bulck schreef:hetgeen hier gezegd wordt kan helpen, maar aangezien hier vermeld wordt dat hij constant schrikt denk ik niet dat eerdere zaken echt doeltreffend zijn. zelf hah ik hetzelfde voor met een jong paard dus echt veel aan te schakelen valt daar nog niet mee, en echt dwingen met men been veroorzaakte eerder protest, ofwel wegrennen of gewoon staken en omkeer. dus begrijp een beetje de problematiek waar ze mee te maken heeft. de voorstellen zijn niet verkeerd, begrijp me niet verkeerd. maar een paard is en blijft een vluchtdier. ik ben daarom begonnen met vreemde voorwerpen tijdens de training in te werken, een zeil om over te stappen, paraplus in een bak, radio op en aan laten zetten. felle kleuren en rare voorwerpen. eerst doe ik gewoon grondwerk waarin hij mij leert vertrouwen dat er niets gebeurt als hij gewoon rustig blijft en me volgt. ik zou zoiets aanraden. Het schrikken is hard verminderd, waar hij vroeger echt raar deed (vnl in een vreemde binnenpiste) durft hij zich nu nog wel eens opspannen maar de "gevaarlijk" toeren zijn er vanaf.
Hee..
Bedankt dit ben ik nu tegenwoordig ook aan het proberen..en het helpt wel..
hij doet al veel braver.. en aangezien mijn paard niet echt een perfect dressuur paard is en hij alleen de basis kent is dit een goeie tip
X