Verle N. (v. OOSeven) @ dressuur werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Verle N. (v. OOSeven) @ dressuur werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:17

Heei bokkers,

Ik ga me er toch maar eens aan wagen een topic te openen op het nieuwe HAW.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik er foto's van verle opgezet heb en dat er überhaupt foto's gemaakt zijn.

verle en ik waren L1+4 winst en het ging niet bepaald slecht, maar toch door oa te veel spanning van ons beide, besloten om te stoppen met concoursen. We trainen lekker verder en nu er geen wedstrijd druk achter zit gaat het toch wel wat beter.
Verle beheerst alle knopjes tot en met het Z2, niet allemaal perfect maar het zit er op. verder zijn we daar helemáál niet mee bezig. Waar we vooral mee bezig zijn is controle, controle, controle... Dat IK kan bepalen waar dat rechtvoor been heen gaat en waar dan het linker achter been blijft. Sinds afgelopen week gaat dat wel beter, maar af en toe nog steeds wel eens protest, omdat madam er dan moeite mee heeft. maar ze doet enorm haar best en ben trots op het diertje.

Oh, ik weet het, ik was mijn cap vergeten op te zetten. Nee, ik rij als ik ga dressuren op verle nooit met cap, alleen als we de bossen in gaan of gaan springen. Ik ken het diertje door en door en was nu dus voor de foto's vergeten dat ding op te zetten. Bloos

Ik hoop dat het zo een beetje klopt, vragen? Vraag ze maar Vork

(Ow nog even, foto's staan niet op volgorde en ook alleen maar foto's van het werken en niet het in en uit rijden.)

Afbeelding
[1.] Draven, handen recht op. Meer achteruit activeren dat ze voor lichter wordt, ze lijkt hier wat in de hand te hangen, dit is alleen niet zo. Lachen

Afbeelding
[2.] Draven, binnen hand naar vóren doen in plaats van naar mij toe te halen.

Afbeelding
[3.] Draven, benen lang maken. Probeer hier haar achterhand er fijner bij te krijgen, maar dat kan ook met je kuit en hoeft niet met mijn hak.

Afbeelding
[4.] Draven, zelfde weer benen lang maken.

Afbeelding
[5.] Draven, en nog een keer benen langer maken.

Afbeelding
[6.] Galop, binnen hand los laten en terug zitten. Wel lekker achterbeen.

Afbeelding
[7.] Galop, recht zitten.

Afbeelding
[8.] Middendraf inzet, ronder houden van voor en achter activeren.

Afbeelding
[9.] Stout, tsja. Protest.

Afbeelding
[10.] Inzet travers, om achterhand te controleren.

Nou kom maar op. Haha!

Rana

Re: Verle N. (v. OOSeven) @ dressuur werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:46

Ik vind het een heel leuk beest om te zien maar heb het idee dat je teveel bezig bent met de voorkant. Ook de protest foto zie ik dat je je handen naar beneden zet en vasthoud. Probeer op zo een moment juist je teugel helemaal mee te geven naar voren en je benen er in (bedoel niet schoppen hoor Knipoog )

Rijd meer overgangen echt van die flitsende waar je zelf dood en dood op van raakt hihi. Stap 2 passen draf, (paard moet gelijk weg zijn voor je been) en weer stap en het zelfde met galop. Maar houd alles klein! Dat hij helemaal gefocust moet zijn op jou en je hem niet de kans geeft om "zelf" te gaan denken. Terwijl je dit doet probeer dan een iets minder grote maar wel gelijke druk te hebben op je teugels als je voelt dat hij mee wil geven met zijn houding sta je GELIJK toe met de ruimte in je hand. Op deze manier rijd je hem letterlijk naar je hand toe van achter naar voren. Heb nu een klein beetje het idee dat het anders om is.

dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het is wel een beetje wat de foto's aangeven.

