Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:45

Vandaag was mijn laatste stage dag en het leek me wel leuk om even wat foto's te maken van waarschijnlijk de laatste keer dat ik op Redondo reed.
Redondo is een 16 jarige Andalusiër dekhengst die op jonge leeftijd door mijn stage begeleider vanuit spanje naar nederland is gehaald. Hij heeft in het verleden Z1 dressuur gelopen en kent verder nog heel veel oefeningen van de spaanse rijschool. Ik zelf rijd officieel nog maar op B niveau maar mede dankzij hem (maar ook door eerdere ervaringen) heb ik er een hele boel oefeningen bijgeleerd.
Ik denk dat ik aan tips over mijn houding het meest heb aangezien het waarschijnlijk toch de laatste keer is dat ik op hem rijd, maar andere tips zijn altijd wel welkom Lachen

1. Afbeelding
instappen

2. Afbeelding
Draven

3. Afbeelding
Stukje sb

4. Afbeelding
Wijken

5. Afbeelding
Nog meer wijken

6. Afbeelding
Van hand veranderen in galop

7. Afbeelding
Mooie draf vind ik zelf, alleen jammer van mijn hakken..

8. Afbeelding
Passage, waar hij nog wel eens de kantjes van afloopt..

9. Afbeelding
Piaffe

10. Afbeelding
Nog een keer piaffe

11. Afbeelding
En toen maakte ik per ongeluk een iets te grote ophouding waardoor hij hing steigeren in plaats van stappen.. Maar verder wel een mooie foto..

12. Afbeelding
En als laatste de spaanse pas Lachen

Nou dit was het..
Ik vind zelf dat ik de spoortjes wel wat minder had mogen gebruiken en dat ik soms een beetje in mekaar duik..
Graat opbouwend commentaar waar ik wat aan heb..

Groetjes Hilde

mylittlejoy

Re: Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:56

Leuk ding hoor! Zoals je zelf zei, probeer inderdaad met je bovenlichaam wat meer naar achter te zitten, je duikt nu een beetje in elkaar. Als je je hakken wat meer uitdrukt, zal je spoorgebruik ook wat beter worden. Al is het allemaal wat moeilijk te zien, omdat je zo klein op de foto staat.

Voor wat betreft het paard (ook al is het de laatste keer), zelf vind ik hem wat te hoog lopen. Hij mag wat meer z'n rug ontspannen en probeer z'n hals iets lager en langer te laten worden.

Bij foto 4 (wijken) lijkt het alsof z'n achterhand verder naar de hoefslag is dan de voorhand, probeer het hele paard recht te houden. Het is een beetje moeilijk beoordelen, maar ik zou zeggen: probeer hem wat meer op je buitenteugel te krijgen, dat zal al schelen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 27-06-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:59

Dat steigeren ziet er voor mij meer uit als steigeren op commando... Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind eigenlijk, als ik het goed zie, dat hij vaak die onderhalsspier erop zet ipv de bovenhalsspier die hij zou moeten gebruiken. Zou het niet helpen om met dit paard even iets meer basis te doen en terug richting ontspanning te rijden zodat hij weer de juiste spieren gebruikt, en dan vandaaruit weer moeilijkere oefeningen?

Op de eerste twee foto's doet hij het nl wel vrij fijn. Lachen

Jouw houding vind ik dat ook nog een beetje aan gewerkt kan worden. Trotser zitten, schouders naar achter! kin omhoog, benen mooi lang maken en niet te ver naar achter leggen. Bovendien vind ik je in het algemeen vrij streng in de handen... Maar dat kan ik ook helemaal fout zien.

Verder heel erg leuk paard. Lachen

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:00

Het is een mooi dier maar ik vind hem er niet ontspannen bij lopen. Je zou de teugels ook een stuk korter kunnen nemen zodat je je handen meer naar voren kan doen, die liggen nu bijna in je schoot.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:06

Mijn handen lijken op sommige foto's inderdaad best wel sterk, maar dat valt eigenlijk best wel mee, ik probeer juist extra voorzichtig te zijn met mijn handen omdat hij op een stang loopt. Door die stang doet hij zijn mond soms ook zelf een beetje open. Hij loopt bij mijn stage begeleider ook altijd zo en hij is best wel moeilijk wat langer en lager te krijgen.
@ pharagirlke: Hij dacht ook dat hij moest steigeren door een fout die ik maakte..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:08

