tong uitsteken onder het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita87

tong uitsteken onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:21

Mijn paardje steekt zijn tong uit onder het rijden. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Paard is heel makkelijk en losjes nagevelijk, komt ook niet in verzet of iets dergelijks wanneer hij zijn tong buiten boord hangt. Hij blijft licht in de hand, makkelijk te bewerken.

Wanneer we aan het rijden zijn heeft hij periodes dat hij lekker aan het kauwen is op het bit, tong gewoon binnen boord. Ik heb het idee dat hij hem er vooral bij de galop uitgooit. (het is een beetje moeilijk te observeren vanaf zijn rug)

Hoe kan ik voorkomen dat hij dit doet? Wil graag wedstrijden gaan starten, maar met zn tong uit zn mond natuurlijk niet erg charmant in de ring.

Iemand ervaring?

jenny1988

Re: tong uitsteken onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:29

ken een paard die het ook doet. Steek af en toe zijn tong er een keer uit. Dit paard heeft verder niet is gewoon een aanwensel. Heeft die geen last van zijn tanden of iets dergelijks? Zou wel even na gaan of het niet aan iets kan liggen. Want als je op wedstrijd gaat en je paard is een beetje moeilijk en hij/ zij doet dit kan de jury daar anders tegen aan kijken..

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:40

/ hij is 2 mnd geleden nog bij de tandarts geweest, dat is dus goed/

hij doet het op verschillende bitjes, neusriem strakker of losser maakt ook niet uit..

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:43

Mijn pony doet dit ook, maar ze hangt er hem niet altijd helemaal uit (soms wel) maar meestal gewoon een klein stukje tussen de lippen door zeg maar, wel vreemd want ze loopt verder wel ontspannen enzo! Ach gut Dus ik lees ook even mee! Clown

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:52

over het algemeen is dit een aanleuningsfout, maar je hebt er ook paarden bij die het uit "gewoonte" doen als een soort "tik"

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:11

Als je zeker weet dat het niet medisch is (bv in de rug) dan zou je een tijdje kunnen rijden met een speelketting.Dit is een losse ketting die je aan de bitringen haakt en iets ruimer is dan je bit.
(je paard heeft dus én bit...én ketting)
Het heeft verder geen inwerking en hindert het paard niet...het paard kan wel met zijn tong lekker rommelen met dat ding,soms is het goed om op deze manier de "tik" te doorbreken.
Na een tijdje kun je de ketting weer uitdoen.

Succes!!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:24

Mijn pony doet dit ook, ik heb haar pas 3maanden dus ik ben er ook erg mee bezig.
Waarschijnlijk doet de mijne het ook voor de "lol" ze doet het ook maar af en toe, en dan loopt ze ontspannen. (had bij vorige eigenaren ook een ander bitje, met draaibaar tussenstukje, waarmee ze dus kon spelen(wij kunnen dit bit nergens vinden in de winkel))
Nu zijn we bezig met haar aan de teugel te rijden zonder druk ik je hand te hebben. Maar dus echt door met je kuit te drijven.
Dit is op dit moment de langste weg, maar uiteindelijk zal dit de korste zijn en zal ze het (hopelijk) niet meer doen.
Nu doet ze het namelijk niet nu we haar zo rijden.
Succes ermee!

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:48

Mijn pony steekt ook zijn tong eruit, heb een dubbelgebroken bit geprobeert en dat ging super. Sommige paarden/pony's hebben gewoone en dikke tong.
Misschien is een dubbel gebroken bit proberen ?

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:51

Mijn paard heeft dat ook altijd gedaan vanaf dat ie klein was. Was voor hem gewoon een tik ben met bit gaan rijden met tonglepel toen was het over

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:14

Een late reactie, want heb lang niet meer op t topic kunnen kijken.

