Floortje @ wedstrijd Beek (M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniekskie

Floortje @ wedstrijd Beek (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:17

Gisteren ben ik met mijn Friese merrie gestart in Beek (gelderland)
Wij starten nu sinds april in het M1 en hebben er beide nog wel aardig wat moeite mee.

Haar problemen;
- te diep lopen
- sterk worden
- niet genoeg achterhand gebruik.

Mijn problemen;
- terug sterk worden (vooral op links)
- te ver achterover zitten
- mijn hoofd scheef houden

In de training zijn we op het moment heel veel bezig met het actiever laten ondertreden van haar achterbeen. Daardoor meer gebruik van de achterhand en het beter over de rug laten lopen van haar.
Natuurlijk worden mijn minpunten in de training ook zoveel mogelijk meegenomen.

Deze proef resulteerde in 167 punten. Helaas, want had er zelf toch wel een beter gevoel over.

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding

De foto's zijn met dank aan Mik_

Ik zou zeggen; Brand Los!

Anoniem

Re: Floortje @ wedstrijd Beek (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:20

Je trekt wel heel erg idd. Scheve mond Verder zou ik eerst heel serieus aan je houding gaan werken met goede instructie alvorens je verder gaat met wedstrijden rijden. Als de basis er niet goed in zit, kom je toch niet verder. Vind dit geen fijn beeld geven. Maargoed, mijn mening.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:20

je houding is zeker een aandachts puntje
ook lijkt het op sommige foto's of je zadel te ver naar achteren ligt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:26

foto's zien er leuk uit Anniek.
jullie punten waar je op moet letten geef je zelf al aan en weet dat je al goed op aan het trainen bent met een goede instructeur Knipoog

die laatste foto is leuk.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:27

wat een lekker ding, en lopen kan die ook Haha!

ik ga mee met het commentaar hierboven, over het te ver achterover zitten, waarom doe je dat? wanneer?

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:30

Leuke foto's anniek Lachen
Probeer idd je houding te verbeteren, en je handen wat lager te houden.
Die heb je op sommige foto's wat hoog, daardoor lijkt het denk ik ook alsof je heel sterk bent met je handen Knipoog

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:50

De foto's zien er idd leuk uit Lachen

Maar voor het te diep rijden zou je kunnen proberen om voorwaartser te rijden misschien dat het dan minder wordt. En idd je handen wat lager houden want het lijkt op een paar foto's dat je erg hard in de hand bent.

veel suc6 verder

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:10

@ Juul... de basis zit er wel degelijk goed in. Daar hebben we ook maar weinig problemen mee, anders waren we nog niet gekomen waar we nu zijn.
Het zwaardere werk begint nu en daar hebben we moeite mee. Dat is dus ook duidelijk te zien.

@ lieniminnie... Waarom ik dat doe? Op het moment dat zij wat drukker word krijg ik meer moeite met haar uitzitten, dit ga ik oplossen door achterover te hangen. Dus ook meteen antwoord op je vraag wanneer ik het doe Haha!

@ Love_4ever... Zal het inderdaad eens proberen met voorwaartser rijden op te lossen. En mijn handen mogen inderdaad wat lager, viel mezelf ook al op toen ik de foto's terug keek.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:12

Hee Anniek Lachen
Wat leuk om weer een x foto's van jou en Floortje te zien!
Ze ziet er goed uit Ja

Je zou af en toe je been wat meer naar voren mogen houden, je hebt ze soms behoorlijk naar achteren! Heb je je beugels nou zo ongelijk?? Dat lijkt namelijk op de laatste foto zo!
heel veel suc6 verder saampies *LOL*

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:19

VeryWell schreef:
Hee Anniek Lachen
Wat leuk om weer een x foto's van jou en Floortje te zien!
Ze ziet er goed uit Ja

Je zou af en toe je been wat meer naar voren mogen houden, je hebt ze soms behoorlijk naar achteren! Heb je je beugels nou zo ongelijk?? Dat lijkt namelijk op de laatste foto zo!
heel veel suc6 verder saampies *LOL*

nou je het zegt, maar als ik goed kijk zie ik dat ik zelf ook scheef zit. Ze zijn altijd al wel iets ongelijk, maar niet zo erg als dat hier lijkt.
En zal gaan oefenen om m'n benen naar voren te houden Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:50

Ik vind de foto's erg leuk geworden maar dat kan ook niet anders met zo'n fotograve. Knipoog

Je aandachtspunten zijn hierboven al genoemd.
Handen iets lager, niet achterover hangen, been niet te ver naar achter..
Ik vind het knap dat je altijd kan blijven lachen. Haha!