Lekker scherp maken en op de achterhand. Niet teveel met de voorkant bezig zijn en het ronder maken. Eerstde achter kant

succes

TresBien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:06

wat ik denk als ik deze fotos zie... Waarom kent ze alle oefeningen tot het Z2 en loopt ze niet helemaal lekker over de rug en is ze niet opgericht? Misschien is meer oprichting niet reeel nu maar ze loopt op de voorhand. Dit is weer goed te verbeteren met de vele overgangen die Rana hier ook al zegt.
succes nog

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:29

TresBien schreef:
wat ik denk als ik deze fotos zie... Waarom kent ze alle oefeningen tot het Z2 en loopt ze niet helemaal lekker over de rug en is ze niet opgericht? Misschien is meer oprichting niet reeel nu maar ze loopt op de voorhand. Dit is weer goed te verbeteren met de vele overgangen die Rana hier ook al zegt.
succes nog

Mee eens.
Wat mij ook opviel is het zadel. Lijkt dat deze niet goed ligt, teveel naar voren (achterkant omhoog)
Laatst bijgewerkt door steinstein op 09-07-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:36

Ik zie hier een paard lopen die niet los is door haar lijf. Als alle knopjes erop zitten, waarom loopt je paard dan idd niet lekker over de rug en niet mooi opgericht? Je zei zelf al dat je daar niet zo mee bezig was (Z oefeningen), maar als je paard ze kent, waarom is ze dan zo strak?

Ik zie op geen 1 foto een paard dat er lekker doorheen is Het valt mij op dat ze de rug nogal strak houdt. Je bent zelf volgens mij te gefocust op die voorkant. Probeer eens even lekker op lengte te rijden, even lekker voorwaarts neerwaarts, goed die achterhand erbij en rijden maar.
Rij veel overgangen, schijnovergangen, figuren, noem maar op.

Over het zadel, dat viel mij ook op.

Bij de protest foto zet jij je handen vast naar beneden weg. Absoluut NIET doen!! Probeer het anders op te lossen. Als je paard weer zo'n streek uithaalt, gelijk huppa, naar voren weg en weer proberen aan te komen met je teugels.

Verder is het een mooi dier wat fantastisch kan lopen denk ik. Maar dat kan pas als de totale ontspanning er is Lachen

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:33

comentaar is al veel gegeven..
let op je handen veder vind ik het er ook wel goed uit zien..
als ze probeerd om hoog tekomen nieet mee geven dan ga je der juist
uitnodige om omhoog te komen je handen rustig laag houden niete laag gewoon voor je zadel
of even stelling naar binnen nemen Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:43

Ik zie, net als de rest, ook geen fijn lopend paard. Ze is er niet lekker doorheen, je hebt geen fijne verende verbinding van achter naar voor. Eerlijk gezegd zou ik zelf wat minder met absolute controle bezig zijn, en eerst vrolijk voorwaarts rijden en zorgen dat je op die basis een aanleuning krijgt.
Het zadel viel me ook op, en wellicht dat het daarmee te maken heeft, dat je zo gespannen bent in je bovenbenen ( zo lijkt het in ieder geval ). Daardoor kan je paard ook lastig loslaten in de bovenlijn, en stoor je haar in de beweging. Met als gevolg dat je je benen wat gaat optrekken, en er weer spanning bij komt.
Ik vind het wel enorm eerlijk van je, dat je alles even aan de kant zet, en eerst je paard lekker aan het lopen probeert te krijgen. Met zo'n instelling gaat het vast helemaal goedkomen ( en bovendien is het een onwijs fijn beest om te zien! ).

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:48

Ashley__ schreef:
Ik zie hier een paard lopen die niet los is door haar lijf. Als alle knopjes erop zitten, waarom loopt je paard dan idd niet lekker over de rug en niet mooi opgericht? Je zei zelf al dat je daar niet zo mee bezig was (Z oefeningen), maar als je paard ze kent, waarom is ze dan zo strak?

Ik zie op geen 1 foto een paard dat er lekker doorheen is Het valt mij op dat ze de rug nogal strak houdt. Je bent zelf volgens mij te gefocust op die voorkant. Probeer eens even lekker op lengte te rijden, even lekker voorwaarts neerwaarts, goed die achterhand erbij en rijden maar.
Rij veel overgangen, schijnovergangen, figuren, noem maar op.

Over het zadel, dat viel mij ook op.

Bij de protest foto zet jij je handen vast naar beneden weg. Absoluut NIET doen!! Probeer het anders op te lossen. Als je paard weer zo'n streek uithaalt, gelijk huppa, naar voren weg en weer proberen aan te komen met je teugels.

