Quickly @ work in het zonnetje! [Les]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mas_

Quickly @ work in het zonnetje! [Les]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:17

Hallo allemaal,

Vandaag is een topic van mij tijdens de les. De les op de manege op Quickly.
Het is een merrie die al wel aardig op leeftijd is. Ze is erg snel/heet, dit komt omdat ze erg last heeft van haar rug. Ze loopt erg overtempo en druk daardoor haar rug helemaal weg.
Super slecht natuurlijk en ik snap soms ook niet echt wat zo'n pony op de manege doet Ach gut Het is een schat van een beest en ik vind het heerlijk om op haar te rijden, omdat ik bij haar echt het gevoel heb dat ik iets kan bereiken.

Mijn doel met haar is om haar zo ontspannen mogelijk en rustig te laten lopen. Daardoor rijd ik ook vaak met 'waslijntjes'. Hierdoor geef ik haar de ruimte op haar hoofd te laten rusten en hoop ik daardoor dat ze wat ontspannener gaat lopen en hierdoor haar rug gaat gebruiken en niet wegdrukt.

In het begin was het erg lastig om op haar te rijden, ze rende telkens weg en ontspannen rijden zat er gewoon niet in. Op je zit rijden was erg moeilijk waardoor je toch wel druk op de teugels moet zetten. Gelukkig is dat nu een stuk minder en kan je haar aardig onder bedwang houden op je zit.

Ik denk dat dit wel een aardig beeld geeft over hoe het er aantoe gaat en waarom ze zo 'slecht' loopt.

Commentaar over mijzelf:
- Schouders soms iets verder naar achtere waardoor ik rechterop ga zitten.
- Op de eerste foto's moet ik mn hakken meer uitdrukken maar dat kwam omdat mn beugels toch wel een stukje te lang waren Schijnheilig
- En ik mag ook wel wat meer lachen Huilen van het lachen

Oja ik heb mn handen 'geopend' omdat ik Quickly de ruimte wil geven om te ontspannen.

Ik weet zelf ook dat mijn houding ook niet overal goed is maar commentaar en tips zijn altijd welkom!

Van het losstappen zijn geen foto's omdat het vooral nog in de binnenbak was en toen we buiten kwamen mn camera nog even raar deed waardoor er geen foto's gemaakt konden worden Koe

1. Proberen haar een beetje rond te maken door de volte te openen en te sluiten.
Afbeelding

2. Hier zie je goed hoe hoog ze haar hoofd draagt.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier gaat ze al ietsjes ontspannen, ik moet alleen achterover gaan zitten!
Afbeelding

5. De galop blijft een erg lastig onderdeel..
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Hier krijgt vroeg ze ruimte en kreeg ze, helaas net haar hoofd omhoog.
Afbeelding

8. En even rustig stappen, het was erg warm gister Ach gut
Afbeelding

9. Halthouden op de AC-lijn
Afbeelding

Vanaf nu moest ik gaan proberen hoe ze zou reageren als ik mn teugels iets zou oppakken. Het ging gelijk helemaal mis jammer genoeg, hierdoor weten we wel dat dat misschien toch nog net een stapje tever is.. maar ik neem haar niks kwalijk!
Het beeld wat je nu krijgt is ook het beeld hoe het een lange tijd is gegaan, ik ben blij dat het me is gelukt om tot hier te komen en ik ben stiekem ook wel een beetje trots op mezelf Bloos en natuurlijk ook op Quick Lovers

10.
Afbeelding

11. Woesssjjj
Afbeelding

12. Hier is ze er net vandoor gegaan en ga ik weer stappen om haar onder controle te krijgen.
Afbeelding

Oeeiii... http://img95.imageshack.us/img95/1673/p7010155hy2.jpg

13. Ik vind deze foto een fijn beeld geven!
Afbeelding

Huilen van het lachen Huilen van het lachen http://img95.imageshack.us/img95/2320/p7010163xj4.jpg

14. Stukje uitdraven
Afbeelding

15. En uitstappen met een lach! Haha!
Afbeelding

Dit waren de foto's, ik hoop dat jullie een goed beeld hebben gekregen hoe ze loopt.
Tot slot heb ik nog even 2 filmpje waarbij je ook een indruk kan krijg wat het tempo is enzo.

1. http://media.putfile.com/Quickly-draf

2. http://media.putfile.com/Quickly-galop

Ik zal het leuk vinden als je een berichtje achterlaat en ik hoop ook dat jullie commentaar geven! Hiervan kan ik alleen maar leren!

