Goede manier om paard nieuwe oefening/aan de teugel lopen le

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Goede manier om paard nieuwe oefening/aan de teugel lopen le

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 18:57

zoals de titel dus zegt:

Wat vinden jullie een goede manier om een paard een nieuwe oefening (dan heb ik het oever bv wijken, sb, appuyeren, stap-galop, ...) te leren?
En hoe leer je een paard aan de teugel lopen?

Ik weet dat je dit natuurlijk niet van de ene op de andere dag kan, maar ik vroeg het me igg af aangezien ik een bijna 4-jarige aan het rijden ben en er eigenlijk geen flauw idee van heb hoe je een paard zoiets nieuws moet leren? Koe

Dit moet je nog wel weten: Ik ga binnenkort (over een dikke 2 weken) beginnen met lessen dus dat moet je niet gaan beginnen zeggen. Lachen

Brand los!

beantsje

Re: Goede manier om paard nieuwe oefening/aan de teugel lopen le

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:03

Ehhh...je weet niet hoe je een paard aan de teugel leert lopen en je wilt hem dan zelf sb, appuyeren enz. leren?
(heb je deze oefeningen al ooit eens gereden? Als je er zelf ook geen ervaring mee hebt, wordt het extra lastig! Je kunt dit het beste eerst zelf leren op een leerpaard, zodat je weet wat je moet voelen.)

Wacht gewoon maar even je lessen af en koop eens een goed boek, bijv. Ruiters en rechters van Ernest van Loon.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:14

beantsje schreef:
Ehhh...je weet niet hoe je een paard aan de teugel leert lopen en je wilt hem dan zelf sb, appuyeren enz. leren?
(heb je deze oefeningen al ooit eens gereden? Als je er zelf ook geen ervaring mee hebt, wordt het extra lastig! Je kunt dit het beste eerst zelf leren op een leerpaard, zodat je weet wat je moet voelen.)

Wacht gewoon maar even je lessen af en koop eens een goed boek, bijv. Ruiters en rechters van Ernest van Loon.

De meeste oefeningen heb ik al veel gereden, en andere oefeningen ben ik bezig aan het leren op idd een leerpaard Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:18

aan de teugel valt niet te leren............ aan de teugel is een direct gevolg van correct rijden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:19

Precies, als jij als ruiter niet correct rijd, zal je paard ook nooit uit zichzelf aan de teugel gaan lopen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:29

ga ik even op in Haha!
geen een paard loopt uit zichzelf aan de teugel, de ruiter doet uiteraard iets..
het zou inderdaad handig zijn, om op een paard te stappen, die het wel kent, om het aan te voelen.. maar dit is niet perse nodig, ik heb het ook geleerd, op een paard dat het niet kende..
maar het kan wel handig zijn..
en hoe je alles aanleert, sja.. om het zo uit te typen, dat kan ik helaas niet, (kan het niet zo goed in woorden brengen, wat je voelt etc.)
maar als je gaat lessen, krijg je hier genoeg informatie over Lachen en een beetje rondsnuffelen op google kan misschien helpen?

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:30

-> RT D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:31

Zelfs een compleet groen paard gaat, mits correct gereden, vrijwel direct aan de teugel. Als je zelf niet correct rijdt, zul je een zeer ervaren en doorgereden paard zelfs niet aan de teugel krijgen, Maaike MO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:33

Aan de teugel vind ik zelf trouwens geen goede benaming, ik noem het liever nageeflijk...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:35

ja dat is zeker waar, alleen het gaat erom uit zichzelf
dat gebeurt nou eenmaal niet, een ruiter geeft hulpen..
alleen om zoiets te verwoorden over internet, vind ik zowiezo niet goed.. ik kan wel gaan vertellen hoe het moet, maar zit gevoel bij, en daarom is het wel beter om er een instructeur bij staat, die dan vertelt, wanneer het paard loslaat etc, zodat jij het goed leert voelen..

aan de teugel is idd een rotterm, omdat het veel wordt gezien als : als ze in zon krulletje lopen.. maar gelukkig zijn er ook zat die weten dat het niet het krulletje is Lachen

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:35

KiWiKo schreef:
aan de teugel valt niet te leren............ aan de teugel is een direct gevolg van correct rijden

Mooi gezegd!

