Pijnlijke enkels tijdens en na rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Pijnlijke enkels tijdens en na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:43

Het is heel gek. Ik heb sinds maand of 2 regelmatig pijnlijke enkels na het rijden. Het begint meestal na zo'n 15 min en als ik klaar ben ik met rijden heb ik er nog een tijdje last van. Het doet dan zeer in m'n enkel bij die knobbel (bot) aan de buitenkant en trekt wat omhoog..

Ik heb de afgelope maanden geen nieuwe chaps/schoenen, geen nieuwe beugels, geen nieuw zadel, ben niet door m'n enkel gegaan...
Wel had ik eerder regelmatig al last van m'n enkels als ik met gympen reed, daarom doe ik dat eigelijk nooit meer.

Iemand enig idee waar het van zou komen?
Ik heb zelf al een beetje zitten denken, misschien zijn m'n jophurs versleten en geven ze niet genoeg steun meer. (ze zijn ook wel al oud). En ik merk ook wel dat ik m'n enkels 'in-knik' naar binnen, zodat m'n tenen netjes naar voren wijzen, maar volgens mij deed ik dat altijd al..

mariz

Re: Pijnlijke enkels tijdens en na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:49

het zou best van je joppers kunnen komen, en mischien toch overbelasting.
ik heb het zelf gehad tijdens de paardenvierdaagse, ik had een grote ei op me enkel gekregen, was helemaal gezwollen, deed echt zeer.. heb toen de beugel riemen een gaatje langer gedaan om me gewrichten wat te ontlasten en toen ging het wel weer.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:50

ik krijg hier last van als ik mn beugels te kort heb. Misschien je beugels een gaatje langer proberen?
Edit; Mariz was me voor Bloos

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:50

Ik heb er ook soms last van. Ben eigenlijk ook benieuwd hoe dit komt Lachen.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:24

heb er ook erg veel last van gehad toen ik weer begon met rijden maar dit kwam denk ik doordat ik het rijden gewoon niet meer gewend was.
zou idd ook door de beugels kunnen komen of door de schoenen/laarzen
misschien toch gewoon kwestie van uitproberen en anders als je echt last blijft houden dan toch maar naar de dokter gaan voor alle zekerheid je kunt dan toch beter het zekere voor het onzekere nemen Haha!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:58

ik heb hier ook last van als ik niet met stevige schoenen/laarzen rij. Met mijn joppers heb ik meer last dan dat ik met stevige stal/rijschoenen rijdt.. Maar ik heb dan ook zwakke enkels Boos!
Dus miss een keer stevige schoenen proberen??

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:00

Ik zou idd een keer kijken of je er met (leren)laarzen geen last van hebt? Het voordeel van leren laarzen is dat ze naar de vorm van je voet/been gaan zitten en dus veel steun aan hebt. Je beugels idd een gaatje langer doen. en anders eens een weekje zonder beugels rijden zodat je enkels even tot rust komen? Kijken of het daarna beter gaat? Lachen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:02

as ik met te korte beugels rijd krig ik er last van

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:33

ik heb altijd last van me enkels gekregen als ik ging proberen mijn tenen naarbinnen te houden. bleek achteraf dus dat dat niet vanuit je enkels, maar vanuit je heupen moest.. misschien ben jij daar de laatste tijd ook mee bzig geweest? en verder met het lichtrijden je niet afzetten op de beugels.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:39

Pfff, ik krijg zelf om 2 redenen last van m'n enkels als ik rij: Spierpijn, gaat na wat opwarming meestal weer weg, maar volgens jouw verhaal begint het dan juist, dus die valt af.. De andere optie is dat je beugels te kort zijn, of ongelijk. Kijk je beugels eens na, vraag een instructie of het niet eens tijd is om je beugels een gat langer te maken.. Misschien is dat de oplossing.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:40

Het is mogelijk dat je doordat je je enkels inknikt je toch je enkels overbelast... probeer rechtop te gaan zitten en je tenen naar binnen te houden vanuit je heupen door je bovenbenen wat te draaien.

Lukt dit niet (helemaal) zou ik het er voor even bij laten, kijk eerst eens of je zo minder last krijgt van je enkels en ga er dan met je instructrice aan werken dat je houding goed wordt.

