Roc & ik stiekem toch dressuren @ nieuwe stal (Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Roc & ik stiekem toch dressuren @ nieuwe stal (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:14

Hallo allemaal Doei!

Het is alweer eventjes geleden dat ik met Roc volop in de weer was. Anietta heeft mij ontzettend geholpen door Roc te rijden in de tijd dat ik er een beetje doorheen zat. Nu, inmiddels alweer na 8 maanden, was ik er weer aan toe om het stokje over te nemen. Roco is van haar privé stekkie verhuisd naar Manege en Pensionstal “Het Groene Dak” in Rockanje. Voor mij een aardig eindje op de scooter, met Het Groene Dak heeft een beetje een dubbele betekenis, want het is echt Hemel op aarde voor paarden! Roc staat in een ruime stal waar hij volop contact heeft met andere paarden en naar buiten kan kijken, we hebben de beschikking tot een grote buitenbak en 20x40 binnenbak met Agterbergbodem. Bovendien is er een stapmolen, paddock en longeerring. Buitenrijden is super, want het bos en het strand zijn vanaf de manege makkelijk te bereiken. Genieten dus voor beide!

Roc en ik hebben op Z1 niveau gereden en dat niveau begint bij mij weer een beetje terug te komen, maar we zijn er nog niet Knipoog

Waar we momenteel mee bezig zijn is vooral tempocontrole, want Roco wil zeker in het begin graag tempo overnemen. Dit los ik op met diep zitten, stemgebruik en zodra hij overneemt neem ik hem terug. Wanneer het kan schakel ik op en daarna weer terug.

Ook zijn we continue bezig met ontspanning, daarmee vooral zijn kaak en bovenhals, die hij soms nog wel eens vast wil zitten. Dit probeer ik op te lossen door het tempo te controleren zodat ik hem van achter naar voor naar beneden kan rijden. Als hij tempo overneemt kan dat namelijk niet, want dan kan ik er met mijn been niet aankomen. Ook probeer ik veel te variëren in hoofd-hals houding, zodat hij niet de kans krijgt om vast te zetten.

Gister was hij iets vast op rechts, vandaar dat ik hem vandaag daar meer op losgewerkt heb en daarom is hij soms op de linkerhand naar rechts ingesteld. Af en toe neem ik eens een oefeningetje mee, maar ik ben nu eerst even met de basis bezig.

Op de foto’s ben ik vooral met loswerken bezig, ik ben nog even doorgewerkt in de binnenbaan, waar ik hem wat meer opgericht heb. Dit is dus niet het gehele trainingsplaatje. Mijn houding heeft nog wat werk nodig, vooral schouders naar achteren en vooruit kijken, maar het is al een stuk beter en ik denk dat dit ook wel weer komt. Wel zag ik dat ik moet opletten dat ik mijn handen meer voor me hou, nu heb ik ze soms nog wat dicht bij mijn bovenlichaam. M'n bovenlichaam mag ook wel wat meer terug., m'n tenen moeten ook meer naar binnen (zo, toch nog wel wat te doen Nagelbijten / Gniffelen ) Ik verrek trouwens van de spierpijn, ineens weer meerdere dagen achter elkaar rijden Nagelbijten / Gniffelen

Ohja, wat vinden jullie van m’n nieuwe chaps Haha! ? Ik ben er zo blij mee, heerlijke Ariatjes! Ze rijden in ieder geval heerlijk en ik vind ze echt mooi Pling .

Genoeg gekletst! De foto’s Knipoog

1: Losstrappen, ik maak volgens mij net m’n teugels op maat
Afbeelding

2: Nog meer stappen
Afbeelding

3: Lekker laag losdraven
Afbeelding

4: Even een stukje licht schoudervoor omdat hij zijn rechterschouder naar buiten zette
Afbeelding

5: Tempo controleren
Afbeelding

6: Iets dieper instellen
Afbeelding

7: Galopje, maak net m’n teugels op maat. Hier zou ik hem wat fijner in de kaak willen zien
Afbeelding

8: Appuyement in stap
Afbeelding

9: Gecontroleerd wegrijden in galop, handen staan wat breed, dat doe ik altijd omdat hij zich bij rijden vaak wat wil opdrukken.
Afbeelding