Als je meer foto's wilt zien of nog vragen hebt dan mag je me altijd een pb'tje sturen! Lachen

Doeeeiiiiii Doei, doei

GWENNx

Re: Quickly @ work in het zonnetje! [Les]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:36

Als je je teugels gaat losgooien, heb je geen contact en zal je dus nooit je pony nagefelijk kunnen rijden.

Verder kan een pony die last heeft van ze'n rug bijna onmogelijk lekker ontspannen lopen,
daarom vind ik het wel goed dat je haar ruimte heeft!
(soms wel wat te veel, je kan ook antspannen rijden met contact)

Ik vind het een hele leuke pony,
jammer dat ze met n zere rug moet lopen, en dan nog wel in manegelessen! Vind ik echt niet kunnen!

Jullie zijn wel een leuke combi, je mag idd best wat meer lachen!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:14

Ik snap wat je bedoelt, maar je ziet ook op het moment als ik mijn teugels ietsjes oppak gooit ze gelijk haar hoofd in de lucht.
We zijn er ook wel mee bezig hoor! Verder bedankt voor je commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:17

Ik ken ook precies zo'n pony. En toch is het me gelukt om haar nageeflijk te krijgen en dus beter over de rug. En dat gaat idd niet als je zo weinig contact heeft. Daar moet je dus op letten.
Vind het inderdaad vreemd dat een pony met een zere rug in een manegeles loopt? Naja, daar kun jij niets aan doen dus ja...

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:45

Wat mij meteen al opviel; wat een leuke combinatie! En voortaan mag je haar best wat meer oppakken kwa teugellengte. Probeer haar maar wat meer naar voren te rijden en veel voltes, buitenteugel contact binnenteugel losjes contact en met je binnen been probeer je haar naar je hand toe te rijden. Veel succes!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:25

masjenk!
Allereerst, goed om te zien dat jij elke keer op jezelf rijdt. Dat is belangrijk voor quickly. Weet hoe vol die bak kan zijn Tong uitsteken.
Verder zou ik inderdaad iets meer contact houden met de mond, zodat je haar wat meer kan sturen, zonder dan een losse ( dus te weinig contact ) teugel voor te gebruiken.
Ik vind het ook stom dat ze nog in de lessen loopt met zo'n last van dr rug. Was de 1e dag dat ze aankwam al duidelijk maargoed. Je weet wel hoe ik daar over denk Clown
Het lastige is dat je haar maar 1 x in de week misschien wel minder rijd. Er zijn heel veel andere kinderen die haar ook rijden, en daarom is het natuurlijk altijd lastig die ontspanning er in te rijden, omdat een uur later er weer iemand in dr mond zit te trekken Knipoog
verder is je houding echt heel erg netjes Lachen

QuIcKly_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:12

Wat grappig! Mijn pony heet ok Quickly en is ook een vosje en erg 'heet'..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:13

Heb net de filmpjes bekeken. Ceddy wordt weer lekker door elkaar geschopt!

JustxSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:27

Wat een leuk beestje!!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:43

Ik vind dat jij een compliment verdiend, want je rijd haar echt super vriendelijk. Ondanks dat ze zo'n last heeft en dat ze er niks aan kan doen dat ze een manegepony is rijd jij haar zoals mensen manegepony's en paarden moeten rijden! Súper! Niks gedwongen omdat jij persé wilt dat ze rondloopt etc. etc.!

Het is ook een super beestje en jammer dat ze op een manege loopt.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 13:49

Erg bedankt voor de reacties!

Ik krijg veel tips over dat ik moet proberen de teugels iets op te pakken, dat heb ik ook geprobeert en dan staat er ook, toen ik dat deed was het weer een en al stress.
Ik snap precies wat jullie bedoelen, maar ik denk dat het misschien toch net weer een stapje tever is. Maar we blijven bezig met oefenen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:52

Je bereikt je doel niet door je teugels los te gooien, maar door een lichte verbinding met de mond te houden. Verder wel een leuke combi, succes!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:53

Ik vind ook dat je haar erg vriendelijk rijdt Lachen Hield iedereen maar zo'n rekening met zijn/haar paardje!

Leuke pony, mooie combi. Hopelijk laat ooit iemand eens naar haar rug kijken en komt het goed, dan pas zal ze ook echt ontspannen kúnnen lopen.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:20

Er is al naar haar rug gekeken, en die is gewoon versleten, het is een springpony geweest en ze is nou eigelijk gewoon op.. Ze verdiend echt een goed tehuis! en als ik er tijd voor had, had ik haar zo gekocht, maar dat heb ik gewoon niet Verdrietig

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:47

Wel jammer, want Qiuckly staat natuurlijk te koop Knipoog

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:52

staat ze te koop? woow wat een slimme actie van de manege! als ze nou ook maar opletten waar ze dr heen verkopen!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:02

Ze staat te koop en als ze binnen zoveel weken/maanden/dagen niet ergens terecht kon werd ze op mp gezet...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:03

Dit soort paarden zijn echt heel erg lastig te rijden. Ook missen ze vaak wat bespiering in de rug (door wegdrukken) waardoor ze met hun wervels dragen en dat is niet goed. Die cirkel is erg moeilijk te doorbreken.

