B-pony Iris voor het eerst op bokt + filmpje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

B-pony Iris voor het eerst op bokt + filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:19

Hallo Doei! !

Sinds een weekje rijd ik Iris bij, ik was gevraagt om haar te doen, ze is dus niet van mijzelf !
Ik ben er van bewust dat ik voor het plaatje te groot ben voor Iris, maar ze houd me makkelijk en Iris is wel een pony die aangeeft als ze je niet houd of het niet leuk meer vind.
Het niveau dat we rijden is B en soms pakken we er wat oefeningentjes als wijken bij, maar dit doen we rustig aan en zeker niet overhaast.

We zijn op het moment heel erg bezig aan de nageeflijk heid, soms heb ik het idee dat ze in een 'valse knik' loopt, ik laat haar dus wat dieper lopen (dit staat niet op de foto's), en rol haar daarna op dat ze de goede nageeflijkheid gaat aanleren.
De stelling is ook nog een probleem, maar ook hier werken we aan en ik weet zeker dat het goed komt.
In de galop laat ik haar de eerste rondjes vrij galoperen, en begin op een volte en maak die daarna groter, als ze op de hoefslag galopeerd vraag ik haar zachtjes, omdat ze de galop heel moeilijk vind!

Mijn houding is ook vreselijk, mijn benen moet ik stil houden, niet naar beneden kijken en mijn handen meer dragen.

Commentaar is zéer welkom, houd er alleen wel rekening mee dat wij pas een weekje een combinatie zijn en Iris meer als 1,5 stil heeft gestaan.
Cap is trouwens eigen keuze, het was zo warm!

1. In het begin nog die 'valse knik', ze moet er dus meer doorheen.
Afbeelding

2. Drafje.
Afbeelding

3. Beetje verzet.
Afbeelding

4. Wat meer stelling vragen.
Afbeelding

5. Netjes, alleen die achterhand mag er wat meer bij. Ja
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Drafje
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Lekker laag en rond een stukje op adem stappen.
Afbeelding

10. En dan nog een klein sprongetje, beetje rare foto Huilen van het lachen
Afbeelding

En een filmpje van het springen, we hebben wel ingesprongen, hier zijn ook filmpjes van maar het uploaden duurt heel lang!

De enthiosiaste (?) reactie was omdat we niet verwacht hadden dat ze er zo soepel en gemakkelijk overheen zou gaan Huilen van het lachen.

http://tinypic.com/player.php?v=i54w8n&s=3

Groetjes Britt! Haha!

Edit: Ja ik weet het, mijn beugels zijn te kort Bloos.

Mallow

Re: B-pony Iris voor het eerst op bokt + filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:22

Leuke pony Lachen
Toch vind ik je voor het mooie iets te lang! En de volgende keer een balkje voor de sprong! Aan die foto is al duidelijk te zien dat je pony de afstand niet kan inschatten!
succes verder Lachen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:23

Bedankt, helaas is er maar een balk daar, dus een balkje ervoor is niet mogenlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:29

Hmm eerlijk gezegd vind ik je niet alleen voor het plaatje te groot...
Ik denk eerlijk gezegd dat je te groot EN te zwaar bent, het is een iele pony..
Je beugels mogen wel 2/3 gaten langer want je belast nu de rug aangezien je veel te ver achterin het zadel zit, maar ik denk dat als je de beugels 3 gaten langer doet dat de pony nog meer hinder van jou ondervindt Lachen

Denk eens aan wat je nog meer kan doen dan rijden, longeren bijv. kan je ook goed werken aan nageeflijkheid etc...
Laatst bijgewerkt door Air op 26-06-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:31

Ik vind je iets te lang, maar dat had je zlef ook al aangegeven. Cap is eigen keuze, maar je geeft zelf aan dat het allemaal nog een beetje wennen is omdat jullie een "jonge combi" zijn, lijkt mij niet verstandig dus Knipoog Je beugels zouden eigenlijk langer mogen, maar ik snap dat je dit niet doet vanwege je lengte. let op je piano handjes, draag je handen rechtop, naast elkaar. blijf voor je uitkijken en let er op dat je contact houd boven de sprong. Stelling houd in dat je pony lichtelijk gebogen is, je pony hoeft dus niet helemaal scheef met z'n hoofd op de binnenhoefslag te lopen. verder wel leuke pony Knipoog

Ohja, en zit het zadel wel goed? (laatste foto!!!!!!) ik kan het van een foto moeilijk zien, maar het ziet er niet helemaal goed uit....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:38

x_tico schreef:
Bedankt, helaas is er maar een balk daar, dus een balkje ervoor is niet mogenlijk.

