Zeer aparte fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foske_xx

Zeer aparte fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:02

hallo bokkers,

Ik heb een fries als verzorgpaard
hij is 2 jaar onder het zadel geweest en heeft daarna 2 jaar niks gedaan
en toen ging ik erop rijden.
in het begin ging alles goed, behalve de linkergalop aanspringen( of hij sprong fout aan, of hij sprong over)
dit hebben we goed gekregen door op de volte te rijden met de stelling naar buiten.
maar wat hij nou doet is echt niet meer normaal!!
als ik hem lang en laag rijd bokt ie als ik galop wil aanspringen
en als ik hem helemaal hoog rijd dan bokt hij niet.

toen ging ik wijken wat hij niet kent!!
de eerste paar weken ging het goed.
totdat ik op een dag Haha! ging wijken in de draf
hij deed het super
toen ging ik in stap wijken
maar mevrouw kwam omhoog Boos!

nou steigert ze voortaan als ze iets eng vindt of van iets schrikt Boos!
voorbeeld:
ik rij in de bak op de rechterhand
er is een hoek waar die altijd zogenaamd bang van is
ik krijg hem eindelijk door die hoek gereden
en ga op de linkerhand
hij is er niet langs te krijgen Boos!
uiteindelijk na een half uur gaat hij erlangs
ik ga weer op de rechterhand en het hele feeste begint weer overnieuw
ik word er niet goed van!!!!! Stoom uit je oren

weet iemand wat ik hieraan kan doen?? Huilen

groetjes Foske
en een dolle Finne Boos!

InekeH87

Re: Zeer aparte fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:04

Het lijkt dat hij aan het uitproberen is. Consequent zijn en duidelijk. Wat doe je verder aan afwisseling in de training.

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:07

ik ga elke dinsdag en donderdag naar de ponyclubles
en zaterdag naar de bossen of thuis in de bak rijden
af en toe longeren en een stukje mee wandelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:09

Klinkt me ook in de oren als een rugprobleem....

Zorg dat je goed priveles krijgt Knipoog
En dat je de rug en het zadel eens laat nakijken. 9 van de 10 rugproblemen komen door en/of slechte ruiter en/of slecht passend zadel.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:12

Je doet in ieder geval wel voldoende afwisselingen. Laat anders iemand in die 'enge' hoek staan. En na elk rondje verder weg in de hoek. En oplaatst niet meer in die hoek staan, maar uit het zicht. Misschien helpt het. Het heeft bij een vriendin van me wel geholpen en hij heeft het daarna nooit meer gedaan!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:24

Neem lessen het liefst prive.
Mocht dit niet kunnen heelaas.
Wees consquent en beloon hem alls hij het goed doet.
Ik heb dit ook gehad met een fries alleen daarbij deed het knopje galop het niet meer.
En wat je ook deed galop ging niet.
Aan de longe begon hij heel hard te bokken alls hij moest galoperen.
Stap en draf was hij heel braaf.
Mijn vriend heeft erop leeren rijden.
De eerste keer zat hij aan de longe stap en draf gedaan en ineene vloog hij in galop.
Vriend bleef zitten en wou daarnaa ook niet meer bij hem galoperen.
Alls je er niet af viel vond hij het niet leuk en alls je eraf viel deed hij het de volgende keer weer.
Maar die had dan ook ruim 6 jaar stil gestaan en de eigenaar kwam nooit omdat ze hemn te lomp[ vond en ze wou een dresuur paard geen lomperik.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:59

mijn privé instructeur is dhr prof. A. Verhagen himself.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:59

Maar het is echt heel vervelend

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:49

Ik denk dat het dier jou aan het uitproberen is. Als hij last van zijn rug zou hebben, zou hij de hele tijd "lastig" zijn. Jij geeft aan dat hij het een tijd lang goed doet en dan opeens met streken begint en aldoor andere soort streken. Wees consquent! Als hij "bang" voor hoeken is, negeer het dan. Blijf hem niet dwingen door de hoek te rijden, dat is alleen wat hij wil. Hou zelf ook de adem niet aan, als je denkt "O daar kan hij weer lastig zijn" Dat voelt hij!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:51

crossmonster schreef:

En dat je de rug en het zadel eens laat nakijken. 9 van de 10 rugproblemen komen door en/of slechte ruiter en/of slecht passend zadel.