10: Fijn drafje Ja alleen zo'n stom lichtrijmoment Clown
Afbeelding

11: Voorbereiding op keertwending om de achterhand
Afbeelding

12: Keertwending
Afbeelding

13: Terugverzamelen in draf met een beetje stelling naar rechts omdat hij vast wilde pakken
Afbeelding

14 : Fijn galopje op de korte zijde
Afbeelding

15: Wat is het toch een heerlijke stoere bok he Haha! ?
Afbeelding

Dat was het, brand maar los Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 04-07-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jeann

Re: Roc & ik stiekem toch dressuren @ nieuwe stal (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:19

Ziet er goed uit! Mooi paard. En omdat ik iets moet zeggen; tenen niet naar buiten! En idd je schouders recht houden, je maakt ze een beetje rond en voor je kijken, maar dat zei je zelf ook al!

Wel lekkere chaps, ik heb ze in het zwart.. ! Al moet ik wel zeggen dat ik mijn laarzen(rectiligne) nog fijner vind. haha
Laatst bijgewerkt door _Jeann op 04-07-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:19

Ziet er goed uit. Mooi paard!
Probeer alleen wat rechterop te kijken. Verder geen commentaar!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:23

idd, ligt er bij jullie geld op de grond??
Kijk voor je, ook al zie je dan niet wat de hals van je paard doet.. HEt is beter voor je houding en balans. Gaat alles nog net iets makkelijker.
Verder ziet het er heerlijk ontspannen uit. Ga zo door!!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:26

Hee!

Naar voren kijken inderdaad. Ook je tenen naar binnen en volgens mij mogen af en toe je handen wat meer bij elkaar.
Ik wil even zeggen dat je echt een prachtpaard heb. Ontzettend mooi! Bloos!

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:27

weet dat je paard heel mooi is. maar toch even naar voren kijken,
voeten in galop ben je volgens mij geneigd naar buiten te doen? daar iets meer op letten misschien?
verder hele mooie chaps, en ziet er heel ontspannen uit

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:42

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:57

Mooi paard zeg! En hij ziet er lekker gezond uit Lachen

Ik vind het rijden er ook netjes uit zien, lekker ontspannen. De puntjes over je houding geef je zelf al aan, daar zou ik nog aan toe willen voegen dat je handen wel iets meer bij elkaar en iets hoger mogen.

Succes met je stoere bink!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:24

Ik vind dat je altijd een hele fijna manier van rijden hebt. Ik heb je alleen wel al eens mooier zien zitten: schouders naar achter en meer naar voren kijken. Ik heb voor de zekerheid even je profiel gelezen en las dat je er een tijd uit bent geweest. Dat verklaart natuurlijk een hoop!

Een leuke verrassing was overigens dat Roco dezelfde (overgroot)opa's (Cor de la Bruyere en Ramiro) heeft als mijn paard! Toch lijken ze helemaal niet op mekaar, maar wel grappig Lachen

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:29

Super leuk paard zeg! Ik vind het heel erg netjes. Je bent weer op de goede weg!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:34

@kathleen, Ik vind het nogmaals super dat je Roc weer zelf hebt opgepakt. Je hebt een super gaaf paard onder je kont. Je staat tevens op een TOP-locatie en zal mij daar nog wel eens tegenkomen denk ik. Voor wat betreft het rijtechnische gedeelte, ik heb al die muntjes daar op die grond al opgezocht en in mijn eigen zak gedaan Nagelbijten / Gniffelen .

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:16

Jeetje wat heb jij een gaaf paard zeg, echt een mooierd Ja
Denk eraan dat je bij het stap appuyement de achterhand niet voor de voorhand zet!
Verder ziet er er super uit Ja

Sjoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:31

Ahhh super weer leuke foto's van jou en Roc en al de opbouwende kritieken van de bokkers hier Knipoog erg fijn dat je er weer zin in hebt gekregen en weer aan de slag bent gegaan met je topper!!

Zal gauw keer komen voelen Schijnheilig en dan gaan we ook snel weer lekker op wedstrijd, jij uiteraard als de (talentvolle) amazone met je gave Deense Warmbloed en ik natuurlijk als jouw favo SUPERgroom Knipoog wordt weer leuk!