Jammer van je punten maar goed..
Je andere proef was wel hoger toch? En juist voor je gevoel iets minder goed.

Nou, succes met je trainingen!!
Doei!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:53

super leuk nog een fries!! is mijn vriendin niet de enige!!
let vooral op je houding!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:01

Als de basis erin zit zo als jij zegt zou jij niet gaan lopen trekken en een nette, ontspannen houding en zit hebben. Lachen

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:33

Juul schreef:
Als de basis erin zit zo als jij zegt zou jij niet gaan lopen trekken en een nette, ontspannen houding en zit hebben. Lachen

Het trekken valt wel mee, het is meer sterk worden. En het vertekent nogal door mijn handen.
En doordat zei moeite heeft met haar achterhand er verder onder te plaatsen komt ze nogal op mijn hand. Dat heeft dus niets met de basis te maken imo.
Kan haar ook heel ontspannen laten lopen zonder op mijn hand te komen, alleen op het moment hebben we daar beide moeite mee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:45

Ik ga met juul mee, een paard waarvan de basis goed is gaat niet trekken! Die heb je voor het been en hij kan nageven.

Heeft dus alles te maken met de basis.
Gewoon een stap terug en weer voor het been rijden met heel veel overgangen.

Voor jezelf zou het kunnen helpen om op je tanden te bijten en zonder beugels te lessen... ik weet het, het is afzien, maar dan kan je niet naar achteren leunen.
Op de foto's waarop je zowel je benen als je rug naar achter brengt, trek je je bovenbenen op. Dan zijn je voeten niet het zwaarste punt.

Ook zou je eens kunnen kijken of jouw zadel jou wel op de juiste plaatsen steun biedt.
Misschien moet het opgevuld worden of zelfs een ander zadel?
Vraag dit aan je instructrice, die kan je vast wel helpen.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:50

amondi schreef:
Ik ga met juul mee, een paard waarvan de basis goed is gaat niet trekken! Die heb je voor het been en hij kan nageven.

Heeft dus alles te maken met de basis.
Gewoon een stap terug en weer voor het been rijden met heel veel overgangen.
Voor jezelf zou het kunnen helpen om op je tanden te bijten en zonder beugels te lessen... ik weet het, het is afzien, maar dan kan je niet naar achteren leunen. Ook zou je eens kunnen kijken of jouw zadel jou wel op de juiste plaatsen steun biedt.
Misschien moet het opgevuld worden of zelfs een ander zadel?
Vraag dit aan je instructrice, die kan je vast wel helpen.

Mijn zadel word regelmatig nagekeken door instructeur en zadelmaker dus daar ligt het zeker niet aan.
Zonder beugels lessen en rijden doe ik al regelmatig. Ook ben ik bezig met zitlessen. Maar zoals eerder genoemd is kan ik haar bijna niet uitzitten als ze heet word, waardoor ik naar achter ga hangen, want dan lukt dat beter.
Dat is dus inderdaad een kwestie van zitten, maar dat lukt niet 1 2 3.

En voor het been rijden met veel overgangen is inderdaad misschien een oplossing. maar als ik haar gewoon nagevelijk rijd en niet teveel opgericht dan heb ik niets in mijn hand. Het heeft dus vooral te maken met de achterhand eronder brengen waardoor ze kan gaan oprichten. En hierop word ze nog sterk, omdat we daar nog niet zo lang mee bezig zijn.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:54

Je houding is inderdaad wat het meeste opvalt. Het lijkt heel erg gespannen allemaal, en die handen erbij maakt het geen relaxed plaatje. Maar ik vind het ook moeilijk om op foto commentaar te geven, zijn zulke momentopnames, plus dat ik het paard ook niet ken. De foto's geven in ieder geval deze indruk. Denk dat zonder beugels een goede tip is, dan leer je gewoon beter zitten en kun je haar misschien als ze heet wordt ook beter uitzitten. Verder mooie foto's. Gewoon doorzetten, die punten komen dan wel. Pling

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:08

Basis is niet alleen voorwaarts neerwaarts maar juist het activeren, onderbrengen en sterker maken van de achterhand.
Ook het op eigen benen lopen zonder steun te zoeken op de hand is basis. Succes jullie zijn een leuke combinatie, maar ik zou inderdaad nog even doortrainen zodat je zo vlekkeloos doorkunt naar de M2.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:21

Vond dat trekken ook ernstig meevallen hoor... Tong uitsteken

Enige oplossing is denk ik je paard verkopen aan mij Ja
Vind hem echt super leuk.

