hoe vaak is jullie paard op hol geslagen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kars

hoe vaak is jullie paard op hol geslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:14

hallo ik zou wel eens willen weten hoe vaak en (misschien weet je) waarom jullie paard op hol geslagen is?
ik heb het nu al 3 keer gehad en het was echt eng!!

wessjuhh

Re: hoe vaak is jullie paard op hol geslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:12

Ik kan me heel erg goed indenken dat je dat eng vind. Zelf heb ik er gelukkig geen ervaring mee. Mijn 5-jarige is al vaak genoeg erg geschrokken van diverse dingen, maar ik kan hem altijd met mijn stem gerust stellen en weer terug krijgen, als hij gaat rennen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:32

die van mij is gelukkig nog nooit op hol geslagen, wel 1 keer heel snel omgedraaid en een hele kleine berm toen er een vrachtwagen aan kwam, gelukkig ging hij er toen niet van door.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:37

Oude pony van ons is daar een kei in.
1x met mijn zus (laaaang geleden): ze bleef met dr voet in de beugels hangen en zo een heel end meegesleurd. Sindsdien veiligheidsbeugels!
1x met mij (jaar of 5 geleden): andere paard schrok van een 2-span en ging steigeren, mijne draaide zich op en zette het op een lopen naar huis. Alles geprobeerd: draaien, trekken, sleuren,... Maar dan zit er geen rem meer op! Laatste stuk was steen en ze moest in volle rengalop een bocht nemen, en toen BAF lag ik er af op het steen en ging mevrouw naar huis. Paar schaafwonden en wat blauwe plekken. Had veel erger kunnen zijn.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:39

Nog nooit.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:42

De mijne 1 keer met mij omdat ze schrok van haar eigen scheet, en 1 keer met een potentiele koper toen te veel been aangelegd en weg was ze (ze heeft haar uiteindelijk gekocht ook )

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:43

Nog nooit, ze schiet nooit op hol. Ze is alleen bang voor stilstaande dingen zoals, stoelen, plastic zakken enz. Clown

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:44

1 keer met mij, vanwege een zweep. Toen brak ik ook meteen m'n rug.
1 keer met iemand anders, omdat die persoon zelf hartstikke angstig erop zat.. Tja dat voelt mijn paard gewoon heel erg.. eigen schuld Haha!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:48

Nog nooit.
Rij ook wel eens op de pony van een vriendin en die wil wel eens op hol slaan vanuit een handgalopje. Ik vind het een zeer onprettig gevoel om totaal geen controle meer te hebben en ben geen angstig type van mezelf.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:48

nog nooit, gelukkig niet, hij is wel eens gaan kletteren, omdat hij tijdens een galopje schrok, maar kreeg hem uiteindelijk wel terug. Onder op hol versta ik dat hij echt in blinde paniek naar huis raced en ook op geen enkele manier meer te stoppen is, dat heeft die van mij gelukkig nog nooit gedaan, lijkt me echt doodeng!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:49

Nog nooit, wat ik wel al een aantal keer gehad heb is dat ze zo begint te trappelen ter plekke. Is ook wel eng. Ja

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:23

nog nooit
maar wel is gewoon lekker geraced maar dat was super haha

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:23

1x dat ze echt op hol sloeg. Toen zijn we in een sloot gevallen. Ze heeft wel vaker dat ze moeilijk terug te rijden is, maar dit gaat steeds beter met wat oefening.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:25

Nog nooit, gelukkig! Haha!
Wel zoals eerder is genoemd, trippelen en een bocht om 'enge voorwerpen' maken Ja

Xsjahmatx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:27

Teziej schreef:
Nog nooit, ze schiet nooit op hol. Ze is alleen bang voor stilstaande dingen zoals, stoelen, plastic zakken enz. Clown

Wat dacht je van een steen? of een brievenbus, hooibalen? Clown
Heeft de mijne nog wel eens last van Tong uitsteken

Maar oke, mijn pony is er wel paar keer met me vandoor gegaan.
1x waren we met zn 3en, tante kennis en ik.
KWPN, mijn NRPS een een jonge Fries.

Er kwam een 2span aan met Shetjes en KWPN steigerd, mijne gaat dr vandoor en de Fries
ging er achter aan.

& een keer waar ik de oorzaak niet van weet, weet alleen dat ie zo in eens door de bomen schoot
in het bos Clown

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:32

Iedereen verstaat onder "op hol slaan" iets anders... Een vriendin van mij had een poos terug tegen mensen gezegd dat mijn paard op hol was geslagen toen zij erop zat (uitstappen), het paard schrok van een fietsbel en maakte een minuscuul hupsje... Ik vind op hol slaan meer dat je paard keihard gaat, door bosjes crost en weet ik veel wat... Dat jij niks meer in te brengen hebt... Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt. Haha!