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:39

lessen nemen zou ik zeggen Knipoog

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:18

juksz schreef:
KiWiKo schreef:

Mooi gezegd!

Klopt !
Maar je kunt de hals wel soepel maken mbv veel slangenvoltes en het paard goed aan je been hebben .

Maar je kunt het beste les nemen zoals al gezegd!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:23

@suleilitha: Maar hoe weet je paard dan als jij je hulpen geeft wat ie moet doen? Hij moet toch steeds leren dat dat been en die teugel = die oefening? En dan heb ik het niet alleen over aan de teugel of nageeflijk of hoe je het graag noemt Lachen
@Julia_Romeo:beginpost lezen Lachen Er staat nl dat ik over een week of 2 ge beginnen lessen Knipoog

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:33

dan kun je het het beste met je instructeur/instructrise oefenen denk ik ! Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:40

sweet_pony schreef:
@suleilitha: Maar hoe weet je paard dan als jij je hulpen geeft wat ie moet doen? Hij moet toch steeds leren dat dat been en die teugel = die oefening? En dan heb ik het niet alleen over aan de teugel of nageeflijk of hoe je het graag noemt Lachen
@Julia_Romeo:beginpost lezen Lachen Er staat nl dat ik over een week of 2 ge beginnen lessen Knipoog

Aan de teugel rijden is in ieder geval niet een oefening, zoals SB of wijken voor de kuit.

Aan de teugel is een begrip dat nog weleens anders geinterpreteerd wordt. Wat bedoel jij met 'aan de teugel'?
Ik krijg nl. een beetje de indruk dat het jou gaat om het hoofd, dat op de loodlijn moet. Klopt dat?
Zo nee, dan zou ik graag willen weten wat je er precies mee bedoelt, dan weten we zeker dat we het over het zelfde hebben.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:43

Aan de teugel lopen is ook niet essentieel, tenminste veel mensen zijn dolgelukkig als een paard met zijn hoofd naar beneden loopt, maar veel belangrijker is dat het ontspant, van achteren naar voren over de rug loopt en dan komt dat hoofd inderdaad vanzelf.
Ik rijd veel jonge paarden en oefeningen die je zou kunnen doen zijn:

-Slangevoltes rijden: Goede stelling vragen in de bochten, rechtstellen op het midden en omstellen.
- Normale voltes, voltes 10m en 8jes rijden.
Als je wat verder gevorderd bent kun je stelling op de lange zijdes naar links en naar rechts gaan vragen.
Hier maak je het paard soepel mee in de mond en krijg je hem goed aan het been.
Even voor de duidelijkheid dit houd dus niet in links en rechts omtrekken. Maar het paard met je been en je hand laten buigen!

-Schakelen in de gangen: van stap naar draf en weer terug, van draf naar galop en weer terug. Doe telkens korte stukjes, maar zorg wel dat de overgangen correct zijn!
-Schakelen in tempo: van verzamelde draf naar arbeidsdraf en naar middendraf bv.
Dit houd dus in je paard netjes op de hand terug te laten komen, verend opvangen en dus niet trekken of je hand vastzetten!
Blijf ten ALLE tijden met je been rijden, dus ook als je je paard terug laat komen blijft je kuit eraan.

Ga dit eerst maar even een tijdje doen Lachen

P.S. zonder een goede stap kan je NOOIT goed draven en zonder een goede draf al helemaal niet correct galloperen!
Wat wel kan is je paard eerst warm laten lopen door hem eerst even in zijn eigen manier te laten draven en galloperen, maar dan vraag je verder niet aan hem. Dan ga je weer stappen en ga je bovenstaande oefeningen doen tot hij ontspant.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:04

Charlenexx schreef:
Aan de teugel lopen is ook niet essentieel, tenminste veel mensen zijn dolgelukkig als een paard met zijn hoofd naar beneden loopt, maar veel belangrijker is dat het ontspant, van achteren naar voren over de rug loopt en dan komt dat hoofd inderdaad vanzelf.