Verder is het een mooi dier wat fantastisch kan lopen denk ik. Maar dat kan pas als de totale ontspanning er is Lachen

Sluit me hier bij aan. Ik snap ook niet waarom je het meededeelt Z2 dat is hier helemaal niet van belang als je de foto's ziet. Protest komt ook mede omdat het bij jou ligt.

Maar daar valt aan te werken, ook ik moet nog vaak denken met rijden "los laten en met me zit rijden" , inderdaad actief voorwaarts neerwaarts rijden dmv je zit, overgangen, schijnovergangen, figuren.

Voor de rest een leuk paard en dat je maar veel van elkaar zult leren. Succes ermee!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:53

Het protest is naar mijn mening een gevolg van jou acties...

Houd je handen hoger en rustiger, wat minder streng...
Je zadel moet je echt na laten kijken, het ligt niet zoals een zadel hoort te liggen. Je benen zien er erg onrustig uit, dit kan ook tot een hoop miscommunicaties lijden...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:38

bedankt voor jullie reacties!

Als eerste met die protest foto, moet ik mijn hand wel naar beneden duwen en vast zetten, anders gaan we achter over. Dat heb ik al eens mee gemaakt en wil ik niet nog een keer, als ik mijn hand laag en vast zet komt ze niet omhoog en zodra ze terug omlaag gaat gaan de teugels ook helemaal los. Lachen

Zadel zou best eens niet fijn kunnen liggen zo, het lag goed (2maanden terug) maar ze is verschrikkelijk de breedte in aan het gaan, dus dat kan wel eens een punt zijn.

Verder wil ik even mededelen dat ik geen druk in mijn hand heb (ben inderdaad soms wat streng in mijn binnenhand, maar daar ben ik hard mee bezig en wordt daar sterk door Verle door afgestraft Haha! ), en ze verder licht in de hand is. Maar ze moet lichter in haar voorhand, dus meer omhoog.

Oprichting ben ik niet mee bezig en in de nieuwe regels staat het niveau, dus daar mede door, ja ze kent de knopjes tot en met de Z, maar dat is mijn doel en mijn punt niet, ben daar absoluut niet mee bezig. We zijn lekker back to basic en heel af en toe pakken we 5m travers of schouder binnenwaarts mee, of stukje wijken en appuyeren. Niet om de oefening, maar door reactie op been.
Daarbij ként ze de knopjes, en dus de truucjes, wil niet zeggen dat je hier een Z paard zal zien lopen.

We zijn niet voor niks back to basic Haha!

Verder is het zadel zeker een punt om even in de gaten te houden.
Verdere tips zijn zeker handig en goed, maar de meeste zijn we wel al mee bezig! Zoals de overgangen en schijn overgangen en veel figuren. Rij namelijk nooit één ronde in het zelfde tempo of uberhaupt over de hoefslag heen.

Ik hoop dat ik zo een beetje algemeen op iedereen gereageerd heb en mijn werkpunten wat duidelijker gemaakt heb. Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:46

Quir schreef:

Als eerste met die protest foto, moet ik mijn hand wel naar beneden duwen en vast zetten, anders gaan we achter over. Dat heb ik al eens mee gemaakt en wil ik niet nog een keer, als ik mijn hand laag en vast zet komt ze niet omhoog en zodra ze terug omlaag gaat gaan de teugels ook helemaal los. Lachen

vind het beetje onzin .. juist dan lijkt het me dat ze of meer in paniek raakt of dat ze eerder achterover slaat.. ga liever dan naar voren zitten en been eraan..
En indd blijven rijden , schakelen figuren enzo

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:06

suusiejj schreef:
Quir schreef:

vind het beetje onzin .. juist dan lijkt het me dat ze of meer in paniek raakt of dat ze eerder achterover slaat.. ga liever dan naar voren zitten en been eraan..
En indd blijven rijden , schakelen figuren enzo

Oh je mag het best onzin vinden hoor, maar haar protest is geen paniek.
Weet niet of je ooit op een paard gezeten hebt die achter overklapte? Is, vind ik dan, niet zo'n pretje.
Daarbij heb ik écht van alles geprobeerd om haar niet zover omhoog te laten komen, en als ik mijn hand naar voor zet en flink been geef (evt tikje met de zweep) gaat ze alleen maar meer omhoog. Als ik mijn hand omlaag zet en (echt een questie van 5sec) vast zet, komt ze niet omhoog, althans niet meer dan een halve meter. Komt ze omlaag dan is de druk gelijk van de teugels af.

