Bitwondje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonxLuna

Bitwondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:31

Mijn shetje heeft een bitwondje gekregen
alleen nu rij ik dus zonder bit totdat het genezen is.
Alleen het probleem is dat ze heel sterk is het is dan wel een shet maar als ze lekker aan het galloperen is krijg ik haar echt niet meer terug nu ik zonder bit rij ook halthouden lukt egt niet meer alleen als ik haar in een volte draai of tegen de muur zet. Ze loopt gewoon overal doorheen nu ik bitloos rij.

misgien hebben jullie tips om een pony op een andere manier stil te zetten of hoe een bitwondje sneller geneest.

Ik hoor het graag!

Groetjes Sharon

Evel_Knievel

Re: Bitwondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:33

hoe zet jij je pony stil dan? Door heel hard aan het bit te trekken?

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:34

Ik ga doorzitten maak me zwaar zeg hoo en trek aan me teugels niet zo hard natuurlijk maar als ik dat nu doe loopt ze gewoon door of in stap maar halthouden doet ze niet

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:35

kleine ophoudingtjes maken.
en miss tog even wachten met de galop als ze daar zo doet.

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:37

jaa, heb het ook al geprobeerd aan het halster met commando ho maar als ik dan stop met lope duwt ze me helemaal om of gaat ze renne en dan hou ik der egt niet meer

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:45

Uit je laatste reactie lijkt alsof jij totaal niet de baas bent over je beestje, daar zou ik eerst eens aan gaan werken.

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:48

jaa ik ben ook pas half jaartje ofzo met der bezig maar het is gewoon een nogal sterk beest die dat ook egt weet en dat ook gebruikt maar ik ben de enigste zeg maar die wat met der doet er is nog nooit iets met der gedaan dus tis allemaal wel moeilijk maar t gaat al steeds veel beter maar moet er wel aan werken vooral nu zonder bit met zo een sterke shet. Want ze is vooral sterk in der mond ze trekt altijd heel erg maar ik rij der nu met meerdere mense en die helpen me er ook nu mee enzo dus t gaat al steeds beter.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:22

Wat heel goed werkt tegen de wondenjes is uiercreme of uierzalf. Dit is heel goed voor de wondjes omdat het de huid heel soepel maar wel sterk maakt. Het zorgt voor een goede doorbloeding.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:23

wondjes klinkt beter dan wondenjes denk ik:P

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:39

miss een draadje over zijn neus spannen en daar de teugels aan doen, zodat het snijd.
en dan stopt die er wel senl mee.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:44

Is dat jou manier om problemen op te lossen? Je pony mishandelen?

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:45

Inderdaad macchiato, zo werkt dat al helemaal niet
heb respect voor je paard dan heeft die dat ook voor jou.

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:45

neej, natuurlijk niet
maar je moet ook een rusrtige hand hebben en zagt.

CxArabique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:37

Gebruik je stem doormiddel van 'm zwaar te maken dat is niet alles maar je pony reageert er hopelijk wel op. En geef kneepjes in de teugels niet meteen het hele bit uit z'n mond trekken. Als hij dan nog niet luistert, moet je wat duidelijkere kneepjes geven.
Dit is de manier hoe ik het heb geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:44

Wat voor een bit heb je? Sommige bitten hebben zo'n systeem bij de ringen dat er erg makkelijk velletjes tussen komen of je nu een harde hand hebt of niet. (ben alleen even kwijt welke trensjes dat nu waren...)

Wat dan helpt is rubbere bitringen en de mondhoeken soepel krijgen met een cremé.

Ik vind het trouwens een goed idee van je om de mondhoeken rust te geven door zonder bit te gaan rijden. Op welke manier rij je bitloos en heb je dat vaker gedaan met haar?
Hoe reageert ze op het bit? Kun je haar dan wel makkelijker stoppen en volte's laten draaien zonder steng te zijn met je hand?

Als een paard veel op de teugelhulpen word gereden zonder gewichts en been hulpen word de overstap naar bitloos al een stukje moeilijker. Daarnaast is niet elke manier geschikt om echt te gaan rijden ipv wat rond hobbelen.

De eerste keren dat ik zonder bit ben gaan rijden met een touwhalster ging stoppen wel maar een volte hoefte ik niet te proberen. Met meer grondwerk, oefenen en een hoofdstel wat fijnere hulpen geeft kan ik hem bijwijze van spreken op een postzegel laten draaien.

