Moet een instructrice ook kunnen rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Moet een instructrice ook kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:22

Ik heb nu een instructrice gevonden (papier om les te mogen geven).

Een hele lieve meid, maar ze kwam niet op mijn paard..
Ze kon er gewoon niet opkomen.. Ja, mijn paard heeft een opstap-probleem, maar zolang je laag blijft tot je erop zit is het oke..
Ze kwam er niet op (erg stijf). Mijn pony is rond de 155/160. Niet extreem groot dus.

Toen ze er eenmaal opzat begon hij gek te doen, dat doet hij vaker (sneller lopen, kleine sprongetjes). Ze had alleen haar teugels nog niet vast en haar beugels nog niet aan..
Ze was er dus afgevallen, en ze mocht van de dokter een week niet rijden..

Wat vinden jullie nou, moet een instructrice kunnen rijden, of is het ook goed als ze alles goed uit kan leggen aan de zijkant? Lachen

debje18

Re: Moet een instructrice ook kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:29

Ik ken wel iemand die heeft nog nooit paard gereden, maar geeft wel les tot het z niveau. Volgens mij heeft hij door kijken naar combinaties veel geleerd, zou niet weten hoe hij anders zo les kan geven. Maar ik hoor er goede reacties over dat mense hem fijn vinden. Ik zelf heb er bij de pony club wel eens gelest heel soms,vond hem niet zo heel verkeerd om les van te krijgen. Maar als ik moet kiezen zou ik ook voor iemand gaan die al veel ervaring met het rijden van paarden heeft, gewoon omdat hij/zij het ook kan weten hoe het voelt en het daarom beter uit kan leggen denk ik.
Laatst bijgewerkt door debje18 op 25-06-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:32

Ja, voor mij moet dat wel. Als ik iets niet gedaan krijg op mijn paard en het niet zo duidelijk is met uitleg, is het wel fijn als mijn instructie op mijn paard kan stappen om het ook te laten zien.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:34

Dat meisje heeft ook een totaal andere rijstijl als ik heb.

Ik spring veel (met deze pony nog niet) en dressuur regelmatig.
Dit meisje kan niet springen door haar gewrichten, en dressuur vind ze niet zo..
Ze kan wel op mijn andere pony rijden, maar dat is eigelijk ook iets meer hobbelen, terwijl deze pony heel makkelijk op te pakken is (dressuur).

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:38

IK vind het wel belangrijk dat mijn instructie zelf kan rijden.
Je moet toch zelf ooit gevoeld hebben wat je probeert uit te leggen? Als je zelf niet weet wat precies de actie/reactie is en niet voelt hoe paarden op bepaalde dingen reageren hoe wil je het dan ooit verwoorden naar iemand anders?
Daarnaast denk ik wel dat je inderdaad door te kijken ook heel veel wijsheid op kan doen, maar toch vind ik rijervaring toch wel erg belangrijk!

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:39

Ik denk dat een instructrice die zelf niet kan rijden je wel tips kan geven zoals: 'Wat meer naar achter zitten', 'Hielen uitdrukken' of 'Probeer zijn achterhand er wat meer onder te krijgen'.
Ik denk niet dat ze weet hoe de meeste problemen opgelost moeten worden, omdat ze zelf niet rijdt. Ervaring is wat telt.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:48

IOk vind wel dat mijn instructrice/instructeur moet kunnen rijden. Als je vast loopt is het fijn als je instructrise/teur even kan voelen waar het fout gaat. En het is ook handig als zij jouw paard beter kunnen maken. Als ze er dan een stukje voor je hebt gereden kan het gevoel net weer beter zijn en weet je waar je naar toe moet werken. En een gevoel zegt vaak meer dan 1000 woorden(voor mij dan)

En heeft ze de orun cursus gedaan??? Die heb ik ook gedaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nou rijtechnisch niet echt veel geleerd heb. Maar dat kan bij jullie wel anders zijn.