Ze komt ook niet in protest op druk van de teugel, maar op momenten dat ze het moeilijk vind worden of het niet snapt en ik dus niet duidelijk ben in mijn hulpen. Bij dat laatste straf ik haar echt niet, want zij doet niets fout. Helaas voor mij heb ik een dier dat de lucht in gaat als ze het niet snapt, maar daardoor leer ik weer om duidelijker te zijn in mijn hulpen...

Het rijden, schakelen en figuren rijden ben ik al veel mee bezig Lachen

Misschien moet ik er bij zeggen (ook al is het géén excuus!) dat ze ook pas weer 2 weken weer wat meer gereden wordt, heb 2 maanden op een laag pitje gereden, omdat ik pfeiffer heb en dus na 10/15min echt dood op was. Ik heb dan ook meer gereden, om het rijden, dan om haar daadwerkelijk te verbeteren.

Maar de punten waar aan gewerkt moeten worden, worden hier gezegd en de tips om dat voor elkaar te krijgen zijn we mee bezig. Nu het allemaal nog voor elkaar krijgen. Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:25

ff in grote lijnen gelezen.. Het klinkt zo onlogisch Knipoog Ik had er ook een emoticon achter moeten doen zodat het niet bot over kwam Lachen Ben ik vergeten doe ik normaal wel..

Maar doet ze dit veel dan? Want je rukt dr natuurlijk ook in dr mond lijkt mij.. (ik maak je hierbij niet uit voor dierenbeul oid) misschien dat iemand haar hier af kan helpen?

Wel handig om er ter informatie bij te zetten van dat je haar nog niet zo lang weer onder zadel hebt Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:42

suusiejj schreef:
ff in grote lijnen gelezen.. Het klinkt zo onlogisch Knipoog Ik had er ook een emoticon achter moeten doen zodat het niet bot over kwam Lachen Ben ik vergeten doe ik normaal wel..

Maar doet ze dit veel dan? Want je rukt dr natuurlijk ook in dr mond lijkt mij.. (ik maak je hierbij niet uit voor dierenbeul oid) misschien dat iemand haar hier af kan helpen?

Wel handig om er ter informatie bij te zetten van dat je haar nog niet zo lang weer onder zadel hebt Lachen

Ik vat het ook helemaal niet bot op, bij de meeste andere paarden moet je als ze steigeren ook absoluut niet je hand vast zetten. Dat doe ik dan ook bij geen ander paard. Dus in dat opzicht; Ja het ís onlogisch, maar bij deze tot nu toe de enige manier om haar niet recht de lucht in te laten gaan.
Het is ook geen echte ruk in haar mond hoor, wel heel even veel druk, maar geen echte ruk.

Veel, veel is een groot woord, ze deed het met zadelmak maken en inrijden wel veel, daarna is het eigenlijk weg getrokken en elke keer als ze langer dan 3 weken stil gestaan heeft en weer op pakt doet ze het ook meer, maar dat trekt dan na 2 weken ook weer weg.

Nu doet ze het omdat ze weer meer aan het werk moet en doet ze het vooral als ze het heel moeilijk vind worden, bij bijvoorbeeld heel veel en heel snel verschillende overgangen na elkaar. En als ik dan ook nog vraag dat ze haar kont er meer bij moet houden, komt ze nog makkelijk omhoog.