[EDIT] Toch wel! Op stage hadden we een shet voor het eerst voor de kar (netjes in de bak met alle deurtjes dicht), ik liep ernaast en een vriendin op de kar, ging erg goed dus ik ook op de kar, ging ook goed... Maar toen kreeg hij het ineens in zijn bol (tot 6 keer toe ofzo, toen durfden we niet meer) en we moesten hem echt stoppen tegen de omheining, karretje met 1 wiel door de bochten, bijna omgeklapt...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:23

3 keer, helaas Boos!
En hij was dan ook met geen mogelijkheid te sturen of te stoppen! de 1e keer zijn we zelfs een drukke autoweg over gekletterd Ziek Nagelbijten / Gniffelen
gelukkig is alles wel goed afgelopen beide keren, maar ik vondt het DOODeng!
Ik weet nu hoe ik het kan voorkomen, dus dat probeer ik dan ook altijd te doen Lachen
En het stomme is dat hij niet eens per sé van iets moet schrikken, maar als hij zo'n macho-bui heeft dan kan het echt ineens inslaan Verdrietig

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:29

Ehm, nog nooit, gelukkig Tong uitsteken

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:47

Bij mij ook nog nooit, idd gelukkig maar
Het op hol slaan heeft volgens mij heel veel te maken met de dominantie van het paard.
Hij is er wel eens even 'vandoor' gegaan met een andere ruiter.
Ff testen dacht hij Knipoog
Ze voelen het zooo goed aan met wie ze dat kunnen flikken en bij wie niet Knipoog
Ts; probeer je schrik te overwinnen en wees streng genoeg dan zal dit niet snel gebeuren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:29

Echt op hol slaan, zodat je elke controle kwijt bent? Vroeger wel een paar keer (wie gaat er dan ook op nieuwjaarsmiddag, met al dat vuurwerk, een buitenrit maken). Is doodeng, vooral omdat ik een control-freak ben. En omdat je feitelijk amper iets kan doen om het te stoppen (keihard, echt, met keihard schoppen aan een kant en tegelijkertijd heel hard aan de teugel trekken op een volte zien te krijgen, wil soms werken)

Als dat niet kan, uit laten razen. Probeer te bedenken dat de echte, blinde paniek maar heel kort duurt, een paar minuten of zo en ja, die paar minuten lijken in zo'n geval uren te duren. Mocht het toch gebeuren vrije teugel geven en in verlichte zit gaan, zodat je je paard zo min mogelijk hindert en na een paar minuten de teugels weer aannemen op normale lengte en gewoon gaan zitten. 9 van de 10 keer reageert je paard dan weer normaal. En zodra je paard dan terug wil naar draf nog even door laten galopperen om te laten zien wie er de baas is.

Nu springt mijn paardje wel eens weg voor dingen, soms, als ze iets echt eng vindt gaat ze er wel even in een handgalop vandoor, maar dan heb je telkens nog controle en reageert ze normaal op de hulpen. Dat vind ik niet op hol slaan, hooguit irritant.

edit: Als je paard tijdens een buitenrit echt op hol is geslagen blijft hij meestal de hele rest van de rit schrikkerig, begrijpelijk!

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:41

Ook zo fijn is als ie er plotseling in rengalop vandoorgaat en je ziet langzaam een auto naderen Nagelbijten / Gniffelen (Maar dat was niet op hol slaan hoor)
Gelukkig weer op tijd teruggekregen Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:44

Nog nooit Haha!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:45

Mijne is nog nooit op hol geslagen! Haha!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:45

NOg nooit. 1x wel er een heel stuk vandoor gegaan en over een hek gejumpt, maar echt in paniek was hij niet. Hij deed een race tegen een ander paard dat ging rennen, want hij wil altijd voorop blijven.

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:48

nou mijne heeft er wel eens last van, en een paar weken geleden is dat dus echt verkeerd uitgepakt..
we reden met z'n tweeen op de terug weg op het ruiterpad, en deden nog even een galopje.. nou eentje schrok, en we gingen beide aan de kletter, zo ontzettend hard, ik kon niks, ik heb dan een haflinger die ook nog wel eens van bokken springen en gek doen houdt, dus ik moest ook nog eens mijn evenwicht houden, en op een gegeven moment hield ik dat niet meer, ik viel eraf, maar omdat we zo kei en kei hard gingen, kon mijn vriendin achter me haar paard niet ontwijken, dus die is over mij heen gereden...
gevolg... 2 gebroken ribben en een ingeklapte long.
Jeetje, wat ben ik geschrokken! Nog nooit zo iets ergs mee gemaakt..