Het is zonde als je steeds met pijn van je paard komt, en als je er geen aandacht aan besteed wordt het steeds erger en dat is zonde natuurlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:45

Kan het zijn dat je je voeten niet ver genoeg in de beugel hebt zodat je op je tenen steunt ipv de bal van je voet? Verder hebben veel mensen de neiging de hak te ver naar beneden te willen duwen. Dat is nergens voor nodig, de voet moet nagenoeg horizontaal staan. Ik zou beginnen met stevig schoeisel of leren laarzen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:46

oja en ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn voeten zegmaar verkeerd in de beugels had. in sommige beugels heb je namelijk zo'n schuin dingetje en als je de beugels dan niet goed hebt knikt je enkel zo in. haha ik hoop dat je mijn uitleg snapt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:14

Aller eerst bedankt voor alle reacties!

__inge__ schreef:
ik krijg hier last van als ik mn beugels te kort heb. Misschien je beugels een gaatje langer proberen?
Edit; Mariz was me voor Bloos

Ik zit zowiezo altijd al vreselijk lang, langer kunnen ze eigelijk niet. Dan verlies ik continu m'n beugels (paarden gooien nogal hoog op)

mariz schreef:
het zou best van je joppers kunnen komen, en mischien toch overbelasting.
ik heb het zelf gehad tijdens de paardenvierdaagse, ik had een grote ei op me enkel gekregen, was helemaal gezwollen, deed echt zeer.. heb toen de beugel riemen een gaatje langer gedaan om me gewrichten wat te ontlasten en toen ging het wel weer.

Overbelastig lijkt me ook niet, want ik rij gemiddeld maar max 4x in de week.

kris_bobby schreef:
ik heb hier ook last van als ik niet met stevige schoenen/laarzen rij. Met mijn joppers heb ik meer last dan dat ik met stevige stal/rijschoenen rijdt.. Maar ik heb dan ook zwakke enkels Boos!
Dus miss een keer stevige schoenen proberen??

Nouja tot nu toe heb ik nog nooit gemerkt dat ik zwakke enkels heb.. Maar misschien kan dat wel geleidelijk aan gekomen zijn ofzo?

kinuh schreef:
Ik zou idd een keer kijken of je er met (leren)laarzen geen last van hebt? Het voordeel van leren laarzen is dat ze naar de vorm van je voet/been gaan zitten en dus veel steun aan hebt. Je beugels idd een gaatje langer doen. en anders eens een weekje zonder beugels rijden zodat je enkels even tot rust komen? Kijken of het daarna beter gaat? Lachen

Ik heb geen leren rijlaarzen. Wel een paar rubberen, maar die steunen helemaal niet om je enkels.. Maar ga ze toch eens uitproberen, wie weet

Sandra_v_B schreef:
Het is mogelijk dat je doordat je je enkels inknikt je toch je enkels overbelast... probeer rechtop te gaan zitten en je tenen naar binnen te houden vanuit je heupen door je bovenbenen wat te draaien.

Noujah ik heb er nooit last van gehad eigelijk. Volgens mij doe ik niks anders dan de afgelope 10 jaar. Maar ik zal eens bewust gaan letten of ik vanuit m'n heupen draai ipv m'n enkels.
Ik merk wel dat als ik mijn enkels/benen ontspan, ze gewoon vanzelf 'in-knikken' naar binnen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:19

Sizzle schreef:
Kan het zijn dat je je voeten niet ver genoeg in de beugel hebt zodat je op je tenen steunt ipv de bal van je voet? Verder hebben veel mensen de neiging de hak te ver naar beneden te willen duwen. Dat is nergens voor nodig, de voet moet nagenoeg horizontaal staan. Ik zou beginnen met stevig schoeisel of leren laarzen.

Dat heb ik ook al gedacht, dat ik dat misschien doe. Maar dat doe ik niet in m'n dressuurzadel (wel met m'n springzadel), ik heb er bewust mensen naar gevraagd of ze daar op wilde letten of ik dat onbewust deed.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:21

Ik heb het jaren terug ook gehad, een tijdje, maar daarbij moet wel gezegd worden dat ik zo wie zo wat slappe enkelbanden heb waar ik af en toe doorheen zwik tijdens gewoon wandelen b.v..

