Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard/pony wegdoen wanneer je 18 word en je paard wegdoen als je niet verder denkt te komen met wedstrijden?

ja ik doe mijn pony/paard weg als ik 18 word
9 (4%)
nee ik doe mijn pony/paard niet weg als ik 18 word
90 (47%)
ja ik doe mijn paard/pony weg als ik denk niet meer verder tekomen met wedstrijden
7 (3%)
nee ik doe mijn paard/pony niet weg omdat ik niet meer verder denk tekomen met wedstrijden.
44 (23%)
nee ik hou mijn oude paard/pony maar ik neem er een paard/pony naast die wel aan mijn nieuwe eisen voldoet.
39 (20%)

Totaal aantal stemmen: 189

Daantje

Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:40

Nou aangezien ik al een tijdje met deze vragen zit stel ik ze dan toch maar.
Ik hoor het steeds meer dat als mensen 18 worden
of mensen denken dat ze niet meer verder met hun paarden komen met wedstrijden ,
dat ze dan hun paard/pony wegdoen en een ander nemen.

Ik zelf moet er niet aandenken om mijn haflinger om zo'n reden weg te doen.
Maar daarom ben ik nog wel nieuwschierig naar de hoe en waarom van andere mensen.

Dus daarom heb ik dit topic gemaakt,
Ik hoop dat we hier een fatsoenlijke discussie kunnen houden en iedereen ieder in zijn waarden laat.

groetjes danielle

ZusJacobs

Re: Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:42

Ik rijd miss. geen wedstrijden, maar zoalng ik mijn pony kan onderhouden loopt ze hier op het erf.
geen denken aan om haar weg te doen, als ze niet meer aan de eisen voldoet, ik kan verder op mijn moeders paard of een verzorgpaard zoeken.
groetjes Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:44

Nee ik zou mijn paarden nooit weg doen omdat ik wedstrijden oid wil rijden. Daarom heb ik het wedstrijd rijden al opgegeven. Een dier kies je voor het leven niet voor even!
Ik vind het een ander verhaal als je werkloos oid raakt, dan heb je geen optie maar een reden als ik ben 18 of ik wil wedstrijd rijden nee niet mijn keus.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:45

Ik zou mijn pony nooit weg doen voor de sport, heb zowiezo ook geen ambities daarin.
Mijn pony is belangrijker dan de punten Lachen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:49

Ik zou mijn pony alleen wegdoen als ik er zelf geen plezier meer in heb.
Dus als ik met tegenzin ga rijden, steeds ruzie heb etc.

Zolang ik en mijn pony er beide nog lol in hebben, zou ik hem nooit wegdoen Lachen

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:51

Als jouw pony/paard niet bij jouw ambities past, en je bijvoorbeeld echt wedstrijden wil rijden en dat echt niet lukt en hierdoor je plezier verliest, denk ik dat het zoiezo eerlijker is als combinatie om het paard/pony weg te doen.
Dat is altijd beter dan er elke x weer gefrustreerd af te stappen omdat je dingen eruit wil rijden die niet lukken,telkens in gevecht moet gaan enz.
Dan is het eerlijker tegenover het dier om een baasje te zoeken die wel andere ambities heeft.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:53

Jill_ schreef:
Als jouw pony/paard niet bij jouw ambities past, en je bijvoorbeeld echt wedstrijden wil rijden en dat echt niet lukt en hierdoor je plezier verliest, denk ik dat het zoiezo eerlijker is als combinatie om het paard/pony weg te doen.
Dat is altijd beter dan er elke x weer gefrustreerd af te stappen omdat je dingen eruit wil rijden die niet lukken,telkens in gevecht moet gaan enz.
Dan is het eerlijker tegenover het dier om een baasje te zoeken die wel andere ambities heeft.

ik vind zelf dat je dan je ambities ietsje bij moet schroeven Bloos

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:56

Daar ben ik het niet mee eens. Veel pony's zijn gewoon niet geschikt om (normaal!) op een hoger niveau te kunnen komen. Ze beschikken niet over de leeftijd/kwaliteiten/karaktereigenschappen die een sportpony zou moeten hebben. Dan vind ik het juist eerlijk dat je 'm wegdoet in plaats van je ambities aan 'm op te dringen. Als de pony een fijn nieuw baasje krijgt die wel daarbij past, dan is dat toch juist veel fijner?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:58

Maar jij hebt geen garantie dat na verkoop je dier goed terecht komt en niet in de handel terecht komt. Neem alleen al dat verhaal van Ymke. Overigens vraag ik me ook af of mensen wel om hun dier geven? Het dier is niet goed genoeg dus hup doe maar weg?