Het helpt soms om de handen wat breder langs je te zetten, even contact te nemen (niet trekken) en dan weer na te geven en je handen weer op de juiste plek zetten. Zo vraag je hem dus eigenlijk een beetje lager Lachen Hij moet gewoon je hand volgen. Lachen

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:49

Ik ben het eens met het commentaar dat dit paardje niet loslaat in zijn lijf. Dit ras heeft van zichzelf een actieve en gedrage draf maar het is moeilijk om ze daarin wel over de rug te blijven rijden. Verder is de sb niet goed uitgevoerd, je hoort je binnen been op de singel te leggen en met je buitenhand de schouder van de hoefslag af te halen. Verder vind ik het wijken niet juist uitgeveord.Je paard kantelt het hoofd en wilt niet voldoende opzij voor je been. Ik zou meer aan de basis gaan werken want het probleem met wijken komt waarschijnlijk voort uit een aanleuningsprobleem. Verder vraag ik me af waarom je gaat beginnen met passage/piaff als je je paard niet over de rug kan rijden. Door de verkeerde aanspanning van de rug en onderhals rijd je uiteindelijk je paard kapot of krijg je rijtechnische problemen. Het stijgeren lijkt in mijn ogen netjes op commando gedaan, net zoals de spaanse pas.

Mijn tip: pas op met de knopjes te zoeken als de basis nog niet voor elkaar is. Zeker bij dit soort paardjes die altijd in zijn voor moeilijke oefeningen maar daarbij wel vergeten hun lichaam juist te gebruiken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:13

Ik heb die oefeningen aangeleerd in het bijzijn van mijn stagebegeleider en van een ander meisje die heel veel ervaring met dit paard hebben. Ik liep 7 weken stage op de stal waar hij staat en daarom heb ik eigenlijk niet de tijd gehad om eerst rustig aan de basis te werken aangezien ik ook dit soort dingen wel eens wou leren..
Ik rij nou denk ik nooit meer op hem dus ik kan helaas niet veel met jou commentaar doen..
De sb is in de ogen van het paard wel goed uitgevoerd, want dit is hoe het hem is aangeleerd en zo is het mij dus ook aangeleerd..

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:43

Over het algemeen vind ik het beeld erg gespannen. Paar drukt de rug weg, en loopt veel te hoog en gespannen.
Zal vast leuk zijn om die dingen allemaal eens te leren, maar ben er helaas niet echt weg van.
Met het wijken ga je zelf ook helemaal aan de buitenkant hangen, je hoort op de binnenkant te zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:33

Ben het met pharagirlke en nynkeline eens.

Stel je rijd in de toekomst weer eens dan zou met een langere teugel inwerken goed helpen om over zijn rug te komen. Daarnaast lijkt mij dit een ideaal paard om erg veel op de zit te rijden en de voorkant wat 'los' te laten, of eigenlijks, werken aan de achterkant en de voorkant met rust laten.

Ook ik ben het er mee eens dat je beter niet die dingen als piaffe had kunnen leren aangezien er te veel spanning zichtbaar is en je daar beter had op kunnen focussen.

Ook heb je een vrij streng ogende hand, zoals eerder gezegd had je meer van achteren kunnen werken.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:04

Ben het met bovenstaand commentaar eens. Ik zou voor jezelf ook eerst zorgen dat je zelf de basis voor elkaar hebt en daarna de moeilijkere oefeningen pas doen. Waarom heb je niet rustig aan de basis kunnen werken? Dat doe je toch altijd eerst als je op een 'nieuw' paard rijdt? Ook als het maar 7 weken is? Niet aanvallend bedoeld, vroeg me gewoon af Lachen
Denk overigens niet dat de piaffe 'waar hij de kantjes van af loopt 'zijn schuld is hoor. Wel jammer dat je hem niet meer kan rijden, denk dat je veel van 'm kunt leren. Omdat de knopjes erop zitten Lachen Was zeker wel een leuke stage?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:23

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Searcher

split : Ik en redondo (PRE dekhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:47