Maar zn 'speelketting' is dat in de ruitershop te vinden?

en een bit met tonglepel, is dat niet voornamelijk voor het 'tong over het bit leggen?

hij blijft het doen, niet altijd, soms veel, soms helemaal niet...

lastig!

verder is hij qua gezondheid goed, heeft ook goede aanleuning, sterk achterbeen gebruik en kan met zijn neus over grond gaan,totaal ontspannen in alle gangen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:44

Je zegt dat hij het vooral gaat doen als je gaat galoperen?
Dan gebeurd er toch iets van spanning is zijn lichaam zou je zeggen, heb je het al eens bitloos geprobeert?
Hoe is zijn rug, misschien zet hij die vast in de galop,maar dat zou je moeten voelen als jij een ontspannen zit hebt in de gaop, of je instrutrice zou dat moeten kunnen zien. Ho eis jou hand .laat je je pony zelfstandig lopen of heb je constant druk ?
Vaak heeft het een oorzaak, het kan een aangeleerd gedrag zijn, maar dat komt dus toch door verzet tegen de ruiterhand.
Als het echt aangeleerd gedrag is , is het erg moeilijk het eruit te krijgen, ik zou zeggen ga eens opzoek naar de oorzaak, rij eens zonder zadel , rij eens een halfjaartje zonder bit, laat er eens iemand anders op rijden , zijn zoveel dingetjes die kun kunt onderzoeken, en dan bedoel ik niet een ander bit of een sperriem strakker, als ik al een ander bit zou aanraden . zou ik er een met tongvrijheid kiezen.
En vooral op je iegen rijtechniek gaan letten, want het probleem en de oorzaak komt toch bij de ruiter vandaan, hoe hard de meeste dat ook ontkennen, een paard gaat niet zomaar met zijn tong uit zijn mond lopen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:47

Bij mij op de manege heeft een paard dat ook.. die heeft gewoon het hele uur dat ze rijd haar tong uit d'r mond.. volgens mij is dat ook gewoon een gewoonte van haar

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:56

roodje schreef:
Bij mij op de manege heeft een paard dat ook.. die heeft gewoon het hele uur dat ze rijd haar tong uit d'r mond.. volgens mij is dat ook gewoon een gewoonte van haar

Ja zeker op een manege ziet je dat vaak, maar ga er eens over nadenken wat daar aan vooraf is gegaan, daar draait je maag bij om , tenminste die van mij Huilen
Zou iedereen willen aanraden om het boek metaal in de mond en dressuur onder vuur eens te lezen, word je echt met je neus op de feiten gedrukt, met wat er allemaal fout gebeurd en gaat in onze tegenwoordigen dressuur wereld.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:58

In principe is het een soort van stalgebrek, het is gewoon een aangeleerde tic.
Ik heb nooit moeite gehad met dit soort tics en afleren word erg moeilijk darom valt het ook onder stalgebreken.
Wat wil je van je paardje, ik kan me voorstellen als je dressuurwedstrijden rijdt het geen fijn gevoel is, ik zie Salinero al met zijn tong naar buiten op het wk lopen, dus kan me voorstellen dat het voor sommige erg storend is.
Een stalgebrek is moeilijk af te leren (oke oke ik weet het is geen stalgebrek maar voor dit soort gebreken is nog geen ander woord gevonden) dus tja je kunt van alles proberen maar mijn ervaring leert dat als een paard eenmaal een tic heeft het wel erg vreemd moet rollen om dit af te leren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:04

Een pony op duinmanege van poelenburgh doet het al jaren. Douw je hem er terug in dan steekt ze haar toch binnen 2 sec. toch weer uit, bij haar is het een gewoonte..
Enkel probleem: het ziet er echt heel sullig uit, ook als je bijv op wedstrijd gaat oid. ROFL

Het kán een aanleunings fout zijn maar dat hoeft absoluut niet, en soms kan het opgelost worden bij de overstap naar bitloos bijv.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:47

Ik heb een jaar les gehad op een pony die dat ook deed.
Ze zeiden dat het kwam omdat hij een wondje had gehad in zijn mond,
en als aanwensel zat hij daar steeds aan met zijn tong.
En dat is hij altijd blijven doen, ookal is het wondje genezen.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:34

mijn vorige paard deed het ook...die heb ik altijd met een tonglepel gereden...
bij hem hielp het goed..dus helpt niet alleen bij tong over het bit doen Knipoog

weer andere binden een strotouwtje aan het bit...gewoon een los stukje touw (klein stukje) aan het midden
van het bit, knoopje erin zodat ie niet los kan schieten en klaar...beetje het idee van een tongketting wat hierboven
al geschreven stond..