Vind je het niet verstandiger om iemand anders te zoeken. Dat ze een andere rijstijk heeft is niet zo erg. Maar jij moet het wel met haar eens zijn om haar rijstijl te leren. Als je je niet prwttig voelt bij haar systeem zou ik toch voor een ander iemand gaan kijken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:05

Voor mij hoeft een instructie niet zelf te kunnen rijden. Ik ken meer instructrice die goed rijden, maar het niet kunnen vertellen, tja kunnen ze wel op stappen, maar daar leer jezelf niks van. Ik heb liever iemand die het me kan vertellen. Diet ziet wat mijn paard doet en daarop vertelt wat ik eraan kan doen. Daar heb ik veel meer aan. Dan kan het me niet schelen of hij/zij zelf wel of niet kan rijden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:20

Dat is denk ik heel persoonlijk, wat wil jij als leerling? Ik klim niet snel op het paard van mijn leerling, omdat ik eerst zo goed mogelijk mondeling mij wil verduidelijken. Vaak lukt dat ook vrij goed. Maar als het duidelijk is dat mijn leerling mij niet begrijpt, of niet goed genoeg of het paard reageert toch anders dan ik had verwacht, dan stap ik er wel op om te voelen hoe het er onder de man (vrouw) aan toe gaat. Nadat ik er zelf op heb gezeten kan ik vaak ook weer beter verwoordan wat ik bedoel. Maar dat is dus geheel afhankelijk van de situatie en de combinatie. Sommige paarden stap ik regelmatig op omdat de ruiter mij het dan ziet doen en daardoor meer begrijpt dan wanneer ik er naast sta uitleg te geven. Andere leerlingen redden zich prima met mijn mondelinge uitleg, dus daar stap ik minder vaak op het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:30

Ik stap alleen op een paard van een leerling als ze gedemotiveerd is en denkt dat een paard iets niet kan. Dan laat ik zien dat het paard het wel kan. En sta ik er na een minuut ook weer naast.
Maar ik ga niet in een les op een paard om het even "bij te stellen" . Dan ben ik hem aan het trainen en daar heb ik andere tarieven en uren voor. Het lesgeven gaat er juist om dat je die andere persoon zover kunt brengen dat die dat zelf kan.
Als ik les geef, wordt ik daar voor betaald en niet om om een paard te zitten. Is mijn visie dan, hè.

Vanuit dat oogpunt is het ook niet belangrijk dat een instructeur kan rijdne. Iemand in een rolstoel kan bij wijze van spreke ook uitstekend les geven. Uiteindelijk gaat het om didactisch vermogen (dus het kunnen overbrengen van iets) en kennis van zaken, en dat hoe je niet zelf in huis te hebben.

Verder vind ik het van een paard afdonderen niet zoveel met rijkunst te maken hebben. Iedereen kan van een paard donderen dat even vreemd doet, zelfs een wereldkampioen(e).
Dat wil niet zeggen dat ze een ander niet tot grotere hoogtes kan brengen in de sport.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:33

Of het echt moet weet ik niet. Ik denk dat iemand ook heel veel kan leren door goed te kijken naar anderen en op die manier les kan geven.
Mijn instructice klimt zelden op mijn paard, maar soms kan ik haar niet uitleggen hoe het voor mij voelt en dan is het fijn als ze er even zelf opgaat om me te begrijpen.

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:29

Lusitana schreef:
Ik stap alleen op een paard van een leerling als ze gedemotiveerd is en denkt dat een paard iets niet kan. Dan laat ik zien dat het paard het wel kan. En sta ik er na een minuut ook weer naast.
Maar ik ga niet in een les op een paard om het even "bij te stellen" . Dan ben ik hem aan het trainen en daar heb ik andere tarieven en uren voor. Het lesgeven gaat er juist om dat je die andere persoon zover kunt brengen dat die dat zelf kan.
Als ik les geef, wordt ik daar voor betaald en niet om om een paard te zitten. Is mijn visie dan, hè.

Vanuit dat oogpunt is het ook niet belangrijk dat een instructeur kan rijdne. Iemand in een rolstoel kan bij wijze van spreke ook uitstekend les geven. Uiteindelijk gaat het om didactisch vermogen (dus het kunnen overbrengen van iets) en kennis van zaken, en dat hoe je niet zelf in huis te hebben.

Verder vind ik het van een paard afdonderen niet zoveel met rijkunst te maken hebben. Iedereen kan van een paard donderen dat even vreemd doet, zelfs een wereldkampioen(e).
Dat wil niet zeggen dat ze een ander niet tot grotere hoogtes kan brengen in de sport.