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:39

ik heb een enkelgebroken watertrensje. Ik ben net ff gaan zoeken en ik heb rubbere bitringen gevonden dus als de wondjes genezen zijn ga ik daar wel mee rijden. Ook ga ik uierzalf regelen. Ik moet wel zeggen nu ik zonder bit rij me pony veel vrolijker tijdens het rijden is en er veel meer plezier in heeft alleen het probleem is dat ze zo sterk is.
Vroeger toen ik net begon met rijden ben ik niet meteen met bit gaan rijden omdat ze dat allemaal maar eng en raar vond. Later toen het rijden goed ging en ze me ook helemaal vertrouwde op haar rug, ben ik toch op bit overgestapt ook als ik een stukje langs de weg ga ofso vind ik een bit wel wat veiliger maar daar heeft ze nu dus wondjes van gekregen. Maar ik ga nu het vanmiddag ff proberen met jullie tips!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:55

Misschien dat je het met grondwerk kan oplossen, het doorlopen en niet willen stoppen. Dat probleem had ik ook. Na het grondwerk weer begonnen eerst met stap daarna draf en galop. Dit hielp prima.

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:56

okee ik ga het straks allemaal ff proberen

SharonxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:36

Ik heb vandaag gereden en het ging egt veel beter. Ik liet haar vooral halthouden met me stem en dan verzet ze zich totaal niet maar als ik aan me teugels ga trekken dan word ze geiiriteert en gaat ze terug trekken maar als ik gewoon hooo zeg dan stopt ze. Ik ging het eerst met stap opbouwen toen met draf daarna met galop en t gaat egt veel beter! ik ga het zo ff met vasaline insmere. Maar misgien blijf ik wel gewoon bitloos rijden omdat ik met die shet alleen recreatief rij en op de manege wedstrijden enzo. Want bitloos vind ze het egt veel fijner maarja als ik de weg op ga ga ik natuurlijk wel met bit. maar bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:41

Fijn dat het zo goed ging, hoop dat het alleen maar beter gaat zo Lachen

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:31

Jezelf goed zwaar maken en handen netjes naar je toebrengen en aan en ontspannen vooral niet blijven trekken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:44

SharonxLuna schreef:
jaa, heb het ook al geprobeerd aan het halster met commando ho maar als ik dan stop met lope duwt ze me helemaal om of gaat ze renne en dan hou ik der egt niet meer

Dat moet je eerst oplossen. Als ze door je heen wil denderen zet je door tot ze stil staat en dan zet je haar achteruit. Dan stap je weer weg en blijf dit herhalen tot ze goed meeloopt en reageert op ho.

Edit: Het gaat al beter lees ik. Dat is fijn. Nu wel consequent blijven.

Makita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:34

Judith_ schreef:
Wat voor een bit heb je? Sommige bitten hebben zo'n systeem bij de ringen dat er erg makkelijk velletjes tussen komen of je nu een harde hand hebt of niet. (ben alleen even kwijt welke trensjes dat nu waren...)

Wat dan helpt is rubbere bitringen en de mondhoeken soepel krijgen met een cremé.

Ik vind het trouwens een goed idee van je om de mondhoeken rust te geven door zonder bit te gaan rijden. Op welke manier rij je bitloos en heb je dat vaker gedaan met haar?
Hoe reageert ze op het bit? Kun je haar dan wel makkelijker stoppen en volte's laten draaien zonder steng te zijn met je hand?

Als een paard veel op de teugelhulpen word gereden zonder gewichts en been hulpen word de overstap naar bitloos al een stukje moeilijker. Daarnaast is niet elke manier geschikt om echt te gaan rijden ipv wat rond hobbelen.

De eerste keren dat ik zonder bit ben gaan rijden met een touwhalster ging stoppen wel maar een volte hoefte ik niet te proberen. Met meer grondwerk, oefenen en een hoofdstel wat fijnere hulpen geeft kan ik hem bijwijze van spreken op een postzegel laten draaien.

maar die bitriingen helpen alleen ervoor dat je het bit niet aan de ene kant er een heel stuk uitrekt
dat is niet voor dat tie geen wordjes krijgt!!!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:39

Ik denk dat het ook een hele goed oefening is om goed op je zit te gaan rijden. Rijd je in de bak? Dan is het misschien een veiliger idee voorjezelf.
Ben je band dat je je pony niet kan houden. Probeer in het begin de gangen even te vermeiden, later als je meer vertrouwen in je pony'tje krijgt kan je het nog eens proberen. Misschien kan je hem even longeren/losgooien dat ie al los is en misschien even z'n ei kwijt?
Ik lees dat het nu beter gaat, zorg dat je in jezelf en je pony gelooft dat jullie het kunnen en het komt helemaal goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:37

Citaat:
maar die bitriingen helpen alleen ervoor dat je het bit niet aan de ene kant er een heel stuk uitrekt
dat is niet voor dat tie geen wordjes krijgt!!!

Als je bitringen nodig hebt om te voorkomen dat je anders het bit door zijn mond trekt zou ik nog eens heel goed nadenken over je rijstijl Nagelbijten / Gniffelen

Bitringen kunnen wel degelijk voorkomen dat de velletjes in de mondhoek tussen het bit komt.