Ik schrik.... en paard ook!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Ik schrik.... en paard ook!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:21

Heb even geen idee waar dit hoort maarja... ontdek het vanzelf wel!

Want ik zit met een probleempje waar ik al een tijd mee zit: steeds wanneer het paard waarop ik zit in de les ook maar iets ONVERWACHTS doe, moet ik gaan gillen van de schrik. Ik doe het niet expres, maar het komt er altijd per ongeluk eruit. Ik schrik, paard schrik, allebei schrikken..... en tja... eigenlijk wil ik het niet, toch gebeurt het! En de instructice heeft al zováák gezegd dat ik NIET moet gaan gillen tijdens een schrikreactie, TÓCH doe ik het......

Wie kan me helpen?

laura1987

Re: Ik schrik.... en paard ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:24

Is het niet dat je te gespannen op je paard zit?
Probeer ontspannen te blijven en zijn aandacht bij jou te houden, dan zal hij ook niet zo snel schrikken.

Succes!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:20

ben je niet bang of dergelijk? bij wat voor dingen gil je dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:24

Misschien moet je om je 'gilreflex' onder de duim te krijgen gaan oefenen door enge films te gaan kijken.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:26

Ik denk dat je dat toch te gespannen op je paard zit idd.. Hou het paard goed bezig dat z'n aandacht bij jou blijft.. Verder valt er denk ik niks aan te doen..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:28

k denk dat je eerst moet beginnen om te achterhalen waarom je gilt.. waarschijnlijk zit je niet ontspannen op je paard.. heb je angst wat je nog steeds niet hetb overwonnen? misschien een stapje erug doen naar een wat 'makkelijker' lespaard om dat vertrouwen terug te krijgen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:30

Jezelf veel meer bezig houden, flink doorwerken tijdens het rijden. Vraag je instructrice of ze je flink bezig wil houden. Dan wordt je gedwongen je met andere dingen bezig te houden dan met de mogelijkheid dat je paard kan schrikken en neem je een veel activere houding aan, i.p.v. de afwachtende houding, die ik vermoed dat je nu hebt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:14

Tja, ik weet het niet... steeds wanneer het paard schrikt denk ik steeds dat ik eraf kukel of zoiets, net zoals toen bij galopperen (dat weer een stuk beter gaat dan eerst) want ik weet wel dat als je tegen een paard gilt dat hij/zij dan ook in paniek raakt en paniek is natuurlijk het láátste wat ik wil natuurlijk!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:18

Een gil is een manier om je spanning er uit te laten. Voor ons is het dus goed om te gillen, maar een paard kan daar dan ook weer van schrikken. Eigenlijk is het dus juist goed dat je gilt, voor jezelf dan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij elk sprongetje een gil geeft. Dan vind je paardrijden blijkbaar gewoon nog heel spannend allemaal. Misschien een idee om weer even opnieuw te beginnen en rustig aan op te bouwen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 12:21

Ukkiee schreef:
Een gil is een manier om je spanning er uit te laten. Voor ons is het dus goed om te gillen, maar een paard kan daar dan ook weer van schrikken. Eigenlijk is het dus juist goed dat je gilt, voor jezelf dan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij elk sprongetje een gil geeft. Dan vind je paardrijden blijkbaar gewoon nog heel spannend allemaal. Misschien een idee om weer even opnieuw te beginnen en rustig aan op te bouwen?

Bedoel je gewoon weer helemaal van voren af aan? Is er geen andere manier, want ik ben al zo ver in de lessen....

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:41

Ik denk, zoals de velen boven mij, dat je te gespannen bent omdat je bang bent dat je gaat gillen, ontspan !

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:07

Misschien eens een aantal zitlessen aan de longe nemen, als dat mogelijk is? Zodat je de verantwoordelijkheid voor het paard uit handen kan geven, en jezelf puur kan concentreren op de bewegingen van je paard?

Ik had pas trouwens ook zoiets, dat ik mijn paard liet schrikken. We reden buiten op de weg langs een groot stuk land met een heg, en ik wist wel dat ze daar golf spelen. Alleen schrok ik me toch nog kapot toen ik ineens op 5 meter afstand zo'n bal weg hoorde slaan. Paard schrok zich ook rot, schrikt er normaal nooit van Clown

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:10

Maanling schreef:
Misschien moet je om je 'gilreflex' onder de duim te krijgen gaan oefenen door enge films te gaan kijken.

Of wij 2 gaan hem een weekeind lang iedere keer aan het schrikken maken Haha!

Nee, even zonder gekheid, ik denk dat je inderdaad te gespannen bent. Zorg ervoor dat je ontspant door ademhalings oefeningen te doen als je op je paard zit. Daarna pas aan het werk gaan met het dier.