QueenE

Ik zou het ook nooit doen, ik rij wel wedstrijden maar ga straks gewoon met mijn pony bij de paarden rijden. En dan zie ik wel hoe ver ik kom. Maar ik kan me op zich best voorstellen dat als je echt verder wilt in de sport je dat niet met elk paard kan, en zoals Jill_ dat al zegt dat het dan eerlijker is om een ander paard te zoeken. Je moet er wel plezier in houden, of dat nou tijdens wedstrijden is of tijdens een buitenrit.
Wat nou als je paard een blessure krijgt en nooit meer bereden kan worden, de meerderheid zal dan op zoek gaan naar een ander paard, ook de recreatie ruiters. Maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.

Jill_

Ja maar veel mensen verliezen dan hun plezier, als je bijvoorbeeld je pony gekocht heb om daarmee de sport in te gaan, en dit wil niet lukken, en je heb voor jouw gevoel alles geprobeerd.
Dan zou je al je ambities op moeten geven, en ik persoonlijk zou zonder die ambities geen plezier meer hebben in het rijden

Dan is het toch fijner voor die pony om een fijn ander leventje te krijgen, zonder die prestatiedruk

Mosh

Weetje wat ik zonde vind ? Al die brave pony's die na hun carrière verslijten in de wei terwijl ze een ander ruitertje nog veel plezier kunnen brengen. Alleen maar omdat de eigenaar zo egoïstisch is om het dier voor zichzelf te houden, bang er een schuldgevoel aan over te houden..

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:00

Toen ik 18 werd heb ik het jaar uitgereden bij de pony's. Daarna moest ik stoppen bij de ponyclub en met de wedstrijden. Mijn pony heb ik gehouden en ben recreatief blijven rijden. Nu, 13 jaar later, heb ik hem nog. Hij is inmiddels 31.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:00

Ik heb geen eigen paard maar heb over deze vraag weleens na gedacht! Ik ben een wedstrijdruiter, kan ook niet zonder! Maar wat als mijn paard niet meer mee komt, wat dan..pff het lijkt me zo onwijs moeilijk! Maar ik zou zelf geen plezier meer hebben in het paardrijden als ik alleen maar buiten kan rijden..en dan vind ik dat mijn paard beter verdiend..en als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik er gewoon 1 bij kopen en een verzorger zoeken voor het andere paard..maar dat is niet reeel denk ik..dus ja ik zou voor een nieuw paard gaan en een geweldig nieuw thuis zoeken voor mijn oude paard!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:01

MISTRAL94 schreef:
Maar jij hebt geen garantie dat na verkoop je dier goed terecht komt en niet in de handel terecht komt. Neem alleen al dat verhaal van Ymke. Overigens vraag ik me ook af of mensen wel om hun dier geven? Het dier is niet goed genoeg dus hup doe maar weg?

Als je je niet gelukkig voelt in een relatie ga je daar toch ook niet mee verder?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:02

Mosh schreef:
Weetje wat ik zonde vind ? Al die brave pony's die na hun carrière verslijten in de wei terwijl ze een ander ruitertje nog veel plezier kunnen brengen. Alleen maar omdat de eigenaar zo egoïstisch is om het dier voor zichzelf te houden, bang er een schuldgevoel aan over te houden..

Ik vind dit een vreemde opmerking om eerlijk te zijn. Doe jij je een huisdier ook weg als het dier anders is dan jij verwacht?
En leg eens uit wat is het voor straf als een pony lekker op de wei mag genieten?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:02

MISTRAL94 schreef:

In mijn ogen geef ik dan juist om mijn dier. En daarom zoek ik ook een geschikt baasje. Tot nu toe is dat heel goed gelukt! 3 Pony's zijn terug gegaan naar de oude eigenaar en de rest is nooit doorverkocht (of wij hebben geprobeerd het doorverkopen in goede banen te leiden!).
De pony's zijn gelukkig en ik met mijn nieuwe paard. Ik snap niet zo goed wat er tegen de handel in paarden is, net alsof het een crime is om een fijn baasje te zoeken die beter bij het paard past dan de huidige eigenaar..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:05

Nee, dan doe ik het niet meteen weg. Eerst zoeken naar een andere oplossing. Als die oplossing toevallig bij een ander persoon ligt zie ik het bezwaar er niet van in om het dier daar verder te laten leven.

Er is opzich niets met in de wei staan. Maar wel als de pony altijd veel gereden is, conditie heeft en in de belangstelling gestaan heeft. Die zijn niet anders gewend, waarom zou je dat dan willen veranderen als het dier nog kerngezond is..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:05

QueenE schreef:
MISTRAL94 schreef:

Als je je niet gelukkig voelt in een relatie ga je daar toch ook niet mee verder?