En net als vandaag deed ze het extreem veel, ze vond het moeilijk (ze had om een of andere reden geen zin om om mijn binnenbeen te buigen en mooi op 4 benen te lopen én te schakelen, ik 'test' constant of ik haar op mijn buiten teugel heb, dus minstens 2x per ronde zet ik mijn binnen hand naar voor om te controleren, vandaag ging ze op die momenten omhoog (Ik zet mijn binnenhand ook naar voren, omdat ik weet dat ik sterk kan worden in mijn binnenhand en zo ook een controle dus voor mij zelf pof ik mijn binnenhand niet sterk maak)) en kwam omhoog. Na een paar keer bleef ze het doen ook bij dingen die ze niet moeilijk vind (gewoon rechtuit in één tempo over de hoefslag) en toen ik haar er echt door reed, dus voorwaarts maar niet rennen, kwam ze helemaal in protest en toen werd ik boos. Dan weet ik dat ik af moet stappen, want als ik boos ben (blijf dan wel rustig) doet verle niets meer. (mensen die mij niet kennen zien niet dat ik boos ben Knipoog ) Dan rij ik haar altijd in een flinke draf flink voorwaarts heel erg laag de bak door. Is ze daar braaf stap ik af. Weet van mij zelf dat ik dan niet door moet rijden, anders gebeuren er echt ongelukken.

Misschien wel handig om het er bij te vermelden idd, maar ik vind het geen excuus Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:25

Quir schreef:

Zadel zou best eens niet fijn kunnen liggen zo, het lag goed (2maanden terug) maar ze is verschrikkelijk de breedte in aan het gaan, dus dat kan wel eens een punt zijn.

Verder wil ik even mededelen dat ik geen druk in mijn hand heb (ben inderdaad soms wat streng in mijn binnenhand, maar daar ben ik hard mee bezig en wordt daar sterk door Verle door afgestraft Haha! ), en ze verder licht in de hand is. Maar ze moet lichter in haar voorhand, dus meer omhoog.

Oprichting ben ik niet mee bezig en in de nieuwe regels staat het niveau, dus daar mede door, ja ze kent de knopjes tot en met de Z, maar dat is mijn doel en mijn punt niet, ben daar absoluut niet mee bezig. We zijn lekker back to basic en heel af en toe pakken we 5m travers of schouder binnenwaarts mee, of stukje wijken en appuyeren. Niet om de oefening, maar door reactie op been.
Daarbij ként ze de knopjes, en dus de truucjes, wil niet zeggen dat je hier een Z paard zal zien lopen.

Verder is het zadel zeker een punt om even in de gaten te houden.
Verdere tips zijn zeker handig en goed, maar de meeste zijn we wel al mee bezig! Zoals de overgangen en schijn overgangen en veel figuren. Rij namelijk nooit één ronde in het zelfde tempo of uberhaupt over de hoefslag heen.

Ik hoop dat ik zo een beetje algemeen op iedereen gereageerd heb en mijn werkpunten wat duidelijker gemaakt heb. Lachen

Zadel kan dus de reden zijn dat je paard niet los is door zijn lichaam Lachen

Over dat castzetten bij protest, echt een slechte manier om dat op te lossen Waarom gaat je paard zo erg in protest? En als je paard goed op je been reageert, kun je op zo'n moment best even hard been geven, dat je weer naar voren gaat. Vast zetten is gewoon absoluut niet correct

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:46

Ik heb het precies zo leren op te lossen hoor Alice.
Teugels losgooien is een beloning voor het paard, hij is gewoon moedwillig stout en dat mag ze weten ook. Halfbroertje flikt hetzelfde en moet op dezelfde manier opgelost worden. Teugels losgooien vindt ie alleen maar prachtig, dan gaat hij ook hoger en hoger tot hij op zijn rug ligt. Natuurlijk is ie op dat moment niet aan het been Rolleyes paard is niet voor niks aan het staken Clown

Ben het verder wel eens met het commentaar, Verle moet veel meer over de rug, maar daar ben je ook mee bezig. Succes, en ik zie je mooie buitencrossfoto's ook graag nog eens verschijnen!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:12

hé daar hebben we knappe verle, het argument hierboven klopt helemaal , los gooien is gewoon NOT done zeker niet bij deze dame, je weet zelf heel hoe je het moet oplossen en het zal bij ieder paard anders zijn

ze mag zeker losser in der lijf , maar ja werken we daar niet allemaal aan,

ik zou zeker niet al te moeilijke oefeningen met haar doen maar lekker de basis dingen, veel schakelen, probeer haar wat lager en ronder in te stellen , van daaruit ga je af en toe proberen weer wat hoger in te stellen, kijk of je haar zo lekker los en aan het been kan krijgen,

jullie zijn een mooie combinatie , succes verder

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:25

veel tips zijn al gegeven. Misschien is het geen gek idee om haar eens te longeren (bijv. met pessoa). Dit helpt goed bij mijn paardje, lekker lang en los in het lijf en mooi ruggebruik.
Ik vind het trouwens, ondanks je openingspost, toch link om zonder cap te rijden op een paard dat zo in protest gaat...straks klapt ze wel eens achterover..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:36