Bijzondere stelling. Hoe kan je correcte overgangen enz rijden zonder dat je paard aan de teugel is? Een paard dat niet aan de teugel is, is namelijk niet in de hand gesteld.

- een paard dat zijn hoofd naar beneden heeft, hoeft helemaal niet aan de teugel te zijn. Sterker nog, een 4-jarige, die zonder enige verzameling loopt met zijn hoofd op de loodlijn, loopt zo goed als zeker helemaal niet aan de teugel, maar erachter.
- een paard dat aan de teugel loopt, kan zijn hoofd best voor de loodlijn hebben, zeker wel tot 45 graden.

Een in de hand gesteld paard is:
(en ik citeer even een oude leermeester)
1. geheel ontspannen (n.b. dus ook de rug!!)
2. Gehoorzaam aan het been en voor het kruis
3. Gehoorzaam voor de teugelhulpen (kan op elk moment stelling aannemen en loslaten, kan op elk moment halsstrekken en weer terug omhoog)
4. Gaat in evenwicht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:07

Nieuwe oefeningen als het paard eraan toe is in het begin altijd richting uitgang leren. Dan heb je veel minder impulsverlies en leert gewoon veel makkelijker aan.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:45

aan de teugerijden leer je niet, dat doet je paard als jullie sameneen goede eenheid vormen en hij zich "overgeeft" aan jou..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:45

@ Charlenexx: Dat doe ik vooral,, de ene keer beslis ik om op de overgangen te oefenen, de andere keer de wendingen en de stelingen...Toch bedankt voor de tips! Zal ik zeker onthouden! Lachen
@beantsje: Het geen wat Charlenexx zegt past het beste bij het gene wat ik me erbij voorstel Knipoog
@Anne_GTI: wat bedoel met 'richting uitgang leren'? Cool

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:40

zoek een goede instructrice o.i.d.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:10

beantsje schreef:
Charlenexx schreef:

Bijzondere stelling. Hoe kan je correcte overgangen enz rijden zonder dat je paard aan de teugel is? Een paard dat niet aan de teugel is, is namelijk niet in de hand gesteld.

- een paard dat zijn hoofd naar beneden heeft, hoeft helemaal niet aan de teugel te zijn. Sterker nog, een 4-jarige, die zonder enige verzameling loopt met zijn hoofd op de loodlijn, loopt zo goed als zeker helemaal niet aan de teugel, maar erachter.
- een paard dat aan de teugel loopt, kan zijn hoofd best voor de loodlijn hebben, zeker wel tot 45 graden.

Een in de hand gesteld paard is:
(en ik citeer even een oude leermeester)
1. geheel ontspannen (n.b. dus ook de rug!!)
2. Gehoorzaam aan het been en voor het kruis
3. Gehoorzaam voor de teugelhulpen (kan op elk moment stelling aannemen en loslaten, kan op elk moment halsstrekken en weer terug omhoog)
4. Gaat in evenwicht.

Volgens mij begrijp jij mij verkeerd en bedoelen we beide hetzelfde. Ik zeg juist dat je paard niet per se met zn kop in de krul moet lopen, veel mensen doen alleen dát en vergeten de rest. Ik zeg juist zorg dat de rest goed is en dan komt dat hoofd vanzelf wel. Ik ken paarden die niet rond lopen en fijner te rijden zijn dan 1 die in de krul getrokken is. En als je mijn verhaal goed leest staat daar dus precies die 4 punten......

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:52

nu nog hopen dat TS dit leest!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 19:48

beantsje schreef:
nu nog hopen dat TS dit leest!

ik heb heb het idd gelezen en begint me zo allemaal wat duidelijk te worden Lachen