Ik ga niet teveel commentaar meer geven op je houding want dat van omlaag kijken en je schouders dat weet je zelf ook wel en dat komt jou kennende ook wel weer goed!

Zie je gauw!

x je groompie

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:32

heb maar 1 ding te zeggen mooi paard!!! Ja Ja

mell_trix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:17

Wat een supper mooi paard! Echt een plaatje.

Over het rijden, het ziet er gewoon goed uit en ik vindt het wel Z1 nivo hoor. Let wel op je hakken Knipoog

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:18

Prachtig paard !
Mooie foto's ook.
Let op je tenen en probeer je armen niet te breed te houden.
Succes verder !!

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:45

Je hebt een mooi paard onder je kont en fijn dat je weer je motivatie terug krijgt. Verder weet jezelf waarschijnlijk ook wel waar je aan moet werken. Heel veel succes, zet m' op!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:47

Wat ziet jouw paard er goed uit zeg! Blakend van gezondheid!
Wat betreft je houding geef je zelf ook aan, maar het blijft toch altijd lastig he. Let ook op je tenen, dat je ze niet te veel afsteekt en je ellebogen in je zij houdt.

Wij hebben mijn paard gekocht bij de manege waar je nu staat. Ruim 5 ½ jaar geleden. Misschien kennen ze de merrie Josje nog wel. Als ze het nog weten zou ik graag contact met ze willen hebben! Maar daar kunnen we dan nog wel even over pb-en! Haha!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:18

Ziet er mooi uit.
Kan geen commentaar geven want rij geen Z2
Je paard blinkt wel kei mooi Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:27

Nu zal je me vast wel een HELE grote zeur vinden, maar ik mis in je stukje hemel op aarde voor het paard de dagellijkse losloop uren in paddock of weiland? Dat het voor de ruiter hemel op aarde is geloof ik helemaal. Dan heb je ook nog eens een heel mooi paardje onder je billen. Ik zie je af en toe op de foto je buik wat intrekken, waardoor je rug wat te bol wordt. Tieten vooruit, zei mijn instructeur altijd...laat zien wat je hebt!
En nu heb ik niet veel...maar dan nog!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:34

*leest regel bij eerste foto* losTRAPPEN? Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Oke, das een foutje laten we hopen Knipoog

Je zou idd iets meer om je houding mogen denken, je zit soms wat voorover.
Schouders terug en verder sluit ik me aan bij de post hierboven.

Rest mij nog jullie veel succes te wensen, ook in deze opbouwende fase.
Dat jullie maar gauw weer op niveau mogen zijn! Lachen

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:13

Nogmaals leuke foto's kate Clown

Probeer alleen wat meer voor je te kijken maar dat comentaar gaf je zelf ook al Knipoog

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:54

voor het rij technische commetaar wilde ik allen even zeggen probeer iets meer voor je uit te kijken.
de rest is superr.

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:25

ziet er erg goed uit Knipoog

ook kan ik me precies vinden in de problemen waar je tegenaan loopt, zoals je alles omschrijft is het net mijn paard alleen is hij een fries

misschien heb je nog goede tips Haha!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:27

Wat goed om te horen dat je het rijden toch weer op gaat pakken! Ik vond het al zo zonde, je rijdt zo goed!
Ik denk dat het ook je rijden ten goede komt als je je houding hier en daar wat verbetert. Doordat je je hoofd veel naar beneden hebt, heb je ook meer moeite met het naar achteren houden van je schouders. Dit geef je zelf ook al erg goed aan, waarschijnlijk zul je hier dan ook al veel mee bezig zijn. Soms lijkt het alsof je door de lengte van je teugels je elleboog iets achter je lichaam brengt, maar dit zullen momentopnames zijn en tijdens een training geef je zelf ook al aan dat je hem iets losser wil maken hier en daar.
Ik vind overigens dat je nog steeds heel netjes rijdt en uit je openingspost blijkt dat je heel goed weet waar je naartoe werkt en wat je aan het doen bent, wat je nog kunt verbeteren en veel rekening houdt met je paard. Dat vind ik erg leuk om te lezen!