Noam @ Work Voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CeesRinko

Noam @ Work Voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:37

Vandaag maar eens leuke foto's laten maken van mij en noam!
Noam is 30 april 3 jaartjes geworden,, Vanaf December staat ze bij ons met het doel om beleerd te zouden worden Bloos
Vanaf maart ben ik met haar aan het rijden, wat heel erg goed gaat,, Binnekort wil ik als het goed gaat een keer een onderlinge wedstrijd meedoen.. Haha! Maar alleen galopperen gaat nog erg onwennig,, Maar dat komt allemaal nog wel!
ohja! noam is eigelijk gewoon een prullenbakras.. als het klopt zit er Quarter horse door.. Ach! ze is wel lief.. Echt wedstrijden rijden ben ik met haar niet van plan,, Ze is gewoon een lief leuk recreatie knuffel paard!

;; Van het losrijden heb ik niet veel foto's,, omdat de Camera pas later in actie kwam! Cool

Hier de foto's! Tips en Commentaar welkom!! Vork

1.
Afbeelding
Eerst maar even poseren..!

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
ikgeefbeen moment.. Clown

5.
Afbeelding
njhaa,, dan maar opakken,,

6.
Afbeelding
Aandraven.. Koe beetje rare foto.??

7.
Afbeelding
tjha,, mijn zit is niet geweldig.. Bloos Zadel wat te ver naar voren??

8.
Afbeelding
Vork

9.
Afbeelding
Pling
10.
Afbeelding
Doeiiii!!

Leentje_

Re: Noam @ Work Voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:39

Hoi

leuke pony is het hoor Lachen
je zadel mag wel een beetje meer naar achter, verder je handen een beetje dichter bij elkaar houden.

Komt helemaal goed met jullie, veel succes met de onderlinge wedstrijd.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:49

probeer niet met een holle rug te rijden. zadel was al gezegd
wel een mooie bonte. succes

Sooph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:13

Vind het er persoonlijk allemaal niet erg ontspannen uitzien.
(maar het paardje is natuurlijk nog jong;))
Verder wel erg leuk paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:28

Allereerst: sinds maart aan het rijden? Vind je dat niet wat vroeg voor een paard dat 30 april 3 is geworden?

Verder: handen af en toe wat gespannen en hoog.

Bovendien: het valt me op dat je op de draffoto's steeds zit-momenten hebt op zowel het binnenbeen als het buitenbeen. Dat in combinatie met je houding op vooral 7 (maar ook 8 enigszins) wekt op mij de indruk dat de foto's zijn genomen tijdens het doorzitten. Ik kan niet zeggen dat ik het ruggebruik + de ontspanning dusdanig vind dat je op zo'n jong paard al door zou moeten zitten. Dus ik zou zeggen: blijf nog even lichtrijden.

"Binnenkort" wil je een keer een onderlinge wedstrijd gaan rijden, maar de galop is nog onwennig...

Dit alles samen (leeftijd paard/vanaf maart rijden/doorzitten/onderlinge wedstrijd) wekt op mij nogal de indruk dat je misschien wat te hard van stapel loopt, ZEKER voor een paardje dat je voornamelijk recreatief zou willen gaan gebruiken. Vanwaar die haast?

Ik zou zo zeggen: als jij over een jaar (als 'ie ruim 4 is) een nette B-proef kunt rijden met 3 correcte gangen en een correcte aanleuning, ben je er zelfs meer dan op tijd bij. Dat hoeft echt niet volgende maand al. Minder vaart zetten in je training dus Lachen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 02:53

Leuk paardje! Ik zou denken dat er ook iets van tuigpaard in zit vanwege haar lange rug. Maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn omdat het zadel inderdaad te ver naar voren ligt. Persoonlijk zou ik het rustiger aan doen met jouw paardje, omdat ze nog zo jong is. Ga lekker met haar grondwerk doen, longeren en af en toe even onder het zadel, om dit langzaamaan te kunnen uitbreiden. Zeker omdat je toch geen wedstrijdambities hebt. Met onderlinge wedstrijden zou ik wachten tot die volgend jaar weer komen. Nog belangrijker is om je paard goed aan te kunnen voelen, kan zij het werk lichamelijk en geestelijk aan? Jullie vormen een leuk team zo samen, gaat helemaal goed komen! OK dan!