Fotos zijn wel aardig gelukt he? Wel lastig hoor met een camera die je niet zo goed kent. Van Redondo weet ik wel dat zijn houding altijd wel wat zo is geweest. Volgens mij als ie slaapt staat ie nog met z'n hoofd/halshouding erg hoog. Hij is erg trots en bazig. Hij is ook alweer 16. Zijn echte naam is Zam, wist je dat? Er zijn sowieso verbeterpunten maar dit zijn natuurlijk wel momentopnames en Donnie maakt t je ook niet altijd even makkelijk. Ik kan het weten. Maar t blijft een lekker ding, dikke showbink. Hij is ideaal om het op te leren en wel es leuk om te zien wat je er uit krijgt. Kom je hier nog es kijken binnenkort?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 23:07

Hij loopt inderdaad van zich zelf vrij hoog, hij heeft een gigantische ego en is niet altijd de makkelijkste met rijden. Met je zit rijden is dus ook niet echt een optie aangezien hij zodra hij een lange teugel heeft alleen nog maar poep gaat zitten ruiken en doet waar hij zelf zin in heeft. Dat ik niet veel tijd heb gehad om met hem aan de basis te werken komt omdat ik zelf ook nog 2 ponys heb waar ik aandacht aan moet besteden en dus niet iedere dag tot laat in de avond tijd had om met hem bezig te gaan (de andere klusjes gaan tenslotte voor..), ook rijd er nog een ander meisje op hem en is hij ook alweer 16 én word hij ook nog als dekhengst gebruikt, dus hoeft hij niet meer elke dag te werken..
Ik zelf vond het rijden eigenlijk helemaal niet gespannen, ik heb heerlijk gereden, hij was lekker actief en luisterde voor zijn doen goed naar mij. Ook zie ik zelf maar op hoogstens 3 foto's een teugel met echt contact en op de rest zitten er lichte boogjes in als je goed kijkt.
@ nynkeline: Ik zie mezelf niet overdreven op de buitenkant hangen tijdens het wijken, dus misschien dat je dat beeld hebt omdat ik dat bij felic wel eens deed, maar hier doe ik het naar mijn idee niet heel erg..
@ moretje: Dat hij de kantjes er van af loopt in de passage is inderdaad deels mijn schuld, maar ik had ook niet gezegd dat dat niet zo was, ik weet soms nog niet zo goed hoe ik hem door moet pakken waardoor hij wat lui word en het allemaal maar half uitvoert. Hij doet het overigens bij zijn eigenaresse ook wel is mij verteld..
@ Aldewereld: Jaah hij is inderdaad niet de dikste.. Hij krijgt best wel veel kuil, maar hij kan helaas niet de hele dag naar buiten aangezien ze niet veel land hebben en hij niet naast andere paarden kan staan..

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 05:33

Citaat:
@ nynkeline: Ik zie mezelf niet overdreven op de buitenkant hangen tijdens het wijken, dus misschien dat je dat beeld hebt omdat ik dat bij felic wel eens deed, maar hier doe ik het naar mijn idee niet heel erg..

Het viel me juist bij deze foto's op. Je zit op de buitenkant, en je hoort toch echt aan de binnenkant te zitten met wijken. Bloos

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 05:48

Ik vind het geen mooi beeld om te zien eerlijk gezegd
Hij loopt niet nageeflijk en veel te gespannen.
Probeer hem eens goed voorwaarts neerwaarts te rijden, zodat hij ook nageeflijk wordt en daarbij mag je best de teugels iets langer laten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:00

feliciaa schreef:
Met je zit rijden is dus ook niet echt een optie aangezien hij zodra hij een lange teugel heeft alleen nog maar poep gaat zitten ruiken en doet waar hij zelf zin in heeft.

Met je zit rijden valt prima te doen. Verdiep je anders eens in de AC daar wordt de voorkant met rust gelaten, en juist dit soort paarden kunnen dat na oefening goed oppakken. Je moet je teugels daarnaast ook niet losgooien maar licht contact onderhouden en van voor naar achteren rijden.

dasalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:19

Ziet er vrij netjes uit.
Soms breng je je handen iets te ver naar achter.
Laat hem idd iets meer voorwaarts bewegen zodat hij ontspannen kan gaan lopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:20

magda_90 schreef:
feliciaa schreef:
Met je zit rijden is dus ook niet echt een optie aangezien hij zodra hij een lange teugel heeft alleen nog maar poep gaat zitten ruiken en doet waar hij zelf zin in heeft.