Vind ik geen excuus sorry Lachen
of een extra balk, of dan gewoon niet springen! Vind het niet zo verantwoord Lachen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:41

x_Marr schreef:
Hmm eerlijk gezegd vind ik je niet alleen voor het plaatje te groot...
Ik denk eerlijk gezegd dat je te groot EN te zwaar bent, het is een iele pony..
Je beugels mogen wel 3 gaten langer want je belast nu de rug aangezien je veel te ver achterin het zadel zit, maar ik denk dat als je de beugels 3 gaten langer doet dat de pony nog meer hinder van jou ondervindt Lachen

Denk eens aan wat je nog meer kan doen dan rijden, longeren bijv. kan je ook goed werken aan nageeflijkheid etc...

Iris is helemaal geen iele pony, maar op het moment heeft ze amper bespiering meer, en is mager door overgang naar ander voer.
Ik weeg 45 kilo, dus ik denk niet dat ik te zwaar ben..
En ik moet dit paardje juist even doorrijden dat ze weer aan de hulpen gaat wennen omdat er een meisje van 7 op gaat leren rijden.

levine schreef:
Ik vind je iets te lang, maar dat had je zlef ook al aangegeven. Cap is eigen keuze, maar je geeft zelf aan dat het allemaal nog een beetje wennen is omdat jullie een "jonge combi" zijn, lijkt mij niet verstandig dus Knipoog Je beugels zouden eigenlijk langer mogen, maar ik snap dat je dit niet doet vanwege je lengte. let op je piano handjes, draag je handen rechtop, naast elkaar. blijf voor je uitkijken en let er op dat je contact houd boven de sprong. Stelling houd in dat je pony lichtelijk gebogen is, je pony hoeft dus niet helemaal scheef met z'n hoofd op de binnenhoefslag te lopen. verder wel leuke pony Knipoog

Ik heb bijna altijd een cap op bij deze pony, maar ik was mijn cap op stal vergeten dus ik had ook geen cap.
Ik weet ook wel wat stelling is, alleen om de goede stelling te krijgen wat ze er moeilijk vind, vraag ik haar soms wat meer door.

( het zadel was niet goed aangesingeld en kantelde daarom wat, morgen kijkt mijn instructrice ernaar. Knipoog & anders passen we een nieuw zadel. )

& voor de andere mensen, ik rijd dit paardje tijdelijk en maar 3 x per week.

Eevj schreef:
x_tico schreef:

Vind ik geen excuus sorry Lachen
of een extra balk, of dan gewoon niet springen! Vind het niet zo verantwoord Lachen

Jou mening, de volgende keer leggen we er een dun boomstammetje voor Lachen, want die ligt er wel!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:43

leuke pony!
maar volgens mij zit je zadel niet helemaal goed, op de laatste foto komt hij helemaal los van de rug?
voor het plaatje vind ik je ook iets te groot, maar dat weet je zelf ook wel.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:44

Bedankt!, morgen kijkt mijn instructrice naar het zadel Lachen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:44

Mmmm, ik ben niet weg van deze foto's. De beugels te kort vind ik persoonlijk een klein understatement. Je zit met je benen alhaast in een hoek van 90 graden met je heupen. Je beugels mogen wat mij betreft 5 gaten langer! Probeer daarnaast wat minder in de lepel van het zadel te gaan zitten. Je pony KAN niet ontspannen op het moment dat er een drukpunt vlak op zijn lendenen zit. Ik denk dat je pony niet zo zeer last heeft van een valse knik, maar dat die knik het enige is dat hij kan laten zien omdat ontspannen vanuit de rug door de ruiter onmogelijk wordt gemaakt.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:45

niet aanvallend bedoelt hoor, maar het valt me wel eens vaker op dat mensen een cap o.i.d. vergeten, maar je pony vergeet je toch ook niet....maarja, nu weer ontopic

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:46

maaikemuis schreef:
Mmmm, ik ben niet weg van deze foto's. De beugels te kort vind ik persoonlijk een klein understatement. Je zit met je benen alhaast in een hoek van 90 graden met je heupen. Je beugels mogen wat mij betreft 5 gaten langer! Probeer daarnaast wat minder in de lepel van het zadel te gaan zitten. Je pony KAN niet ontspannen op het moment dat er een drukpunt vlak op zijn lendenen zit. Ik denk dat je pony niet zo zeer last heeft van een valse knik, maar dat die knik het enige is dat hij kan laten zien omdat ontspannen vanuit de rug door de ruiter onmogelijk wordt gemaakt.