Dat is inderdaad waar ik aan dacht,
en verder, neem goed (privé)les.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:52

Dat hij je aan het uitproberen is geloof ik best, maar ik ga wel met Crossmonster mee dat het klink als een rugprobleem.

Is ie breder/gespierder geworden de laatste tijd, omdat hij natuurlijk een tijd stil heeft gestaan kan het best zijn dat je nu spieren kweekt en dat dus het zadel niet meer goed past.

Zou er iemand goed naar laten kijken die er verstand van heeft.

Succes met je probleem, hoop dat het snel beter gaat.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:53

crossmonster schreef:

OOk het eerste waar ik aan dacht.. rugproblemen
Ik heb zelf op een fries ×merens gereden een tijdje tijdens manege lessen. Zij bokte ook eerst met galop en dat probleem breidde zich steeds verder uit. EErst dacht iedereen dat ze zich aanstelde, maar toen het probleem erger werd is er toch een osteopaat bij gehaald. Nu gaat het stukke beter met haar en ze is weer redelijk normaal te rijden, al is ze natuurlijk niet vergeten dat ze er iemand af kan gooien door middel van bokken, want dat vind ze af en toe nog wel leuk Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:55

liempje schreef:
Ik denk dat het dier jou aan het uitproberen is. Als hij last van zijn rug zou hebben, zou hij de hele tijd "lastig" zijn. Jij geeft aan dat hij het een tijd lang goed doet en dan opeens met streken begint en aldoor andere soort streken. Wees consquent! Als hij "bang" voor hoeken is, negeer het dan. Blijf hem niet dwingen door de hoek te rijden, dat is alleen wat hij wil. Hou zelf ook de adem niet aan, als je denkt "O daar kan hij weer lastig zijn" Dat voelt hij!

Big fat onzin, nee dat denk ik niet. Het kan best zijn dat dit in de ene houding anders is dan in de andere. Bijvoorbeeld dat hij in die hoek net dat beetje meer stelling moet aannemen en dat het bok bok auw auw is. Of dat jij jezelf net wat meer aanspant op een bepaalde plek en dat het paardje dat aanvoelt. Uitproberen zou kunnen, maar dit is wel héél erg als ik het zo hoor. Het kan dus ook een combinatie van zijn, pijn, de leeftijd en hormoontjes, en de ruiter zelf.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:55

Jaimyliefje, je kunt iets anders reageren op mijn antwoord! Wij reageren hier allemaal op een vraag en dat is toch al moeilijk als je het paard zelf niet gezien hebt. De TS moet zelf uitproberen of met de raad die haar door verschillende mensen geboden wordt, iets kan beginnen en of het helpt. Dus reageer niet op mijn antwoord met Big fat onzin, ik vind dat respectloos. Ik ben wel ca. 20 jaar ouder dan jij bent en heb misschien iets meer ervaring. Iedereen heeft een andere mening en daar moet jij je bij neerleggen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:15

Ga op een volte ver weg van de hoek en verleg je volte steeds een stukje dichter bij de desbetreffende hoek. Gewoon door rijden op de volte ook als hij gaat klieren. Uiteidenlijk krijg ik mijn paarden wel langs de hoeken op die manier. Bij rechte stukken werkt het trouwens ook.

Soms kun je de confrontatie aangaan.

Hoe reageert hij als je aan de hand/longeren door die hoek gaat?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:21

inderdaad rugprobleem of gewoon aan het uitproberen.
M'n leaspaard was ook constant vervelend en irritant en had ook echt verschijnselen van rug- of gebitspijn, maar zadel pastte goed etc. Maar ze was echt supergezond en mankeerde helemaal niets.
Zo een les genomen, consequent doorgereden en ook veel genegeerd en doorgegaan totdat ze het rustig deed. en nu doet ze het echt super.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:58

het lijkt me een heel typisch probleem. wat je bijna met alle eigen/verzorgpaarden tegen gaat komen.
uittesten
bijna alle paarden gaan het naar een week of 6 a 7 doen. de een is erger dan de ander. dat is afhankelijk van het paard.
het paard van mijn nicht ging bokken tot ze erafviel. die heeft ze uitgezeten.
mijn paard ging achteruitlopen of de andere kant oplopen.
zo kan ook bokken of steigeren een naar trucje zijn.
zoals ik jou erover hoor lijkt het me geen echte angst maar zeuren.
die bangheid in een hoek klopt volgens mij niet echt.
ik denk dat je het eens met een ervaren iemand of een instructie erover moet hebben. wat je het beste kunt doen.

veel succes

groetjes

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:58

Eerst even laten checken of je zadel en ander tuig nog goed past. Daarna eventueel een keer de dierenarts naar de rug laten voelen en het gebit laten bekijken.

