zo als ik al schreef... mijn haflinger loopt gewoon door de hackamore heen.
ik heb kort geleden een s hackamore gekocht, ik wil gewoon erg graag zonder bit rijden. ik vind het verschrikkelijk dat stuk staal in zijn mond! ik rij alleen buiten en heb alleen een rem nodig.
in het begin ging het best goed, ik kreeg hem goed terug vanuit gallop en voelde me veilig.
maar sinds een paar maanden rent hij er gewoon door heen. vooral als ik samen rij met een ander paard.
laatst moest ik er gewoon met me hele gewicht aan gaan hangen en trekken... ik kreeg hem simpel weg niet terug en we naderden een weg. voor noot heb ik nu het bit er maar weer in gehangen omdat het gewoon niet meer veilig was.
ik wil graag bitloos rijden.. hebben jullie tips??? of is mischien een ander hoofdstel een optie voor ons. ik zie zo veel soorten bitloos. alle tips zijn welkom

liefs Paula
. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, hoor, maar het is wel wat ik regelmatig om me heen zie.
, maar na heel veel oefening kan ik hem op zit laten stoppen. Heb eerst ook mijn teugels en mijn stem ook gebruikt, hoor, anders liep hij ook door. Oefenen, oefenen, oefenen. En geduld hebben. Ben nog nooit mijn geduld verloren. Overigens heb ik hier ook geen hulp bij gehad, want mijn vorige instructrice werd ziek en ik wilde echt verder, dus dan maar in mijn uppie. Geloof me, ik vond het heeeeeeeel moeilijk, maar ik geef niet snel op
hahah. het terug nemen op de zit ben ik nu aan het oevenen en een beetje aan de teugel dat hij iets sierlijker loopt. ik wil niet meteen alles te gelijk doen. hij is ook echt na een half uur bek af! want hij moet natuurlijk ineens na denken en andere spieren gebruiken. als we normaal in het bos rijden is hij na 2 uur fanatiek nog niet moe. op les lijkt me wel heel fijn. maar hier in de buurt (hangelo ov) kan ik moeilijk mensen vinden die mij ook daatwerkelijk doelgericht kunnen helpen. ook op bitloos is niet echt iets hier in de buurt.