Ik ben er van bewust dat mijn beugels te kort zaten, dat heb ik ook aangegeven.
Die knik heeft Iris altijd al gehad, ook toen er een kleinere ruiter opreed!
levine schreef:
niet aanvallend bedoelt hoor, maar het valt me wel eens vaker op dat mensen een cap o.i.d. vergeten, maar je pony vergeet je toch ook niet....maarja, nu weer ontopic

Als ik niet van plan was om hem 's ochtends te gaan rijden heb ik ook geen cap Knipoog.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:52

Met welke bespiering moet ze dan toch die 50 kilo dragen? Lachen

Als je toch blijft doorrijden zou ik eerst je beugels langer maken zodat je in het zadel zit zoals het hoort, en dan aan de ontspanning gaan werken(lang en laag) en niet direct in de krul Knipoog Hoeft dat meisje van 7 waarschijnlijk ook nog niet Lachen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:55

x_Marr schreef:
Met welke bespiering moet ze dan toch die 50 kilo dragen? Lachen

Als je toch blijft doorrijden zou ik eerst je beugels langer maken zodat je in het zadel zit zoals het hoort, en dan aan de ontspanning gaan werken(lang en laag) en niet direct in de krul Knipoog Hoeft dat meisje van 7 waarschijnlijk ook nog niet Lachen

Met de bespiering die ze heeft, en aan het opbouwen is.
Als ik mijn handen gewoon normaal houd gaat ze vanzelf nageeflijk lopen, lang en laag is nog heel moeilijk voor haar, maar zoals je leest staat de methode eral.

en ik weeg 45 hooor.
Laatst bijgewerkt door x_tico op 26-06-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:57

Okey, over de beugels en je grootte ga ik mijn mond houden, want daar is gewoon genoeg over gezegd...

Wel wil ik kwijt dat als je de pony uit die valse knik wil rijden, je dat nooit gaat lukken door je handen vast te zetten en haar naar beneden te dwingen.
Dan loopt ze misschien mooi rond, maar niet ontspannen.

Probeer een elastische verbinding met haar mond voor elkaar te krijgen, veel overgangen en figuren te rijden, recht te richten, en dan zal ze vanzelf uit ontspanning gaan nageven!

Dit vergt veel meer geduld, maar het loont wel!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:59

Robijntjah schreef:
Okey, over de beugels en je grootte ga ik mijn mond houden, want daar is gewoon genoeg over gezegd...

Wel wil ik kwijt dat als je de pony uit die valse knik wil rijden, je dat nooit gaat lukken door je handen vast te zetten en haar naar beneden te dwingen.
Dan loopt ze misschien mooi rond, maar niet ontspannen.

Probeer een elastische verbinding met haar mond voor elkaar te krijgen, veel overgangen en figuren te rijden, recht te richten, en dan zal ze vanzelf uit ontspanning gaan nageven!

Dit vergt veel meer geduld, maar het loont wel!

Bedankt voor de tip & bedankt dat je niet alles herhaald.
Mijn handen vastzetten heb ik idd moeite dit doe ik ook op mijn eigen pony.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:02

Sorry maar als je dit nageeflijk noemt..... Nagelbijten / Gniffelen
Dit is in de krul lopen, niks nageeflijks aan te zien, ze drukt dr rug weg etc. etc.....
Zo kan ze ook geen rugspieren opbouwen met de rug wegdrukken, ja verkeerde...
Tja de methode staat er inderdaad, maar waarom staan er dan geen foto's van die methode? Lachen

Ik denk dat je dr het beste kunt leren laten ontspannen, met jou op de grond Lachen
Dmv. logeren met pessoa misschien oid... misschien weet je instructise daar een goed iets voor Lachen

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:04

Ik vind de fotos niet zo fijn beeld geven. Ik vind je erg groot voor deze nogal iele pony, en vind je niet vriendelijk in je handen. Ik heb altijd zoiets eerst die achterhand evnetueel voor ietsjes langer vriendelijk blijven in de mond, veel buigen en overgangen maken voltes rijden enz. En dan komt dat hoofdje vanzelf wel, want die valse knik ziet er niet al zo fijn uit.

veel succes ermee, volgens mij kunnen jullie het wel gewoon beugels langer maken en aan elkaar wennen. Het is voor jou ook iets anders, en die cap vind dat mensen het hier in het topic er een te groot probleem van maken ze is hem vergeten heeft het risico genomen en ja als ze eraf was gevallen dan was dat inderdaad haar eigen schuld geweest. En volgens mij snapt de TS zelf ook wel dat het niet al te slim is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:04

Ik ben bang (afgaande op de foto's) dat je er op deze manier niet gaat komen. Allereerst ben ik de mening toegedaan dat je niet meer op deze pony moet rijden, je bent simpelweg te groot en brent haar bij langere beugels uit balans.

Maar meer rijtechnisch commentaar. De pony heeft een enorm weke rug. Als je goed kijkt zie je dat op praktisch alle foto's het punt achter het zadel het laagste punt is in haar rug. Wat jij aangeeft als een valse knik is eigenlijk het wegdrukken van de rug. Wat je wilt bereiken is dat haar rug meer bol gaat worden, dragender. Alleen kan ze het niet met jou op de rug, je bent te zwaar, je zwaartepunt ligt daarnaast ook te ver naar achteren.

