem en de rest van de week ga ik met Oor aan het werk. Dit is dus de toekomstige combi:http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNSLNBME.jpg
We werken op het moment aan een iets hogere hoofd/hals houding, zonder dat daarbij de activiteit van achter verloren gaat. Dit vindt Oriontje erg moeilijk, waardoor hij vaak zijn neus naar voren duwt en drammerig wordt. Hij laat dan niet meer los in zijn kaak.
Nou, genoeg introductie. Hier zijn de foto's:
1. Warmdraven aan een lang teugeltje
Afbeelding
2. Losstappen
Afbeelding
3. Losdraven
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. Fijn galopje
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. Ondertussen was mijn instructeur gearriveerd, dus iets hoger instellen
Afbeelding
8. Hier wordt hij te kort in de hals
Afbeelding
9. Iets doorvragen op rechts (binnenhand moet opzij, niet naar me toe Bloos )
Afbeelding
10. Dit is ongeveer de hoofd/hals houding waar we aan werken
Afbeelding
11.
Afbeelding
12. Actief galopje, alleen ik moet mijn binnenbeen lang maken en niet optrekken!
Afbeelding
13. Momentje dat hij sterk wordt en zijn neus eruit drukt. Kantelt ook iets.
Afbeelding
14. Pasje wijken (ingezoomd, vandaar slechte kwaliteit)
Afbeelding
15. Erg fijne galop foto, helaas ook weer ingezoomd
Afbeelding
Punten waar ik aan moet gaan werken:
- Handen minder breed zetten. Mijn probleem is alleen, dat als ik ze netjes naast elkaar zet, ik de vering uit mijn handen/armen verlies en ik zelf ga vastzetten. Heeft iemand daar nog tips voor?
- Hakken uitdrukken, been lang maken en niet tever naar achteren leggen.
- Schouders terug.
- Op mijn kont gaan zitten in galop Knipoog
- Geen centjes zoeken!

Ik weet dat ik niet het ideale plaatje vorm met deze pony, maar zoals boven gezegd ben ik ook niet de toekomstige ruiter!
Nou, brandt maar los Lachen

calvaro00

Re: Shet x dartmoor@serieuze dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:30

Ik moet zeggen ik vind deze kruising geslaagd Haha! .
Rijtechnische vind ik het niet verkeerd uitzien, je verbeter punten zeg je zelf al, ik zou alleen je beugels iets langer maken voor het plaatje, misschien kun je dan ook makkelijker recht blijven zitten met je schouders.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:25

@calvaro00: Ik vind mijn beugels er op de foto's ook wel erg kort uitzien, maar ik ben bang dat als ik ze langer doe, ik mijn hakken nog meer ga optrekken? Maar ik ga het iig wel proberen morgen, bedankt voor de tip.

@BE_GENTLE: Je hebt helemaal gelijk dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, dit heb ik boven ook al gezegd. Ik had de pony ook graag 25 cm groter gehad Knipoog Maarja, hij loopt er niet minder om Lachen

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:27

Ik vind het er super uitzien hoor.
Geeft wel een lekker beeld. Alleen mogen je beugels een gaatje langer. Commentaar heb je zelf al goed gegeven, ziet er voor de rest super uit hoor!

En een onwijs leuke pony!! Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:33

Wauw, je hebt m lekker aan het lopen zeg!!

Confronterend om je binnenbeen zo te zien op de foto he? Haha! Vaak doe je dat om bij te drijven in de galop. Let er dan op dat je drijft door een klein klopje te tegen met je binnenkuit in plaats van je been naar achteren te doen en je hak er tegenaan te houden.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:38

ik vind het er echt geweldig leuk uitzien zeg !! Haha!
k vind hem leuk lopen en jullie passen leuk bij elkaar!

probeer wel voor je uit te kijken Knipoog

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:40

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:42

Ik vind het er niet fijn utizien, je torent een vreselijk end boven de pony uit, dat kan niet anders dan dat je hem stoort in zijn balans.

Je zadel lijkt erg groot voor de pony en aan de kleine kant voor jou.

Misschien een leuk idee om een passend ruitertje te zoeken en daar mee aan de slag te gaan

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:55

@LADPR: Ik weet dat de combi niet ideaal is maar in mijn openingspost staat ook dat het niet mijn pony is, maar van een 9-jarig meisje. (schattige foto staat erbij Knipoog ) Het passende ruitertje is dus al aanwezig, maar zij kan hem nog niet goed genoeg rijden om hem alleen te doen. (Het blijft wel een halve shet met bijpassende streken Clown ) In de toekomst zal zij hem alleen kunnen rijden en ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Het zadel is voor de pony iig niet te groot, maar dat het zadel voor mijn edele achterwerk te klein is kan ik niet ontkennen Vork Maar vindt maar een zadel dat mij én hem past..
@Iris82: Ja heel confronterend Knipoog Ik moet mijn hak echt leren uitdrukken, vooral in de galop..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:58

Tja, hij is echt te klein voor je. Maar dat is bijzaak.
Je benen lang maken, vooruit kijken. En van mij mag ie wel iets meer oprichting.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:04

Dat het een halve shet is heeft er niks mee te maken dat heeft met training te maken.