Ik vind ook dat je het best wel goed doet en ik snap ook heel goed waarom je haar van voren de ruimte geeft. Misschien kan je het contact rustig opbouwen? Van geen contact tot heel licht contact. Zodra je een licht contact hebt lekker mee blijven veren vanuit je polsen.

Wat ook kan helpen... proberen in een rustig tempo rond te stappen en de teugels strelen/aaien. Het kan een tijdje duren maar veel paarden gaan daardoor lekker ontspannen. Ook aaien en kriebelen op de schoft wil weleens helpen om het hoofd toch iets te laten zakken. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb meegemaakt dat het werkte.
Wat ook altijd erg handig is, je in je hoofd inbeelden dat je teugels stokjes zijn en haar hoofd naar beneden duwen.

Succes ermee.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:17

Ziet er goed uit Mas, weet hoe moeilijk quik te rijden is.
Je hebt een nette houding Lachen
Zoals hierboven al gezegt is probeer toch contact te houden met de mond.
Verder commentaar kan ik niet echt verzinnen. Knipoog

mas_ schreef:
Ze staat te koop en als ze binnen zoveel weken/maanden/dagen niet ergens terecht kon werd ze op mp gezet...

Na een week word ze op mp gezet zodat de manege ruiters eerst de tijd hebben gehad om haar te kopen. Knipoog

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:21

Ik vind het echt schandalig dat ze nog mee moet lopen in de manegelessen met mzo'n zere rug, zo kun je haar toch nooit ontspannen rijden? Bedenk maar eens als je zelf een zere rug hebt een een uur moet lopen met iemand op je rug. Zou jij dan ook mooi 'ontspannen' lopen??

Verder mag je wel wat blijer kijken Bloos

En meer commentaar heb ik eigenlijk niet, je filmpjes doen het niet.
Laura

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:59

Ben blij dat de foto's nog gelukt zijn! Haha!
Ik vind jullie echt een onwijs leuke combi! Lovers Écht jammer dat je dr niet kan kopen. Als je ziet hoe anderen haar rijden
Ik vind ook dat je heel netjes zit. Af en toe misschien een beetje naar voren, maar je kan ook niet alles perfect doen hè Haha!
Je doet het echt super ! OK dan!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:24

Het probleem van hoofd in de lucht wanneer je de teugels op pakt ken ik een beetje van een manegepaard waar k wel eens op rijd, bij mij werkte goed contact houden ook niet dus ben het toen anders gaan proberen. Nu rijd ik in met *net geen* waslijntjes en ik zet mn handen iets uit elkaar en speel een beetje met de teugels waardoor het paard wat meer naar beneden wil gaan lopen dan kan ik hem later iets meer oppakken en dat heeft echt gewerkt. Uiteraard blijft elk paard anders:).

_Nicklebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:58

leuk beestjeeee Haha!

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:07

Naar van zn rug. Als je opzadeld kan je haar eerst even masseren, het helpt vaak al voor een deel!

Wat mij opvalt, is dat je de ene teugel op bijna alle foto's strakker hebt, dan de andere teugel. Probeer de druk gelijk te verdelen. Want (zo als je op foto 2 kan zien) hangt het bit heel ver naar die kant, waardoor het ook niet fijn is voor je paard dat alles naar een kant hangt in zn mond!
Ik hoop voor het paard dat hij/zij een fijn mooi thuis krijgt en dat ze daar wat met zn rug kunnen doen!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:19

Bedankt voor jullie reacties!
@_Sigrid_: Bedankt voor de tips, ik ga het zeker uitproberen dinsdag! als ik op haar mag rijden, wat ik eigleij wel elke week mag Bloos
@pintogirl: Hahaha ik weet het! Normaal lach ik altijd maar ik denk dat ik gewoon een keertje seriues was Huilen van het lachen
@Floor: jaa... als het nou ff een paar jaartjes later was dan had het misschien wel gekunt..
@StephanieHC: Altijd 'handig' als iemand dezelfde ervaring ergens mee heeft, ook een fijne tip!
@Wienn: Je hebt gelijk maar ik denk dat het ook wel een moment opname is hoor Knipoog