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:40

Ik had een poos geleden hier gepost dat mijn pony het ook deed.
Ik heb nu een bitje met draaiend tussenstuk (kan voor de geinteresseerde nakijken hoe het precies heet).
En ben met mn lesgever goed gaan kijken hoe ik het kan oplossen.. want het is toch een teken van verzet.
Ik ben met hele lichte hand gaan rijden, want je trekt meestal toch onbewust te veel, en sommige pony's reageren daar zo op.
En het eindresultaat ben ik echt blij mee, ze doet het vrijwel nooit meer Haha!!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:02

Mijn paard wil het ook wel eens doen, vooral als hij druk wordt of wanneer hij iets moeilijk vindt. Er zit natuurlijk ook nog een verschil tussen eruit gooien en over het bit gooien van de tong (daarbij heb je geen aanleuning) Lastig probleem. op dit moment negeer ik het gewoon dan stopt het vanzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:06

Udo2001 schreef:
Mijn paard wil het ook wel eens doen, vooral als hij druk wordt of wanneer hij iets moeilijk vindt. Er zit natuurlijk ook nog een verschil tussen eruit gooien en over het bit gooien van de tong (daarbij heb je geen aanleuning) Lastig probleem. op dit moment negeer ik het gewoon dan stopt het vanzelf.

Jammer dat je het negeert, zoek de oorzaak zou ik zeggen,
Als jij ergens last van hebt ga je toch ook zoeken waarom je pijn hebt, of als je schoenen te klein zijn koop je toch ook grotere , dat kun je toch niet negeren, ja bij een paard wel , want dat voel je zelf niet , helaas zijn dit de dingen waarom het paard zijn tong eruit gooit, of zijn tong over het bit legt, dingen die door mensen worden genegeerd en vrolijk verder rijden op een paard dat aangeeft dat zijn schoenen te klein zijn of ergens anders pijn heeft,
Als ruiter ben je verantwoordelijk voor het paard waar je op zit en naar mijn idee als je met dieren bezig ben wil je niet dat ze pijn hebben of zich ongemakkelijk voelen, tenminste ik niet ik ben dol op mijn paarden en zal ze nooit negeren in iets wat ze mijn proberen te vertellen, het is namelijk de enigste manier om iets duidelijk te maken, ze kunnen helaas niet praten , dus ja wat doe je dan je steekt je tong uit,of geeft een bok, dat ik hun manier van communiseren en aan ons de taak daar op te letten, maar dat moet je eerst wel leren en ik vind dat les 1 in omgaan met paarden.,

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:25

midgie schreef:
Udo2001 schreef:

Jammer dat je het negeert, zoek de oorzaak zou ik zeggen,
Als jij ergens last van hebt ga je toch ook zoeken waarom je pijn hebt, of als je schoenen te klein zijn koop je toch ook grotere , dat kun je toch niet negeren, ja bij een paard wel , want dat voel je zelf niet , helaas zijn dit de dingen waarom het paard zijn tong eruit gooit, of zijn tong over het bit legt, dingen die door mensen worden genegeerd en vrolijk verder rijden op een paard dat aangeeft dat zijn schoenen te klein zijn of ergens anders pijn heeft,
Als ruiter ben je verantwoordelijk voor het paard waar je op zit en naar mijn idee als je met dieren bezig ben wil je niet dat ze pijn hebben of zich ongemakkelijk voelen, tenminste ik niet ik ben dol op mijn paarden en zal ze nooit negeren in iets wat ze mijn proberen te vertellen, het is namelijk de enigste manier om iets duidelijk te maken, ze kunnen helaas niet praten , dus ja wat doe je dan je steekt je tong uit,of geeft een bok, dat ik hun manier van communiseren en aan ons de taak daar op te letten, maar dat moet je eerst wel leren en ik vind dat les 1 in omgaan met paarden.,

