paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:51

Ik snap er af en toe helemaal niks meer van.
Davey is rustig te zeggen een hele goede springer.
Springt alles,het kan niet hoog en breed genoeg voor hem en uiteraard altijd de oortjes naar voren.
1.60m springen is peace of koekie voor hem.
Al meerdere oefencrossen en onderlinge wedstrijden met hem gesprongen en hij zit altijd wel in de prijzen.
Is door een jury van het Z als zeer talentvol omschreven.
Nu denk je, goh niks aan de hand maar wel dus...............
Zodra ie een hindernis ziet is meneer niet meer te houden en een flinke opstop heeft ook echt geen zin.
Hij is loopt maar te drammen en die hindernis trekt em als een magneet aan.
Maar vandaag sloeg ie echt alles.
We reden B en hij kreeg gewoonweg zn voorbenen niet hoog genoeg of wilde ze niet optillen.
Vloog als een gestoorde op de hindernissen af en liet zich niet afremmen, helemaal niks.
Alle balken tikte ie eraf,dieptepunt van het jaar.
Eerste ronde afgesloten met 20 strafpunten,de tweede ronde met 32 strafpunten,wel binnen de tijd Clown
Hoorde de mensen commentaar geven dat zo'n groot paard met gemak over zo'n hindernisje heen moet kunnen en dat het een oncontroleerbare tank is.
Terwijl normaal mensen alleen maar lof over hem spreken en het zo'n goed paard vinden dus dit doet toch wel effe pijn.
Zit me nu echt af te vragen wat er mis is met hem.
Zou het in de voeding kunnen zitten,dus gewoon geen kracht genoeg of is het gewoon een eigenwijze eikel.
Hij krijgt op stal maar 2 maal een 1/2 kilo brok en 3 maal per dag een bak vol hooi.
Ik vind zelf dat hij te weinig brok krijgt maar de staleigenaar vind em prima zoals ie eruit ziet.
Hij word circa 2.5 uur per dag gereden, 1 uur in de ochtend en 1.5 uur s'avonds.
Of moet er toch eens flink aan zn opvoeding worden gewerkt zodat ie eens leert om niet te drammen en zn zin door te zetten.
Davey is als een kindje voor me en krijgt vaak zn zin,niet altijd maar is toch een tamelijk verwend ventje te noemen.
We hebben iedere week priveles.
We trainen dan vooral op het aanrijden van de hindernis,dus drammen is niet mogen springen en moet ie op de volte blijven.
Dit neem ik dan in de rest van mn trainingen mee en we behaalden echt wel resultaat.
En nu gooit ie alles achterover en gaat ie gewoon weer zn gang Koe
Hij ziet al die hindernissen en gaat gewoon als een speer af.
Hoop dat iemand me van goed advies kan voorzien want op deze manier gaat voor mij de lol er snel af.

joyce83

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:55

Hoe vaak spring je met hem? Ik vind zelf dat hij wel erg veel gereden word als die twee keer per dag ook flink getraind word. Maar goed ik ken het paard niet en de zwaarte van de training ook niet. Weer terug naar de basis in elk geval en misschien een tijd niet springen?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:58

Ik heb meestal dressuurles.
Enkel voor een cross of springwedstrijd krijg ik springles.
Aangezien mijn houding goed is en paard een aardige sprong kan maken kom je altijd weer terug op het aanrijden van de hindernis.
Dat is gewoon zijn zwakke punt,dat snelle en drammen.
En ook dressuurmatig werken we veel aan de overgangen.
Ik spring ongeveer 1 keer per week een uur met hem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:01

op de ho houwer zetten in de training....... hij moet leren wachten op jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:02

ik geloof dat als ik paard was ik al stront chagrijnig zou worden van dat vele rijden op een dag... Bloos

En consequent zijn is toch wel een van de belangrijkste dingen voor een paard Lachen

Komt hij verder ook nog op de wei met een ander, zodat hij daar iig energie kwijt kan?

Voor de rest is het gewoon training, maar als jij goede springles hebt zal dat wel goed komen Lachen
Neem ook eens les in een parcours
En rij je dressuur op een gewoon bit Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:09

Hij staat van 10.30 tot 14.00 uur buiten met andere paarden,niet erg lang maar kan zich wel uitleven.
Verder vind ie het fijn om bereden te worden en een enthousiast paard.
Mijn dressuurlessen en trainingen rij ik met een dubbelgebroken bit.
Springen doe ik met een pessoa om toch iets meer inbreng te hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:16

Mag je in de B met een pessoa rijden? Ik zou wat met balkjes gaan oefenen en dan ook echt gericht leren rijden op de balkjes. Verschillende afstanden ertussen zodat je tempowisselingen kunt doen in de galop. Goede instructeur kan je dit wel uitleggen. Wat oefenparcourtjes gaan rijden, zodat je in geval van hard op de hindernis af gaan, weer een volte kunt nemen, zoals je tijdens de les ook doet. Liefst een paar keer met instructie oefenparcoursen rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:17

Wat breng je zelf op hem over? Snelheid of absolute rust?