Bij het steigeren is het belangrijk hoe je zelf reageert. Als het paard je op zo'n moment echt bang krijgt, zit je met een probleem. Het paard zal je angst voelen, en weten dat ie op dat moment baas is over de situatie. De 'truuk' bij de meeste paarden (uitgesloten de echte valse rotbokken of de paarden met lichamelijke problemen) is om het schrikgedrag eigenlijk zoveel mogelijk te negeren. Dus springt ie opzij, niet straffen maar zo relaxt mogelijk terug naar de hoefslag sturen in een vloeiende lijn. Als het steeds op het zelfde punt gebeurt dan zorgen dat je bij het aanrijden al iets meer binnenstelling neemt (iets schoudervoor rijden b.v) zodat je buitenteugel en binnenkuit goed steun bieden (maar niet rukken en schoppen...). Hierbij zelf niet gaan spannen, anders 'waarschuw' je het dier al dat er iets gaat komen. Gewoon rijden alsof je niets vreemds verwacht maar toevallig even die oefening wou doen, beetje bluf dus. Ook niet steeds als een bezetene opnieuw die hoek doorrijden, maar eerst gewoon de bak door en dan opnieuw de hoek in. Krijg je mooi kans op alle balans en controle maximaal te herstellen en je breekt de spanningsboog bij het paard.
Bij het steigeren naar voren leunen, teugels ontspannen en drijvende hulpen met je zit en benen geven. Komt ie neer, dan wegrijden net alsof er niets gebeurd is. Uiteindelijk gaat het dan meestal vanzelf over omdat het paard leert vertrouwen in je te krijgen, immers jij bent de baas maar reageert blijkbaar niet op een situatie die het dier als angstig ervaart, en je paard zal dat op den duur van je overnemen.
Paarden die steigeren en zich laten omvallen: afstappen, op stal zetten en een professional erbij halen. Wat daar ook de reden van is, die zijn te gevaarlijk voor een amateur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 01:16

foske_xx schreef:
hallo bokkers,

Ik heb een fries als verzorgpaard
hij is 2 jaar onder het zadel geweest en heeft daarna 2 jaar niks gedaan
en toen ging ik erop rijden.
in het begin ging alles goed, behalve de linkergalop aanspringen( of hij sprong fout aan, of hij sprong over) ***slapte***
dit hebben we goed gekregen door op de volte te rijden met de stelling naar buiten.
maar wat hij nou doet is echt niet meer normaal!!
als ik hem lang en laag rijd bokt ie als ik galop wil aanspringen
en als ik hem helemaal hoog rijd dan bokt hij niet. ***met hoog instellen bereik je niks, alleen maar dat hij de rug wegdrukt dus laag en vooral voorwaarts houden dan kan hij niet bokken***

toen ging ik wijken wat hij niet kent!!
de eerste paar weken ging het goed.
totdat ik op een dag Haha! ging wijken in de draf
hij deed het super
toen ging ik in stap wijken
maar mevrouw kwam omhoog Boos! **** ga je wijken met een paard wat nog niet eens fatsoenlijk kan aanspringen in galop??? doe even dingen een voor een, dan snapt dat dier er ook nog wat van en languit rechtuit daar bereik je meer mee dan met wijken, zo te lezen ben je nog niet eens op B nivo bezig dus is wijken nog lang niet in zicht***

nou steigert ze voortaan als ze iets eng vindt of van iets schrikt Boos!
voorbeeld:
ik rij in de bak op de rechterhand
er is een hoek waar die altijd zogenaamd bang van is
ik krijg hem eindelijk door die hoek gereden
en ga op de linkerhand
hij is er niet langs te krijgen Boos!
uiteindelijk na een half uur gaat hij erlangs
ik ga weer op de rechterhand en het hele feeste begint weer overnieuw
ik word er niet goed van!!!!! Stoom uit je oren **** buitenteugel - binnenbeen***

weet iemand wat ik hieraan kan doen?? Huilen

groetjes Foske
en een dolle Finne Boos!

