Pony wil niet achter in de bak komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Pony wil niet achter in de bak komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:22

Hoi,
Ik heb een probleempje waar ik al een tijdje meezit..

Mijn pony wil namelijk abosuluut niet achter in de bak lopen, want dat is eng Clown
Aan de hand en aan de longe doet hij het meestal gewoon goed.

Achter de bak ligt wat rotzooi wat daar al jaren ligt.
Eerst liep hij er wel gewoon goed langs, maar de laatste tijd krijg je m daar echt niet meer..

Ik heb van alles geprobeerd, van door duwen tot stilstaan..
Als ik hem dan rij probeer ik hem af te leiden door te gaan wijken of stelling naar binnen te vragen, maar dan let hij alleen maar op hetgeen wat achter is en niet op wat ik vraag/doe..
Hij springt dan ook vaak opzij of draait zijn voorhand de andere kant op zodat ik er bijna af lig als ik me niet goed vast houd..

Het is echt puur de hoefslag, als ik 1 meter van de hoefslag loop, loopt hij er wel gewoon rustig langs..

Heeft iemand tips oid?
Zodat hij toch weer achter in de bak zal gaan lopen, want de hele tijd op een volte rijden vind ik ook niks..

Groetjes,
Nancy

_Pasja_

Re: Pony wil niet achter in de bak komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:24

Kun je de rotzooi niet weghalen? Misschien loop je pony er dan gewoon langs Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:24

_Pasja_ schreef:
Kun je de rotzooi niet weghalen?

Nee.. voorlopig niet
Er ligt niet eens veel..
Het meeste is gewoon een berg zand..

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:30

En als je er het eerste rondje iemand naast laat lopen terwijl jij erop zit. Doe hij het dan ook niet?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:32

_Pasja_ schreef:
En als je er het eerste rondje iemand naast laat lopen terwijl jij erop zit. Doe hij het dan ook niet?

Heb ik geprobeerd, ook dat er een paard aan de binnenkant loopt zodat hij niet weg kan springen en andersom, dat hij kan zien dat achter in de bak helemaal niet eng is..
Maar dan gaat hij stilstaan..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:46

Jeetje.. dit is echt een lastig probleem. Wat ik je aan zou raden, doe je al. Wat vind je paard leuk om te doen? Want je zou dan kunnen proberen om dat leuke alleen aan de "enge" kant te doen, bijvoorbeeld een hindernisje.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:50

Hé wat raar, hetzelfde probleem heb ik ook, maar dan is er niks engs te vinden, en word het 'enge' gedeelte van de bak steeds groter.. Longeren en aan de hand lukt, vrij springen ook, maar erop, dan is het over. Met iemand ernaast etc. lukt ook niet. Ben benieuwd wat jullie hier als reactie's geven, want ik zit zelf ook met mn handen in het haar..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:38

Fem_daf schreef:
Jeetje.. dit is echt een lastig probleem. Wat ik je aan zou raden, doe je al. Wat vind je paard leuk om te doen? Want je zou dan kunnen proberen om dat leuke alleen aan de "enge" kant te doen, bijvoorbeeld een hindernisje.

Nou hij heeft nog nooit gesprongen.. dus dat kan helaas niet, hoe graag ik het ook zou willen..
Ik ben wel bezig met beginselen van springen.. maar dat helpt niet achter in de bak..
Wat Aaron leuk vind om te doen?
Tja, hij vind longeren altijd leuk om te doen.. en vrijheidsdressuur..
Dressuur vind ik ook prima, zolang het maar niet achter in de bak gebeurt..
Springen kent hij nog niet..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:39

absque_dubio schreef:
Hé wat raar, hetzelfde probleem heb ik ook, maar dan is er niks engs te vinden, en word het 'enge' gedeelte van de bak steeds groter.. Longeren en aan de hand lukt, vrij springen ook, maar erop, dan is het over. Met iemand ernaast etc. lukt ook niet. Ben benieuwd wat jullie hier als reactie's geven, want ik zit zelf ook met mn handen in het haar..

Ja het is echt vervelend..
Gelukkig wordt hier het enge gedeelte niet groter, maar juist kleiner..
Ben in 4 weken naar 4 meter naar 1 meter gegaan en dan was het echt doorduwen hoor..
Maar helaas kom ik niet verder dan die 1 meter, en dat is dan de hoefslag..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:41

Bij mij word het gedeelte alleen maar groter. Ik kan wel dichter bij de hoefslag komen, maar op minder hoefslag zegmaar. En af en toe ook gewoon echt letterlijk de halve bak niet.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:43

ik zou met een kleine volte beginnen en die steeds iets groter maken door te wijken en zo dus steeds dichter bij het enge te komen. dan hou je m bezig. of in een voorwaartse draf achtjes rijden en die steeds iets dicht langs het enge laten gaan. en natuurlijk steeds goed belonen. succes!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:45

Heeft bij mij helaas ook geen zin. Pony stopt letterlijk, en steigert/wijkt, en geeft je het gevoel alsof die zich elk moment achterover kan laten vallen. Iemand anders gaf mij de tip om te longeren met iemand erop, maar heb het helaas nog niet kunnen proberen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:54

aliesjeh schreef:
ik zou met een kleine volte beginnen en die steeds iets groter maken door te wijken en zo dus steeds dichter bij het enge te komen. dan hou je m bezig. of in een voorwaartse draf achtjes rijden en die steeds iets dicht langs het enge laten gaan. en natuurlijk steeds goed belonen. succes!

dit heeft bij mij geen zin.. hij merkt t meteen als ik m groter maak en kan hij plots op de rem trappen..
belonen doe ik echt heel veel.. maar niet als hij niet verder loopt.. Clown

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:55

absque_dubio schreef:
Iemand anders gaf mij de tip om te longeren met iemand erop, maar heb het helaas nog niet kunnen proberen..