Het gaat er voor mij niet om dat mijn instructeur op mijn paard kruipt (wat hij ook niet doet), maar ik vraag me gewoon af hoe een persoon zonder rij-ervaring kan vertellen hoe je moet reageren op bepaalde situaties?

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:29

Ik twijfel, maar neig naar nee. (op je laatste vraag)
Ik ben het grotendeels eens met wat Lusitana al zei.
Verder denk ik wel dat het een extra "handicap" is voor een instructeur/trice dat hij/zij zelf niet gereden heeft. Het is misschien allemaal wat makkelijker uit te leggen als je weet hoe het voelt, maar het hoeft niet perse beter te zijn! Dus ik zou gewoon kijken hoe het me zou bevallen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:33

Ik vind wel dat een instructeur moet kunnen rijden. Niet per se nu, maar wel in het verleden. Diegene moet gevoeld hebben wat er moet gebeuren en liefst veel rijproblemen tegengekomen zijn. Dat zorgt voor inventieve oplossingen en veel begrip naar de frustratie van de ruiters imo.

Overigens vind ik een instructeur die dressuur niks vindt, al niks. Dressuur is de basis en dat moet een instructeur toch echt wel heel goed van doordrongen zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:37

Ik ben het met Urielle eens: instructeur hoeft nu niet actief te rijden, maar het wel ooit gedaan hebben.
En het liefst heb ik iemand die zelf ook tegen wat problemen is aangelopen, die snapt het gevoel, niet alleen rijtechnisch, maar ook mentaal, als je ff niet verder komt. Van lessen bij een 'natuurtalent' wordt ik over het algemeen erg depressief.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:37

Ik denk dat ik het toch wel belangrijk vind. Het lijkt me namelijk erg moeilijk om een ander iets te leren wat je zelf nooit gevoeld en ervaren hebt. Maar ze hoeft nu niet actief te rijden, als ze het maar ooit ervaren heeft.
Dat betekend niet dat mijn instructrice op mijn pony klimt, dat gebeurd nooit.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:41

Nee, ik vind het niet van belang dat ze persé zelf kunnen rijden/gereden hebben. Iemand die voor geen meter kan sturen, of gewoonweg nooit gereden heeft kan het imo wel duidelijk & goed overbrengen, die kunnen het nogwel zien.

Overgens begrijp ik uit jou reacties dat jou instructrice reuma of iets dergelijks heeft? Houd je er dan ook rekening mee dat rijden nog moeizaam gaat, of gewoonweg niet meer maar je nog wel goed zou kunnen lesgeven?!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:45

Eens met Uriëlle.

Hoe kan je anderen belangrijke problemen leren oplossen als je het zelf nooit aangevoeld en opgelost hebt? Voordat je iemand kan uitleggen wat hij precies moet voelen of doen lijkt het me wel handig dat je dit zelf ook (ooit eens) gevoeld hebt. In een hoek van de bak staan en simpele dingen als 'hakken laag', 'rechtop' etc kan iedereen wel vertellen.

Verder zegt mij een diploma erg weinig, want jan en alleman doet een ORUN. Ik zie liever iemand met veel praktijkervaring!

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:23

Lieke schreef:
Ik denk dat ik het toch wel belangrijk vind. Het lijkt me namelijk erg moeilijk om een ander iets te leren wat je zelf nooit gevoeld en ervaren hebt. Maar ze hoeft nu niet actief te rijden, als ze het maar ooit ervaren heeft.
Dat betekend niet dat mijn instructrice op mijn pony klimt, dat gebeurd nooit.

Ben ik het mee eens

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:35

ja dat vind ik ook erg belanrijk om de rede die lein87 noemt

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:58

ik vind dat alsje les geeft,
zelfook moet kunnen rijden, als je iets voor moet doen ofzo.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:30

Je moet imo zeker een basis hebben en zelf veel gelest hebben, maar het kan denk ik wel zijn dat je talent minder bij het rijden zelf ligt en meer bij het kunnen overbrengen en bij het zien van problemen.