Maar diegene waar ik een relatie mee heb is niet afhankelijk van mij en een dier wel. Overigens kun je ook dingen bijstellen je kunt ook samen leuke dingen gaan doen ipv alleen maar aan jezelf denken en wedstrijd willen rijden wat ook nog eens ten koste van het paard kan gaan. Tenslotte hoef je alleen maar rond te kijken op het wedstrijdterrein om te zien hoe goed sommige mensen met hun paarden om gaan als ze uit de proef komen en die bleek tegen te vallen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:09

Ik zou dat nooit doen.
Sowieso zou ik het toch al leuk vinden als ik op het niveau kom wat mijn paard kan (Ze heeft in het verleden M2 gelopen). Ik zou graag wel verder willen. En misschien kan ze dat ook wel. Kan ze dat niet ga ik lekker wat anders doen met dr. Ik heb tenslotte niet enkel een paard om wedstrijden mee te rijden. Maar als ik ruimte zou hebben (op financieel gebied, maar ook qua tijd) zou ik er een ander paard er bij kopen.

Maar aan de andere kant kan ik dat nu niet zeggen. Wie weet zijn tegen die tijd mijn ambities wel anders. Misschien zijn mijn gedachten heel anders en zit ik in een hele andere tak van de paardensport.
En zodra je de keuze zou moeten maken zul je er misschien ook wel anders over denken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:10

Citaat:
Maar diegene waar ik een relatie mee heb is niet afhankelijk van mij en een dier wel. Overigens kun je ook dingen bijstellen je kunt ook samen leuke dingen gaan doen ipv alleen maar aan jezelf denken en wedstrijd willen rijden wat ook nog eens ten koste van het paard kan gaan. Tenslotte hoef je alleen maar rond te kijken op het wedstrijdterrein om te zien hoe goed sommige mensen met hun paarden om gaan als ze uit de proef komen en die bleek tegen te vallen.

En als jij nu een baan krijgt en jij hebt een hond thuis zitten..een hond die weg zit te kwijnen, want jij hebt het zo druk met je nieuwe baan (en nee er kunnen geen afspraken gemaakt worden met je nieuwe baas om minder te werken) en je broer zou zo graag een hond willen, heeft er ook alle tijd voor..zou jij dan zo egoiistisch zijn naar je hond en zeggen: jij bent van mij en blijft van mij..of zou jij hem een heerlijk leven geven bij je broer waar die alle aandacht krijgt!? Dat laatste toch mag ik hopen? Zo is het ook met een paard..ik heb een paard gereden en ben gestopt met hem omdat ie gewoon niet meer mee kwam in de sport..de eigenaar heeft hem toen verkocht..hij staat nu op een manege voor gehandicapten en ik durf hardop te zeggen dat ie daar zoveel gelukkiger is dan alleen op zijn wei!!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:11

Niet alles over één kam scheren Knipoog

Een dier is afhankelijk van je ja, maar ik geloof niet dat mijn paard het uitmaakt door wie het verzorgt wordt MITS het op dezelfde manier gaat, dus met respect.
Als mijn paard kreupel zou raken doe ik haar niet meteen weg. Ik probeer eerst iets anders, maar als dit nou niet bevalt? Ik zal je een voorbeeld geven:

Een aantal jaar geleden kochten wij een pony van iemand hier op bokt. Het ging erg goed met ons, de pony had altijd energie zat. Op een gegeven moment raakte ze kreupel, ze moest boxrust. Na een tijd revalideren werd ze alleen maar gekker, ze kon slecht alleen, brak de box af, plette me als ik moest stappen en eropzitten in het verkeer was ook niet veilig meer. Ze werd alleen maar drukker, ze kon haar ei gewoon niet kwijt en op den duur maakte dat haar tot een heel zuur paard. Voor de sport was ze niet geschikt meer. Ik kreeg een bericht van de oude eigenaar, dat ze daar wel terugkon. We hebben haar daar heengebracht. Ze wordt nu bereden, weliswaar op een ander niveau, niet meer springen en buitenritten in een rustige omgeving. Ze ziet er heel gelukkig uit en ik weet zeker dat ik dat haar niet had kunnen geven! Wij wonen aan een drukke weg, hebben geen land en ook geen maatje voor haar.

Kun je mij vertellen wat ik fout heb gedaan ?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:12

Ik zou mijn pony nooit wegdoen voor de wedstrijden..
Kan ook met mijn pony tussen de paarden starten! En dat vind ik dan een kunst. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:12

Nou ten eerste denk ik erover na voordat ik een dier aanschaf. Ten tweede vind ik het een ander verhaal als mijn dier binnen de familie blijf. Zo blijf je overzicht houden of je dier het wel goed heeft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:13

Leg eens uit Mosh waar scheer ik iedereen over 1 kam?