Met je zit rijden valt prima te doen. Verdiep je anders eens in de AC daar wordt de voorkant met rust gelaten, en juist dit soort paarden kunnen dat na oefening goed oppakken. Je moet je teugels daarnaast ook niet losgooien maar licht contact onderhouden en van voor naar achteren rijden.

Excuus, van achteren naar voor bedoel ik Bloos

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:27

Ik vind het ook geen fijn beeld. Het ziet er voor mij uit alsof het paard te veel ervaring heeft en nodig heeft dan jij te bieden hebt. Je zit niet netjes, doet veel met je handen, en het paard geeft ook geen fijn beeld. Hier en daar kan de achterhand er meer onder. Met wat voor bit rijd je trouwens? Dat is niet goed te zien, maar het lijkt er ook niet prettig uit te zien.

Te veel spanning naar mijn mening, jammer, want het kan best een leuk paard zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:30

ik vind het geen fijn beeld geven, sorry.
Je zit hem in de mond, je zit zelf niet recht, bit lijkt er ook niet prettig uit te zien, sporen geef je zelf aan..
nee dit vind ik een beeld van een onervaren(B om het netjes te zeggen) ruiter... die wat uit een ervaren paard wil krijgen door been en teugels er flink bij te houden. en dát is niet de manier.

Jammer..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:10

Je lijkt met je bovenbenen te veel te knijpen waardoor je naar voren kukelt. Probeer je benen lang te maken

Ik snap echter iets niet...

Op IEDERE foto zie je een paard met weggedrukte rug, en jij noemt het ego en trots van je paard.

Ik niet, ik noem het je kop in het zand steken en niet de rij technische fouten onder ogen willen zien. Hij is ongelovelijk mager, loppt totaal in zijn eigen houding, en sorry maar iedereen kan met zo een weggedrukte rug een huppeltje maken en het piaffe noemen kijk nou zelf eens naar die foto en en vertel mij: zie dit er goed uit? Kijk ik snap WEL dat het leuk is om die oefeningen eens te voelen, dat kan ik me prima indenken maar deze oefeningen kunnen alleen slagen als je het ultime doorgelatenheid bereikt hebt van je hulpen, dat alles wat je doet door komt en het feit dat je niet eens je teugels kan laten vieren naar je eigen zeggen,omdat hij dan met je aan de loop gaat? Nou dan is de algehele basis niet aan wezig... Daar bij is het wijken ECHT niet goed het hoofd kantelt en hij loopt over de buitenschouder weg.
Begrens hem meer met je buiten been en byuiten teugel en ga niet te veel mee hangen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:25

ik denk dat het voor jou fijner is wat meer terug naar de basis te gaan rijden,voor je aan oefeningen begint waar je misschien nog niet aan toe bent.
zoals de piaffe foto's,daarbij drukt hij zijn rug erg weg,en probeer bij het wijken te zorgen dat hij niet zo erg over de buitenschouder wegloopt.
(en sorry,op foto 8 zie ik echt geen passage. daar is de hoogste graad van verzameling voor nodig,en die kan je daar echt nog niet op zien. een hele moeilijke oefening)

ik zou gewoon lekker nog een tijdje aan de basis gaan werken,kan ook hartstikke leuk en leerzaam zijn.

het ziet eruit alsof het paardje veel talent heeft.

liesbeth93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:28

Ik denk dat als je je schouders iets meer naar achter doet het er al heel anders uit ziet!! Bloos

Verder vind ik het echt superr foto's., (misschien was het niet de bedoeling dat ie stijgerde maar het is een mooie foto Pling )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:37

Wat een leuk paard, knap ding!!
Dat hij mager is kan goed zijn dat je daar niet zo veel aan kunt doen, ik ken veel paarden die mager blijven ookal krijgen ze veel bijgevoerd. Meestal na een poos trekken ze echt wel bij.
Met wijken hang je scheef naar buiten, je moet echt proberen rechter op te blijven (en ook niet naar binnen hangen zoals hier wel als advies word gegeven....)
De SB rijdt je teveel op je teugels.
Die moet echt op je zit/benen en iets buiten teugel!
Jammer dat het het paard zo is aangeleerd en dat jij het daardoor ook verkeerd hebt geleerd
Hiermee zou je geen punten scoren als je zou starten!!
Jammer ook dat je hem niet meer rijdt, maar hopelijk heb je nog wat aan de tips hier met je volgende paard Lachen