Als je zelf een opgewonden standje bent nemen de meeste paarden dit over.
Volgens mij ben je het meest gebaat met dressuur en dan idd, heel consequent.
Lastig als je een springfanaat bent, maar een paard met Davey's kracht en grootte zal je echt niet weg kunnen sturen voor een hindernis en op een keurige volte kunnen zetten als meneer niet wil...Dat verlies je altijd, dus moet het op hersens aankomen!

Maak hem klein, op de achterhand,( 1 zin, meestal jaren werk, ik weet het)

Het voer heeft er niks mee te maken denk ik, ook al is 1 kilo brok voor zo'n reus niet veel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:20

Waarschijnlijk rij jij met springen toch anders, waar je paard uiteindelijk op reageerd.

Gewoon terug naar de basis, dressuurmatig rijden en af en toe balken/kleine kruisjes mee pakken. Heb je em niet voor elkaar, rij je gewoon een volte (dressuurmatig!).

Niet anders gaan rijden omdat er hout in zicht komt, gewoon tot het laatste moment blijven wachten tot moment van afzet. Na het lage sprongetje ook gelijk weer dressuurmatig verder rijden.. en zo af en toe dus een balk of kruisje mee pakken.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:25

amondi schreef:
Wat breng je zelf op hem over? Snelheid of absolute rust?

Als je zelf een opgewonden standje bent nemen de meeste paarden dit over.
Volgens mij ben je het meest gebaat met dressuur en dan idd, heel consequent.
Lastig als je een springfanaat bent, maar een paard met Davey's kracht en grootte zal je echt niet weg kunnen sturen voor een hindernis en op een keurige volte kunnen zetten als meneer niet wil...Dat verlies je altijd, dus moet het op hersens aankomen!

Maak hem klein, op de achterhand,( 1 zin, meestal jaren werk, ik weet het)

Het voer heeft er niks mee te maken denk ik, ook al is 1 kilo brok voor zo'n reus niet veel.

Ik ben zelf zeker geen rustig persoon ook al denk ik zelf van wel Haha!
Op een of andere manier breng ik altijd dat drukke op mn paard over.
Ik zeg altijd dat ik een lekkend aura heb omdat als ik blij ben,davey dat merkt maar ook als ik druk of boos ben Haha!
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 05-07-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:26

Waarom rij je je paard 2 keer per dag? Nagelbijten / Gniffelen Ik ben het met Running eens, ik zou chagerijnig worden en in protest gaan/weigeren goed te werken.
Daarbij vind ik dat hij te weinig brok krijgt, zeker omdat ie elke dag 2,5 uur moet werken. Nu kan de staleigenaar wel vinden dat hij er goed uitziet, maar het is jouw paard ( toch?) Dus dan lijkt me ook dat JIJ bepaald wat en hoeveel jouw paard te eten krijgt!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:28

Mijn paard heeft het ook een tijd gehad. Het werd gewoon zo erg dat het gevaarlijk werd. Hierdoor ben ik onder het zadel alleen maar kleine hindernisjes gaan springen en verder vrijspringen. Ik ging gewoon weer terug naar de basis. Daarna ging het wel een stuk beter.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:30

Ik rij Davey op dinsdagochtend,woendagmiddag,donderdagochtend en vrijdagochtend en op zondag of rijden of wedstrijd.
S'avonds word davey door mn bijrijdster gereden.
Deze rijd Z en is dus ook hard bezig met zn overgangen en em op zn achterhand te krijgen en eigenlijk alles wat belangrijk is.
Zij rijd em meestal op maandag,dinsdag,donderdag en vrijdag en zaterdag.
Dus hij loopt niet elke dag 2.5 uur maar wel op drie dagen in de week.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:31

is hij ook wel eens een daggie niet onder het zadel?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:32

Meetje22 schreef:
Ik rij Davey op dinsdagochtend,woendagmiddag,donderdagochtend en vrijdagochtend en op zondag of rijden of wedstrijd.
S'avonds word davey door mn bijrijdster gereden.
Deze rijd Z en is dus ook hard bezig met zn overgangen en em op zn achterhand te krijgen en eigenlijk alles wat belangrijk is.
Zij rijd em meestal op maandag,dinsdag,donderdag en vrijdag en zaterdag.
Dus hij loopt niet elke dag 2.5 uur maar wel op drie dagen in de week.

Ik zeg het niet snel en ik ga me bijna schamen om het te zeggen maar .... ik geloof dat ik serieus medelijden met jouw paard heb!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:39

Iedereen heeft het hier over dat hij te veel gereden wordt en dat men dan ook zou gaan weigeren.

Dit paard weigert niet eens, hij wil nog harder. Krijg hier echt weer zo`n gevoel dat een aantal mensen gewoon even een zegje willen hebben (wat niks met het probleem van de TS te maken heeft)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:40

Ik zou ook voor een beetje afwisseling zorgen... De ene keer buitenrijden, dan dressuur, dan springen, dan longeren, dan losgooien, dan vrijspringen en andere dingen...