Bij ons rijden altijd kindjes van tussen de 5 en 8 op de shetten.

Persoonlijk zie ik dit dus ook echt niet als oplossing voor iets

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:05

Ik vind het er erg leuk uit zien, qua lengte vind ik het echt ontzetten meevallen, je kan nog niet mee lopen Tong uitsteken Mijn benen steken bij mijn Eef net zo veel onder haar buik uit als bij jou en zij is wel zeker 25 cm hoger Nagelbijten / Gniffelen Maja dat je er niet eeuwig op kan rijden is jammer. Vind het er erg netjes uit zien en ik hoop dat het met zijn toekomstige ruitertje ook net zo zal gaan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:09

Moderatoropmerking:
Over de lengte van de ruiter (oftewel het gebrek aan lengte van de pony Knipoog) is al enkele keren iets gezegd.
Graag niet meer in herhaling vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:13

Ik denk dat het komt dat je zo groot lijkt omdat de pony vrij iel is. Denk als ze iets dikker is dat het al veel beter lijkt!
Ziet er trouwens heel netjes uit, echt een dressuurshetje Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:15

Raar, maar ook vind het totaal plaatje niet echt fijn om naar te kijken. En je rijd hem echt niet verkeerd. Of het komt door het veels te grote bontje onder het zadel, of de handen die te breed staan( komt ook door dat bontje volgens mij) geen idee.
Haal dat bontje er in elk geval onder uit. Mede daardoor kom je ook al hoger op je pony te zitten. Scheelt niet veel, maar in dit geval is een cm een cm. Raar..ik kan er niet mijn vinger er op leggen WAT me nu stoort aan dit beeld.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:34

@aerdenhout1: helaas komen mijn breed staande handen niet door het bontje. Zonder dat ding heb ik ze jammergenoeg ook. Bontje is trouwens niet veel te groot. Hij is nog niet veel gebruikt en daarom nogal 'fluffy'. Onder het zadel zelf past hij precies (het dunne gedeelte van het bontje, zegmaar het draagvlak) en kan hij zeker niet kleiner. De randen zijn idd nogal vollumieus Vork Hij laat in de kamer echter nog voldoende ruimte over. Misschien is het de bouw van de pony, wat extra stoort? Oriontje is erg smal, met vrij dunne beentjes.

Heeft iemand verder nog rijtechnische tips?

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:40

Leuke foto's en pony! Inderdaad jammer van zijn formaat, maar het ziet er super uit! Je geeft zelf al commentaar! Haha!

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:02

Ziet er leuk uit opzich

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:41

Rijtechnische tips heb je zelf eigenlijk al gezegd.

* Handen dichter bij elkaar.
* Hakken uitdrukken, niet helemaal naar achteren.

Ik zal niks oer de lengte zeggen aangezien hij niet van jou is en zo af en toe kan het toch wel Haha!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:43

Ohja geen centjes zoeken Haha!. En iets meer achterover zitten.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:46

Whaa wat een leuk ding zeg! Haha!
Die kruising vind ik echt geslaagd
Ik vind het er goed uitzien je minder dingen zeg je zelf al
Rijtechnische vind ik het niet verkeerd uitzien, je verbeter punten zeg je zelf al
misschien je beugels wat langer ofzo en heb je ooit al geld gevonden? (voorruit kijken! geen centen zoeken)maar voor de rest Haha!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:27

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heeft iemand nog tips voor het niet vastzetten van mijn handen als ik ze meer bij mekaar doe? Ik stoor me zelf namelijk ook mateloos aan mijn bredehandjes syndroom Knipoog

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:36

Op sommige fotos trek je je handen naar je buik toe en een beetje pianohandjes, probeer om een vuist te maken en by het zadel te houden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:32

neinie schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heeft iemand nog tips voor het niet vastzetten van mijn handen als ik ze meer bij mekaar doe? Ik stoor me zelf namelijk ook mateloos aan mijn bredehandjes syndroom Knipoog

Teugels korter en hand voor houden (net iets voor je bontje zetten). Ellebogen in een knik (maar niet vastzetten) net 2 cm voor je lichaam houden, check tijdens het rijden of je je duimen kunt pakken, dan zijn ze netjes naast elkaar Haha! Dit werkte bij mij prima Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

wauw wat een ding Tong uitsteken
ik vind jou er goed op staan hoor, moest goed kijken voor ik in de gaten had dat het niet zo'n grote pony was Bloos
en als de pony moeite had om jou te dragen, liep hij écht niet zo goed!!