Dat je paard schrikt, kan ook komen door een gespannen houding. Zo steken jullie elkaar aan..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:20

Dus ik moet me gewoon relaxen.... maar aan de longe doen ze op de Capelse Manege niet aan (weet ik zeker) dus ik denk dat ikzelf wat rustigeraan moet doen en gewoon positief moet blijven denken, zo van: ik kan er NIET vanaf vallen, ik ben rustig...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:42

Je kan inderdaad ook wel gewoon ontspannen maar als je de hele tijd gilt als je paard een stap anders zet, denk ik dat het bij de basis gewoon niet goed is gegaan. Neem voor jezelf een stapje terug, je volgt geen lessen om zo snel mogelijk beter te worden maar omdat je het leuk vindt en zo is het natuurlijk niet leuk!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:19

RUI -> RT-P

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:37

vragen aan je vrienden om je te slaten schrikken en steeds als je een gilletje geeft erop letten misschien..
ik deed het ook altijd maar toen ben ik een keer op een paard gaan zitten die continu(dislecties) aan het etteren was hield het op want je schrikt dan niet meer je denk alleen wow.. en schrikt je paard ook op dezelfde punten dan kan je je er ook op voorbereiden. suc6

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:43

ik heb hier ook last van. en nee dit is niet omdat ik bang ben maar dit "zit nu eenmaal in me". en dat krijg je er neit zo makkelijk uit.
je moet proberen om op het moment dat je schrikt aan iets anders te denken. je kunt bv een en dezelfde gedachte gaan programmeren. op deze manier leid je jezelf als het ware af. maar nogmaals, makkelijker gezegd dan gedaan.

calvaro00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:49

Probeer je er niet te druk om te maken, hoe meer je er mee bezig bent hoe moeilijker het wordt.
Het is misschien makkelijk praten maar als je gewoon rustig en ontspannen gaat rijden niet denken wat er kan gebeuren.
Misschien helpt het je ook om eens naar buiten te gaan met een braaf paardje met iemand erbij, gewoon lekker kletsen en beetje "hobbelen" zeg maar en zo niet erover denken, dit kan je misschien helpen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:15

pimmela schreef:
ik heb hier ook last van. en nee dit is niet omdat ik bang ben maar dit "zit nu eenmaal in me". en dat krijg je er neit zo makkelijk uit.
je moet proberen om op het moment dat je schrikt aan iets anders te denken. je kunt bv een en dezelfde gedachte gaan programmeren. op deze manier leid je jezelf als het ware af. maar nogmaals, makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat zou bij mij misschien ook de oorzaak zijn. Misschien heb ik wel wat aan deze tip, maar ik kijk eerst de kat uit de boom en wacht (andere) tips af in dit topic.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:30

Ben je ook wel eens bang gewoon als jij op de grond staat en jij je paard aan het poetsen of opzadelen bent, als het paard dan bijvoorbeeld omhoog gaat met zijn hoofd omdat hij.zij zijn vit niet in wil nemen? Want misschien is dan dat je een beetje bang bent voor paardne terwijl je het zelf niet weet. En heb je toevallig geen vriendinnetje ofzo die een paard heeft? Dan zou je eventueel aan haar kunnen vragen of je op haar paard misschien een zitles zou kunnen krijgen aangezien je die niet kan krijgen op jou manege! Maar wat de bokkers boven mij ook al hebben gezegd, ontspan, relax en doet je paard een verkeerde beweging probeer rustig te blijven! denk aan iets anders en ga zo snel mogelijk gewoon weer verder met het gene waar je mee bezig bent, laat idd je instructeur/instructise je goed bezig houden, en zorg dat je paard er ook bij blijft! ga vooral ook niet zelf op andere mensen letten,als je bezig bent met de les is het alleen jij en je paard (wel blijven opletten natuurlijk dat je niet gaat botsen!) hopelijk heb je hier wat aan! ik heb mijn best gedaan Lachen
Groetjes & succes! Haha!

danijelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:43

Ik denk dat je niet zo onspannen zit Knipoog
Mischien moet je je meer gaan ontspannen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:54

Ik kan je helaas niet helpen, rijdt nu 23 jaar en doe het nog steeds....ook schrik ik soms eerder ergens van dan mijn paard waardoor hij ook weer schrikt. Alle hier genoemde tips heb ik geprobeerd en werken niet bij mij. Enige wat helpt is om op een "koel" paard te rijden. Ons paard ken ik door en door en op hem gil ik niet als hij ergens van zou schrikken omdat ik weet dat hij alleen een pasje op zij doet en er niet vandoor stuift. Mijn tip is dus: kies een rustig en niet schrikachtig paard om op te rijden, als dit mogelijk is.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:16

je moet er ook voor jezelf ondervinden wat de grondslag is van je schrikken.
ik ben niet bang van paarden maar ik schrik gewoon erg snel, en dat is niet alleen op mijn paard maar in het dagelijks leven.
je gedachtes verzetten op het moment is een kwestie van oefenen oefenen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:13

dat wat SusanH zegt is ook nog niet zo'n gek idee.. vragen of je een tijdje op 'n rustig paard kunt rijden..
en probeer jezelf bezig te houden onder 't rijden zodat jezelf geen tijd hebt om na te denken... (hihi normaal is 't juist andersom paard aan 't werk houden zodat ie dr bij blijft met de aand8 Clown) en probeer idd te ontspannen, want als je gespannen zit en er is ineens iets, kun je idd 'n gil geven in jouwn geval..