Ik denk dat je deze pony enorm veel zou helpen door veel te longeren. Longeersingel, bijzetjes eraan en dan bij voorkeur een slof en die lekker laag en lang instellen. Met een beetje training en handigheid kun je ook gaan proberen om met een dubbele longe te werken. Op deze manier KAN de pony zijn rug ontspannen en zonder balast leren de rug boller te maken. Op deze manier zal de bespiering in de bovenlijn toenemen en zal de rug rechter worden. De 'valse knik' zal dan ook verminderen. Niet omdat de pony er dan beter doorheen is, maar omdat de rug de draagkracht en de lengte heeft om daadwerkelijk tot aan het de kaaklijn te ontspannen. Pas dan denk ik dat het verstandig is om (mocht je er op staan om te blijven rijden) een ruiter met jouw lengte en gewicht op haar rug te zetten. Die spieren zijn dan sterker en dan kan ze meer dragen.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:07

Ik ben het hier met de mensen eens.
ook al rij je hem tijdelijk ,laat er een ander meisje op rijden die kleiner is en goed kan rijden. heb je je pony er ook door heen en heeft de pony minder last van je. of idd zoals veel zeggen , longeren met bijzet, enz het is hier allemaal wel gezegd.
ik bedoel dit niet raar.. maar denk ook om de pony!
Verder drukt i zijn hele rug weg.. zo komen die spieren echt niet. en komt er een kans dt i last van zijn rug krijgt.
Laatst bijgewerkt door BrightVjay op 26-06-08 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:32

Britt, ik vind Iris echt een leuk beestje! Lovers
En voor alleen het bijrijden vind ik het best kunnen, zoals je zei weeg je niet veel en kan Iris het ook makkelijk aan, op het filmpje zie ik ook niet dat ze er veel moeite mee heeft.
Voor het springen, probeer haar rustiger af te rijden op de hindernis, verder vind je springhouding goed en rijdje haar weer netjes vooruit na de hindernis (ipv omtrekken en snel nog een keer te springen).
Je beugels zijn inderdaad ook tekort, maar daar ben je zelf ook van bewust.
Probeer haar lekker actief te houden, maar wel ontspannen. Veel overgangen en viguren, en daarna een keertje wijken.

Succes met Iris! Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:54

Super leuke pony heb je daar!!
Maar ik ga toch wel mee met de rest. En bij foto 3 vind ik dat verzet meer dan begrijpelijk kijk eens hoe ver je achter in het zadel terug valt. Doe alstjeblieft je beugels langer dan kan je vaak ook wat 'subtieler' neerkomen en zit je beter in je zadel.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:02

Je zit wel erg achterin het zadel, lijkt me niet goed voor haar rug. Maar als je de beugels langer zou doen, dan zou je er wel erg onderuitsteken en haar meer hinderen. Ik vind het dus niet meer passen.

Ik vind het wel een hele leuk pony! Jouw houding tijdens het springen vind ik netjes. Denk alleen wel om je handen, die heb je op bijna alle foto's niet goed. Probeer je handen netjes rechtop te houden en iets meer boven de schoft. Op deze manier geef je namelijk niet goed mee en zet je je handen een beetje vast. Rijd naar de ontspanning toe, dan komt het nageeflijke gedeelte vanzef wel.

Succes!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:38

Bedankt voor alle tips & het commentaar.
Ik ben idd te groot, dat heb ik al aangegeven, maar dit hoeft geen 200 x herhaald te worden..
De eigenaars van deze pony verhuren heel veel pony's, ik heb daar vanaf mijn 8e pony's gehuurd & gereden voor hun, daarom kennen ze mij en vertrouwen ze mij.
Alle ruiters die daar rijden zijn ouder en groter dan ik & dit gaat dus niet lukken.
Longeren is wel een optie, maar ze moet zeker 1 x in de week gereden worden omdat ze de hulpen van het rijden niet altijd goed meer snapt, ze dan stil gaat staan en steigerd. ( al gebeurd bij dat meisje die er op gaat leren rijden. )

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:51

Over te groot ga ik niets meer zeggen maar met het springen:
er moet niet perse een extra balk onder pony kan het prima inschatten en op wedstrijd is er ook niet altijd een balk.Maar je meot vroeger aangalloperen dat je pony in een regelmatige arbeidsgalop is voor je aanrijd op de sprong nu jaag je haar in de hoek in galop. En na de sprong mag je haar niet zo in draf laten vallen gewoon in een rechte lijn verder galloperen anders leer je haar slecht manieren als er later een kleiner meisje op gaat rijden!