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:34

Ik ga mee met nouks.
Ik vind het er nog nog niet zo netjes uit zien. Ik mis heel erg de ontspanning. Eerst meer ontspannen omlaag rijden, dat hij zich niet kan opkroppen.

Ik vind net als Nouks dat je inderdaad wat te hard van stapel loopt. Ik bedoel het is nog een drie jarige en ik zou eerst zorgen dat tie lekker ontspannen op zijn eigen benen kan lopen. Dan zou ik inderdaad rond de 4 jaar een nette b proef rijden. Met ook een nette galop.

Veel succes nog! Het is een fijn dier Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:38

@Nouks ik rijdt haar ongeveer 2 keer in de week, omdat ik erg druk met school ben en met andere paarden. de rest van de week longeer ik haar, of speel ik met haar.
Dit is een van de eerste keren dat ik sirieus met haar in een bak rij, de andere keren waren aan de longeerlijn, of op buitenrit.
Het paard is sterk genoeg voor haar leeftijd, en ik kijk zeker wel uit dat ik haar niet belast.
Paarden zijn allemaal 1 januari jarig toch? Knipoog

@noviceh Thanks! Het klopt wel dat ze een lange rug heeft, ik heb ook zitten denken dat er tuiger in zit,,

@SuperPaardje De foto's zijn genomen toen ik er al een tijdje opzat. Het klopt dat ze heel opgekropt loopt, hier ben ik hard met haar bezig.

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:25

Dus als een paard in december geboren is, zou die dus in januari al 3 worden terwijl het paard eigenlijk pas 2. Dan ga je er toch ook nog niet op omdat het beestje toch 3 is Verward

Verder heb je een heel mooi paardje onder je kont, ben ook helemaal weg van bont Vingers aflikken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:30

Ik ga oook mee met Nouks,

de basis is nu eenmaal het allerbelangrijkste stuk in het paardrijden.
Als je dit stuk snel af wilt raffelen, of zelfs wilt overslaan loop je toch behoorlijk vast op een begeven moment.

Probeer haar eerst vnw te rijden ipv boven te zetten, nu loopt ze alleen maar in een neppe krul en duwt haar rug weg.

basisbasisbasis , jammer dat zoveel mensen niet willen begrijpen dat je dat voor mekaar moet hebben.

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:40

Ben het ook wel met Nouks eens. Begin bij de basis, hij is net 3 hij heb nog 20 jaar te gaan!
Ehm zit je trouwens door in draf? Want als je lichtrijd zit je op foto 6/7/8 zit je op het verkeerde been. (vooral foto 6)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:42

Ik vind het paard ook erg jong.... je bent zelf ook nog jong, dus je hebt er meer aan haar te sparen nu, dan heb je langer plezier van haar.
Je bent zelf geen dierenarts op deze leeftijd neem ik aan? De botstructuur sluit zich pas echt rond het vierde, en soms vijfde, levensjaar.
Je bent dus echt veel te vroeg begonnen, hoogte, spierontwikkeling, etc.... zegt dus weinig tot niks.
Ik zou haar nu je een beetje begonnen bent maar wat vrij geven om het te verwerken, en het pas over een paar maanden weer oppakken. Ieder boek dat je hierover kunt lezen zal je hetzelfde zeggen.
Ik schat de kans echter vrij groot in dat je niks met deze adviezen wilt doen.
Dus dan wil ik je zeggen dat je haar meer los moet laten, en moet leren eerst op eigen benen te lopen. Inderdaad voorwaarts/ neerwaarts zoals het hier al eerder genoemd werd. Pas wanneer ze echt gaat ontspannen en haar rug meer gebruikt, zal ze zelf meer de hand opzoeken.... maar laat haar dus nu wat meer vrij. Die 'kunstmatige' krul maakt dat ze haar lichaam niet goed gebruikt.
Zoek aub een goede instructeur, als betwijfel ik of die ermee akkoord gaat dat je dit paard al zo vroeg rijdt.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:06

dit zijn maar foto's hoor,, de basis snap ik echt wel!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:11