Nou ik denk dat Finne wel wil, alleen dat jij nog wat moet bijleren, succes ermee en neem de tijd om ook op een lang zandpad o.i.d. in de buurt aan de galop te werken.
Vergeet niet dat dit paard twee jaar niet veel heeft gedaan en weer even de bespiering moet krijgen om te kunnen presteren wat jij graag wilt. Mijn aanwijzingen staan tussen *******.

Verder zeg jij in de titel iets over een zeer aparte Fries, maar zo apart is dit niet voor een Fries, je moet er alleen even mee om leren gaan, en de tijd nemen onder goeie begeleiding, zolang je niet weer dat dit voor een Fries echt niet wereldschokkend is. Ik heb nog wel meer tips om een Fries van achteren sterker te krijgen maar die geef ik niet zonder meer, omdat het niet allemaal zonder gevaar is voor iemand waarvan ik niet weet of die echt echt echt goed kan rijden.

En op de volte, buitenteugel en binnenbeen, voorkom dat het paard naar binnen valt en rij verder zoveel mogelijk echt op twee teugels! Verder is overkruist galopperen een algemeen probleem bij Friezen en dat kun je dus oplossen door de achterhand eerst sterk te maken dmv lange stukken rechtuit galopperen, daarbij niet kijkend of ie wel met het neusje voor of achter de loodlijn zit want dat boeit in dit stadium niet maar rijd van achteruit naar voren.
Ga eens praten met mensen die een ruime ervaring hebben met Friese paarden en hou er rekening mee dat een Fries minstens zo erg kan tegenwerken als een doorgefokte KWPNer, het zijn geen schoothonden die alles doen.
Doe vooral voorwaarts/neerwaarts, laat het dier zo veel mogelijk met de neus op de grond lopen/
Over zadel en bit zeg ik niks want ik ga er van uit dat dit grondig door professionals is nagekeken voordat jij je topic opende.

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:15

ja ik longeer haar voortaan voordat ik ga rijden
ze luisterd wel beter en heeft sinds dat ik longeer niet meer gesteigerd Haha! wel gebokt Huilen

Shannon_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:59

InekeH87 schreef:
Het lijkt dat hij aan het uitproberen is. Consequent zijn en duidelijk. Wat doe je verder aan afwisseling in de training.

inderdaad.. Dit is gewoon uitproberen.. Zoals ik lees, weet je heel goed wanneer dat ie gaat staken.. Probeer om haar bezig te houden.. Dus , wanneer je denkt dat er iets gaat gebeuren, rij dan ineens een volte, ofzo.. Daarmee krijg je de aandacht van het paard, en als je dat eenmaal hebt, vergeten ze soms om uit te proberen.. Tong uitsteken ( zo ging dat teminste met mijn eigen paardje..)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:50

In een hoek (niet de "enge") een balkje neerleggen kan ook goed helpen bij het aanspringen, rustig erop aandraven, vaak nemen ze dan net een sprongetje en met wat geluk zit je in de galop... Bij de fries van mijn buuf werkte dit goed! Verder consequent blijven, medische oorzaken uitsluiten en spieren opbouwen!

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:37

Okee dankuu dankuu
maar Ze is nou echt in topvorm en ze luistert voortaan:D
dus ik ben echt in de gloriaa

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:50

Je schrijft dat ze, als je haar lang en laag rijdt, wel bokt, maar als je haar hoger rijdt niet. Wat bedoel je met hoger rijden? Als het zo is dat ze gewoon haar koppie in de lucht steekt met de neus omhoog, dan drukt ze haar rug weg, en hoeft ze haar buikspieren niet aan te spannen. Rijd je haar laag, dan moeten de buikspieren aangespannen worden, en dat vinden een heleboel paarden niet zo leuk. Gewoon consequent zijn in het laag rijden, niet diep, maar met een lage hoofd-halshouding, en door blijven vragen. Veel longe-werk, eventueel met bijzet of elastiek, in de laagste houding vastgemaakt. Er moet een moment komen dat haar buikspieren sterk genoeg zijn en het geen pijn meer doet om in de lage houding aan te springen, en dan heb jij het voor elkaar gekregen!

Succes!

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:54

Met hoog rijden bedoel ik opwaarts rijden.