Grondwerk oefeningen aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Grondwerk oefeningen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:32

Ik mag mijn paard ,door een heupblessure van hem, voorlopig niet rijden, ik mag wel zoveel stappen als ik wil en 10 minuten draven aan de longe.
Nu heb ik hem net en vroeg mij af of er nog leuke grondwerkoefeningen zijn die je aan de hand kan doen, om hem dingen te leren en hem ook beter te leren kennen.

Monikske

Re: Grondwerk oefeningen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:04

je kunt een clickertraining doen voor je mee bezig te houden Knipoog

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:46

Mag je aan de hand ook oefeningen met hem doen? Je kan naast je paard namelijk bijna alle oefeningen met hem doen die je anders zou doen als je erop zou zitten. Dus een stukje schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen en ga zo maar door. Hou je hem nog goed in de spieren ook Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:13

maar daar heb je toch ook je beenhulpen bij nodig? En dan nog, hij is pas net zadelmak, dus dat kan hij onder het zadel ook nog niet haha.
En wat is clickertraining?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:18

Je kan ook een soort obstakeltraining doen. Lachen

Van dat rood-witte afzetlint in slieren aan een balk hangen en daar onderdoor lopen met je paard.

Een zeiltje op de grond leggen (bijv. aan elkaar geplakte vuilniszakken) en daar over heen lopen.

Als je oude autobanden hebt kan je er een neerleggen en daaromheen in een rondje balkjes, en dan je paard in dat rondje erover laten stappen, is goed voor de motoriek. (maar ik weet niet of hij dit mag).

Een U-vorm maken van balken: leg steeds twee balken parallel aan elkaar (je hebt dus 6 balken nodig) en laat je paard hier doorheen lopen. Hij moet dus bij elke hoek van de U een scherpe bocht maken. Ben je aan het einde, laat hem dan achterwaarts terug gaan. Leuke oefening. Lachen

Maak wat kleine hindernisjes en ga samen springen met je paard (jij eerst over de hindernis, paard erachter aan of tegelijk). Ook erg grappig. Maar dit zal hij wel niet mogen met zijn blessure. Knipoog

Neem een handdoek en bind deze over de ogen van je paard, laat hem wennen en kijk of hij je geblinddoekt durft te volgen.

Als je een grote en brede (en vooral sterke) plank hebt kan je er een rond balkje onder vastzetten en dan heb je een wip waar je je paard over kan laten lopen. (Plank moet breed genoeg zijn natuurlijk, minimaal 50 cm schat ik).

Zo zijn er nog wel een boel dingen die ik wel eens doe. Lachen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:26

Kijk dat is inderdaad erg leuk, zal hij ook leuk vinden omdat hij alles interessant vindt, vlaggen en lint deert hem al niet.
Dank je

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:55

Silly1972 schreef:
maar daar heb je toch ook je beenhulpen bij nodig? En dan nog, hij is pas net zadelmak, dus dat kan hij onder het zadel ook nog niet haha.

Nee hoor, geen beenhulpen bij nodig, die zijn te vervangen Knipoog juist erg goed voor jonge paarden! Ik ken mensen die hun paarden deze oefeningen (vooral schouderbinnenwaarts) eerst aan de hand leren, nog voordat ze ooit een zadel hebben gezien. Dan kweken de paarden alvast wat spieren en kunnen ze het ruitergewicht beter houden.

Maar er is zoveel wat je met je paard kunt doen zonder erop te zitten. Genoeg voorbeelden in dit topic.

Succes!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:39

Ja erg leuk inderdaad, ga er zeker meer mee doen, dat maakt het stappen voor mij en ook voor hem een stuk leuker.
Bedankt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:36

verder iemand nog tips? en wat is clickertraining?

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:00

dat is moeilijk in een paar regels uit te leggen. er zijn geloof ik al enkele topics over clickertraining. het doel is belonen op het moment dat ze iets goed doen met een klik welke gevolgd wordt door een koekje of iets dergelijk. op deze manier weet het paard na een paar keer precies wat hij juist goed doet. mijn hond is zo getraint bij mijn paard heb ik het nog niet geprobeerd. er zijn allesins massas boeken over ook

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:52

Zoek iemand die western riding training geeft, de meeste ruiters gebruiken grondwerk in hun training, vooral bij jonge paarden.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:08

Ook bij grondwerk is het belangrijk dat je moet weten hoe je het moet doen. Misschien is er iemand bij jou in de buurt die je hierin les kan geven. Met grondwerk kan je je paard ook overbelasten en omdat jouw paard een heupblessure heeft is er extra voorzichtigheid geboden. Je kan natuurlijk ook advies vragen aan je DA of fysiotherapeut.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:27

doe nu inderdaad alleen de dingen die in stap kunnen, waar hij geen scherpe draaien mee hoeft te maken verder heb ik het nog niet aangedurfd. Ben nu gewoon bezig met hem goed te leren kennen en hem mij te leren kennen, aangezien ik hem net heb.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:35

Doe je goed, rustig aan en als je echt weer wat aan het werk wil, b.v. werd aan de hand(grondwerk) doe je er verstandig aan om advies te vragen hoe je dat het beste aan kan pakken. Van werk aan de hand worden ze leniger en sterker, dus heel goed, maar het kan ook best wel zwaar zijn, ook al is het onbelast. Daarom raad ik je aan om les te nemen daarin.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:38

Zoals meerdere mensen zeggen: grondwerk is erg nuttig, zeker als je je paardje net hebt (gefeliciteerd trouwens, jammer van een start met blessure), het zorgt voor een goede band in communicatie en vertrouwen.