Sjonge jonge wat een aanval, jou mening mijn mening ben het zo zat dat iedereen denkt het beter te weten en alles altijd met fluwelen handschoenen te moeten aanpakken. Ik heb meerdere bitjes geprobeerd maar dit verhelpt het probleem niet, als hij het moeilijk krijgt dan doet hij het, anders niet.
Heb jij mijn paard ooit in levende lijven onder het zadel zien lopen?? Sorry maar kijk eerst eens lekker naar je zelf meid, grrr.
Valt me trouwens op dat meiden die dit soort reacties geven zelf niet eens foto's op bokt plaatsen, rara hoe kan t??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:55

Waarom heeft hij het moeilijk dan??
Dat is toch al een rede om aan je eigen te twijfelen??
Ik plaats geen foto`s daar heb ik geen behoefte aan, kom maar langs dan om te kijken hoe ik mijn paarden train Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:55

kan zijn dat je bit niet goed past.
problemen in de mond met zn gebit
ergens anders in zijn lijf een probleem, bv vastzetten van de rug.
spanning
stress
aangewoonte
ruiter met een te strenge/harde hand

kan heel veel redenen hebben, moeilijk te bepalen vanuit een pc. maar ik zou deze dingen wel eens bij jezelf en je paard nagaan.

en om bitloos te gaan vind ik toch zo overdreven, niet ieder bit past bij ieder paard maar je kunt wel door te proberen een passend bit vinden.
en goed op jezelf letten dat je zelf niet de stoorzender in de mond bent.
maar als je bitloos rijdt en je hebt een strenge harde hand ben je even goed nog verkeerd bezig, en zit er een probleem in de rug los je die ook niet op met bitloos.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:16

Waaron overdreven om bitloos te gaan, in princiepe is geen een paarden mond gemaakt voor een bit toch?
Wij hebben besloten dat erin te hangen, gebruik hem dan ook waarom dat bedoelt is en dat is echt niet om te trekken,
Iemand met een harde hand zou eerst dat af moeten leren eer hij op een paard stapt,
ook erg belangrijk is je paard leren wijken voor druk, zijn allemaal dingen die het paard al zou moeten kunnen eer er een bitje in kan of een ruiter opstapt.
Te vaak en te veel word een bit nog als rem en stuur gezien en daardoor krijg je verzet , wat heel veel mensen weer zien als puber gedrag en stout gedrag, want dat is tenslotte makkelijker om te zeggen, want ik heb nog niet een ruiter horen zeggen dat hij een te harde hand heeft en zijn paard daardoor in verzet komtdus zelf de schuldigen is, nee de schuld word altijd verplaatst naar het paard.
Ik train mijn paarden bitloos en er komt pas een bit in als het paard daar aan toe is en een groen jong paard of een ouder ongetraint paard moet je daar nog niet mee trainen, gebruik een combi van het bitloos en het bit, je dingen vragen aan het bitloos en dingen verfijnen met het bit, lijkt me ook eerlijker voor het paard, daarom is ook het wijken voor druk erg belangrijk een paard wat dat niet heeft geleerd zal ook niet voor de druk in zijn mond wijken maar juist tegen die druk/pijn inkomen, meer nog dan tegen de druk op een bitloos.
Maar ik ben het met je eens dat de hand die eraan vast zit erg belangrijk is en daar als eerste aan gewerkt moet worden, dus conclusie de ruiter moet aan zijn eigen werken, het paard doet wat van hem gevraagt word tenslotte , hem word gevraagd zijn tong uit te steken omdat je baas in zijn mond trekt, dus ja dat doe je dan voor je baasje.
De tong is ook een spier die een weg gaat zoeken als het niet lekker voelt, zou je zelf ook doen tenslotte als je spierpijn hebt ga je andere dingen belasten toch?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:59

lees aub even het artikel over invloed van een bit in de mond ,op paard natuurlijk.
je kan nooit genoeg weten.