Ninx schreef:
Ik vind het paard ook erg jong.... je bent zelf ook nog jong, dus je hebt er meer aan haar te sparen nu, dan heb je langer plezier van haar.
Je bent zelf geen dierenarts op deze leeftijd neem ik aan? De botstructuur sluit zich pas echt rond het vierde, en soms vijfde, levensjaar.
Je bent dus echt veel te vroeg begonnen, hoogte, spierontwikkeling, etc.... zegt dus weinig tot niks.
Ik zou haar nu je een beetje begonnen bent maar wat vrij geven om het te verwerken, en het pas over een paar maanden weer oppakken. Ieder boek dat je hierover kunt lezen zal je hetzelfde zeggen.
Ik schat de kans echter vrij groot in dat je niks met deze adviezen wilt doen.
Dus dan wil ik je zeggen dat je haar meer los moet laten, en moet leren eerst op eigen benen te lopen. Inderdaad voorwaarts/ neerwaarts zoals het hier al eerder genoemd werd. Pas wanneer ze echt gaat ontspannen en haar rug meer gebruikt, zal ze zelf meer de hand opzoeken.... maar laat haar dus nu wat meer vrij. Die 'kunstmatige' krul maakt dat ze haar lichaam niet goed gebruikt.
Zoek aub een goede instructeur, als betwijfel ik of die ermee akkoord gaat dat je dit paard al zo vroeg rijdt.

Ik rijdt noam maar een of twee keer in de week,, met de bedoeling omdat ze nog jong is... de rest van de week longeer ik haar, en doe ik andere dingen.
dit zijn maar foto's ,, van een keertje rijden..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:19

Je geeft zelf aan dat het maar foto's zijn van een keertje rijden, de eerste keer serieus in de bak. Waarom doe je dan meteen een krul vragen en niet eerst ontspannen laten lopen? Een paard wat de basis niet goed geleerd heeft kom je niet ver mee, je zult op deze manier geen nageefelijkheid krijgen, ze drukt namelijk de rug weg. Langere teugels dus en voorwaarts rijden. Of heb je een reden om haar zo in de krul te rijden?
Denk dat het plaatje nog wat mooier wordt wanneer ze haar rug goed gebruikt, dan zal ook haar lange rug wat minder opvallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:27

Ik ga mee met Twinducklin....
Longeer in dit stadium hooguit 1x pw, longeren is nl erg belastend voor jonge paarden (en alle paarden) en zeker wanneer je niet exact weet wat je doet (dus meer dan aan een touwtje rondslingeren).
Misschien zou je eens wat meer grondwerk kunnen doen met haar? Dan maak je haar spieren sterker en soepeler op een veilige manier, en daar heb je bij het rijden straks heel veel plezier van!
Er is op Bokt veel te vinden over grondwerk.
Succes en doe rustig aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:43

Wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat de TS niet ingaat op de opmerking van mij en twee anderen over het lichtrijden en doorzitten. Doorzitten is echt heel belastend voor zulke jonge dieren, vooral als hun ruggebruik nog niet in orde is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:55

Waarschijnlijk omdat het dier zijn balans nog niet heeft kunnen vinden, zal hij iets meer voorwaarts zijn dan gewenst.... gepaard gaand met een hoofd dat ergens in de lucht wil hangen.
Je ziet ts dan ook vaak 'achterover' hangen aan de teugels, en waarschijnlijk dus doorzitten om het tempo te temperen.... dit is wat ik ervan maak.
Al met al reden om rustig aan te doen en goede begeleiding te zoeken, anders zit het paard binnen no time muurvast.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:17

Sja: longeren is net zo belastend als rijden hoor.

Jong paardje, een echt ukje nog, en ik zie de rug gewoon doorzakken. Nu een jaartje geduld hebben kan je later 5 jaar extra plezier geven zeg maar.
Paard drukt zijn rug weg, er wordt geen poging gedaan naar het vw-nw toe, van dit soort foto's wordt ik nooit vrolijk

Mijn rijtechnisch advies: paard op de wei gooien en er naar kijken en grondwerkoefeningen mee doen. Tegen begin volgend jaar vind ik een mooie leeftijd om te herbeginnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:32

poes schreef:
Sja: longeren is net zo belastend als rijden hoor.

