is dit het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

is dit het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:00

hallo ,

Mijn pony is nogal sterk in haar mond , ze luistert totaal niet en pakt het bit maar vast waardoor ik niks meer over haar te vertellen heb.
alles moet ook heel erg hard rustig draven dat kan ze niet.
Nu heeft er vandaag een vrouw op haar gereden die hoog rijdt , en die kreeg haar netjes aan de teugel en me pony deed het echt heel erg netjes goed luisteren enzo.
Ze heeft met elastiek gereden en dat ging perfect.
deze vrouw zei tegen mij dat mijn pony mischien dit bit niet zo fijn vind en ik mischien een rubberen bitje zou kunnen proberen en een tideman(weet niet hoe ik dit schrijf) zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan doen.
Ik ovnd dat m'n pony het erg goed deed en dat ik dit mischien best kan proberen maar dan inplaats van elastiek en tideman.
wat denken jullie?

groetjessss

vickylover

Re: is dit het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:13

helemaal niemand? Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:16

Ik denk dat je beter ergens anders advies kan halen, want dit advies van die mevrouw gaat helemaal nergens over Lachen

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:17

Wat zegt je instructrice ervan?

Het probleeem is heel vaak, dat het beestje wordt sterk gemaakt door de ruiter. Ik kon heel lang niet met trens rijden op mijn vz-belg, maar toen zei mijn instructrice, dat ik heel erg op mijn zit moest gaan rijden...dat heb ik gedaan, en nu heb ik er geen last meer van...

Misschien een ander bitje proberen? Knipoog

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:56

nou die vrouw had er op gereden en met advies gegeven en die pony liep gelijk veel rustiger. ook toen ik het daarna zwlf ging proberen draafde ze gewoon heerlijk rustig.
deze vrouw rijdt z dus ik denk dat ze heus wel weet waar ze het over hebt.
zelf me zus vond er een grote verandering in zitten , weet dat ik veel zal moeten gan oefenen maar me pony is gewoon rustiger.
ik wil eenr rubberen bitje gaan proberen en dan dat ene wat ik zei en kijken hoe het dan gaat.
voor die paar centen kan je het ook niet laten liggen en wie weet helpt het wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:58

meis, als jij erin gelooft dan moet je vooral dit advies opvolgen, maar geen topics plaatsen of het wel of niet goed is.......

IK vind het een flutadvies, en dat ze Z heeft gereden zegt mij helemaal niks

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 10:28

KiWiKo schreef:
meis, als jij erin gelooft dan moet je vooral dit advies opvolgen, maar geen topics plaatsen of het wel of niet goed is.......

deze pony is gewoon ontzettend sterk.
Ze stond hier gewoon van te kijken.
ik wil graag advies , iedereen vind het maar onzin , en dan zeg ik klim eens op me pony dan denk ik dat je gelijk hetzelfde zeg als deze vrouw Bloos
en gisteren ging het echt zoveel beter na dat ze dat ding om had.
het lijkt wel een beer zo sterk is dat kleine beesie Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:30

Je lost niks op met een hulpteugel! Straks haal je de thiedeman er weer af en kun je weer opnieuw beginnen! Ga lekker aan de slag met je pony onder goede begeleiding, kom je vast ook een heel eind!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:32

Nou deel je toch eigelijk gewoon iets mee?
In mijn oogen vraag je geen advies.
Want je krijgt advies en dan zeg je dat het verkeerd advies is.
Want die vrouw weet het echt wel.
En alls iemand anders op jou pony zou stappen dan zou die het zelfde vinden.
Ik vind dat je gewoon iets mededeeld en geen advies vraagt.
En dat iemand Z rijd beteekend echt niet gelijk dat diegeene er ook verstand van heeft.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:56

heb het geprobeerd maar het gaat super.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:16

vooral zo doen dan........

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:00

vickylover schreef:
KiWiKo schreef:

deze pony is gewoon ontzettend sterk.
Ze stond hier gewoon van te kijken.
ik wil graag advies , iedereen vind het maar onzin , en dan zeg ik klim eens op me pony dan denk ik dat je gelijk hetzelfde zeg als deze vrouw Bloos
en gisteren ging het echt zoveel beter na dat ze dat ding om had.
het lijkt wel een beer zo sterk is dat kleine beesie Haha!

als je toch al voor ons gaat denken hoef je er ook geen topi voor te openen... Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:55

Als je pony volledig in verzet komt, je gooit er een hulpteugel om en op minder dan een uurtje is je probleem opgelost dan kan je je er op je vingers op nagaan dat dit een typisch 'neem het probleem maar niet de oorzaak weg' geval is.

Een paard dat zulke fratsen uithaalt kan je simpelweg niet corrigeren door een hulpteugeltje erbij te halen. Ja, het geeft misschien nu het heerlijk gevoel, omdat de hulpteugel al het 'werk'(verkeerd werk, want je hoort nooit in de mond van het paard te zitten) heeft gedaan. Maar rijdt eens 3 keer zonder hulpteugels. Durf ik voor met je wedden dat je pony opnieuw met het bit vast loopt Knipoog .