Goed kunnen lesgeven is imo een zaak van *goed kunnen verwoorden wat je bedoelt *goede kennis van zake en voldoende achtergrond *goed kunnen motiveren, aanzetten tot *een goed inlevingsvermogen in de motoriek van het paard en de ruiter... *heel leergierig zijn, openstaan voor elke ervaring... enzovoort

dit zijn allemaal eigenschappen die je als goede ruiter niet noodzakelijk hoeft te hebben. Je moet imo wel al veel ervaring hebben, het "gevoel" hebben om de motoriek van de ruiter en het ruitergevoel te snappen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:20

Met inlevings- en observatievermogen en theoretische kennis kom je een heel eind.
Wat paarden uitvoeren is een gevolg van een serie hulpen. Elke hulp heeft zijn eigen gevolg en een combinatie van hulpen weer andere. Als je weet welke hulpen te geven op welk moment en hoe met welke hulpen wat op te lossen, hoef je dat niet zelf gevoeld te hebben. Je kunt namelijk ook van logische redenering uitgaan.(Maar ik begrijp dat lang niet iedereen logisch kan nadenken en inlevingsvermogen genoeg heeft).

Er zijn mensen die dingen moet zien om het te begrijpen.
Er zijn mensen die het moeten voelen om te begrijpen en er zijn mensen die het moeten lezen om te begrijpen. Het is niet noodzakelijk om al deze manieren te ondergaan om kennis te hebben van een onderwerp.

We kunnen ook communiceren met paarden zonder dat we paard zijn....

En als een paard op een bepaalde manier onder mij voelt, hoeft hij nog niet zo te voelen onder de eigen ruiter... ik voel dan toch niet wat zij probeert uit te leggen, omdat het paard op mij al anders reageert... ik kan dan wel uitleggen wat ze zou moeten voelen en hoe dat te bereiken, maar dat kan ik bij wijze van spreke uit theoretische kennis.

Uiteindelijk zie ik heel veel instructeurs er maar op los fantaseren. Dan hebben ze nog zo´n goede ondergrond en ze kunnen zelf ook wel rijden, maar beginnen dan met dat de neusriem maar strakker moet, of dat er maar eens een hulpteugel aan moet, dat er elke pas ingehakt moet worden. Waar baseren ze dat op? Niet op gedegen kennis van de rijkunst....
Om maar even een banaal voorbeeld te noemen van slecht lesgeven door door de wol geverfde ruiters. Of van mensen die inderdaad ook niet kunnen rijden omdat ze zelf geen gedegen kennis hebben... Kinderen die kinderen "les geven". Dat gaat vaak van "doe maar een schop en trek toch eens strakker die teugels aan..." maar dan heb je het over een totaal gebrek aan kennis.

Iemand met gedegen kennis van de rijkunst kan op zijn minst iemand eerlijk laten rijden. Dit lijdt over het algemeen tot betere resultaten en minder frustratie bij ruiter en paard.
Maakt het dan wat uit dat deze persoon in een rolstoel zit of wat dan ook?

De slechtste instructeur is die geen kennis van rijkunst heeft of het niet over kan brengen.
Niet die zelf door welke (lichamelijke)omstandigheden dan ook niet zo goed kan rijden, of een keer van een paard afdonderd.

Omgekeerd, als je goed kunt rijden, en je kunt het niet overbrengen, ben je een waardeloze instructeur (M/V), al heb je nog zoveel ervaring.

Ik denk wel dat het enorm hándig is als je ervaring hebt en dingetjes even op kunt pakken (aan voelen) tijdens een les, maar strikt noodzakelijk is het denk ik zelf niet.

Ik moet nu enorm uitgaan van inlevingsvermogen, want ik ken zo snel geen praktijkvoorbeelden van instructeurs die zelf niet (zo goed) rijden. Tong uitsteken

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:40

Ik vind wel dat een instructrice moet kunnen rijden
Dan weet ze ook hoe een paard zig kan gedragen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 06:54

hantia schreef:
Ik vind wel dat een instructrice moet kunnen rijden
Dan weet ze ook hoe een paard zig kan gedragen.

ja, maar moet ze ook een getalenteerd ruiter zijn? als je mij begrijpt?

Ik geloof niet in instructeurs die zelf nog nooit op een paard gezeten hebben, of nog niet veel... maar het moeten zeker geen supertalenten zijn imo