Maar, aangezien je paard met een blessure zit, haal er inderdaad hulp bij en wanneer je denk je paard te overbelasten (ook al zegt een ander van niet), neem een stapje terug. Het blijft jouw paardje en liever een maand langer wachten met doorbelasten, dan een week te vroeg iets vragen en daarvoor nog lang de miseres van te hebben!

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:54

Silly1972 schreef:

Juist deze oefeningen aan de hand oefenen is zeer goed , zeker voor jonge paarden , eerst op de grond aanleren en dan pas vanaf het zadel, heeft een groot voordeel.
Je hebt er echt helemaal geen beenhulpen bij nodig , zelfs niet onder het zadel Knipoog
Er zijn tegenwoordig best veel mensen die les geven in het grondwerk , b.v rechtrichten,misschien wel iets voor je ?

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:49

lorvxy schreef:
Silly1972 schreef:

Nee hoor, geen beenhulpen bij nodig, die zijn te vervangen Knipoog juist erg goed voor jonge paarden! Ik ken mensen die hun paarden deze oefeningen (vooral schouderbinnenwaarts) eerst aan de hand leren, nog voordat ze ooit een zadel hebben gezien. Dan kweken de paarden alvast wat spieren en kunnen ze het ruitergewicht beter houden.

Maar er is zoveel wat je met je paard kunt doen zonder erop te zitten. Genoeg voorbeelden in dit topic.

Succes!

hoe kun je dan de beenhulpven vervangen? ik wil dit namelijk ook met mjn paard gaan doen, grondwerk.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:00

Je benen hoef je niet te vervangen. Je stuurt je paard met je lichaam. Maar je moet wel weten hoe je het moet doen, omdat je het paard wel degelijk kan overbelasten. Jouw lichaamshouding is net zo belangrijk naast het paard als dat je erop zit. Ik raad je serieus aan les te nemen hierin, omdat het belangrijk is dat jij kan zien dat je paard goed ondertreedt, goed buigt, goed ruggebruik, niet over de schouder en ga zo maar door. Het is niet echt moeilijk om te leren, maar fouten worden zo gemaakt. Je kan ook even kijken op de site van Marijke de Jong http://www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel info. Er zijn ook wel wat leuke boeken te koop waar het grondwerk wordt uitgelegd.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:41

Almaz schreef:
Je benen hoef je niet te vervangen. Je stuurt je paard met je lichaam. Maar je moet wel weten hoe je het moet doen, omdat je het paard wel degelijk kan overbelasten. Jouw lichaamshouding is net zo belangrijk naast het paard als dat je erop zit. Ik raad je serieus aan les te nemen hierin, omdat het belangrijk is dat jij kan zien dat je paard goed ondertreedt, goed buigt, goed ruggebruik, niet over de schouder en ga zo maar door. Het is niet echt moeilijk om te leren, maar fouten worden zo gemaakt. Je kan ook even kijken op de site van Marijke de Jong http://www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel info. Er zijn ook wel wat leuke boeken te koop waar het grondwerk wordt uitgelegd.

kijk daar heb ik wat aan. ga vanavond op mijn gemakje is naar info zoeken.
bedankt, Ach gut

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:30

Almaz schreef:

Yups, dit kan goed helpen voor een paard dat een blessure heeft. Maar informeer eerst wel even of het niet té is.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:12

Klopt Magda 90, had ik ook al in mijn vorige berichtje aangegeven, dat met een jong paard met een blessure, heel erg
moet oppassen voor overbelasting en dat je het niet forceert. Het beste is om les hierin te nemen en eerst advies vragen aan DA of fysiotherapeut. Ook grondwerk kan erg zwaar zijn voor een paard en kan je het makkelijk overbelasten DUS VOORZICHTIHEID IS GEBODEN!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:10

Over een week komt de DA weer om te kijken hoe het met hem gaat en dan ga ik inderdaad eerst eens vragen wat ik allemaal met hem mag doen, durf hem nu nog niet eens te laten rollen, terwijl hij dat zo graag doet.
Maar ik merk wel dat door dat ik zo intensief met hem bezig ben, we een hele hechte band aan het opbouwen zijn en dat is natuurlijk erg leuk! Al had ik een leuker begin gewenst.
En het gaat ook al stukken beter moet ik zeggen, maar we zijn er nog niet.
En ik ga zeker les nemen met hem, een jong paard wil ik niet gelijk verpesten, maar gelukkig heb ik daar al ervaring mee dus dat scheelt, maar alle hulp is natuurlijk welkom.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:16

silly, ik denk ook dat jullie enorm gebaad zullen zijn met werk aan de hand volgens de methode van het rechtrichten. Op paardenbegrijpen.nl staan intructeurs misschien wel een bij jou in de buurt, het is trainen op een ander manier vaak voor paarden met problemen. Bij komend voordeel is dat de band nog veel hechter wordt met je jonge paard, hij straks nog veel langer meegaat en het ook heel leuk en vooral leerzaam is om te doen. Succes verder met het herstel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:11

Dank je wel!!

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:45

Balkjes lopen! leg een klein parcoursje met balkjes uit en loop er overheen Lachen . Blijft leuk!