Quir schreef:

Sorry Quir, ook ik vind het er dit keer níet fijn uitzien.. En bovendien noem ik dit geen back to basic..
Back to basic is in mijn ogen laag-rond, schakelen, over de rug, controleren, nageven, loslaten, controleren, nageven, loslaten, controlen, Rechtrichten, ontspannen, weer controleren en weer schakelen.
Dat zie ik hier niet gebeuren.. Je bent teveel gefocussed op het plaatje waardoor je gevoel er bij inschiet, en dat is een idee wat ik al vaker bij jouw heb gehad, en heb dit ook al eens aangegeven.
Je hebt níks aan een travers rijden, je hebt níks aan een middendraf rijden als dit niet van achter naar voren en over de rug wordt gereden.. je kan hiermee je paard perfect verbeteren en sterker maken, míts dit op het juiste moment en op de juiste manier ingezet wordt.
Je paard is er niet doorheen, en niet los. wat in mijn ogen goed werk voor dit paard zou zijn is laag en rond (of vw-nw, net hoe je het wil noemen) loswerken, en dan niet dat halfslachtige meer-rond-als-laag gedoe, maar écht laag. helemaal los en over de rug.
Als je back to basics wil is dat prima, zal ik de láátste zijn die je dit afraad, maar doe het dan wel góed..
Van wie heb je les als ik vragen mag?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:48

Hm, het paard is toch echt op de eerste 7 foto's mooi door de rug, alleen op de laatste paar foto's is dat niet meer het geval. Bovendien zegt Quir toch dat het losrijden niet op de foto staat, dat wil niet zeggen dat ze niet gewoon begonnen is is vw-nw. Het staat alleen niet op de foto.

Op de meeste foto's is de neus achter de loodlijn, dus nog ronder zou ik zeker niet aanraden tijdens dit deel van de training. Misschien af en toe voor de variatie. Maar dat heeft ze waarschijnlijk ook gedaan, dat kunnen we vanaf een foto niet beoordelen.

Quir had beter niet kunnen zeggen dat de knopjes van het Z2 erop zitten, dat is gegarandeerd vragen om problemen op bokt. Zonder deze zin waren de reacties hier anders geweest.

Voor wat betreft het omhoog gaan: je moet er hoe dan ook alles aan doen om het dier met 4 benen aan de grond te houden, teugels loslaten helpt daar niet bij, dus ik vind de aanpak van Quir de correcte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:42

Ik vind de merrie hier ook niet over de rug hoor Anneve
Die rug moet veel meer opgebold worden nog. Ik denk dat ze dat eerder gaat bereiken door hem lager en ronder in te stellen dan door naar het halsstrekken te rijden, want ik denk dat Verle dat best kan en reageert door zich lang te maken en dan op de voorhand zou vallen ipv de rug meer te gaan gebruiken. Maar dat kan Alice zelf beter voelen denk ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:03

Waarom mijn paard in protest gaat? Omdat dit een karakter paard is wat eerst probeert overal onder uit te komen en als ze niet wint dan pas lekker aan het werk gaat.

En ze doet het moedwillig, het is geen paniek of iets. En wat Urielle zegt over haar Wrangler, zo is Verle ook. Geef ik mijn teugels los, gaat ze alleen maar hoger en hoger, zet ik mijn hand daar neer, komt ze niet omhoog, niet hoger dan een meter dan. En nee, als zij omhoog gaat kan ik trappen met mijn been wat ik wil, hoef niet te denken dat ik daar enige reactie op krijg hoor. Knipoog