Dit zou misschien kunnen helpen, ik ga het in elk geval proberen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:58

Gut, we zitten echt met hetzelfde probleem lees ik weer. Clown
Laat me weten of het lukt, en hoe je het aanpakt. Mijn pony is hoefbevangen, dus kan het niet proberen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:59

maar hij mag zowiezo NIET achteruit lopen. dan moet je m om sturen om de kant waar jij heen wilde zegmaar. ik heb dit probleem namelijk zelf ook gehad met een verzorgpaard. wat mij ook nog heeft geholpen is dat iemand met een longeerzweep achter me aan liep. maar die keren daarna altijd toegepast wat ik net zei Lachen .

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:02

aliesjeh schreef:
maar hij mag zowiezo NIET achteruit lopen. dan moet je m om sturen om de kant waar jij heen wilde zegmaar. ik heb dit probleem namelijk zelf ook gehad met een verzorgpaard. wat mij ook nog heeft geholpen is dat iemand met een longeerzweep achter me aan liep. maar die keren daarna altijd toegepast wat ik net zei Lachen .

Oo, maar als ik met longeerzweep aankom, dan laat hij mij alle kanten van de bak zijn Boos!
Hij is echt bang van zweep, dat is helaas geen optie..
Ik stuur m altijd die kant op, elk rond je opnieuw, maar als hij op de rem trapt en achteruit loopt kan ik been geven zoveel ik wil, dan gaat h ij nog niet vooruit..
De kans is dan ook groot dat als ik ben geef als hij achteruit loopt dat hij gaat steigeren, en dat wil ik helemáál niet hebben.. Clown

Ik weet het, lastig probleem.. Boos!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:04

Iemand erachteraan met een longeerzweep heeft bij mij ook geen succes gehad, helaas. Ze stopt, en loopt dan idd ook wel is achteruit. Hoe los jij dat op? Kan het niet helemaal uit je verhaal opmaken.. Bloos Been geven helpt niets, pony geeft mij dan ook het gevoel zich achterover willen laten vallen, en dat schrikt me toch wel wat af.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:09

absque_dubio schreef:
Iemand erachteraan met een longeerzweep heeft bij mij ook geen succes gehad, helaas. Ze stopt, en loopt dan idd ook wel is achteruit. Hoe los jij dat op? Kan het niet helemaal uit je verhaal opmaken.. Bloos Been geven helpt niets, pony geeft mij dan ook het gevoel zich achterover willen laten vallen, en dat schrikt me toch wel wat af.

Ik draai hem dan om en geef dan direct been.
Dan loopt hij wel meteen vooruit, tenzij hij naar iets engs moet lopen dan moet ik helemaal omdraaien wil hij weer vooruit gaan.. Lips are sealed

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:10

Omdraaien? Dus dan moet ik de kant op gaan waar het in de bak wel lukt, het niet-enge stuk? Dan kom ik nooit bij het enge stuk terecht.. Scheve mond

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:11

absque_dubio schreef:
Omdraaien? Dus dan moet ik de kant op gaan waar het in de bak wel lukt, het niet-enge stuk? Dan kom ik nooit bij het enge stuk terecht.. Scheve mond

Ik draai dan een kwart slag en maak dan een volte 10 meter of 15 meter..
en dan weer opnieuw proberen bij het enge stuk te komen..
maar tevergeefs..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:20

ja indd een lastig probleem.! maar wat ik bedoel is dat als je op die volte bent je op het moment dat je voelt dat hij achteruit wil gaan lopen dat je dan gelijk (overdreven) stelling naar links geeft (als aan de linkerkant het 'enge' is) en dan been geeft. dan moet hij wel vooruit lopen, omdat hij uit balans wordt gebracht.. haha maar ik ben niet goed in uitleggen Knipoog .

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:21

aliesjeh schreef:
ja indd een lastig probleem.! maar wat ik bedoel is dat als je op die volte bent je op het moment dat je voelt dat hij achteruit wil gaan lopen dat je dan gelijk (overdreven) stelling naar links geeft (als aan de linkerkant het 'enge' is) en dan been geeft. dan moet hij wel vooruit lopen, omdat hij uit balans wordt gebracht.. haha maar ik ben niet goed in uitleggen Knipoog .

Ik snap wat je bedoelt.. denk ik Clown
maar dan loopt hij toch weer op een volte?
Alleen dan de andere kant op..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:24

Oh de mijne stopt dan nog steeds, of gaat achteruit. Scheve mond
ohz gaat achteruit nog niet goed, maar raar genoeg de laatste keren dus wel, alleen niet op het moment dat ik het wil. (En ik dacht eerst nog dat ze het niet kon)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:25

Dat hebben wij op de boerderij ook. Bij de opening is er niks in aan de hand, maar aan de andere kant is er altijd wel iets engs, meestal is er na een tijdje niks meer aan de hand. Je kan wel proberen om een volte te maken en hem telkens iets uittebreiden zodat zonder dat ie het echt door heeft op de hoefslag loopt, maar dan moet je denk ik wel wat meer aandacht van hem vragen. Misschien een beetje vaag uitgelegt, maar misschien begrijp je het Huilen van het lachen