Jong paardje, een echt ukje nog, en ik zie de rug gewoon doorzakken. Nu een jaartje geduld hebben kan je later 5 jaar extra plezier geven zeg maar.
Paard drukt zijn rug weg, er wordt geen poging gedaan naar het vw-nw toe, van dit soort foto's wordt ik nooit vrolijk

Mijn rijtechnisch advies: paard op de wei gooien en er naar kijken en grondwerkoefeningen mee doen. Tegen begin volgend jaar vind ik een mooie leeftijd om te herbeginnen.

Longeren kan wel degelijk meer belastend zijn... In beginsel lange stukken rechtuit rijden is dan minder belastend.

Al met al ga ik ook met Poes mee, het is gewoon te vroeg.... echt te vroeg.
Wat zegt je omgeving en je instructeur er van?

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:35

Je handen staan afentoe wat gespannen en hoog.
Dit zorgt bij het paard voor spanning.
Probeer je handen wat lager en ontspannen te houden.
Het gaat er zo (lijkt mij) al veel beter uitzien.
Verder een erg leuk paardje! Haha!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:39

probeer naar de ontspannig te rijden gewoon lekker laag en rond dat is zeker voor een jong paardje goed ! later kan hij wel wat meer omhoog maar zorg eerst voor ontspannig als jij gespannen zit zal het paard ook gespannen zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:15

Ik vind eerlijk gezegd ook dat je veel te vroeg begonnen bent, in april wordt ze drie. Dus je bent op 2 jaar en 11 maanden begonnen met rijden. Als ze vanaf december bij jou staat is er waarschijnlijk ook vanaf december al mee gewerkt geweest. Dus op 2 jaar en 8 maanden was je dit dier aan het op leren?
Waarom moeten mensen altijd zo ongeduldig zijn, ipv het dier de tijd te geven uit te groeien Scheve mond

Bovendien heb ik het gevoel dat je haar in een houding probeert te trekken waar ze nog niet klaar voor is, laat haar eerst haar evenwicht vinden in haar eigen houding, als jij haar correct rijd komt ze vanzelf wel in die "juiste" houding...Haar rug gebruikt ze nergens en ook haar achterhand is nergens echt actief. Maar toch zit ze vanvoor in die krul...Jammer.

Jouw houding is ook niet ideaal. Ik zou graag iets meer de knik in je ellebogen zien en iets minder naar achter hangen Lachen

Het is wel een erg mooi paard maar blijf het zonde vinden dat er al zo vroeg mee begonen is.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:25

ik ken de TS ;
en zover ik weet zijn ze met het paardje begonnen toen hun vonden dat hij sterk genoeg was, het is uitzigzelf een vrij stevig paardje met een mooie stevige rug die wel wat aan kan...
en iedereen zecht wel met 3 kan die worden ingereden of met 4 maar het ene paard is er met 3 klaar voor ene het ander paard pas als die 5 is.
het licht geheel aan de bouw en hoe het paard zich ontwikkeld.
en het meisje doet heel rustig met het paardje.
ze gaat er ook best veel mee naar buiten "samen met mij" ene dan gaan we gewoon gezellig stappen met lange"niet te lang voor als dr iets gebeurt" teugels, ene dat vind het paardje geweldig, vorige week heeft ze voor het eerst buiten gedraaft en dat was ook geen probleem...
zoveel is zij er nog neit mee bezig om het paardje perfect te laten lopen en dat heeft ze zelf al aangegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:42

Dat vind ik altijd zo stom. Kijk, heb je een shire, dan lijkt die ook volwassen op zijn 3e omdat die zo grof gebouwd is. Toch zijn dat net dieren die lánger nodig hebben.

Wie zegt dat dit dier niet gewoon sterk líjkt?

Ik heb ze al fijner zien lopen op een maand onder zadel zijn tijd. IMO denk ik dat dit dier er absoluut niet klaar voor was maar goed. Mijn mening.