Zulke dingen los je niet op door aan de voorkant te werken, je lost ze altijd op door aan de achterkant te werken. En ja, ik kan het ook heel zeker weten want ik heb ook een paard dat heel graag gaat hangen, die heel graag vastneemt en die zich heel sterk maakt.
Vroeger althans. Toen had ik ook Z-ruiters(ben ik nu ook achter gekomen, niveau wil niet altijd zeggen dat je ook weet hoe het moet) die me hulpteugles aanraaden en maar de hele tijd over de voorkant bezig waren. En ja, als zij erop reden dan reed het paard ook (voor het oog) een stuk mooier. En als ik terug opging dan liep die precies ook heel fijn. Tot 3 dagen later en dan kon ik er weer de hulpteugel omhangen en opnieuw beginnen.

Nu heb ik geleerd om naar de achterhand te kijken. Impuls, achterhand mee, rechtrichten, zelf in de eerste plaats zorgen dat je correct zit en je paard niet hinderd op de rug (anders kan die gewoon niet ontspannen)....door allerlei oefeningen als overgangen, voltes,...en ik heb nu een paard die iedere keer zonder dat ik vooraan in de mond moet komen of een hulpteugel omgooien luistert en braaf ontspant.

Dus mijn advies: kijk alsjeblieft verder dan je neus lang is en ga voor de lange termijn oplossing ipv de kortetermijn. Dat van op de achterhand foccussen gaat niet over 1 les heen, kan zijn dat er weken of zelfs maanden overheen gaan voordat je het onder de knie hebt. Maar het resultaat is zovele keren beter en mooier dan het resultaat van hulpteugeltjeoplossing.

Dit allemaal uiteraard nadat is uitgesloten dat het paard om medische redenen (tandprobleem, niet goed passend zadel, rug vast?) in verzet komt.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:26

Inderdaad een ander bit proberen, misschien is het bit wat u nu gebruikt niet geschikt.
Maar het ligt natuurlijk ook niet alleen aan het bit, probeer ( als u dat al niet doet) uw paard niet met een strakke greep te rijden, misschien met een los teugeltje, of misschien heeft uw paard iets meegemaakt wat u ook zou moeten weten voor het bereiden van uw paard.

groetjes,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:38

vickylover schreef:
.
Haha!

Lieve schat Haha! Als ik op jouw ponie klim, dan knijp ik hem fijn, hoor je een oeh (van de pownie) en heb ik dat dier aan het lopen, op een gewoon trensje........

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:01

KiWiKo schreef:
Ik denk dat je beter ergens anders advies kan halen, want dit advies van die mevrouw gaat helemaal nergens over Lachen

Ik kan me hier ook in vinden, ook ik vind dit advies nergens over gaan.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:08

eigenlijk moet je hier niet op bokt over praten maar dat is je eigen keuze als ik u was zou ik naar een profesioneel iemand gaan om te vrgen wat er mis is..

KiWiKo schreef:
ik zou als ik jou was een andere aanpak geven.. niet zo ruw. Tong uitsteken
vickylover schreef:
.
Haha!

Lieve schat Haha! Als ik op jouw ponie klim, dan knijp ik hem fijn, hoor je een oeh (van de pownie) en heb ik dat dier aan het lopen, op een gewoon trensje........
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-07-08 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:16

En all ander advies ingewonnen.
Want je denkt toch niet echt dat die vrouw het bij het rechte eind heeft.
Iedereen hier zegt niet voor niks dat het lariekoek is.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:01

Als ik jou was zou ik een goede instructrice nemen.En je pony/paard na laten kijken door een da.

Je moet er geen hulpteugel aanhangen!Hierdoor los je het probleem echt niet op.En allemaal verschillende bitten erin helpt ook niet echt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:33

Ho wacht eens even.
Dit topic staat helemaal verkeerd, dit forum is voor ruiters met een handicap, en begeleiders daarvan.

Ik Tem even. Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:19

AP --> RT-P.

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:20

neem een sloff

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:24

Nou een slof is wel het laatste waar ik aan zou beginnen.

Rijtechnisch oplossen met hulp er bij. Denk dat je zelf nog niet ervaren genoeg bent om het van acher naar voor op te lossen.

Bitje helpt alleen als daar het probleem zit. Dus les nemen, zelf er op. Het heeft geen nut als een ander het wel kan maar jij niet, het is jou pony.

Succes

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:49

_abnormaal_ schreef:
neem een sloff
Zo kort door de bocht , Clown
mmm.. lastig probleem , maar doet je pony bij elke oefening dit ? (Longeren rijden etc, etc.)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:06

Hoe oud ben je eigenlijk? Ik zie dat je erg opkijkt tegen het niveau van een Z ruiter. Maar ook die kunnen het mis hebben.

Heb je les met je pony? En weet dan je instructeur hier niet wat op. Overgangen/ schijnovergangen/ souplesse trainen/ meer aan je been enz?