Verle moet ook meer door de rug, losser in haar lijf, maar vw-nw kan ik haar niet rijden, ze maakt zich dan zóó enorm lang dat ik haar niet meer kan rijden. Ook het hele ronde rijden zit er voor ons op dit moment even niet in, als ik haar rond rij, kan ik op die momenten nog weinig rijden, zonder dat ze gaat lopen klieren (achter de teugel gaan lopen, dus aan mijn hand ontkomen en op die momenten luisterd ze ook niet op been, zit er voor ons dus gewoon nu nog niet in, maar dat wil niet zeggen dat het geen doel is waar we niet aan werken! Want dat doen we wel en ook elke keer proberen we stukjes mee te pakken, maar ik heb niets aan paard wat achter de teugel gaat en niet meer aan het been is)

Longeer haar regelmatig, afwisselend met passoa en bijzet. Dan loopt ze beter dan onder het zadel, maar in mijn ogen niet vreemd omdat je dan precies kan zien wat ze doet en ahar op die momenten meteen door laten gaan.

Daarbij voelt ze ook veel losser dan ze op de foto's er uit ziet, als je er op zit, voelt ze als een gummy bal. En ik rij veel dieren, maar weinig die zo los en soepel lopen als deze, al vertelt het beeld wel wat anders!

Losrijden is altijd heel laag, met de neus over grond. Eerst spieren oprekken en warm maken, voor we haar aan het werk zetten.
En ik kan haar niet aan het werk houden als we door rijden zoals met losrijden, dan maakt ze zich zo enorm lang, valt ze voor over, omdat ze kracht mist. En ik kan haar dan niet bij elkaar houden.
Ronder kan ik haar dus niet rijden zonder dat ze achter de teugel duikt, we zijn daar wel mee bezig, maar nu gaat het nog niet.

Mijn cap, ach ik weet het. En als ik voel dat Verle echt in staking gaat, ga ik ook niet verder tot ik mijn cap op heb hoor.

Buitencorss foto's komen nog wel vaker, we doen niets liever dan door de bossen rijden en racen. Haha!
En we hebben geen haast in de dressuur en we springen hier en daar ook nog wel eens een sprong. ik ben geen wedstrijd ruiter meer, verle is wel een wedstrijd paard, dat is de enige reden waarom ik haar 2/3 keer in de week nog een beetje serieus aan het dressuur werk zet. En natuurlijk ook voor de controle en dat ze wat braver blijft in het algemeen. Maar dressuur alleen is geen doel voor ons meer. Knipoog

En Dresslover, ik weet dat je het niet eens bent met mijn manier van rijden, dat mag. Maar ik hou niet van de manier van rijden zoals jij rijd. Ik zie liever een paard wat langer is en er nog niet helemaal door, omdat we nog niet zo ver zijn, zoals Verle. Dan een paard wat helemaal rond in de nek is en er (vind ik) geforceerd uit ziet en overal door heen vliegt, omdat jury's dat graag zien. Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:38

Quir schreef:
En Dresslover, ik weet dat je het niet eens bent met mijn manier van rijden, dat mag. Maar ik hou niet van de manier van rijden zoals jij rijd. Ik zie liever een paard wat langer is en er nog niet helemaal door, omdat we nog niet zo ver zijn, zoals Verle. Dan een paard wat helemaal rond in de nek is en er (vind ik) geforceerd uit ziet en overal door heen vliegt, omdat jury's dat graag zien. Lachen

Quir, hier ga je me te ver. Jij zet foto's op bokt, ik geef commentaar. Overigens inhoudelijk hetzelfde als anderen in dit topic. Dat ik toevallig eerder commentaar heb gegeven in een van jouw topics wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met jouw manier van rijden. Dat wil alleen zeggen dat er ruimte over is voor verbetering. Ten tweede weet jij niet hoe ik rijd, en al helemaal niet waarom ik rijd zoals ik rijd. Dus geef geen oordeel over iets waar je geen weet van hebt. De enige reden dat ik met mijn paard door de klasse's gevlogen ben is omdat ze technisch gewoon goed voor elkaar is. Niet omdat ik zgn. rijd op een manier waarop 'de jury's dit graag zien'. En de enige reden dat jij dat niet doet, is omdat jouw paard technisch nog niet voldoende voor elkaar is.
Als je foto's hier neer zet kun je commentaar verwachten, als je daar niet tegen kan moet je geen foto's neer zetten, en al helemaaaaaaal geen ander bekritiseren. Het spelletje: 'kijk 's naar je zelluf' speelt men nl. op de basisschool. Die ben ik -en jij volgens mij ook- inmiddels toch wel ontgroeid.