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:42

edit* bericht werd perongeluk al opgeslagen , teovoeging Duivel

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ik denk toch dat men gelijk heeft over dat terug gaan naar de basis. Maar misschien wil het ook helpen om een aantal keer een parcours te gaan springen en dan vooral op jezelf te gaan letten en niet zozeer op het paard. Bij voorkeur uiteraard met een instructrice erbij want die zien toch altijd meer Clown . Aangezien het toch ook deels jou houding en gedrag is wat dit gedrag kan veroorzaken.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:50

karin1985 schreef:
Iedereen heeft het hier over dat hij te veel gereden wordt en dat men dan ook zou gaan weigeren.

Dit paard weigert niet eens, hij wil nog harder. Krijg hier echt weer zo`n gevoel dat een aantal mensen gewoon even een zegje willen hebben (wat niks met het probleem van de TS te maken heeft)

Hij gehoorzaamd niet ( reageert niet op de hulpen) hij springt niet ( komt onder het werk uit) en denderd door ( vluchten?) maar nee hoor, het paard vind ( nog) het hardstikke leuk! Nors opkijken

Het gaat er mij niet om dat ik zonodig mijn zegje wil doen maar ik vind het gewoon sneu voor dat paard.
Geef dat beestje eens een paar dagen vrij, of iedergeval dagen dat hij niet 2,5 uur per dag hoeft te lopen, ookal hoeft hij dat nu "maar" 3 dagen per week. Ga lekker het bos in, longeer hem, laat hem los rennen in de bak, ga knuffelen/spelen en probeer het springen dan een paar dagen later nog eens.

Misschien hebben de paar dagen rust geen effect, misschien knapt hij er van op. Maar het iedergevak proberen kan naar mijn idee in dit geval gene kwaad

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:51

Ik vind het aantal uren niet storend, als het paard het aankan. Menig manegepaard loopt dit ook. Wel zou er wel wat meer afwisseling kunnen zijn, maar aangezien de TS niet zegt wat ze dan precies doen, zou het best kunnen zijn dat ze dit ook doet.

Idd veel aan overgangen werken en consequent zijn. Misschien helpt het om zelf rust uit te stralen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:00

ik denk eerlijk gezegt niet dat hij teveel loopt...een dag heeft 24 uur, dan is 2.5 uur niet super veel.

Daar bij rijd zei hem smorgens en de bijrijder savonds. Een manege paard moet vaak genoeg 2 uur lopen achter elkaar... Dit paard heeft nog mega veel uur er tussen... Nee zo sneu vind ik het niet.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:02

Hij word gelongeerd of gereden.
Dan is het gewoon lol met je knol zonder zadel.
Af en toe een buitenrit aangezien meneer niet echt verkeersmak voor grotere voertuigen is te noemen en ik niet onnodige risico's ga nemen.
Er word dressuur gereden en 1 maal per week gesprongen.
Dus het is niet zo dat ie geen afwisseling heeft.
Daarnaast lijkt het mij voor een paard met een goede conditie beter om lekker gereden te worden als van 14.00 uur tot de volgende dag 10.30 maar een uurtje uit zn box te komen.
Nu komt ie er een uur uit om te poetsen,een uur rijden half uurtje lekker hangen in de paddock en s'avonds hetzelfde ritueel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:09

Ik heb springpaarden gecorrigeerd die hetzelfde probleem hadden. De oplossing is om te zorgen dat hij opnieuw op je hulpen reageert, dus op elke hulp (actie) van jou moet een reactie van je paard op komen. Begin dit te trainen zonder hindernissen in de baan, dan met hindernissen maar er kris kras tussendoor rijdend en als dat weer goed gaat af en toe een sprong ertussen maar daarna weer net zo lang dressuurmatig rijden tot elke ophouding weer doorkomt.
Voor zo'n paarden ben ik ook niet zo'n fan van "springles" of "dressuurles". Als je vantevoren al van plan bent om een uur te gaan springen omdat je springles hebt ga je vaak te lang door en verlies je wat je ervoor hebt opgebouwd.
Het is echt een kwestie van superconsequent zijn en gelijk als je paard niet meer reageert op een ophouding te corrigeren.

Zo heb ik de meest gekke springpaarden die met hun staart draaiend als een propellor door het parcours gingen dwars door de hindernissen heen weer kunnen corrigeren tot fijne gemakkelijk te rijden paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:48

karin1985 schreef:

ongehoorzaam is ongehoorzaam
De een wordt sloom de ander gaat rennen, maar geen van beide werken meer Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:51

Iedereen heeft zo zn mening over of hij wel of niet vaak gereden word.
Feit is dat ik met een probleem zit en dat is een paard die denkt dat je een parcours met 160 km per uur moet afleggen.
En daarnaast vandaag om onverklaarbare redenen opeens zn benen niet meer wilde/kon optillen en daardoor bekant iedere hindernis sloopte.
En daar wil ik graag advies op.