Om me verder aan de regels te houden, dat te diep lopen is zonde, misschien proberen meer hand naar voren en flink been d'r bij? Lachen

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:23

pasdedeux schreef:
Basis is niet alleen voorwaarts neerwaarts maar juist het activeren, onderbrengen en sterker maken van de achterhand.
Ook het op eigen benen lopen zonder steun te zoeken op de hand is basis. Succes jullie zijn een leuke combinatie, maar ik zou inderdaad nog even doortrainen zodat je zo vlekkeloos doorkunt naar de M2.

We zijn nu ook druk aan het trainen met de achterhand. Maar dat zijn we nu ongeveer 2 weken aan het doen, dus het is voor ons allebei nog aftasten, vandaar dat we tegen deze problemen aanlopen.
En doortrainen doen we zeker nog. Het M2 zit nog lang niet in onze planning Nagelbijten / Gniffelen

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:24

Mik_ schreef:
Vond dat trekken ook ernstig meevallen hoor... Tong uitsteken

Enige oplossing is denk ik je paard verkopen aan mij Ja
Vind hem echt super leuk.

Om me verder aan de regels te houden, dat te diep lopen is zonde, misschien proberen meer hand naar voren en flink been d'r bij? Lachen

Haha...dat word dan in onderhandeling gaan met marlene Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:20

het ziet er netjes uit vind ik, ondanks de punten die je zelf al noemt. Alleen ik denk dat je met les echt moet gaan werken dat je paard meer opwaarts gaat lopen. Meer het neusje eruit, helaas heeft je paard de nek niet mee. Je paard heeft een vrij lange nek die ze snel zal opkrullen.

Ga zo door! Lachen

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:46

Herkenbaar dit probleem, ik heb zelf een fries gereden, en als het haar te zwaar werd deed ze precies hetzelfde: achter de loodlijn kruipen en daar verschrikkelijk sterk worden. Maw dan heb je weinig controle meer, en het is erg moeilijk om het neusje er dan uit te rijden.

Het lijkt vanaf de foto's dat galop haar beter afgaat: ik zie een goed ondertredend acterbeen, en een betere hoofd-halshouding. Ook jouw houding is in galop veel beter dan in draf. Misschien is het een idee om het oefenen met oprichten te beginnen in galop? Veel tempowisselingen in galop maken daarnaast haar achterhand beresterk, wat weer ten goede kan komen in de draf.

Misschien heb je er iets aan, in ieder geval veel succes want jullie zijn een mooi plaatje!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:07

ey anniek

heb je zaterdag heel snel even gezien.. maar foto's zien er goed uit hoor.. alleen je hoofd ook niet scheef houden he Tong uitsteken

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:40

leuk friesje heb je!!!

Je ziet in de foto's wel terug dat ze idd wat geneigd is te gaan duiken en daardoor het achterbeen buiten spel zet zoals je zelf ook al aangaf.. Alles punten die jij opgaf, staan met elkaar in relatie en is mij ook niet ontbekend omdat ik daar met Romy ook last van heb..

Wat ik bij romy doe is der echt heel goed rechtrijden zodat ik gelijke druk op mn teugels heb. Pas dan kan ze echt nagevelijk worden, in plaats van dat ze netjes in een knikje blijft. Rechtrichten doe je door zelf recht op je paard te gaanz itten (dus niet naar links of rechts hangen, niet trekken aan de kant waar je paardje sterker op is, niet je hoofd scheef houden, niet je hakken op trekken en ook niet naar achter hangen Knipoog) dit kan je oefenend oor bijvoorbeeld je beugels van je zadel te halen. Wanneer jij recht zit, kan je met je linkerbeen je paard naar je rechter teugel drijven zodat die deze oppakt en de druk op je linker teugel minder wordt. Belangrijk is dat je hierbij geen extra druk aanneemt op je linkerteugel maar juist je rechterteugel oppakt. Rij veel rechten lijnen zonder wand of bakrand zodat ti geen aanleuning heeft en probeer in de wendingen een minimale rechterstelling en een maximale linkerstelling aan te nemen.

Als die recht is kan je meer werken aan de nagevelijkheid, dit doe je door heen veel overgangen te rijden. Zo wordt die sneller en actief vanuit het achterbeen, onspannen in zn bovenlijn en goed aan je hulpen. Als die echt nagevelijk is, zal die niet meer duiken, hangen of sterk worden op links. WAnneer die dan ietsjes achter de LL kruipt, kan je hem corrigeren met je been of zithulp (bij de ene werkt een stapje naar voren goed, bij de ander werkt het juist beter om hen terug te rijden zodat ti meer op het achterbeen komt..)

Ik hoop dat je er iets mee kan!! Het is iig een plaatje om te zien :d

succes!