Als je verder nog iets had over mij en mijn manier van rijden graag via pb, want dit is een beetje kinderachtig. En verder: je kan beter eerst vragen over het hoe en waarom, zodat je weet waar je over praat. Dan sla je ook niet zo'n modderfiguur als je nu doet.
Verder ga ik géén moeite meer doen om je nog bruikbare tips te geven, als je toch eigenwijs en wel blijft zeggen dat iedereen ongelijk heeft moet je dat vooral doen. Maar dan lijkt het me nutteloos nog topics op HAW te openen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:44

DresslOver schreef:
Quir schreef:

Quir, hier ga je me te ver. Jij zet foto's op bokt, ik geef commentaar. Overigens inhoudelijk hetzelfde als anderen in dit topic. Dat ik toevallig eerder commentaar heb gegeven in een van jouw topics wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met jouw manier van rijden. Dat wil alleen zeggen dat er ruimte over is voor verbetering. Ten tweede weet jij niet hoe ik rijd, en al helemaal niet waarom ik rijd zoals ik rijd. Dus geef geen oordeel over iets waar je geen weet van hebt. De enige reden dat ik met mijn paard door de klasse's gevlogen ben is omdat ze technisch gewoon goed voor elkaar is. Niet omdat ik zgn. rijd op een manier waarop 'de jury's dit graag zien'. En de enige reden dat jij dat niet doet, is omdat jouw paard technisch nog niet voldoende voor elkaar is.
Als je foto's hier neer zet kun je commentaar verwachten, als je daar niet tegen kan moet je geen foto's neer zetten, en al helemaaaaaaal geen ander bekritiseren. Het spelletje: 'kijk 's naar je zelluf' speelt men nl. op de basisschool. Die ben ik -en jij volgens mij ook- inmiddels toch wel ontgroeid.

Als je verder nog iets had over mij en mijn manier van rijden graag via pb, want dit is een beetje kinderachtig. En verder: je kan beter eerst vragen over het hoe en waarom, zodat je weet waar je over praat. Dan sla je ook niet zo'n modderfiguur als je nu doet.
Verder ga ik géén moeite meer doen om je nog bruikbare tips te geven, als je toch eigenwijs en wel blijft zeggen dat iedereen ongelijk heeft moet je dat vooral doen. Maar dan lijkt het me nutteloos nog topics op HAW te openen.

Doe het zelf dan ook, ga geen commentaar geven op deze manier, als ik jouw manier van rijden niet moet. Vraag zelf dan ook eerst waarom ik zo rij, je doet zelf wat je zelf niet wilt. Jij vond foto's van een tijd terug wel goed, maar dán zie je niet dat ze helemaal der eigen zin ging. Ik haar niet zo liet lopen, geen stuur, gas of rem had.

er is zeker ruimte van verbetering, en accepteer commentaar, maar jouw commentaar ben ik toch vaak wel een beetje zat, want het is nooit goed. Haha!
Ik ben geen GP ruiter, zal ik nooit worden en wil ik absoluut niet zijn. Nooit.
Ik heb nu voor dit moment mijn manier van rijden gevonden dat verle gewoon een beetje loopt en doet wat ik vraag, immers stap zelf maar op, je zal het geen rondje volhouden Knipoog Niet omdat je niet kan rijden, want dat hoor je mij niet zeggen. Maar dat je Ver niet kan rijden zoals jij rijd en dat je Verle niet in die houding kan dwingen die jij wil.

En je bent een beetje aanvallig Haha!
Ik zeg nergens dat je niet rijden kan en ook nergens dat ik jouw manier van rijden niet accepteer, ik rij alleen niet zo en het is mijn manier van rijden ook absoluut niet, wil ik niet en kan ik op verle niet eens.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:53

ik vind het een mooi paardje
je weet zelf waar je aan moe werken
ik vind al deze reacties een beetje nergens opslaan na 2 of 3x weet ze ( Quir ) het zelf toch ook wel !!