Bij mij zag m'n instructeur dat ik op een verkeerde manier probeerd om met netjes aangelegde benen te rijden en de tenen daarbij naar binnen te laten draaien. Ik hield m'n enkels iets gehoekt zodat m'n voeten beter aansloten tegen de onderbuik van het paard. Voor mij hielp het om voor mijn gevoel m'n voeten juist meer van het paardenlijf af te laten steken, zodat ik van rechtvoor gezien niet meer die rare knik ter hoogte van m'n enkels had. Met gympen had ik er veel meer last van dan met echte rijschoenen/laarzen, maar uiteindelijk door verbetering van m'n houding kon ik ook weer probleemloos met m'n gympjes rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 01:28

Mischien ander schoeisel gebruiken? Ik had er met rubberlaarzen ook enorm veel last van, nu ik met schoenen en chaps rijdt niet meer. Let erop dat het schoeisel niet teveel druk op je enkels geeft als je je benen normaal aanlegt. En gebruik eventueel van die enkelbandages als je zwakke of pijnlijke enkels hebt. Is zowiezo dan prettig, ook bij gewoon lopen of zo.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 14:48

Noujah dan ga ik dus eerst toch maar nieuwe jophurs kopen. Wie weet helpt dat

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:31

Ik heb net hetzelfde, maar ik heb een chronische scheur in mijn enkelligamenten. Ik gebruik hiervoor assymetrische beugelblokjes, anders kan ik eenvoudigweg niet rijden.

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:34

ik heb het ook gehad! geen idee hoe ik eraan kwam, en het was ook maar op 1 pony, nu heb ik er geen last meer van, hoplijk gaat het bij jou ook snel over!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:27

Biepje schreef:
Ik heb net hetzelfde, maar ik heb een chronische scheur in mijn enkelligamenten. Ik gebruik hiervoor assymetrische beugelblokjes, anders kan ik eenvoudigweg niet rijden.

Ik heb ook al gedacht aan die schuine blokjes, maar volgnes mij zou het dan juist bij mij erger worden.
Die blokjes moet je toch met de lage kant naar de buik van je paard gebruiken?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:29

Ik heb ernstig beschadigde enkelbanden, en ze zijn ook nog eens heel erg opgerekt, waardoor ik tijdens het rijden ook altijd last heb van mijn enkels. Het is zelfs zo erg dat als ik afstap ik gewoon echt niet kan lopen van de pijn.
Ik lees dit topic even mee over tips. Bij mij helpt het wel door mijn beugels niet te kort te doen, maar als ik ga springen of crossen moet het wel. Dat is zo pijnlijk dan.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:55

ThaGirl schreef:
Biepje schreef:

Ik heb ook al gedacht aan die schuine blokjes, maar volgnes mij zou het dan juist bij mij erger worden.
Die blokjes moet je toch met de lage kant naar de buik van je paard gebruiken?

Ik heb in het begin ook gereden met schuine blokjes, maar daarvan kreeg ik pijn aan mijn enkels en knieën. Een vriendin van mij had ook last van haar enkels en knieën, en dan nog het meeste aan haar enkels. Zij reed met rechte beugelblokjes. We hebben van beugelblokjes gewisseld -zij de schuine en ik de rechte- en sindsdien hebben we beiden nergens meer last van.
Je zou ook ander schoeisel kunnen proberen, maar hierbij ga je er van uit dat oorzaak van je pijn van buitenaf komt.

Het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. Als je ergens in je lichaam je houding verandert, hoeft het niet alleen op die plek pijn te gaan doen. Als je bijvoorbeeld een uur lang met je hoofd achterin je nek zou rijden, krijg je op een gegeven moment ook last van je onderrug. Puur doordat het achterover houden van je hoofd niet alleen je nek vastzet, maar ook de rest van je lichaam.
Om er achter te komen of je iets in je lichaam vast zet of blokkeert zou je (behalve je instructrice/instructeur goed laten letten op je houding, maar dat heb je denk ik al gedaan) eens naar de fysio kunnen gaan. Misschien blokkeer je inderdaad iets in je onderrug -bijvoorbeeld je bekken- waardoor je beenligging verslechtert en je last krijgt van je enkels.

-edit: die schuine blokjes moeten idd met de laagste kant naar je paard toe zitten, zodat je je tenen naar binnen draait-

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:55

Ik heb er altijd last van als ik niet met laarzen rijd.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:27

Stevige rij schoenen waarbij de enkels goed ondersteund worden, zodat ze niet zo snel verkeerd buigen/knikken. Wat bij mij ook hielp was beugels met een vering erin, worden ook veel door springruiters gebruikt, de vering werkt als een schokbreker. Ik heb zelf de GPG beugels, de pijn in mijn enkels is een stuk minder.